بررسی مقایسه ای تأثیر تمرین های نوشتاری مبتنی بر مطالعه ی متون و تمرین های منحصراً نوشتاری برروی مهارت نوشتن زبان آموزان ایرانی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیRoxana Aminzadeh 1 , زینب سادات بویه 2
1 - Department of English, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Department of English, North Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: تمرینهای نوشتاری مبتنی بر مطالعه ی متون, مهارت نوشتن, تمرینهای منحصراً نوشتاری,
Abstract :
امروزه توانایی نوشتن به تدریج اهمیت بیشتری پیدا کرده و نقش یادگیری این مهارت در آموزش زبانهای دوم و خارجی پررنگ تر شده است. مهارت نوشتن زبان آموزان از طریق تمرینهای نوشتاری مختلف سنجیده میشود. برای مثال، تمرینهای منحصراً نوشتاری توسط مدارس و دانشگاهها برای سنجیدن مهارت نوشتن زبان آموزان استفاده میشوند؛ با این وجود، این تمرینها به دلیل عدم داشتن اعتبار و صحت همواره مورد نقد قرار گرفته و تمرینهای نوشتاری تلفیقی به عنوان جایگزینی برای آنها معرفی شده اند. به این منظور، تحقیق حاضر سعی بر این داشت که به بررسی مقایسه ای تأثیر تمرینهای نوشتاری مبتنی بر مطالعه ی متون و تمرینهای منحصراٌ نوشتاری بر مهارت نوشتن زبان آموزان ایرانی بپردازد. 68 شرکت کننده ی اصلی در این تحقیق در دو گروه همگون قرار گرفتند. سپس، از هر دو گروه یک آزمون نوشتاری به عمل آمد. در مرحله ی بعد، دو گروه به مدت 15 جلسه ی آموزشی به انجام تمرینهای نوشتاری مبتنی بر مطالعه ی متون و تمرینهای منحصراٌ نوشتاری مبادرت ورزیدند. در نهایت، آزمون نوشتاری دیگری از هر دو گروه به عمل آمد. نتایج بدست آمده از محاسبات آماری، دلیل بر بهتر بودن عملکرد گروهی داشت که تمرینهای نوشتاری مبتنی بر مطالعه ی متون را انجام داده بودند. به علاوه، نتایج پرسشنامه ای که به گروهی که تمرینهای نوشتاری مبتنی بر مطالعه ی متون را انجام داده بودند داده شده بود هم دال بر این بود که زبان آموزان تمایل بیشتری نسبت به انجام اینگونه تمرینها دارند.
Brown, J. D., & Bailey, K. M. (1984).A categorical instrument for scoring second language writing skills.Language Learning, 34, 21-42
Cumming, A., Kantor, R., Baba, K., Erdosy, O., Eouanzoui, K., & James, M. (2005).Differences in written discourse in independent and integrated prototype tasks for next generation TOEFL.Assessing Writing, 10 (2), 5-43.
Delaney, Y. A. (2008). Investigating the reading-to-write construct.Journal of English for Academic Purposes, 7 (3), 140-150.
Esmaeili, H. (2002). Integrated reading and writing tasks and ESL students’ reading and writing performance in an English language test.Canadian Modern Language Journal, 58 (4), 599-622.
Ferris, D. R., &Hedgecock, J. S., (2005). Teaching ESL composition: purpose, process, and practice. Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum.
Fitzgerald, J. & Shanahan, T. (2000).Reading and writing relations and their development. Educational Psychologist, 35 (1), 39-50.
Grabe, W. (2001).Reading-writing relations: theoretical perspectives and instructional practices. In: Chiu, L. Ch. (2008). Using predictable books to teach writing in an English as a foreign language setting. Journal of National Taiwan Normal University: Education, 53 (2), 27-58.
Hirvela, A. (2004). Connecting reading and writing in second language writing instruction. Ann Arbor, MI: The University of Michigan Press.
Langer, J. A., &Flihan, Sh. (2000).Writing and Reading Relationships: Constructive Tasks. Newark, DE: International Reading Association.
Leki, I. (1993). Reciprocal themes in ESL reading and writing. In: Chiu, L. Ch. (2008). Using predictable books to teach writing in an English as a foreign language setting. Journal of National Taiwan Normal University: Education, 53 (2), 27-58.
McCarthy, S. J. (2001). Identity construction in elementary readers and writers. In: Zhou, L., &Siriyothin, P. (2009). An investigation of university EFL students’ attitudes toward writing-to-read tasks.Suranaree Journal of Science and Technology, 16 (4), 297-309.
Nelson, N. (2001). Writing to learn: One theory, two rationales. Boston: Dordrecht: Kluwer.
Olsen, C. B. (2003). The Reading-Writing Connection: Strategies for Teaching and Learning in the Secondary Classroom, 2nd edition. In: Zhou, L., &Siriyothin, P. (2009). An investigation of university EFL students’ attitudes toward writing-to-read tasks.Suranaree Journal of Science and Technology, 16 (4), 297-309.
Plakans, L. (2008). Comparing composing processes in writing-only and reading-to-write test tasks.Assessing Writing, 13 (2), 111-129.
Plakans, L., &Gebril, A. (2009).Investigating source use, discourse features, and process in integrated writing tests.Spann Fellow Working Papers in Second or Foreign Language Assessment, 7, 47-84
Plakans, L. (2009). Discourse synthesis in integrated second language writing assessment. Language Testing, 26 (4), 561-587.
Plakans, L. (2009). The role of reading strategies in integrated L2 writing tasks.Journal of English for Academic Purposes, 8 (4), 252-266.
Plakans, L., &Gebril, A. (2012).A close investigation into source use in integrated second language writing tasks.Assessing Writing, 17 (1), 18-34.
Stotsky, S. (1983). Research on reading-writing relationships: A synthesis and suggested directions. In: Langer, J. A., &Flihan, Sh. (2000). Writing and Reading Relationships: Constructive Tasks. Newark, DE: International Reading Association.
Tierney, W. K., & Pearson, P. D. (1983).Towards a composing model of reading. In: Zhou, L., &Siriyothin, P. (2009). An investigation of university EFL students’ attitudes toward writing-to-read tasks.Suranaree Journal of Science and Technology, 16 (4), 297-309.
Tierney, R.J., & Shanahan, T. (1991).Research on the reading-writing relationship: Interactions, transactions, and outcomes. The handbook of Reading and Research Vol. 2.
Tsang, W. K. (1996). Comparing the effects of reading and writing on writing performance. In: Zhou, L., &Siriyothin, P. (2009). An investigation of university EFL students’ attitudes toward writing-to-read tasks.Suranaree Journal of Science and Technology, 16 (4), 297-309.
Weigle, S. C. (2004). Integrated reading and writing in a competency test for non-native speakers of English. Assessing Writing, 9, 27-55.
Yu, G. (2013). From integrative to integrated language assessment: Are we there yet? Language Assessment Quarterly, 10 (1), 110-114.
Zhou, L., &Siriyothin, P. (2009).An investigation of university EFL students’ attitudes toward writing-to-read tasks.Suranaree Journal of Science and Technology, 16 (4), 297-309.