ساختار موضوعی درسه نوع نگارش(استدلالی- علت و معلولی و فرایندی) دانشجویان کارشناسی ارشد رشته آموزش زبان انگلیسی
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
1 - دپارتمان انگلیسی- شعبه تبریز- دانشگاه آزاد تبریز- تبریز- ایران
Keywords: خبر, موضوع, زبانشناسی نقش گرای نظام مند, ساختار موضوعی, اندیشه پردازی, بین شخصی, متنی, استدلالی, علت و معلولی, فرایندی,
Abstract :
ساختار موضوعی به عنوان یکی از ویژگیهای فرا نقش متنی در ارتقا انسجام متنی سهم بسزا یی دارد. در این تحقیق هدف نشان دادن رابطه بین موضوع و خبر و تجزیه و تحلیل انواع موضوع بر ا ساس تئوری زبانشناسی نقش گرای نظام مند هالیدی (1994) می باشد. برای رسیدن به این هدف محقق ابتدا سی تن از دانشجویان ارشد رشته اموزش زبان انگلیسی رابعد از گرفتن امتحان تافل به عنوان شرکت کنندگان این تحقیق انتخاب کرد. سپس از هر یک از این شرکت کنندگان در خواست گردید انشا یی از نوع استدلالی ، علت و معلولی و فرایندی بنویسند. در انشاهای گرداوری شده، محقق انواع موضوع،و مسائل گسترش موضوعی (Thematic Organization) و تفاوت های مو جود در انها را بررسی کرده و بسامد استفاده از هریک از انواع موضوع ( اندیشه پردازی ، بین شخصی و متنی )را در هر یک از این نوشته ها تعیین کرده و با هم مقایسه کرد. نتایج این تحقیق تفاوتهایی را در هر یک از این سه نوع نوشتار از نظر میزان استفاده از هر یک از انواع موضوع نشان داد. یافته های این تحقیق کار بردهایی برای دانشجویان زبان انگلیسی و معلمان انها دارد تا با اگاه شدن از ساختار موضوعی نوشته های انگلیسی زبان، انسجام متنی را در نوشته هایشان بهبود بخشند.
Adebola, O. (2011). A textual analysis of selected text messages of male and female. Emerging Trends in Educational Research and Policy Studies (JETERAPS) 2 (4), 290-295.
Ahangari, S. (2008).The relationship between first and second language literacy in writing.The Journal of Applied Linguistics. 1(2), 1-17
Birjandi, P., Alavi, M., &Salmani-Nodoushan, M.A. (2004).Advanced writing.Zabankadeh publications: Tehran.
Castro, C. D. (2004). Cohesion and the social construction of meaning in the essays of Filipino college students writing in L2 English.Asia Pacific Education Review, 5(2), 215-225.
Creme, Ph., & Lea, L.M. (2008).Writing at university. New York: McGraw-Hill companies.
Coffin, C. &Hewings, A. (2005). IELTS as preparation for tertiary writing: Distinctiveinterpersonal and textual strategies. In L.J. Ravelli, & R.A Ellis, (eds.) Analysingacademic writing (pp. 153 –171). London :Continum.
Dalimunte, A. (2013). English metafunction analysis in chemistry text: characterization of scientific text. International Journal of English Language & Translation Studies, 1(2,) 52-62
Denardi, D.A.C, Greggio.S, Dellagnello, A.K, & GIL, G. (2007). Cohesion and thematic structure: A self-based analysis of academic abstracts. Retrieved 2013/08/29 from linguagem.unisul.br/paginas/ensino/pos/linguagem/cd/English/8i.pdf
Eggins, S. (1994). An introduction to systemic functional linguistics. London: Printer.
Eggins, S. (2004). An introduction to systemic functional linguistics (2nded.). London: Continuum International Publishing Group.
Fries, P., Cummings, M., Lockwood, D. &Spruiell,W. (2002). Relations and functions within and around language. London: Continuum.
Halliday, M. A. K. (1985). Spoken and written language. Victoria: Dakin university press.
Halliday, M. A. K. (1994). An introduction to functional grammar 2nd edition. London: Edward Arnold.
Halliday, M.A.K. and Hasan, R. (1976).Cohesion in English. London: Longman.
Hoi-yee, G.W. &Falvey, P. (1993).Revision strategies of Hong Kong tertiary students in response to teacher's written comments and conferencing. Retrieved 25 July 2012 fromhttp://repository.ust.hk./dspace/bitstream/1783.1/1336/1/thinklang09.pdf.
Jalilifar, A. R. (2010a). The status of theme in applied linguistics articles. Asian ESP journal,6(2), 7-39.
KhabazAzar, N. (2012). The analysis of textual metafunction of human rights
discourse.Unpublished MA Thesis.
Lores, R. (2004). On RA abstracts: From rhetorical structure to thematic organization. English for Specific Purposes, 23(3), 280-302.
Martin, J.R, Matthiessen, Ch, & Painter, C. (1997).Working with functional grammar. St. Martin's press.
McCabe, A. &Heilman,K. (2007). Textual and interpersonal differences between a news report and an editorial.RevistaAlicantina de EstudiosIngleses 20, 139-156
Pakdel, Z., &Khodareza, M. (2012).The effects of warm-up tasks on the Iranian EFL students' writing ability.International Education Studies, 5(2), 190-203.
Richards, J. C., &Renandya, W. A. (Eds.). (2002). Methodology in language teaching: An anthology of current practice. Cambridge: Cambridge University Press.
Rivers, W.M. (1981). Teaching foreign language skills. Chicago: The university of Chicago press.
Schmitt, N. (2002). An introduction to applied linguistics. Oxford: Oxford University Press.
Thompson, G. (1996). Introducing functional grammar. London: St. Martin's press.
Zamel, V. (1983). The composing processes of advanced ESL students: Six case studies. TESOL Quarterly, 17, 165-187.