Studying the Effect of the High Level of Mental Involvement of the Customer in the Marketing Process of Influential People on the Desire to Travel to the Destination, the Attitude Towards the Brand and the Desire to Buy
Subject Areas : Jounal of Marketing Managementsamin zahabi 1 , abas asadi 2 , khodayari behnaz 3
1 - Master's student in Business Administration, West Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Marketing Management, Varamin Branch, Islamic Azad University, Varamin, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Business Management, Firuzkoh Branch, Islamic Azad University, Firozkoh, Iran
Keywords: Desire to travel, Level of Customer Engagement, Attitude Towards Brands and Desire to Buy,
Abstract :
The main purpose of this study was to determine the effect of high levels of customer mental involvement in the marketing process of influencers on the desire to travel to the destination, attitude towards the brand and the desire to buy. In addition, in this study, the level of consumer engagement with influencers, pessimism about advertising, unreal followers, intention to travel to the advertised destination and willingness to buy have been examined. In terms of purpose, this study was an applied research. In addition, it was descriptive- correlational in terms of data collection method. Library method was used to collect information about the background of research literature. Also, the field method was used to collect the required data and the data collection tool was a questionnaire. The statistical population of the present study consisted of undergraduate, graduate and doctoral students of Islamic Azad University, West Tehran Branch who had experience of interacting with influencers in the field of tourism on Instagram. In this study, in order to analyze the data two approaches of descriptive statistics and inferential analysis were used and the software used for data analysis was SPSS and one of the software was Amos or Smart-PLS. findings indicate that the level of customer engagement with influencers on social media affects the desire to travel to a tourist destination, attitude towards the brand and the desire to buy the advertised product. On the other hand, perceptions about the existence of unreal followers have a moderating effect on the effect level of customer engagement on the desire to travel to a tourist destination and the desire to buy the advertised product. However, the mediating role of advertising pessimism in influencing the level of customer engagement on the desire to travel to a tourist destination and the desire to buy the advertised product was not confirmed.
اسماعیلپور، م.، بحرینیزاده، م. و زارعی، ک. (1396). "بررسی تأثیر استفاده از تأییدکنندههای مشهور در تبلیغات بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به تبلیغ"، تحقیقات بازاریابی نوین، 14، 1-22.
اسماعیلیفر، ب. و رضایی، ل. (۱۳۹۴). "بررسی تأثیر نقش جامعه برندی و درگیری جامعه در ایجاد اعتماد به برند در رسانههای اجتماعی"، کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی.
جلیلیان, ح. میجانی، م. (1390). "بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی"، دانشگاه علامه طباطبایی.
خادمی، س. (1399). "بررسی تأثیر ویژگیهای افراد تأثیرگذار و تعاملات در رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان با توجه به نقش میانجی نگرش و انگیزش لذتجویانه"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، پردیس بینالملل.
دائمی اقدم، م. و آندرواژ، ل. (1399). "تحلیل نقش اثرگذاری اعتبار سلبریتی و تبلیغات و نگرش به تبلیغات بر تمایل خرید: مطالعه موردی: برند موبایل سامسونگ"، اولین کنفرانس حسابداری و مدیریت. استانبول، ترکیه.
شیرمحمدی، ی.، دارابی، غ. و هاشمی باغی، ز. (1396). "اثر درگیری ذهنی بر قصد بازدید مجدد گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران بینالمللی (مطالعه موردی: شهر تهران)"، مطالعات مدیریت گردشگری، 12(39)، 95-121.
عزیزی، ع.ه..، فعلی، ر.، رحیمی، ف.ا. و محمودی، ا. (1395). "تأثیر عوامل شناختی و احساسی بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 6، 2(21)، 37-56.
غفاری گیلانده، ع.، دهزاده سیلابی، پ. و قدیمی، م. (1395). "رتبهبندی جاذبههای گردشگری بر اساس پتانسیل جذب گردشگر با استفاده از مدل تاکسونومی عددی"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 5، 113-126.
فتاحی، م. و طالبی، ف. (1397). "تأثیر سلبریتیها بر رفتار خرید مصرفکننده"، کنفرانس ملی مدیریت، حسابداری، مطالعات حقوقی و اجتماعی، زرقان.
کیانی فیضآبادی، ز. (1397). "عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران (مورد مطالعه: شهر کاشان)"، فصلنامه گردشگری شهری، 5(4)، 105-120.
مهدویی فرد، ا. (1393). "شبکههای اجتماعی در تحقیقات بازاریابی؛ نقشها، کارکردها و مفاهیم"، کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، مرکز همایشهای بیناللملی شهید بهشتی.
موسوی، س. و کنارهفرد، م.ع. (1393). "تأثیر رسانههای اجتماعی بر شاخصههای جامعه برندی، شیوههای ارزش آفرینی، اعتماد و وفاداری به برند (مطالعه موردی: مقایسه گوشی موبایل اپل آیفون و سامسونگ گلکسی"، مجله مدیریت بازاریابی، 9(25)، 25-50.
نادری، م. (1398). "بررسی تأثیر نفوذ افراد تأثیرگذار رسانههای اجتماعی بر اعتماد و قصد خرید مصرفکننده با نقش میانجیگری تعامل (مورد مطالعه: کاربران اینستاگرام)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
Admaster, T. (2019). “Digital marketing trend report of China”, [Online]. Available at: https:// www.useit.com.cn/thread-21480-1-1.html (accessed 2019).
Akyon, F.C. & Kalfaoglu, M.E. (2020). “Instagram fake and automated account detection”, In 2019 Innovations in Intelligent Systems and Applications Conference (ASYU) (PP. 1-7). IEEE.
Alalwan, A.A. (2018). “Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention”, International Journal of Information Management, 42, 65-77.
AlFarraj, O., Alalwan, A.A., Obeidat, Z.M., Baabdullah, A., Aldmour, R. & Al-Haddad, S. (2021). “Examining the impact of influencers’ credibility dimensions: attractiveness, trustworthiness and expertise on the purchase intention in the aesthetic dermatology industry”, Review of International Business and Strategy.
Antón, C., Camarero, C. & Laguna-García, M. (2016). “Towards a new approach of destination loyalty drivers: Satisfaction, visit intensity and tourist motivations”, Current Issues in Tourism, 20(3), 238-260.
Beneke, J., Cumming, G., Stevens, A. & Versfeld, M. (2013). “Influences on attitude toward mobile text message advertisements: An investigation of South African youth”, International Journal of Mobile Marketing, 5(1).
Cresci, S., Di Pietro, R., Petrocchi, M., Spognardi, A. & Tesconi, M. (2015). “Fame for sale: Efficient detection of fake Twitter followers”, Decision Support Systems, 80, 56-71.
De Veirman, M., Cauberghe, V. & Hudders, L. (2017). “Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude”, International journal of advertising, 36(5), 798-828.
Gulati, S. (2017). “Impact of Peer Pressure on Buying Behaviour”, International Journal of Resersch- Granthaalayah, 5(6), 280-291.
Gunawan, D.D. & Huarng, K.H. (2015). “Viral effects of social network and media onconsumers purchase intention”, Journal of Business Research, 68(11), 2237-2241.
Howard, J.A. (1994). “Buyer behavior in marketing strategy”, Englewood Cliffs, NJ: Prentice‐Hall.
Jang, W., Kim, J., Kim, S. & Chun, J.W. (2021). “The role of engagement in travel influencer marketing: The perspectives of dual process theory and the source credibility model”, Current Issues in Tourism, 24(17), 2416-2420.
Jiménez-Castillo, D. & Sánchez-Fernández, R. (2019). “The role of digital influencers in brand recommendation: Examining their impact on engagement, expected value and purchase intention”, International Journal of Information Management, 49, 366-376.
Kim, S. & Jun, J. (2016). “The impact of event advertising on attitudes and visit intentions”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 29, 1-8.
Lo, J.T.L., Lee, S.C.L., Loo, P.L., Sellvam, S. & Sandran, T. (2014). “Consumer attitude towards mobile advertising in Malaysia”, (Doctoral dissertation, UTAR).
Mathew, P. (2016). “Attitude segmentation of Indian online buyers”, Journal of enterprise information management, 29(3), 359-373.
_||_
اسماعیلپور، م.، بحرینیزاده، م. و زارعی، ک. (1396). "بررسی تأثیر استفاده از تأییدکنندههای مشهور در تبلیغات بر نگرش مصرفکنندگان نسبت به تبلیغ"، تحقیقات بازاریابی نوین، 14، 1-22.
اسماعیلیفر، ب. و رضایی، ل. (۱۳۹۴). "بررسی تأثیر نقش جامعه برندی و درگیری جامعه در ایجاد اعتماد به برند در رسانههای اجتماعی"، کنفرانس بینالمللی جهتگیریهای نوین در مدیریت، اقتصاد و حسابداری، تبریز، سازمان مدیریت صنعتی نمایندگی آذربایجان شرقی.
جلیلیان, ح. میجانی، م. (1390). "بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی"، دانشگاه علامه طباطبایی.
خادمی، س. (1399). "بررسی تأثیر ویژگیهای افراد تأثیرگذار و تعاملات در رسانههای اجتماعی بر قصد خرید مصرفکنندگان با توجه به نقش میانجی نگرش و انگیزش لذتجویانه"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه خوارزمی، پردیس بینالملل.
دائمی اقدم، م. و آندرواژ، ل. (1399). "تحلیل نقش اثرگذاری اعتبار سلبریتی و تبلیغات و نگرش به تبلیغات بر تمایل خرید: مطالعه موردی: برند موبایل سامسونگ"، اولین کنفرانس حسابداری و مدیریت. استانبول، ترکیه.
شیرمحمدی، ی.، دارابی، غ. و هاشمی باغی، ز. (1396). "اثر درگیری ذهنی بر قصد بازدید مجدد گردشگران داخلی در مقایسه با گردشگران بینالمللی (مطالعه موردی: شهر تهران)"، مطالعات مدیریت گردشگری، 12(39)، 95-121.
عزیزی، ع.ه..، فعلی، ر.، رحیمی، ف.ا. و محمودی، ا. (1395). "تأثیر عوامل شناختی و احساسی بر وفاداری گردشگران به مقصد گردشگری"، فصلنامه علمی- پژوهشی تحقیقات بازاریابی نوین، 6، 2(21)، 37-56.
غفاری گیلانده، ع.، دهزاده سیلابی، پ. و قدیمی، م. (1395). "رتبهبندی جاذبههای گردشگری بر اساس پتانسیل جذب گردشگر با استفاده از مدل تاکسونومی عددی"، فصلنامه علمی- پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، 5، 113-126.
فتاحی، م. و طالبی، ف. (1397). "تأثیر سلبریتیها بر رفتار خرید مصرفکننده"، کنفرانس ملی مدیریت، حسابداری، مطالعات حقوقی و اجتماعی، زرقان.
کیانی فیضآبادی، ز. (1397). "عوامل مؤثر بر وفاداری به مقصد گردشگری با نقش میانجی رضایت گردشگران (مورد مطالعه: شهر کاشان)"، فصلنامه گردشگری شهری، 5(4)، 105-120.
مهدویی فرد، ا. (1393). "شبکههای اجتماعی در تحقیقات بازاریابی؛ نقشها، کارکردها و مفاهیم"، کنفرانس ملی تحقیقات بازاریابی، مرکز همایشهای بیناللملی شهید بهشتی.
موسوی، س. و کنارهفرد، م.ع. (1393). "تأثیر رسانههای اجتماعی بر شاخصههای جامعه برندی، شیوههای ارزش آفرینی، اعتماد و وفاداری به برند (مطالعه موردی: مقایسه گوشی موبایل اپل آیفون و سامسونگ گلکسی"، مجله مدیریت بازاریابی، 9(25)، 25-50.
نادری، م. (1398). "بررسی تأثیر نفوذ افراد تأثیرگذار رسانههای اجتماعی بر اعتماد و قصد خرید مصرفکننده با نقش میانجیگری تعامل (مورد مطالعه: کاربران اینستاگرام)"، پایان نامه کارشناسی ارشد، دانشگاه شهید اشرفی اصفهانی، دانشکده علوم اداری و اقتصاد.
Admaster, T. (2019). “Digital marketing trend report of China”, [Online]. Available at: https:// www.useit.com.cn/thread-21480-1-1.html (accessed 2019).
Akyon, F.C. & Kalfaoglu, M.E. (2020). “Instagram fake and automated account detection”, In 2019 Innovations in Intelligent Systems and Applications Conference (ASYU) (PP. 1-7). IEEE.
Alalwan, A.A. (2018). “Investigating the impact of social media advertising features on customer purchase intention”, International Journal of Information Management, 42, 65-77.
AlFarraj, O., Alalwan, A.A., Obeidat, Z.M., Baabdullah, A., Aldmour, R. & Al-Haddad, S. (2021). “Examining the impact of influencers’ credibility dimensions: attractiveness, trustworthiness and expertise on the purchase intention in the aesthetic dermatology industry”, Review of International Business and Strategy.
Antón, C., Camarero, C. & Laguna-García, M. (2016). “Towards a new approach of destination loyalty drivers: Satisfaction, visit intensity and tourist motivations”, Current Issues in Tourism, 20(3), 238-260.
Beneke, J., Cumming, G., Stevens, A. & Versfeld, M. (2013). “Influences on attitude toward mobile text message advertisements: An investigation of South African youth”, International Journal of Mobile Marketing, 5(1).
Cresci, S., Di Pietro, R., Petrocchi, M., Spognardi, A. & Tesconi, M. (2015). “Fame for sale: Efficient detection of fake Twitter followers”, Decision Support Systems, 80, 56-71.
De Veirman, M., Cauberghe, V. & Hudders, L. (2017). “Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude”, International journal of advertising, 36(5), 798-828.
Gulati, S. (2017). “Impact of Peer Pressure on Buying Behaviour”, International Journal of Resersch- Granthaalayah, 5(6), 280-291.
Gunawan, D.D. & Huarng, K.H. (2015). “Viral effects of social network and media onconsumers purchase intention”, Journal of Business Research, 68(11), 2237-2241.
Howard, J.A. (1994). “Buyer behavior in marketing strategy”, Englewood Cliffs, NJ: Prentice‐Hall.
Jang, W., Kim, J., Kim, S. & Chun, J.W. (2021). “The role of engagement in travel influencer marketing: The perspectives of dual process theory and the source credibility model”, Current Issues in Tourism, 24(17), 2416-2420.
Jiménez-Castillo, D. & Sánchez-Fernández, R. (2019). “The role of digital influencers in brand recommendation: Examining their impact on engagement, expected value and purchase intention”, International Journal of Information Management, 49, 366-376.
Kim, S. & Jun, J. (2016). “The impact of event advertising on attitudes and visit intentions”, Journal of Hospitality and Tourism Management, 29, 1-8.
Lo, J.T.L., Lee, S.C.L., Loo, P.L., Sellvam, S. & Sandran, T. (2014). “Consumer attitude towards mobile advertising in Malaysia”, (Doctoral dissertation, UTAR).
Mathew, P. (2016). “Attitude segmentation of Indian online buyers”, Journal of enterprise information management, 29(3), 359-373.