تحلیل عملکردی تردیدها و تقویت کننده ها در مقالات دانشجویان دانشگاهی: مطالعه میان رشته ای
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
آزاده ملاکی
1
(گروه زبان انگلیسی. واحد بوشهر. دانشگاه آزاد اسلامی. بوشهر. ایران.)
سید فواد ابراهیمی
2
(English Department, Shadegan Branch, Islamic Azad University, Shadegan, Iran)
محمد تقی فروردین
3
(گروه آموزش زبان انگلیسی. واحد اهواز. دانشگاه آزاد اسلامی. اهواز. ایران)
Keywords: تردید. تقویت کننده. مقاله. عناصر فراگفتمان. میکاسپ,
Abstract :
تردید و تقویت به عنوان ابزارهای ارتباطی مؤثر برای توضیح و متقاعدسازی در زمینه های مختلف و ژانرهای نوشتاری دانشگاهی خاص کمک می کند و نقشی حیاتی در واردات متقاعدکننده ارتباطات دانشگاهی ایفا می کند. تردیدها به محققان اجازه میدهند تا به مشکلات احتمالی رسیدگی کنند، با ادعاهای تحقیق مخالفت یا مخالفت کنند، و چیز جدیدی را به گفتگوی موجود کمک کنند. تقویتکنندهها کمک قابلتوجهی برای رفع نیازهای اساسی نویسندگان برای متقاعد کردن خوانندگان به اعتماد به استدلالهایشان ارائه میکنند. این تکنیکها عمدتاً زمانی به کار میروند که نویسندگان ریسک زیادی را در گنجاندن خود نمیبینند. مقاله حاضر به بررسی فراوانی و عملکرد تردیدها و تقویت کننده ها در مقالات دانشجویان دانشگاهی پرداخته است. از این رو، 96 مقاله دانشجویان (در مجموع 269.428 کلمه) از مجموعه مقالات سطح بالای دانشجویی میشیگان (MICUSP) مورد بررسی قرار گرفت. آنها از دو رشته شامل انگلیسی و روانشناسی انتخاب شدند. پیکره بر اساس طبقه بندی تردیدها توسط عبدالله زاده (2019) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. همچنین، از یک دسته از این طبقه بندی برای تجزیه و تحلیل تقویت کننده ها به نوع و عملکرد استفاده شد. نتایج بهاندازه کافی فراوانی تردیدها و تقویتکنندهها را تأیید کرد که در آموزش نوشتار در نظر گرفته میشود، یا باعث کاهش یا افزایش نیروی گفتههای نوشتاری میشود. علاوه بر این، نتایج این مطالعه می تواند به طور مستقیم در برنامه درسی طراحی شده برای مقاله نویسی دانشگاهی مورد استفاده قرار گیرد.