• Home
  • مجید فتاحی

    List of Articles مجید فتاحی


  • Article

    1 - ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد
    Jounal of Marketing Management , Issue 61 , Year , Winter 2024
    زمینه و هدف: برند مقلد محصولی است که به پیروی از برند اصلی یا پیشرو و با الگوگرفتن از ویژگی های ممتاز ظاهری یا کارکردی که به موجب آن برند ابتدایی به برند پیشرو تبدیل شده، به مشتریان معرفی می شود.. لذا، هدف از این تحقیق، ارائه ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای More
    زمینه و هدف: برند مقلد محصولی است که به پیروی از برند اصلی یا پیشرو و با الگوگرفتن از ویژگی های ممتاز ظاهری یا کارکردی که به موجب آن برند ابتدایی به برند پیشرو تبدیل شده، به مشتریان معرفی می شود.. لذا، هدف از این تحقیق، ارائه ارائه الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد می باشد. روش: ماهیت پژوهش حاضر اکتشافی و از داده های کیفی در آن استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان و اساتید دکترای مدیریت بازاریابی در دانشگاه های استان مازندران می باشند. محقق در این زمینه از روش گلوله برفی برای رسیدن به اشباع نظری استفاده نمود که پس از مصاحبه با 13 نفر از نخبگان و صاحب نظران به اشباع نظری دست یافت. داده های کیفی با بکارگیری مصاحبه های ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل داده ها با روش کیفی تئوری داده بنیاد، انجام شده است. یافته ها: عوامل علی تاثیرگذار بر الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس شامل توسعه برند، ضعف منابع و امکانات، تهدیدات موجود و فرصت های موجود می باشد. و عوامل زمینه ای تاثیرگذار شامل اولویت برند، گرایش به تقلید محتوایی، گرایش به تقلید ظاهری، عوامل گرایش به برند مقلد، الگوهای ذهنی، ارزیابی و نگرش مشتریان می باشد. همچنین، عوامل مداخله گر، شامل عوامل محیطی، عوامل حقوقی و عوامل بنگاهی می باشد. راهبردهای اصلی شامل، تدوین پیوست حقوقی، تدوین پیوست اخلاقی، راهبردهای تصمیم خرید، راهبردهای گرافیکی، خلق شخصیت برند، راهبردهای دانشی، راهبردهای تقلید، راهبردهای نوآورانه، راهبردهای بازاریابانه، راهبردهای تبلیغی می باشند. و در نهایت پیامدها که نتیجه نهایی عوامل علی، راهبردها، عوامل زمینه ای و شرایط مداخله گر است، شامل تعهد به فروشگاه، تبلیغات شفاهی، تکرار خرید، وفاداری رفتاری، وفاداری نگرشی، سودآوری و افزایش سهم بازار می باشد. نتیجه: این پژوهش برای دستیابی به الگوی برند مقلد در رفتار خرید برندهای لوکس در کسب و کارهای اینترنتی با استفاده از نظریه داده بنیاد آغاز شد و با استفاده از روش کیفی سیر تکوینی خود را کامل و به الگویی دست یافته است. در انتها نیز پیشنهادهایی که برگرفته از تجربیات محقق است بیان شده است. Manuscript profile

  • Article

    2 - ارائه الگوی کارآفرینی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکرد نظریه‌پردازی داده‌بنیاد
    Jounal of Marketing Management , Issue 63 , Year , Summer 2024
    زمینه و هدف: با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، شرکت‏ها برای پاسخگویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش، نیازمند کارآفرینی الکترونیکی هستند. لذا، هدف کلی پژوهش، الگوی کارآفرینی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در پارادایم کیفی می‏باشد. روش: ماهیت پژوهش ح More
    زمینه و هدف: با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، شرکت‏ها برای پاسخگویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش، نیازمند کارآفرینی الکترونیکی هستند. لذا، هدف کلی پژوهش، الگوی کارآفرینی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در پارادایم کیفی می‏باشد. روش: ماهیت پژوهش حاضر اکتشافی و از داده‏های کیفی در آن استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، نخبگان و صاحب ‌نظران دانشگاه‏های استان مازندران می‏باشند. محقق در این زمینه از روش گلوله برفی استفاده نمود که پس از مصاحبه با تعداد 10 نفر از نخبگان و صاحب نظران به اشباع نظری دست یافت. داده‏ها با بکارگیری مصاحبه‏های نیمه ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل داده‏ها با روش کیفی تئوری داده بنیاد، انجام شد. یافته ها: شرایط علّى شامل ویژگی‏های شخصیتی، خط‏مشی سازمانی، برنامه‏ها و سیاست‏هاي دیجیتال، فرهنگ و ساختار سازمانی، هنجارهای ذهنی و اجتماعی و تخصص در کارآفرینی دیجیتال، شناسایی شدند. و شرایط زمینه ای شامل، استفاده صحیح و به موقع از فناوري ارتباطات و اطلاعات، قراردادهاي پژوهشی، آموزش کارآفرینی الکترونیکی، مزیت نسبی سازمان و مهارت کارآفرینی الکترونیکی و عوامل مداخله گر شامل محیط کسب و کارهای کوچک و متوسط، محیط سیاسی، محیط اقتصادي و محیط فرهنگی می‏باشند. راهبردها در قالب دو مفهوم راهبردهای توسعه کارآفرینی الکترونیکی و قابلیت پویای کارآفرینی الکترونیکی دسته بندی شدند. و پیامدها قالب چهار مفهوم نگرش کارآفرینی الکترونیکی، رشد کسب و کار شرکت‏های کوچک و متوسط، توسعه پایدار کسب و کارهای کوچک و متوسط و توسعه سهم بازار کسب و کارهای کوچک و متوسط شناسایی شدند. نتیجه: الگوی کارآفرینی الکترونیکی به مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط استان مازندران می‏تواند به عنوان یک بسته کاربردی و جامع، برای همه مدیران، بطور عام پیشنهاد گردد. Manuscript profile