یادگیری و رشد دستور زبان فارسی در بین کودکان رده سنی مهد کودک
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیFarhad Tayebipour 1 , محمد جواد ریاستی 2
1 - Department of English, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
2 - Department of English, Shiraz Branch, Islamic Azad University, Shiraz, Iran
Keywords: زبان اول, گفتار کودکانه, میانگین طول پاره گفتار,
Abstract :
هدف از انجام مطالعه کمی حاضر، پاسخگویی به چهار سوال است: نخست اینکه آیا تفاوتی بین توسعه دانش دستوری کودکان 2.6 ساله و کودکان 3.6 ساله وجود دارد. دوم اینکه آیا تفاوت معنی داری بین این دو گروه سنی از نظر میانگین طول پاره گفتار (MLU) وجود دارد. سوال سوم به رابطه بین میانگینطولپارهگفتار کودکان و مربیان آنها می پردازد. چهارم اینکه آیا محدوده طبیعی پیشنهادی براون (1973) در فراگیری زبان فارسی مشاهده می شود. به این منظور شش نمونه زبانی مربوط به کودکان و مربیان مهد کودک در طی یک دوره زمانی شش هفته ای جمع آوری و سپس مورد مطالعه قرار گرفت. نتایج مطالعه از لحاظ تفاوتهای سنی و توسعه دانش دستوری نشان داد که هیچ پاسخ قطعی یا مثبتی برای این سوال وجود ندارد. یعنی در برخی موارد تفاوت هایی مشاهده شد و در برخی موارد دیگر هیچ تفاوتی مشاهده نشد. همچنین از لحاظ میانگینطولپارهگفتار، تفاوت معنی داری بین دو گروه سنی مشاهده شد. اما هیچ تفاوت معنی داری در میانگینطولپارهگفتار بین کودکان و مربیان مشاده نشد. در نهایت مشخص شد که محدوده طبیعی پیشنهادی براون (1973) در فراگیری زبان فارسی وجود دارد.
Brown, R. (1973). A first language: the early stages. Cambridge, Mass., Harvard University Press.
Chomsky, N. (1987). Transformational grammar: past, present and future. In Studies in English language and literature, (pp.33-80), Kyoto University.
Cook, V. J., &Newson, M. (1996). Chomsky's universal grammar: An introduction. (2nd edition), Oxford: Blackwell.
Dale, S. Ph. (1976). Language development: Structure and function. Holt, Reinhart and Winston.
Fletcher P. & Garman M. (1997).Language acquisition. (2nd edition), Cambridge: Cambridge University Press.
Ingram D. (1999).First language acquisition: Method, description and explanation. Cambridge: Cambridge University Press.
Johnson, R. J. (2001). An alternate MLU calculation: Magnitude and variability of the effects. Journal of Speech, Language and Hearing Research, 44 (1), 156-164.
Johnson J., S., and Newport, E. (1989). Critical period effects in second language learning: The influence of maturational state on the acquisition of English as a second language. Cognitive psychology, 21 (1), 60-99.
Johnson J., S., and Newport, E. (1991). Critical period effects on universal properties of language. The status of subjacency on the acquisition of second language.Cognitive psychology, 39, 215-258.
Lieven, E. (1978). Conversations between Mothers and Young Children: Individual Differences and Their Possible Implication for the Study of Language Learning. In K.Trott, S. Dubbinson and P.Griffiths (Eds.) The child language reader (pp.11-20), New York: Routledge.
Lightbown, P. M. &Spada, N. (2003).How languages are learned. (2nd edition), Oxford: Oxford University Press.
Lust, B. (2006).Child language acquisition and growth. Cambridge: Cambridge University Press.
Peccei, J. S. (2006). Child language: A resource book for students, London: Routledge.
Sachs, J. &devin, J. (1976). Young children's use of age-appropriate speech styles in social interaction and role playing. Journal of Child Language, 3 (1), 83-97.
Snow, C. (1986). Conversations with children. In P. Fletcher & M. Garman (Eds.), Language Acquisition, (pp. 69-89), 2nd ed., Cambridge: Cambridge University Press.
Wells, G. (1986). Variation in child language, In P. Fletcher & M. Garman (Eds.) Language Acquisition, (pp. 109-139), 2nd ed., Cambridge: Cambridge University Press.