ارزشیابی کار- محور مهارت شنیدار و تاثیر متغیرهای مستقل از توانش زبانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیارشیا کیوانفر 1 , مژگان رشتچی 2
1 - Islamic Azad University, North Tehran Branch
2 - Islamic Azad University, North Tehran Branch
Keywords: ارزشیابی کار- محور مهارت شنیدار, روش آزمون, پاسخگوییهمزمان, پاسخگویی متوالی, متغیرهای مستقل از توانش زبانی,
Abstract :
در بخش مهارت شنیداری آزمون هایی مانند IELTS که کار- محورهستند لازم است داوطلبان به اطلاعات ارائه شده روی لوح فشرده گوش فرا داده و همزمان فعالیتهایی را انجام دهند که شامل پر کردن جاهای خالی، تشخیص درستی و نادرستی مطالب، خلاصه کردن و تکمیل جداول است. معمولا شنیدن و درک مطلب متون داده شده کار سختی نیست، بلکه تجزیه و تحلیل، مقایسه، نتیجه گیری، ارزیابی و کارهایی از این دست است که کنش شنیداری داوطلبان را تحت الشعاع قرار می دهد. تحقیق حاضر با هدف ارزیابی روایی سازه ی آزمون شنیداریIELTS ، این آزمون را به سه شکل مرسوم (همزمان)، پاسخگویی با فواصل زمانی (متوالی) و چهارگزینه ای برگزار کرد. نتیجه ی به دست آمده نشان می دهد در بخش شنیداری آزمون مذکور مهارتهای دیگری غیر از مهارت شنیداری زبان انگلیسی نیز دخالت دارند.
Bachman, L. (1990). Fundamental considerations in language testing. Oxford: OxfordUniversity Press.
Bachman, L. and Palmer, A. (1996). Language testing in practice: Designing and developing useful language tests.Oxford: OxfordUniversity Press.
Baker, D. (1989). Language testing: A critical survey and practical guide.London: Edward Arnold.
Best, J. W. & Khan, J. V. (1989). Research in education (6th Ed.). NJ: Prentice-Hall, Inc.
Brown, J. D. and Hudson, T (2002). Criterion-referenced language testing. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Buck, G. (1997). The testing of listening in a second language, Encyclopedia of Language and Education, Volume 7: Language Testing and Assessment, 65-74.
Buck, G. (2001). Assessing listening. Cambridge: CambridgeUniversity Press.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford: OxfordUniversity Press.
Messick, S. (1989). Validity, In R. Linn (Ed.). Educational Measurement (pp.13-103). Third edition. New York: American Council on Education and Macmillan.
Messick, S. (1996). Validity and washback in language testing. Language Testing, 13, pp. 242-256.
O’Malley, J., Chamot, A., & Kupper, L. (1989). Listening comprehension strategies in second language acquisition, Applied Linguistics, 10, pp.418-37.
Richards, J.C. (2002). 30 Years of TEFL/TESL: A Personal reflection, Retrieved November 6, 2006 from http://www.professorjackrichards.com
The IELTS Handbook (2006). University of Cambridge Local Syndicate.
IELTS Specimen Materials Handbook, and Specimen Materials (2006).University of Cambridge Local Examinations Syndicate, The British Council, IDP Education Australia.