ارائه الگوی کارآفرینی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط با رویکرد نظریهپردازی دادهبنیاد
الموضوعات : مدیریت بازاریابیسیدشاهین حسینی 1 , مجید فتاحی 2 , سعید صفاریان همدانی 3
1 - دانشجوی دکتری کارآفرینی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
2 - استادیار، گروه مدیریت بازرگانی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
3 - استادیار، گروه مدیریت آموزشی، واحد ساری، دانشگاه آزاد اسلامی، ساری، ایران
الکلمات المفتاحية: کارآفرینی الکترونیکی, کسب و کارهای کوچک و متوسط, دادهبنیاد. ,
ملخص المقالة :
زمینه و هدف: با توجه به روند روزافزون تغییر و تحولات محیطی، شرکتها برای پاسخگویی اثربخش به نیازهای محیطی خویش، نیازمند کارآفرینی الکترونیکی هستند. لذا، هدف کلی پژوهش، الگوی کارآفرینی الکترونیکی در کسب و کارهای کوچک و متوسط در پارادایم کیفی میباشد. روش: ماهیت پژوهش حاضر اکتشافی و از دادههای کیفی در آن استفاده شده است. جامعه آماری پژوهش، نخبگان و صاحب نظران دانشگاههای استان مازندران میباشند. محقق در این زمینه از روش گلوله برفی استفاده نمود که پس از مصاحبه با تعداد 10 نفر از نخبگان و صاحب نظران به اشباع نظری دست یافت. دادهها با بکارگیری مصاحبههای نیمه ساختاریافته گردآوری و تجزیه و تحلیل دادهها با روش کیفی تئوری داده بنیاد، انجام شد. یافته ها: شرایط علّى شامل ویژگیهای شخصیتی، خطمشی سازمانی، برنامهها و سیاستهاي دیجیتال، فرهنگ و ساختار سازمانی، هنجارهای ذهنی و اجتماعی و تخصص در کارآفرینی دیجیتال، شناسایی شدند. و شرایط زمینه ای شامل، استفاده صحیح و به موقع از فناوري ارتباطات و اطلاعات، قراردادهاي پژوهشی، آموزش کارآفرینی الکترونیکی، مزیت نسبی سازمان و مهارت کارآفرینی الکترونیکی و عوامل مداخله گر شامل محیط کسب و کارهای کوچک و متوسط، محیط سیاسی، محیط اقتصادي و محیط فرهنگی میباشند. راهبردها در قالب دو مفهوم راهبردهای توسعه کارآفرینی الکترونیکی و قابلیت پویای کارآفرینی الکترونیکی دسته بندی شدند. و پیامدها قالب چهار مفهوم نگرش کارآفرینی الکترونیکی، رشد کسب و کار شرکتهای کوچک و متوسط، توسعه پایدار کسب و کارهای کوچک و متوسط و توسعه سهم بازار کسب و کارهای کوچک و متوسط شناسایی شدند. نتیجه: الگوی کارآفرینی الکترونیکی به مدیران کسب و کارهای کوچک و متوسط استان مازندران میتواند به عنوان یک بسته کاربردی و جامع، برای همه مدیران، بطور عام پیشنهاد گردد.
الف- منابع فارسی
ارفعی، عزیز؛ محمدی، رستگار؛ اکبری، پیمان (1395) ارائه الگوی مفهومی برای عوامل مؤثر در ایجاد موفقیت کارآفرینی الکترونیکی (مطالعه موردی: شرکتهای کارآفرینی الکترونیک)، مطالعات اقتصاد، مدیریت مالی و حسابداری، 2(11)، 28 - 38.
امینی، محمد. تمناییفر، محمدرضا و غلامی علوی، صدیقه. (1392). ارزیابی قابلیتهای کارآفرینی دانشجویان؛ بازاندیشی در مأموریتهای برنامه درسی آموزش عالی، فصلنامه توسعه کارآفرینی، 6(1)، 145-164.
تواضعی فر، اسما، شیهکی تاش، مهیم، کشاورز، سهیلا. (1398). شناسایی پیشرانهای مؤثر بر کارآفرینی الکترونیکی در کسبوکارهای کوچک و متوسط با رویکرد فراترکیب. سیاست نامه علم و فناوری، 09(3)، 61-72.
دیدهخانی، حسین، علیزاده، روحاله، شریفزاده، محمدشریف، سمیعی، روح اله. (1402) طراحی الگوی کارآفرینی دیجیتال در شرکتهای دانشبنیان با رویکرد تئوری داده بنیاد، فصلنامه رشد فناوری، 75 (19)، 1-11.
ربانی، مژده.، حیدریانیزاده، ابوذر.، و قاضی، مجید. (1400). شناسایی و اولویت بندی عوامل موثر بر بهبود سازمان کارآفرین الکترونیک (مورد مطالعه بانکهای صادرات استان یزد)، نشریه پژوهشهای نوین در مدیریت کارآفرینی و توسعه کسب و کار، 2(2)، 509-519.
روستا، علیرضا.، جعفری زارع، مرتضی.، و بیرانوند، راحله. (1401). تبیین نقش بازاریابی الکترونیکی هوشمند بر قصد خرید با نقش میانجی کارآفرینی الکترونیکی، نشریه مدیریت تبلیغات و فروش، 3(3)، 224-235.
شهرام فر شیوا، عالم تبریز اکبر، زند حسامی حسام، سخدری کمال (1400). ارائه الگوی کارآفرینی استراتژیک در نهادهای عمومی (مورد مطالعه: شهرداریهای استان قزوین). فصلنامه علمی-پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری، ۹ (۳۴)، ۱-۱۸.
صادقی، عباس؛ جلالی، علیرضا. (۱۳۸۸). بررسی تأثیر قابلیت سنجش بازار بر خلق دانش و نوآوری فرایندی و تولید با نقش تعدیل کننده جهت گیری کارآفرینی استراتژیک. سومین کنفرانس ملی مطالعات نوین مدیریت و حسابداری در ایران.
صالح نژاد بهرستاقی، صابر.، رسولی، سیده عصمت.، و حیدری پرچکوهی، علی. (1400). تاثیر رهبری معنوی بر کارآفرینی الکترونیکی با توجه به نقش میانجی یادگیری سازمانی (مورد مطالعه: کارکنان حوزه مالی وزارت آموزش و پرورش)، فصلنامه تحقیقات مدیریت آموزشی، 13(1)، 185-204.
صفار، محمد؛ چرخکار، محمدصادق. (۱۳۹۰). نقش کارآفرینی استراتژیک در شناسایی و کشف فرصتهای کارآفرینی فصلنامه رویکردهای پژوهشی نوین در مدیریت و حسابداری، ۴ (۳)، ۱۰۰-۱۱۲.
عشقی مجید، سرلک محمدعلی، درویش حسن، موسوی محمد (1398). طراحی و تبیین الگوی سازمان کارآفرین الکترونیکی در صنعت بانکداری کشور (مورد مطالعه: بانک رفاه). پژوهشهای مدیریت در ایران. ۲۳(۲)، ۲۸-۵۳.
فیض الهی، صادق، حیدری، حسینعلی، حیدری، حسن علی. (1401). شناسایی موانع و چالشهای کارآفرینی الکترونیکی با رویکرد آمیخته (مورد مطالعه:کسب و کارهای الکترونیکی نوپا در سطح شهر ایلام ). دانش کارآفرینی، 2(1)، 12-24.
کریمیان، زهرا، صالحی، کیوان، خدایی، ابراهیم. (1399). ارائه نظریه داده بنیاد برای تبیین فرایند شکلگیری روحیه کارآفرینی در بین دانش آموزان مدارس فنی و حرفهای. اندیشههای نوین تربیتی، 16(1).
میر پارسا، س. (۱۳۹۲). شناسایی عوامل کلیدی موفقیت در ایجاد و توسعه اثربخش در کارآفرینی الکترونیکی. همایش ملی دانشگاه کارآفرین، صنعت دانش محور، دانشگاه مازندران، ۱۵-۱.
یعقوبی فرانی، ا.، معتقد، م.، کریمی، س. (۱۳۹۵). نقش دانش و مهارت کارآفرینانه در توسعه قصد کارآفرینی الکترونیکی دانشجویان دانشگاههای دولتی استان همدان، فصلنامه علمی پژوهشی، پژوهشگاه علوم و فناوری اطلاعات ایران، ۳۱، (۳)، ۷۸۵-۸۰۲.
ب- منابع انگلیسی
Alayoubi, M. M., Al Shobaki, M. J., & AbuNaser, S. S. (2020). Requirements for Applying the Strategic Entrepreneurship as an Entry Point to Enhance Technical Innovation: Case Study-Palestine Technical College-Deir al-Balah
Barba-Sánchez, Virginia, and Carlos Atienza-Sahuquillo. (2018). Entrepreneurial intention among engineering students: The role of entrepreneurship education. European Research on Management and Business Economics, 24(1), 53–61.
Ferreira, J. J., Ratten, V., & Dana, L. P. (2017). Knowledge spillover-based strategic entrepreneurship. International Entrepreneurship and Management Journal, 13(1), 161-167.
Gide, E., Wu, M.X. (2006). A study of e-commerce business satisfaction model to measure e-commerce success in service SMEs. Journal of Electronic Commerce Research, 5(2), 23-28.
Gölgeci, I., Larimo, J., & Arslan, A. (2017). Institutions and dynamic capabilities: Theoretical insights and research agenda for strategic entrepreneurship. Scandinavian Journal of Management, 33(4), 243-252
Gümüsay, A.A. and Marc Bohné, T. (2018). Individual and organizational inhibitors to the development of entrepreneurial competencies in universities, Research Policy 47, 363–378.
Haddawee, A. H. (2018). The impact of strategic foresight on strategic entrepreneurship. The International Journal of Social Sciences and Humanities Invention, 5(5), 4687-4692.
Harkema, S., & Popescu, F. (2015). Entrepreneurship Education For Adults: A Case-study. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 209, 213-220.
Kendall, J. (2001). Receptivity of Singapore’s SMEs to electronic commerce adoption. Journal of Strategic Information System, 10(2), 223-242.
Kraus, S., Palmer, C., Kailer, N., Kallinger, F. L. and Spitzer, J. (2019), "Digital entrepreneurship: A research agenda on new business models for the twenty-first century", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, 25(2), 353-375.
Kubberoed, E., & Hagen, S. T. (2015). Mentoring models in entrepreneurship education (pp. 4059-4069). In 7th International Conference on Education and New Learning Technologies, Edulearn15 Proceedings, Barcelona.
Lyver, M. J., & Lu, T. J. (2018). Sustaining innovation performance in SMEs: Exploring the roles of strategic entrepreneurship and IT capabilities. Sustainability, 10(2), 442.
Miranda, F. J., Chamorro-Mera, A., & Rubio, S. (2017). Academic entrepreneurship in Spanish universities: An analysis of the determinants of entrepreneurial intention. European Research on Management and Business Economics, 23(2), 113-122
Mutula, S.M., Brakel, P.V. (2006). E-readiness of SMEs in the ICT sector in Botswana with respect to information access. The Electronic Library, 24(3), 402-417.
Ongori, H., Migiro, S. O. (2010). Information and communication technologies adoption in SMEs: literature review. Journal of Chinese Entrepreneurship, 2(1), 93-104.
Ratten V. (2018). Social entrepreneurship through digital communication in farming. Word journal of Entrepreneurship, Management link to this document.
Ray, D.M. (2018) Teaching Entrepreneurship in Asia: Impact of a pedagogical innovation. Entrepreneurship, Innovation and Change, 6(3), 193–227.
Sameni, M. K., Khoshalhan, F. (2009). E-business adoption in Iranian small and medium enterprises: analyzing and prioritizing the extra organizational factors. Paper presented at PICMET, USA.
Simeone, L., Secundo, G., & Schiuma, G. (2018). Arts and design as translational mechanisms for academic entrepreneurship: The metaLAB at Harvard case study. Journal of Business Research, 85, 434-443
Sitaridis, I. and Kitsios, F. (2023), "Digital entrepreneurship and entrepreneurship education: a review of the literature", International Journal of Entrepreneurial Behavior & Research, Vol. ahead-of-print No. ahead-of-print. https://doi.org/10.1108/IJEBR-01-2023-0053
Shirokova, G., Ivvonen, L., & Gafforova, E. (2019). Strategic entrepreneurship in Russia during economic crisis. Foresight and STI Governance, 13(3), 62-76.
Shu, R., Ren, S. and Zheng, Y. (2018). Building networks into discovery: The link between entrepreneur network capability and entrepreneurial opportunity discovery, Journal of Business Research 85, 197–208.
Stanzin Mantok, Harjit Sekhon, Gurjeet Kaur Sahi, Paul Jones, (2020) "Entrepreneurial orientationand the mediating role of organisational learning amongst Indian S-SMEs", Journal of Small Businessand Enterprise Development.
Todd, P. R., Javalgi, R. G. (2007). Internationalization of SMEs in India: Fostering entrepreneurship by leveraging information technology. International Journal of Emerging Markets, 2(2), 166-180.
Tumbas S., Berente N., Brocke J.V. (2018). Digital innovation and institutional entrepreneurship: Chief Digital Officer Perspectives of their emerging role. Journal or information Technology.
Paul, Justin Alhassan, Ibrahim Binsaif, Nasser Singh, Prakash (2023) Digital entrepreneurship research: A systematic review, Journal of Business Research, 156, 113507.
Zhao, E. Y., Ishihara, M., & Jennings, P. D. (2020). Strategic entrepreneurship's dynamic tensions: Converging (diverging) effects of experience and networks on market entry timing and entrant performance. Journal of Business Venturing, 35(2), 105933.