تدوین و اعتبارسنجی مدل انصاف معلم در کلاس درس زبان
Subject Areas :
Meghdad
Sadeghi
1
(Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran)
Valeh
Jalali
2
(Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran.)
Neda
Fatehi Rad
3
(Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran)
Keywords: انصاف درکلاس درس, انصاف کلاس درس توزیعی, انصاف کلاس درس تعاملی, انصاف کلاس رویه ای,
Abstract :
پژوهش حاضر با هدف تدوین و اعتبارسنجی مدلی از عدالت کلاسی معلم زبان انگلیسی زبان ایرانی با استفاده از طرح روشهای ترکیبی اکتشافی متوالی (QUAL + quan) انجام شد. شرکت کنندگان شامل دو گروه بودند. گروه اول 250 نفر از مدرسین زبان انگلیسی زبان ایرانی بودند که به روش نمونه گیری در دسترس از طریق گروه های مجازی در شبکه های اجتماعی انتخاب شدند. گروه دوم شرکت کنندگان شامل 150 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی در سطح متوسط از موسسات زبان خصوصی مختلف در ایران بودند که از طریق نمونه گیری در دسترس از گروه های مجازی مختلف در واتس اپ یا تلگرام انتخاب شدند. ابزارهای زیر برای جمع آوری داده ها در پژوهش حاضر استفاده شد: مقیاس اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه بسته. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA و مدل سازی معادلات ساختاری (SEM) و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی و تأییدی با استفاده از نرم افزارهای SPSS و AMOS 24 انجام شد. در نهایت پایایی مدل توسعهیافته انصاف معلم زبان انگلیسی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ برآورد شد. بر اساس نتایج، مدل انصاف کلاس درس معلم زبان انگلیسی زبان ایرانی در چهار مؤلفه اصلی شامل انصاف در تدریس، عدالت ارزشیابی، انصاف مدیریت کلاس و انصاف در ارتباطات کلاسی تدوین شد. در نهایت، مدل پیشنهادی انصاف در کلاس معلم زبان انگلیسی معتبر و قابل اعتماد تشخیص داده شد. این یافته ها پیامدهایی برای سیاست گذاران، مربیان معلمان، مدیران آموزش معلمان و توسعه دهندگان برنامه درسی دارد.
Argon, T., & Kepekcioglu, E. S. (2016). The relationship between university students’ instructors’ credibility and perceptions of justice in the classroom. The Anthropologist, 24(1), 347-353.
Ary, D., Jacobs, L. C., & Sorensen, C. (2010). Introduction to research in education. 8th edition. Wadsworth: Cengage Learning.
Ary, D., Jacobs, L., Sorensen, C., & Walker, D. (2019). Introduction to research in education. 10th edition. Cengage. United Kingdom.
Berti, C., Mameli, C., Speltini, G., & Molinari, L. (2016). Teacher justice and parent support as predictors of learning motivation and visions of a just world. Issues in Educational Research, 26(4), 543-560.
Chesebro, J. L., Martin, M. M & Bulson, A. E. (2004). Further examining the nature and benefits of clear teaching: The relationships between teacher clarity, feedback to students, and student perceptions of fairness. Proceedings of the Eastern Communication Association, Boston, MA.
Chory, R. M., Horan, S. M., & Houser, M. L. (2017). Justice in the higher education classroom: Students’ perceptions of unfairness and responses to instructors. Innovative Higher Education, 42(4), 321-336. https://doi.org/10.1007/s10755-017-9388-9
Chory-Assad, R. M. (2002). Classroom justice: Perceptions of fairness as a predictor of student motivation, learning, and aggression. Communication Quarterly, 50(1), 58-77.
Chory-Assad, R. M., & Paulsel, M. L. (2004b). Classroom justice: Student aggression and resistance as reactions to perceived unfairness. Communication Education, 53(3), 253-273.https://doi.org/10.1080/0363452042000265189
Coombe, C. (2020). Quality education begins with teachers What are the qualities that make a TESOL teacher great? In J. D. M. Agudo (Ed.), Quality in TESOL and teacher education: From a results culture towards a quality culture (pp. 171-184). Routledge.
Cropanzano, R., & Greenberg, J. (1997). Progress in organizational justice: Tunneling through the maze. In C. L. Cooper & I. T. Robertson (Eds.), International Review of Industrial and Organizational Psychology (pp. 317-372). John Wiley & Sons.
Ehrhardt, N., Pretsch, J., Herrmann, I., & Schmitt, M. (2016). Observing justice in the primary school classroom. Zeitschrift Für Erziehungswissenschaft, 19(1), 157-190. https://doi.org/10.1007/s11618-015-0664-0
Ehrhardt-Madapathi, N., Pretsch, J., & Schmitt, M. (2018). Effects of injustice in primary schools on students’ behavior and joy of learning. Social Psychology of Education, 21(2), 337-369. https://doi.org/10.1007/s11218-017-9416-8
Estaji, M., & Zhaleh, K. (2022). Iranian EFL teachers’ expectations and perceptions about teacher classroom justice training. TEFLIN Journal, 33(2), 272-291.
Fitzgerald, S. M., Mahony, D., Crawford, F., & Hnat, H. B. (2014). Distributive justice in higher education: Perceptions of administrators. Innovative Higher Education, 39(5), 401-415. https://doi.org/10.1007/s10755-014-9287-2
Gasser, L., Grütter, J., Buholzer, A., & Wettstein, A. (2018). Emotionally supportive classroom interactions and students’ perceptions of their teachers as caring and just. Learning and Instruction, 54, 82-92. https://doi.org/10.1016/j.learninstruc.2017.08.003
Grazia, V., Mameli, C., & Molinar, L. (2020). Adolescents’ profiles based on student agency and teacher autonomy support: Does interpersonal justice matter? European Journal of Psychology of Education, 36, 1117-1138. https://doi.org/10.1007/s10212-020-00504-2
Greenberg, J. (1993). The intellectual adolescence of organizational justice: You’ve come a long way, maybe. Social Justice Research, 6(1), 135-148. https://doi.org/10.1007/BF01048736
Kazemi, A. (2016). Examining the interplay of justice perceptions, motivation, and school achievement among secondary school students. Social Justice Research, 29(1), 103-118. https://doi.org/10.1007/s11211-016-0261-2
Kobs, S., Knigge, M., & Kliegl, R. (2021). Justice judgements of student-teacher-interactions in inclusive classrooms—an experimental study considering special needs. Z Erziehung Swiss, 24(6), 1309-1334.https://doi.org/10.1007/s11618-021-01040-5
Mameli, C., Biolcati, R., Passini, S., & Mancini, G. (2018). School context and subjective distress: The influence of teacher justice and school-specific well-being on adolescents’ psychological health. School Psychology International, 39(5), 1-17. https://doi.org/10.1177/0143034318794226
Pishghadam, R., Derakhshan, A., Zhaleh, K., Al-Obaydi L. H. (2021). Students’ willingness to attend EFL classes with respect to teachers’ credibility, stroke, and success: A cross-cultural study of Iranian and Iraqi students’ perceptions. Current Psychology. https://doi.org/10.1007/s12144-021-01738-z
Pishghadam, R., Naji Meidani, E., & Khajavy, G. (2015). Language teachers’ conceptions of intelligence and their roles in teacher care and teacher feedback. Australian Journal of Teacher Education, 40(1), 60–82. http://doi.org/10.14221/ajte.2015v40n1.4
Rasooli, A., DeLuca, C., Rasegh, A., & Fathi, S. (2019). Students’ critical incidents of fairness in classroom assessment: An empirical study. Social Psychology of Education, 22(3), 701-722. https://doi.org/10.1080/0969594X.2019.1593105
Rasooli, A., Zandi, H., & DeLuca, C. (2019). Conceptualizing fairness in classroom assessment: Exploring the value of organizational justice theory. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 26(5), 584-611. https://doi.org/10.1080/0969594X.2019.1593105
Sonnleitner, P., & Kovacs, C. (2020). Differences between students’ and teachers’ fairness perceptions: Exploring the potential of a self-administered questionnaire to improve teachers’ assessment practices. Frontiers in Education, 5, 1-14. https://doi.org/10.3389/feduc.2020.00017
Thorkildsen, T. A. (1989). Justice in the classroom: The student's view. Child Development, 60(2), 323–334.