درک دانشجویان از عوامل سلب انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسینفیسه حسین پور 1 , حسین حیدری تبریزی 2
1 - Department of English Language, Falavarjan Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
2 - Department of Foreign Language, Isfahan (khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
Keywords: انگیزه, عوامل سلب انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی, سطح بسندگی زبان انگلیسی عمومی, فراگیران ایرانی زبان انگلیسی,
Abstract :
عوامل سلب انگیزه یک موضوع جدید در رشته یادگیری زبان خارجی یا زبان دوم است که نیازمند پژوهش های دقیق تری است. در همین رابطه، تحقیق حاضر تلاشی است برای بررسی عوامل سلب انگیزه در یادگیری زبان انگلیسی به عنوان یک زبان خارجی در محیط ایرانی. بدین منظور، سیصد هشتاد و دو فراگیر زبان انگلیسی از طریق نمونه گیری خوشه ای لایه ای از بین دانشجویان فارسی زبان پنج واحد دانشگاه آزاد در استان اصفهان برای شرکت در این مطالعه کمی-کیفی انتخاب شدند. داده های تحقیق از طریق یک پرسشنامه لیکرت 40 پرسشی جمع آوری شدند.آزمون تحلیل عامل هفت فاکتور را استخراج کرد که عبارتند از 1) کمبود امکانات، 2) عدم اعتماد به نفس، 3) ویژگی های کلاس، 4) هدفمند نبودن مطالعه زبان، 5) روش های تدریس، 6) اساتید و سبک تدریس آنها و 7) نگرش منفی نسبت به زبان انگلیسی و فرهنگ کشورهای انگلیسی زبان. سپس، درک دانشجویان از این هفت عامل بر اساس سطح بسندگی زبان انگلیسی عمومی مورد مقایسه قرار گرفت. بر اساس نتایج، برای فراگیران ضعیف که دارای سطح سبندگی پایین تری نسبت به سایر دانشجویان در سطح متوسط یا عالی بودند، عدم اعتماد به نفس و نگرش منفی عوامل سلب انگیزه قوی تری بودند.
Al-Khairy M. H. (2013). English as a foreign language learning demotivational factors as perceived by undergraduates. European Scientific Journal, 9 (32), 365-382.
Arai, K. (2004). What ‘demotivates’ language learners?: Qualitative study on demotivational factors and learners’ reactions. Bulletin of Toyo Gakuen University, 12, 39-47.
Den Brok, P., J. Levy, M. Brekelmans, T. Wubbles (2005). The effect of teacher interpersonal behavior on students’ subject-specific motivation. Journal of Classroom Interaction, 40 (2), 20–33.
Dornyei, Z. (1994). Motivation and motivating in the foreign language classroom. Modern Language Journal, 78 (3), 273-284.
Dörnyei, Z. (2001a). Teaching and researching motivation. Harlow: Longman.
Dörnyei, Z. (2001b). Motivation strategies in the language classroom. Cambridge: Cambridge University Press.
Dörnyei, Z. (2005). The psychology of the language learner: Individual differences in second language acquisition. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Falout, J. & Maruyama, M. (2004). A comparative study of proficiency and learner demotivation. The Language Teacher, 28 (8), 3-10.
Falout, J., Elwwod, J. & Hood, M. (2009). Demotivation: Affective states and learning outcomes. System, 37, 403–417.
Field, A. (2005). Discovering statistics using SPSS (2nd ed.). London: Sage.
Hasegawa, A. (2004). Student demotivation in the foreign language classroom. Takushoku Language Studies, 107, 119-136.
Ikeno, O. (2002). Motivating and demotivating factors in foreign language learning: A preliminary investigation. Ehime University Journal of English Education Research, 2, 1–19.
Kearney, P., Plax, T.G., & Allen, T.H. (2002). Understanding student reactions to teachers who misbehave. In J. L., Chesebro & J.C. McCroskey (Eds.), Communication for Teachers (pp.127–140). Boston: Allyn & Bacon.
Keblawi, F. (2006). Demotivation among Arab learners of English as a Foreign Language. Retrieved from http://www. readingmatrix.com/ conference/pp/ proceedings2005/ keblawi.pdf
Kikuchi, K. & Sakai, H. (2009). Japanese learners’ demotivation to study English: A survey study. JALT Journal, 31 (2), 183-204.
Lee, J. & Lee, Ch. (2011). Demotivation factors in learning English for elementary school students. Primary English Education, 17 (1), 327-355.
Millette, D.M. & Gorham, J. (2002). Teacher behavior and student motivation. In J. L., Chesebro &J. C. McCroskey (Eds.), Communication for Teachers (pp. 141–153). Boston: Allyn & Bacon.
Noels, K.A., Cle ´ment, R., & Pelletier, L.G. (1999). Perceptions of teachers’ communicative style and students’ intrinsic and extrinsic motivation. The Modern Language Journal, 83 (1), 23–34.
Oxford, R. L. (1998). The unravelling tapestry: Teacher and course characteristics associated with demotivation in the language classroom: Demotivation in foreign language learning. Paper presented at the TESOL ’98 Congress, Seattle, WA, March.
Potee, N. (2002). Teacher immediacy and student motivation. In D. M., McInerney & S., Van Etten (Eds.), Sociocultural Influences on Motivation and Learning: A Historical Perspective (pp. 207–223) Greenwich, Connecticut: Information Age Publishing.
Rudnai, Z. (1996). Demotivation in learning English among secondary school students in Budapest. Unpublished master thesis. Eo ¨tvo ¨s Lora ´nd University, Budapest, Hungary.
Sakai, H. & Kikuchi, K. (2009). An analysis of demotivators in the EFL classroom. System, 37, 57–69.
Stevens, J. (2002). Applied multivariate statistics for the social sciences (4th Ed.). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates.
Tabatabaei, O. & Molavi, A. (2012). Demotivating Factors Affecting EFL Learning of Iranian Seminary Students. International Education Studies, 5 (1), 181-190.
Takako, T. (2005). Teacher influence on learner motivation . The Journal of Educational research, 35, 49-58.
Tsuchiya, M. (2004a). Factors in demotivation concerning learning English: A preliminary study of Japanese university students. The Kyushu Academic Society of English Language Education, 32, 39-46.
Tsuchiya, M. (2004b). Factors in demotivation concerning learning English: A preliminary study of Japanese university students. The Kyushu Academic Society of English Language Education (KASELE), 32, 39-46.
Tsuchiya, M. (2006a). Factors in demotivation of lower proficiency English learners at college. The Kyushu Academic Society of English Language Education (KASELE), 34, 87-96.
Tsuchiya, M. (2006b). Profiling of lower achievement English learners at college in terms of demotivating factors. Annual Review of English Language Education in Japan (ARELE), 17, 171-180.