تاثیر ارزشیابی پویای گروهی تجمعی و همزمانی بر حافظه شنیداری زبان آموزان در فعالیت های شنیداری
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسینادر صفایی اصل 1 , سعیده اهنگری 2 , مهناز سعیدی 3
1 - گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
2 - گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
3 - گروه زبان انگلیسی، واحد تبریز، دانشگاه آزاد اسلامی ، تبریز، ایران
Keywords: تعامل, رویکرد, حافظه شنیداری, ارزشیابی پویا, وساطت آموزشی,
Abstract :
ارزشیابی پویای گروهی که توسط پوهنر(2009) معرفی شد، از طریق دو روش تجمعی و همزمانی وساطت آموزشی را اجرا می کند. این تحقیق تاثیر این دو روش را بر روی حافظه شنیداری زبان آموزان همگن و نا همگن ایرانی در فعالیت های شنیداری مورد بررسی قرار داد. به همین منظور، 80 زبان آموز مونث در سطح متوسط زبان آموزی بعنوان شرکت کنندگان تحقیق انتخاب شدند. این شرکت کنندگان در دو گروه 40 نفره همگن و ناهمگن قرار داده شدند. سپس این گروهها هرکدام به دو گروه آزمایش بیست نفره تقسیم شدند. شرکت کنندگان همگن و نا همگن از طریق دو روش تجمعی و همزمانی ارزشیابی پویای گروهی مورد ارزیابی قرار گرفتند. برای یافتن تاثیرتعاملی و اصلی دو روش تجمعی و همزمانی ارزشیابی پویای گروهی و همگنی و ناهمگنی زبان آموزان نمرات پس آزمون شرکت کنندگان با استفاده از آنوای دو طرفه تجزیه و تحلیل شد. نتایج نشان داد که روشهای ارزشیابی پویای گروهی از یک طرف و همگنی و ناهمگنی زبان آموزان از طرف دیگر هم تاثیر اصلی و هم تاثیر تعاملی بر حافظه شنیداری زبان آموزان داشتند. برای یافتن تاثیر مستقل هر دو روش از آنوای یک طرفه هم استفاده شد. آنوای یک طرف نشان داد که روش تجمعی ارزشیابی پویای گروهی تاثیر بیشتری از روش همزمانی بر روی حافظه شنیداری زبان آموزان ناهمگن دارد. آنوای یک طرفه نشان داد که هر دو روش تاثیر متفاوتی بر روی زبان آموزان همگن نداشتند.
Ableeva, R. (2008). The effects of dynamic assessment on L2 listening comprehension. In J. P. Lantolf and M. E. Poehner(eds.), Sociocultural theory and the teaching of second languages. (pp. 57-86). London, Equinox.
Alber, R. (2011). Six scaffolding strategies to use with your students. Teacher Leadership, 30(45), 5.
Baer, J. (2003). Grouping and achievement in cooperative learning. College Teaching, 51(4), 169-175.
Chastain, K. (1976). Developing second-language skills: Theory to practice: Rand McNally College Publishing Company.
Cusimano, A. (2010). Learning Disabilities: There is a Cure. A Guide for Parents, Educators and Physicians Revised and Expanded. Achieve Publications.
Farahani, F., & Moghadam, F. S. A. (2020). The impact of cumulative group dynamic assessment on the learning of congruent and non-congruent collocations among Iranian intermediate EFL learners. Journal of Applied Linguistics and Language Research, 7(4), 21-36.
Sternberg, R. J., & Grigorenko, E. L. (2002). Dynamic testing: The nature and measurement of learning potential: Cambridge university press.
Hashemi Shahraki, S., Ketabi, S., & Barati, H. (2015). Group dynamic assessment of EFL listening comprehension: Conversational implicatures in focus. International Journal of Research Studies in Language Learning, 4(3), 73-89.
Karimi, M. N., & Alizadeh Oghyanous, P. (2018). Learning L2 non-congruent collocations across cumulative vs. concurrent group dynamic assessment instructional conditions. Journal of Modern Research in English Language Studies, 5(3), 118-199.
Lantolf, J. P. (2000). Sociocultural theory and second language learning (Vol. 78): Oxford university press.
Poehner, M. E., & Lantolf, J. P. (2005). Dynamic assessment in the language classroom. Language Teaching Research, 9(3), 233-265.
Lantolf, J. P., & Poehner, M. E. (2008). Dynamic assessment. Encyclopedia of Language and Education, 7, 273-284.
Lantolf, J. P., & Thorne, S. L. (2006). Sociocultural theory and genesis of second language development: Oxford: Oxford University Press.
Lantolf, J. P. (2009). Dynamic assessment: The dialectic integration of instruction and assessment. Language Teaching, 42(3), 355-368.
McNamara, T. (2001). Language assessment as social practice: Challenges for research. Language Testing, 18(4), 333-349.
Mirzaei, A., Shakibaei, L., & Jafarpour, A. A. (2017). ZPD-based dynamic assessment and collaborative L2 vocabulary learning. Journal of Asia TEFL, 14(1), 114.
Moradian, M., Rashidi Mofrad, V., & Norolahi, F. (2016). The effect of group dynamic assessment on learning passive structure by Iranian EFL learners. International Journal of Language Learning and Applied Linguistics World, 12(2), 36-47.
Mowla, M., Alibakhshi, G., Kushki, A., & Bavarsad, P. S. (2017). Going beyond one-to-one mediation in zone of proximal development (ZPD): concurrent and cumulative group dynamic assessment. Eurasian Journal of Applied Linguistics, 3(1), 1-24.
Poehner, M. E., & Lantolf, J. P. (2013). Bringing the ZPD into the equation: Capturing L2 development during computerized dynamic assessment (C-DA). Language Teaching Research, 17(3), 323-342.
Poehner, M. E. (2005). Dynamic assessment of oral proficiency among advanced L2 learners of French: The Pennsylvania State University.
Poehner, M. E. (2007). Beyond the test: L2 dynamic assessment and the transcendence of mediated learning. The Modern Language Journal, 91(3), 323-340.
Poehner, M. E. (2008). Dynamic assessment: A Vygotskian approach to understanding and promoting L2 development (Vol. 9). Springer Science & Business Media.
Poehner, M. E. (2009). Group dynamic assessment: Mediation for the L2 classroom. TESOL Quarterly, 43(3), 471-491.
Poehner, M. E., & Lantolf, J. P. (2010). Vygotsky's teaching-assessment dialectic and L2 education: The case for dynamic assessment. Mind, Culture, and Activity, 17(4), 312-330.
Prabhu, N. S. (1992). The dynamics of the language lesson. TESOL Quarterly, 26(2), 225-241.
Rogoff, B. (1984). Children's learning in the" zone of proximal development" (Vol. 23). Jossey-Bass Incorporated Pub.
Slavin, R. E. (1983). When does cooperative learning increase student achievement? Psychological Bulletin, 94(3), 429.
Stanley, N. V. (1993). Gifted and the “zone of proximal development”. Gifted Education International, 9(2), 78-80.