ارتقاء مهارت نگارش زبان آموزان ایرانی از طریق چرخه یادگیری تجربی کوب
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
سلمان اصحابی
1
(
دانشگاه آزاد اسلامی، واحدعلوم و تحقیقات تهران، دانشکده علوم انسانی، گروه زبانهای خارجی
)
مژگان رشتچی
2
(
Department of English, Tehran West Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
)
مسعود سیری
3
(
عضو هیات علمی / گروه زبان های خارجه، دانشکده ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران
)
Keywords: عملکرد نوشتاری, چرخه یادگیری تجربی کوب, نوشتن تاملی, تفکر صدای بلند, روش نوشتاری سنتی,
Abstract :
چکیدهمهارت نوشتن یک فعالیت چالش برانگیز و پرکاربرد در محافل دانشگاهی است. این مطالعه تأثیرات نوشتن تأملی را بر عملکرد نوشتاری زبان آموزان زبان انگلیسی مورد بررسی قرار داد. شرکت کنندگان 61 زبان آموز ایرانی زبان انگلیسی در دو کلاس دست نخورده دانشگاهی بودند و به طور تصادفی در دو گروه غیر تاملی(۳۱ نفر)و تاملی(۳۰ نفر) قرار گرفتند. در مدت شانزده جلسه ی آموزشی در طول هشت هفته، گروه غیر تاملی با استفاده از روش سنتی، آموزش داده شد درحالیکه گروه تاملی در معرض آموزش نوشتن تاملی بااستفاده از مدل کوب، قرار گرفتند. دادهها از طریق نوشتارهای تاملی و تحلیل محتوای تفکر صدای بلند، جمعآوری شدند. تجزیه و تحلیل داده های کمی نشان داد که گروه تاملی به شکل معناداری در نوشتن انشااز گروه غیر تاملی بهتر عمل کرد. تجزیه و تحلیل موضوعی تفکر صدای بلند، یافتههای دادههای کمی را تایید کرد.علاوه برآن؛ این مطالعه نشان داد که همه ی شرکتکنندگان هنگامی که مشغول نوشتن تاملی با استفاده از مدل کوب بودند، تحت فرآیند های روانشناختی از قبیل طراحی، پیش نویس، مکث و تفکر کردن، خواندن و بازتولید، ویرایش و بازبینی، قرار داشتند. این نتایج پیامدهای قابل توجهی برای مربیان زبان،برنامه ریزان درسی و طراحان دوره،دارد.