A Model of Electronic Entrepreneurship in Small and Medium Businesses with Grounded Theory Approach
Subject Areas : Jounal of Marketing Managementseyed shahin hoseini 1 , Majid Fattahi 2 , Saeid Safarian Hamedani 3
1 - PhD Student in Entrepreneurship, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
2 - Assistant Professor, Department of Business Administration, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
3 - Assistant Professor, Department of Educational Management, Sari Branch, Islamic Azad University, Sari, Iran
Keywords: Electronic entrepreneurship, small and medium businesses, Grounded Theory.,
Abstract :
Background and purpose: According to the increasing process of change and environmental developments, companies need e-entrepreneurship to respond effectively to their environmental needs. Therefore, the general purpose of the research is the model of e-entrepreneurship in small and medium businesses in the qualitative paradigm. Method: The nature of the current research is exploratory and qualitative data is used in it. The statistical population of the research is the elites and experts of the universities of Mazandaran province. In this field, the researcher used the snowball method, which achieved theoretical saturation after interviewing 10 elites and experts. The data was collected using semi-structured interviews and data analysis was done with the qualitative method of Grounded Theory. Findings: Causal conditions including personality traits, organizational policy, digital plans and policies, organizational culture and structure, mental and social norms and expertise in digital entrepreneurship were identified. And the background conditions including correct and timely use of communication and information technology, research contracts, e-entrepreneurship training, relative advantage of the organization and e-entrepreneurship skills and intervening factors including small and medium business environment, political environment, economic environment and They are a cultural environment. The strategies were categorized in the form of two concepts of e-entrepreneurship development strategies and e-entrepreneurship dynamic capability. And the consequences of four concepts of e-entrepreneurship attitude, business growth of small and medium enterprises, sustainable development of small and medium enterprises and development of market share of small and medium enterprises were identified. Result: The model of e-entrepreneurship can be suggested to managers of small and medium businesses in Mazandaran province as a practical and comprehensive package for all managers.
الف- منابع فارسی
ارفعی، عزیز؛ محمدی، رستگار؛ اکبری، پیمان (1395) ارائه الگوی مفهومی برای عوامل مؤثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکتهای کارآفرینی الکترونیک)، مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 2(11)، 28 - 38.
امینی، محمد. تمناییفر، محمدرضا و غلامی علوی، صدیقه. (1392). ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان؛ بازاندیشی در مأموریتهای برنامه درسی آموزش عالی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 6(1)، 145-164.
تواضعی فر، اسما، شیهکی تاش، مهیم، کشاورز، سهیلا. (1398). شناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی الکترونیکی در کسبوکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب. سیاست نامه علم و فناوری، 09(3)، 61-72.
دیدهخانی، حسین، علیزاده، روحاله، شریفزاده، محمدشریف، سمیعی، روح اله. (1402) طراحی الگوی کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان با رویکرد تئوری داده بنیاد، فصلنامه رشد فناوری، 75 (19)، 1-11.
ربانی، مژده.، حیدریانیزاده، ابوذر.، و قاضی، مجید. (1400). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود سازمان کارآفرین الکترونیک (مورد مطالعه بانکهای صادرات استان یزد)، نشریه پژوهشهای نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار، 2(2)، 509-519.
روستا، علیرضا.، جعفری زارع، مرتضی.، و بیرانوند، راحله. (1401). تبیین نقش بازاریابی الکترونیکی هوشمند بر قصد خرید با نقش میانجی کارآفرینی الکترونیکی، نشریه مدیریت تبلیغات و فروش، 3(3)، 224-235.
شهرام فر شیوا، عالم تبریز اکبر، زند حسامی حسام، سخدری کمال (1400). ارائه الگوی کارآفرینی استراتژیک در نهادهای عمومی (مورد مطالعه: شهرداریهای استان قزوین). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، ۹ (۳۴)، ۱-۱۸.
صادقی، عباس؛ جلالی، علیرضا. (۱۳۸۸). بررسی تأثیر قابلیت سنجش بازار بر خلق دانش و نوآوری فرایندی و تولید با نقش تعدیل کننده جهت گیری کارآفرینی استراتژیک. سومین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران.
صالح نژاد بهرستاقی، صابر.، رسولی، سیده عصمت.، و حیدری پرچکوهی، علی. (1400). تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی الکترونیکی با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان حوزه مالی وزارت آموزش و پرورش)، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 13(1)، 185-204.
صفار، محمد؛ چرخکار، محمدصادق. (۱۳۹۰). نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، ۴ (۳)، ۱۰۰-۱۱۲.
عشقی مجید، سرلک محمدعلی، درویش حسن، موسوی محمد (1398). طراحی و تبیین الگوی سازمان کارآفرین الکترونیکی در صنعت بانکداری کشور (مورد مطالعه: بانک رفاه). پژوهشهای مدیریت در ایران. ۲۳(۲)، ۲۸-۵۳.
فیض الهی، صادق، حیدری، حسینعلی، حیدری، حسن علی. (1401). شناسایی موانع و چالشهای کارآفرینی الکترونیکی با رویکرد آمیخته (مورد مطالعه:کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در سطح شهر ایلام ). دانش کارآفرینی، 2(1)، 12-24.
کریمیان، زهرا، صالحی، کیوان، خدایی، ابراهیم. (1399). ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایند شکلگیری روحیه کارآفرینی در بین دانش آموزان مدارس فنی و حرفهای. اندیشههای نوین تربیتی، 16(1).
میر پارسا، س. (۱۳۹۲). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد و توسعه اثربخش در کارآفرینی الکترونیکی. همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران، ۱۵-۱.
یعقوبی فرانی، ا.، معتقد، م.، کریمی، س. (۱۳۹۵). نقش دانش و مهارت کارآفرینانه در توسعه قصد کارآفرینی الکترونیکی دانشجویان دانشگاههای دولتی استان همدان، فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ۳۱، (۳)، ۷۸۵-۸۰۲.
ب- منابع انگلیسی
Alayoubi, M. M., Al Shobaki, M. J., & AbuNaser, S. S. (2020). Requirements for Applying the Strategic Entrepreneurship as an Entry Point to Enhance Technical Innovation: Case Study-Palestine Technical College-Deir al-Balah
Barba-Sánchez, Virginia, and Carlos Atienza-Sahuquillo. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24(1), 53–61.
Ferreira, J. J., Ratten, V., & Dana, L. P. (2017). Knowledge spillover-based strategic entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(1), 161-167.
Gide, E., Wu, M.X. (2006). A study of e-commerce business satisfaction model to measure e-commerce success in service SMEs. Journal of Electronic Commerce Research, 5(2), 23-28.
Gölgeci, I., Larimo, J., & Arslan, A. (2017). Institutions and dynamic capabilities: Theoretical insights and research agenda for strategic entrepreneurship. Scandinavian Journal of Management, 33(4), 243-252
Gümüsay, A.A. and Marc Bohné, T. (2018). Individual and organizational inhibitors to the development of entrepreneurial competencies in universities, Research Policy 47, 363–378.
Haddawee, A. H. (2018). The impact of strategic foresight on strategic entrepreneurship. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 5(5), 4687-4692.
Harkema, S., & Popescu, F. (2015). Entrepreneurship Education For Adults: A Case-study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 209, 213-220.
Kendall, J. (2001). Receptivity of Singapore’s SMEs to electronic commerce adoption. Journal of Strategic Information System, 10(2), 223-242.
Kraus, S., Palmer, C., Kailer, N., Kallinger, F. L. and Spitzer, J. (2019), "Digital entrepreneurship: A research agenda on new business models for the twenty-first century", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(2), 353-375.
Kubberoed, E., & Hagen, S. T. (2015). Mentoring models in entrepreneurship education (pp. 4059-4069). In 7th International Conference on Education and New Learning Technologies, Edulearn15 Proceedings, Barcelona.
Lyver, M. J., & Lu, T. J. (2018). Sustaining innovation performance in SMEs: Exploring the roles of strategic entrepreneurship and IT capabilities. Sustainability, 10(2), 442.
Miranda, F. J., Chamorro-Mera, A., & Rubio, S. (2017). Academic entrepreneurship in Spanish universities: An analysis of the determinants of entrepreneurial intention. European Research on Management and Business Economics, 23(2), 113-122
Mutula, S.M., Brakel, P.V. (2006). E-readiness of SMEs in the ICT sector in Botswana with respect to information access. The Electronic Library, 24(3), 402-417.
Ongori, H., Migiro, S. O. (2010). Information and communication technologies adoption in SMEs: literature review. Journal of Chinese Entrepreneurship, 2(1), 93-104.
Ratten V. (2018). Social entrepreneurship through digital communication in farming. Word journal of Entrepreneurship, Management link to this document.
Ray, D.M. (2018) Teaching Entrepreneurship in Asia: Impact of a pedagogical innovation. Entrepreneurship, Innovation and Change, 6(3), 193–227.
Sameni, M. K., Khoshalhan, F. (2009). E-business adoption in Iranian small and medium enterprises: analyzing and prioritizing the extra organizational factors. Paper presented at PICMET, USA.
Simeone, L., Secundo, G., & Schiuma, G. (2018). Arts and design as translational mechanisms for academic entrepreneurship: The metaLAB at Harvard case study. Journal of Business Research, 85, 434-443
Sitaridis, I. and Kitsios, F. (2023), "Digital entrepreneurship and entrepreneurship education: a review of the literature", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2023-0053
Shirokova, G., Ivvonen, L., & Gafforova, E. (2019). Strategic entrepreneurship in Russia during economic crisis. Foresight and STI Governance, 13(3), 62-76.
Shu, R., Ren, S. and Zheng, Y. (2018). Building networks into discovery: The link between entrepreneur network capability and entrepreneurial opportunity discovery, Journal of Business Research 85, 197–208.
Stanzin Mantok, Harjit Sekhon, Gurjeet Kaur Sahi, Paul Jones, (2020) "Entrepreneurial orientationand the mediating role of organisational learning amongst Indian S-SMEs", Journal of Small Businessand Enterprise Development.
Todd, P. R., Javalgi, R. G. (2007). Internationalization of SMEs in India: Fostering entrepreneurship by leveraging information technology. International Journal of Emerging Markets, 2(2), 166-180.
Tumbas S., Berente N., Brocke J.V. (2018). Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer Perspectives of their emerging role. Journal or information Technology.
Paul, Justin Alhassan, Ibrahim Binsaif, Nasser Singh, Prakash (2023) Digital entrepreneurship research: A systematic review, Journal of Business Research, 156, 113507.
Zhao, E. Y., Ishihara, M., & Jennings, P. D. (2020). Strategic entrepreneurship's dynamic tensions: Converging (diverging) effects of experience and networks on market entry timing and entrant performance. Journal of Business Venturing, 35(2), 105933.