Secondary purposes of imperative sentences in the didactic verses of Bostan Saadi
Subject Areas : Stylistics (with literary and artistic features)Zainab Ghorbani 1 , Seyyed Mahmoud Seyed Sadeghi 2 , Seyed Ahmad Hosseini Kazerooni 3
1 - PhD Student, Department of Persian Language and Literature, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Persian Language and Literature, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
3 - Professor, Department of Persian Language and Literature, Bushehr Branch, Islamic Azad University, Bushehr, Iran.
Keywords: didactic literature, Bostan, Saadi, meanings, imperative sentences,
Abstract :
The word essay in the word means to create, and in the literary term, it means a speech that is inherently true. Such sentences are divided into two types: demanding and non-demanding. Imperative sentences are one of the types of essay writing. Amr means to order and demand to do something with greatness and excellence. Sometimes it goes out of its true state and the poet or writer uses it for other purposes such as arousal, longing, guidance, etc. Among the prominent poets in the field of educational literature, Saadi has made the most use of linguistic capacities and used the special structure of speech to express semantic subtleties and rhetorical goals. This research, which is descriptive-analytical and with library tools, aims to investigate the secondary purposes of directive imperative in the didactic verses of Bostan in order to determine for which secondary purposes and to express which meanings Saadi used the verb in Bostan. Also, the frequency of use of each of the secondary purposes should be specified. The results of the research indicate that Saadi paid attention to 29 secondary purposes of directive sentences, the most frequent of which are persuasive directive 78 cases (8.36%), persuasive directive 60 cases (6.43%), There are 46 cases (4.93) of instructional directives and 39 cases (4.18%) of instructional directives.
کتاب¬ها
رجایی، محمدخلیل. (1392). معالم البلاغه، شیراز: دانشگاه شیراز.
سعدی، مصلح الدین. (1366). بوستان، تهران: امیرکبیر.
هاشمی، احمد. (1388). جواهر البلاغه، ترجمه حسن عرفان، قم: بلاغت.
همایی، جلالالدین. (1370). معانی و بیان، به کوشش ماهدخت بانو همایی، تهران: نشر هما.
مقالات
باقری خلیلی، علی اکبر، و محمودی نوسر، مریم. (1392). منظور شناسی جمله های پرسشی در غزلیات سعدی. سبک¬شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 6(1 (پی در پی 19))، 43-57.
برزویی، رضا، و محمدی، هوار. (1397). بررسی اغراض ثانوی جملات انشایی در بوستان سعدی. نخستین همایش ملی تحقیقات ادبی با رویکرد مطالعات تطبیقی، تهران.
سمسار خیابانیان، فتانه، پاشایی فخری، کامران، و عادل¬زاده، پروانه. (1395). تأملی بر اخلاق و مراقبت در مکتب تربیتی سعدی. تفسیر و تحلیل متون زبان و ادبیات فارسی(دهخدا)، 9(32)، 51-94.
صالحی، فاطمه و شاملی، نصرالله.(1396). بررسی تطبیقی مباحث علم معانی و نظریه سیستمی نقشگرای هلیدی با تکیه بر بوستان سعدی. مطالعات نظریه و انواع ادبی،2(2)، 67-102.
صالحی، فاطمه. (1395). زیباییشناسی مبحث بلاغی فصل و وصل در بوستان سعدی. دومین کنفرانس بینالمللی ادبیات و پژوهشهای تطبیقی، گرگان.
ماهیار، عباس، و افضلی راد، رحیم. (1393). بررسی اغراض ثانویه جملات امری در غزلیات سعدی. سبک¬شناسی نظم و نثر فارسی (بهار ادب)، 7(2 (پی در پی 24))، 123-136.
مشهدی، محمدامیر، اتحادی، حسین، و عبادی¬نژاد، لیلا. (1398). بلاغت استفهام در بوستان سعدی. جستارهای زبانی، ۱۰(۴)، ۱۴۳-۱۷۲. dor:20.1001.1.23223081.1398.10.4.10.8
پایان¬نامه¬ها
اکبری، حمیدرضا. (1383). منظورشناسی اشعار پرسشی بوستان سعدی. پایان¬نامۀ کارشناسی ارشد، استاد راهنما، رحمان صحراگرد، دانشگاه شیراز.
دیناری، اسد. (1395). رویکرد بلاغی مسند و مسندالیه در غزلیّات سعدی. پایاننامه کارشناسی ارشد. استاد راهنما دکتر حسن حیدری. دانشگاه اراک.
صفری فروشانی، حکمت¬الله. (1390). تبیین و تحلیل شیوههای ارتباط با مخاطب در بوستان سعدی بر اساس علم معانی. رسالۀ دکتری. استاد راهنما سیدمرتضی هاشمی. دانشگاه اصفهان.
References
Books
Hashemi, Ahmed. (2010). Javaher al-Balagheh, Trans. Hassan Irfan, Qom: Balaghat. [In Persian]
Homai, Jalaluddin. (1992). Meanings and expressions, by the efforts of Mahdekht Bano Homai, Tehran: Homa publishing. [In Persian]
Rajaee, Mohammad Khalil. (2012). Al Balagha teacher, Shiraz: Shiraz University. [In Persian]
Saadi, Mosleh al-Din. (1987). Bostan, Tehran: Amir Kabir. [In Persian]
Articles
Bagheri Khalili, A. A., & Mahmoudi Nosar, M. (2013). The semantics of interrogative sentences in Saadi's ghazals. Stylistics of Persian Poetry and Prose (Bahar Adab), 6(1 (serial 19), 43-57. [In Persian]
Borzoei, R., & Mohammadi, H. (2018). Studying the secondary purposes of essay sentences in Saadi's Garden. First National Conference on Literary Research with a Comparative Studies Approach, Tehran. [In Persian]
Mahyar, A., & Afzali Rad, R. (2014). A study of the secondary purposes of imperative sentences in Saadi's sonnets. Stylistics of Persian Poetry and Prose (Bahar Adab), 7(2 (serial 24)), 123-136. [In Persian]
Mashhadi, M. A., Ittehadhi, H., & Ebadinejad, L. (2019). The rhetoric of interrogative in Saadi's Garden. Linguistic Research, 10(4), 143-172. dor:20.1001.1.23223081.1398.10.4.10.8. [In Persian]
Salehi, F. (2016). The aesthetics of the rhetorical topic of chapter and connection in Saadi's Garden. The second international conference on literature and comparative research, Gorgan. [In Persian]
Salehi, F., & Shamli, N.A. (2017). A comparative study of the topics of semantics and Halliday's role-oriented systemic theory with emphasis on Saadi's Garden. Studies in Literary Theory and Genres, 2(2), 67-102. [In Persian]
Samsar Khiabanian, F., Pashaei Fakhri, K., & Adelzadeh, P. (2016). A Reflection on Ethics and Care in Saadi's Educational School. Interpretation and Analysis of Persian Language and Literature Texts (Dehkhoda), 9(32), 51-94. [In Persian]
Theses
Akbari, Hamid Reza. (2004). Etymology of the Interrogative Poems of Saadi's Garden. Master's thesis, supervisor, Rahman Sahragerd, Shiraz University. [In Persian]
Dinari, Asad. (2015). Rhetorical approach of Musnad and Musnadalia in Saadi's Ghazals. Master's thesis. Dr. Hasan Heydari's supervisor. Arak University. [In Persian]
Safari Forushani, Hikmatullah. (2010). Explanation and analysis of methods of communication with the audience in Saadi garden based on the science of meanings. Doctoral dissertation. Supervisor Syed Morteza Hashemi. University of Esfahan. [In Persian]