The Attitude of the Son from the Father (Rustam and Zal in Ferdowsi's Shahnameh) from the Viewpoint of the Ancient Criticism of the Pattern
Subject Areas : Persian language and literature textsBahareh yazdanian amiri 1 , mahmoud tavoosi 2 , Amir Hoseyn Mahozi 3
1 - litrature univercity, roodehen,tehran,iran
2 - Islamic Azad University, Roudehen Branch, Tehran, Iran
3 - Professor Department of Persian language and literature\ payam noor University,Iran.
Keywords: شاهنامه, رستم, Shahnameh, Rustam, زال, ناخودآگاه جمعی, نقد کهن الگویی, Ancient Criticism of the Pattern, The Unconscious of the Collective, Zal,
Abstract :
In the ancient critique, a model based on what the Swiss psychologist Carl Gusta Yong. For example, the old wisdom, itself, Anima and Animus, a shadow that introduces several examples for its variants. In my mythological culture, Ferdowsi's Shahnameh, the most significant written work for the introduction of mythology, and as a result of inquiring into various aspects of it, is based on the opinions of the scholars in all sciences. This article focuses on the extent and the reasons for the effect of Zal on Rostam, as well as on the influence of Rostam on his father, in view of his mythological origin in the mythological history of Persian literature based on Ferdowsi's Shahnameh, from the viewpoint of the ancient critique of the pattern. The old patterns of wisdom, shadows, and self are more effective than other examples in father and son. There is no particular maximum in this regard, although significant research has been done on mythology, ancient patterns, and shahnameh. Research methodology is library based on content analysis.
کتابها
- آموزگار، ژاله. (1388). تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.
- بهار، مهرداد،( 1391). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران، آگه.
- امامی، نصراله. (1385). مبانی و روشهای نقد ادبی، تهران: جامی.
- شمسیا، سیروس. (1383). داستان یک روح، تهران: فردوس.
- فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: دایره المعارف بزرگ اسلامی.
- فرزاد، عبدالحسین. (1387). درباره انواع ادبی، تهران: قطره.
- فوردهام، فریدا. (1356). مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمه مسعود میربها، تهران: اشرفی.
- کمپل، جوزف. (1389). قهرمان هزار چهره، ترجمهی شادی خسرو پناه، مشهد: گل آفتاب.
- مجتبایی، فتحالله. (1352). شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی در ایران باستان. تهران: انجمن فرهنگ ایران باستان.
- مختاری، محمد. (1379). حماسه در رمز و رازملی، تهران: توس.
- مورنو، آنتوتیو. (1380). یونگ، خدایان، انسان مدرن، ترجمهی داریوش مهرجویی، تهران: مرکز.
- وگلر، کریستوفر. (1390). ساختار اسطورهای در داستان و فیلمنامه، ترجمهی عباس اکبری، تهران: نیلوفر.
- هینلز، جان راسل. (1389). شناخت اساطیر ایران، ترجمه باجلان فرّخی، تهران: اساطیر.
- یاوری، حورا. (1387). روانکاوی و ادبیات، دو متن، دو انسان، دو جهان، از بهرام گور تا راوی بوف کور، تهران: سخن.
- یونگ، کارل گوستاو. (1376). چهار صورت مثالی، ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
- یونگ، کارل گوستاو. ( 1385). رویاها، ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران، کاروان.
- یونگ، کارل گوستاو. (1386). روانشناسی و دین، ترجمه فواد روحانی، تهران: علمی و فرهنگی.
- یونگ، کارل گوستاو. ( 1387). انسان و سمبلهایش، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: دیبا.
مقالات:
- تیموری فتحی، فاطمه.(1394). «لزوم کهن الگو پیر خرد در تعلیم بشر»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره بیست و هفتم، صص99-62.
- رضایی، نوشاد.(1394). «بررسی و مقایسهی چهار دورهی قهرمانی شاهنامه بر اساس نقد کهن الگویی» متن پژوهی ادبی، شماره 65، صص189-162.
- گلمزاری، وجیهه. (1394). «تلفیق تک اسطورهای سفر قهرمان و کهن الگوی زن وحشی»، نامهی هنری نمایشی و موسیقی، شماره 10 صص94-79.
- مرادی، انوش. (1391). «تحلیل کهن الگوی داستان رستم و اسفندیار»، فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی، شماره دوم صص109-95.
- میر میران، سید مجتبی.(1389). « فرآیند فردیت در شاهنامه با تکیه بر شخصیت رستم»، ادب پژوهی، شماره 14، صص48-29.