بررسی میزان همبستگی بین سبک نوشتاری زبان آموزان ایرانی وجنسیت و شخصیت آنان
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسیبیوک بهنام 1 , بهروز عزبدفتری 2 , شیما احمدی آزاد 3
1 - Islamic Azad University-Tabriz Branch
2 - Islamic Azad University-Tabriz Branch
3 - Islamic Azad University-Tabriz Branch
Keywords: شخصیت, جنسیت, برونگرایی- درونگرایی, روان رنجوری- ثبات هیجانی, معنای صریح, معنای ضمنی,
Abstract :
نحوه ی کاربرد کلمات توسط افراد مختلف میتواند نشان دهنده ی فرایندهای مختلف روان شناختی از قبیل تفکر، احساس، ادراک، و شخصیت آنها باشد. در این مقاله با تکیه بر عوامل جنسیت و دو بعد مهم شخصیتی ( برونگرایی- درونگرایی و روان رنجوری- ثبات هیجانی)، که از طریق تست شخصیتی آیزنک (نسخه ی اصلاح شده) مورد ارزیابی قرار گرفتند، به بررسی میزان ارتباط بین سبک نوشتاری زبان آموزان ایرانی و جنسیت و شخصیت آنها پرداخته شده است. مفهوم معنای صریح (رسمی) در مقابل معنای ضمنی (وابسته به قراین) بعنوان مهمترین عوامل تنوع زبانی تلقی شده اند. برای اندازه گیری صراحت زبانی (رسمیت) ، بر اساس فراوانی انواع مختلف کلمات، از یک روش تجربی استفاده شده است. اسم، صفت، حرف اضافه، و حرف تعریف در سبک زبانی صریح فراوانی بیشتری دارند و ضمیر، قید، فعل، و ندا در سبک زبانی ضمنی تکرار بیشتری دارند. فراوانی کلمات احساسی مثبت و منفی توسط برنامه ی بررسی زبانی و شمارش کلمات ارزیابی گردیدند. نتیجه ی این تحقیق هیچ رابطه ی معناداری را بین این متغیرها نشان نداد؛ دلیل آن را میتوان تاثیر دیگر عوامل غیر زبانی تعیین کننده ی صراحت مانند موقعیت و میزان تحصیلات دانست.
Argamon, S., Koppe, M., Fine, J., & Shimoni, A. R. (2003). Gender, genre, and writing style in formal written texts. Text, 23(3), 200-225.
Caplan, P. J., Crawford, M., Hyde, J. & Richardson, J. T. (1997). Gender differences in human cognition. New York: Oxford University Press.
Colley, A. & Todd, Z. (2002). Gender-linked differences in the style and content of e-mails to friends. Journal of Language and Social Psychology, 21 (4), 380-392.
Dewaele, J.M. & Furnham, A. (1999) Extroversion: the unloved variable in applied linguistic research. Language Learning 49 (3). 509-544.
Dewaele, J. M. & Furnham, A. (2000). Personality and speech production: a pilot study of second language learners. Personality and Individual Differences, 28, 355-365.
Gill, A. J. (2003). Personality and language: The projection and perception of personality in computer-mediated communication. Unpublished Ph.D. Thesis, University of Edinburgh.
Gill, A. J. & Oberlander, J. (2004). Language generation and personality: Two dimensions, two stages, two hemispheres? In Papers from the AAA (American Association for Artificial Intelligence)/ Spring Symposium on Architectures for Modeling Emotion: Cross-Disciplinary Foundations, pp. 104-111. Stanford, CA.
Gill, A. J. & Oberlander, J. (2006). Language with character: A stratified corpus comparison of individual differences in e-mail communication. Discourse Processes, 42(3), 239-270.
Herring, S. C. & Paolillo, j. C. (2006). Gender and genre variation in weblogs. Journal of Sociolinguistics, 43(12), 55-61.
Heylighen, F. & Dewaele, J. (1999). Formality of Language: definition, measurement and behavioral determinants. Retrieved January 15, 2008 from http://www.hcrc.ed.ac.uk/~jon/ papers/idc.pdf
Heylighen, F. & Dewaele, J. (2002). Variation in the contextuality of language: An empirical measure. Foundations of Science 6, 293-340.
Hudson, R. (1994). About 37% of word-tokens are nouns. Language, 70, 331-339.
Mairesse, F. & Walker, M. A. (2005).Words Mark the Nerds: Computational Models of Personality Recognition through Language. Retrieved December 23, 2007 from http://www.dcs.shef.ac.uk/~francois/papers
Mairesse, F., Walker, M. A., Mehl, M. R., & Moore, R. K. (2007). Using Linguistic Cues for the Automatic Recognition of Personality in Conversation and Text. Journal of Artificial Intelligence Research, 30, 457-500.
Matthews, G., Deary, I. J., & Whiteman, M. C. (2003). Personality traits. New York Cambridge University press.
Nowson, S., Oberlande, J., & Gill, A. J. (2005). Weblogs, Genres, and Individual Differences. In Proceedings of the 27th Annual Conference of the Cognitive Science Society, pp. 1666-1671. Stresa, Italy, July 2005.
Oberlander, J., & Gill, A. (2003). Individual differences and implicit language: personality, parts-of-speech and pervasiveness. In Proceedings of the 26th Annual Conference of the Cognitive Science Society, 1035-1040.
Pennebaker, J. W. & Graybeal, A. (2001). Patterns of natural language use: disclosure, personality, and social integration. American Psychological Society. Current Directions in Psychological Science, 10, 90-93.
Pennebaker, J. W. & King, L. A. (1999). Linguistic styles: language use as an individual difference. Journal of Personality and Social Psychology, 27(6), 1296- 1312.
Rieser, T.E. (2003). The language of performance: The link between language, personality and performance. Unpublished master's thesis, North Carolina State University.
Wolfson, I. (2005). Adjective participles as emotion words. Unpublished master’s thesis. Hamline University Saint Paul, Minnesota.
کاویانی، ح (1382). نظریه ی زیستی شخصیّت، همراه با آزمونهای شخصیّتی آیزنک و کلونیجر. تهران: سنا.