Introduction of pyr-v –jvan Mirza Naseer Esfahani and Analysis of Aesthetics of on the language structure of Jacobson
Subject Areas :roghayeh porrostam 1 , leyla adlparvar 2 , mojtaba safaralizadeh 3
1 - Islamic Azad University of Khoy
2 - Assistant professors in Persian Language and Literature, IAU, Khoy branch
3 - Assistant professors in Persian Language and Literature, IAU, Khoy branch.
Keywords: Mirza Nassir Esfahani, Jacobson, pyr-v –jvan, aesthetics,
Abstract :
< p >In the present study, with the aim of identifying and introducing the pyr-v -jvan , Mirza Nasir Isfahani, the linguistic and rhetorical features of this work have been analyzed based on Jacobson''s linguistic theory. Jakobson has used six aspects of communication theory in literature: 1. message (literary role) 2. Message sender (writer or poet) 3. recipients (contacts) 4. codes (rules and norms of language) 5. contact fields (social and cultural status) 6. contact ducts (words or sounds). pyr-v -jvan poetry was written in the 12th century AH in the Zandieh era, and the subject of this conversation is old and young in the subject of sadness and love. A review of this work is illustrated by the Jakobson theory, The result shows: At the heart of the process of communication among the six roles is the literary role of language because of the variety of texts, especially in the first part of the poem. t has influenced other linguistic roles and has led to aesthetics
منابع و مآخذ
1ـ اصفهانی، میرزا نصرالدین (بیتا). منظومه پیر و جوان، به کوشش خسرو زعیمی. تهران: چاپخانه وزارت فرهنگ و هنر
2ـ اصفهانی، میرزا نصرالدین (خواجه نصیرثانی) (1371). منظومه پیر و جوان، به کوشش میراحمد طباطبایی. تهران: سروش
3ـ آقابابایی، سمیه، ایرانزاده، نعمتالله، صفوی، کوروش (1395). «بررسی ساختار ادب غنایی از دیدگاه زبانشناسی با تکیه بر نظریه نقشهای زبانی یاکوبسن». نشریه متن پژوهی ادبی، شماره 69: 7-34.
4ـ ایگلتون، تری. (1368). پیشدرآمدیبرنظریةادبی. ترجمة عباس مخبر، تهران: نشر مرکز.
5ـ برتنس، هانس. (1384). مبانی نظریه ادبی. ترجمه محمدرضا ابوالقاسمی، تهران: ماهی.
6ـ تمیمداری، احمد. (1379). کتاب ایران (تاریخ ادب پارسی، مکتبها، دورهها، سبکها و انواع ادبی. تهران: الهدی.
7ـ حسینیمؤخر، سید محسن. (1382). ماهیت شعر از دیدگاه منتقدان ادبی اروپا. فصلنامۀ پژوهشهای ادبی، شمارۀ 2، صص 90-73.
8ـ رزمجو، حسین. (1385). انواع ادبی و آثار آن در زبان فارسی. مشهد: آستان قدس رضوی.
9ـ زرینکوب، عبدالحسین. (1372). شعر بی دروغ شعر بی نقاب. تهران: علمی.
10ـ سلدن، رامان. (1384). راهنمای نظریه ادبی معاصر. ترجمه عباس مخبر، تهران: طرح نو.
11ـ شایگانفر، حمیدرضا. (1380). نقد ادبی. تهران: دستان.
12ـ شفیعیکدکنی، محمدرضا. (1390). صورخیالدرشعرفارسی. تهران: انتشارات آگاه.
13ـ شکلوفسکی، ویکتور. (1380). هنر به مثابۀ فن (از مجموعه مقالات ساختگرایی و پساساختگرایی و مطالعات ادبی. به کوشش فرزان سجودی، تهران: سورۀ مهر.
14ـ شمیسا، سیروس. (1387). انواع ادبی. تهران: میترا.
15ـ صادقی، لیلا. (1389). نقشهای سکوت ارتباطی در خوانش متون ادبیات داستانی. فصلنامه پژوهش زبان و ادبیات فارسی، شماره 19: 211-187.
16ـ صفوی، کورش. (1383). اززبانشناسیبهادبیات. شعر تهران: سورة مهر
17ـ علویمقدم، مهیار. (1381). نظریههای ادبی معاصر (صورت گرایی و ساختارگرایی). چاپ دوم، تهران: سازمان مطالعه و تدوین کتب علوم انسانی دانشگاهها (سمت).
18ـ فالر، راجر و دیگران. (1369). زبانشناسی و نقد ادبی. ترجمه مریم خوزان و حسین پاینده، تهران: نشر نی.
19ـ یاکوبسن، رومن. (1369). زبانشناسی و نقد ادبی. ترجمه حسین پاینده و مریم خوزان، تهران: نشر نی.
20ـ یاکوبسن، رومن. (1390). زبانشناسی و شعرشناسی. ترجمه حسین پاینده، مجموعه مقالات زبانشناسی و نقد ادبی، چاپ چهارم (صص80-71)، تهران: نشر نی.
_||_