تأسی پسر از پدر (رستم و زال در شاهنامهی فردوسی) از نگاه نقد کهن الگویی
الموضوعات :
بهاره یزدانیان امیری
1
,
محمود طاووسی
2
,
امیرحسین ماحوزی
3
1 - دانشکده ادبیات- دانشگاه رودهن-تهران-ایران
2 - ادبیات فارسی ، دانشکده ادبیات فارسی و زبان های خارجه شهر رودهن /ایران
3 - استادیار دانشگاه پیام نور،ایران.
تاريخ الإرسال : 11 الخميس , جمادى الأولى, 1440
تاريخ التأكيد : 11 الخميس , جمادى الأولى, 1440
تاريخ الإصدار : 13 الأحد , محرم, 1440
الکلمات المفتاحية:
ملخص المقالة :
نقد کهن الگویی بنابر آن چه که کارل گوستاو یونگ، روان شناس سوئیسی مطرح می کند و تکیّه ی اصلی تمامی مباحث خود قرارمی دهد، با تکیّه بر ناخودآگاه جمعی مطرح می شود. وی چند کهن الگو از جمله؛ پیر خرد، خود، آنیما و آنیموس، سایه با ذکر مصادیقی در ارتباط با انواع آن معرّفی می کند. در فرهنگ اساطیری ما، شاهنامه ی فردوسی شاخص ترین اثر مکتوب برای معرّفی اساطیر و کنکاش در جنبه های گوناگون ایشان بنابر آرای صاحب نظران در تمامی علوم به شمارمی رود. این نوشتار به میزان و دلایل تأثیرگذاری زال بر رستم و هم چنین در مقابل، تأثیرپذیری رستم از پدر، با توجّه به خاستگاه اسطوره ای ایشان در تاریخ اساطیری ادبیات فارسی بر مبنای شاهنامه ی فردوسی، از نگرش نقد کهن الگویی می پردازد. خواهیم دید که کهن الگو های سفر قهرمان، پیر خرد، سایه و خود، بیش از سایر صورت های مثالی در پدر و پسر مؤثّر بوده اند. در این زمینه، به خصوص هیچ پیشینه ای وجود ندارد.
المصادر:
کتابها
آموزگار، ژاله. (1388). تاریخ اساطیری ایران، تهران: سمت.
بهار، مهرداد،( 1391). پژوهشی در اساطیر ایران، تهران، آگه.
امامی، نصراله. (1385). مبانی و روشهای نقد ادبی، تهران: جامی.
شمسیا، سیروس. (1383). داستان یک روح، تهران: فردوس.
فردوسی، ابوالقاسم. (1386). شاهنامه، به کوشش جلال خالقی مطلق، تهران: دایره المعارف بزرگ اسلامی.
فرزاد، عبدالحسین. (1387). درباره انواع ادبی، تهران: قطره.
فوردهام، فریدا. (1356). مقدمهای بر روانشناسی یونگ، ترجمه مسعود میربها، تهران: اشرفی.
کمپل، جوزف. (1389). قهرمان هزار چهره، ترجمهی شادی خسرو پناه، مشهد: گل آفتاب.
مجتبایی، فتحالله. (1352). شهر زیبای افلاطون و شاهی آرمانی در ایران باستان. تهران: انجمن فرهنگ ایران باستان.
مختاری، محمد. (1379). حماسه در رمز و رازملی، تهران: توس.
مورنو، آنتوتیو. (1380). یونگ، خدایان، انسان مدرن، ترجمهی داریوش مهرجویی، تهران: مرکز.
وگلر، کریستوفر. (1390). ساختار اسطورهای در داستان و فیلمنامه، ترجمهی عباس اکبری، تهران: نیلوفر.
هینلز، جان راسل. (1389). شناخت اساطیر ایران، ترجمه باجلان فرّخی، تهران: اساطیر.
یاوری، حورا. (1387). روانکاوی و ادبیات، دو متن، دو انسان، دو جهان، از بهرام گور تا راوی بوف کور، تهران: سخن.
یونگ، کارل گوستاو. (1376). چهار صورت مثالی، ترجمه پروین فرامرزی، مشهد: آستان قدس رضوی.
یونگ، کارل گوستاو. ( 1385). رویاها، ترجمه ابوالقاسم اسماعیلپور، تهران، کاروان.
یونگ، کارل گوستاو. (1386). روانشناسی و دین، ترجمه فواد روحانی، تهران: علمی و فرهنگی.
یونگ، کارل گوستاو. ( 1387). انسان و سمبلهایش، ترجمه محمود سلطانیه، تهران: دیبا.
مقالات:
تیموری فتحی، فاطمه.(1394). «لزوم کهن الگو پیر خرد در تعلیم بشر»، پژوهشنامه ادبیات تعلیمی، شماره بیست و هفتم، صص99-62.
رضایی، نوشاد.(1394). «بررسی و مقایسهی چهار دورهی قهرمانی شاهنامه بر اساس نقد کهن الگویی» متن پژوهی ادبی، شماره 65، صص189-162.
گلمزاری، وجیهه. (1394). «تلفیق تک اسطورهای سفر قهرمان و کهن الگوی زن وحشی»، نامهی هنری نمایشی و موسیقی، شماره 10 صص94-79.
مرادی، انوش. (1391). «تحلیل کهن الگوی داستان رستم و اسفندیار»، فصلنامه تخصصی مطالعات داستانی، شماره دوم صص109-95.
میر میران، سید مجتبی.(1389). « فرآیند فردیت در شاهنامه با تکیه بر شخصیت رستم»، ادب پژوهی، شماره 14، صص48-29.
_||_