توسعه توانش ارتباطی بین فرهنگی از طریق فعالیتهای بین فرهنگی: مطالعه ای در ایران
Subject Areas : آموزش زبان انگلیسی
داود کوهی
1
(
دپارتمان زبان انگلیسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
)
سیده زهرا اسماعیلی
2
(
دپارتمان زبان خارجی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
)
ثریا بهروزی زاد
3
(
دپارتمان زبان انگلیسی، واحد مراغه، دانشگاه آزاد اسلامی، مراغه، ایران
)
Keywords: مدل توانش ارتباطی بایرام, توانش ارتباطی بینافرهنگی, فعالیتهای بینا فرهنگی, فراگیران ایرانی انگلیسی به عنوان زبان خارجی, کاربرگهای انعکاسی,
Abstract :
نگرانی دیرینه ای که در ذهن محققان بین فرهنگی طنین انداز می شود این است که چگونه می توان موضوعات بین فرهنگی را در آموزش زبان انگلیسی به بهترین نحو گنجاند، موضوعی که در محیط انگلیسی بعنوان زبان خارجی تحقیقات کمی در مورد آن انجام شده است. برای پر کردن این شکاف، این مطالعه کیفی با هدف بررسی اثربخشی استفاده از فعالیتهای بینا فرهنگی در افزایش مهارتهای بینا فرهنگی فراگیران ایرانی زبان انگلیسی در استان گیلان، انزلی انجام شد. بدین منظور، گروهی متشکل از 22 فراگیر ایرانی زبان انگلیسی با سطح مهارت زبانی متوسط از طریق نمونه گیری در دسترس از یک مجموعه 44 نفری بر اساس آزمون تعیین سطح آکسفورد انتخاب شدند. تمامی شرکت کنندگان 12 زن و 10 مرد در محدوده سنی 30-21 ساله بودند. سپس در هجده جلسه آموزش بینا فرهنگی با استفاده از کتاب آیینه ها و پنجره ها: یک کتاب درسی بینا فرهنگی شرکت کردند و هفت فعالیت بینا فرهنگی را به عنوان پیش آزمون و پس آزمون تکمیل کردند. داده ها از طریق هفت فعالیت بینا فرهنگی بعنوان پیش آزمون و پس آزمون و کاربرگ های انعکاسی جمع آوری شد. براساس تئوری توانش ارتباطی بینافرهنگی بایرام (1997)، توسعه بین فرهنگی شاگردان در طول دوره آموزشی میان فرهنگی مورد بررسی قرار گرفت. یافته های تحلیل محتوایی نشان داد که فعالیتهای بینا فرهنگی می تواند به شرکت کنندگان در افزایش شایستگی بینا فرهنگی کمک کند. علاوه بر این، سه تم مهم از تجزیه و تحلیل کاربرگ های انعکاسی پدیدار شد. مفاهیم و پیشنهادات برای تحقیقات بیشتر مورد بحث قرار گرفت.