Examining the Impact of Aesthetic Factors on Enhancing the Attraction of Tourists Staying in Hotels with Emphasis on Sensory-Motor Components
Subject Areas :zahra sahebdel 1 , Maryam Amanpour 2
1 - M.A. student, Department of Architecture, Sav.C., Islamic Azad University, Saveh, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of Architecture, Ga.C., Islamic Azad University, Garmsar, Iran.
Keywords: Hotel design, enhancing tourist attraction, sensory-motor component, perception, aesthetics.,
Abstract :
The study explores the aesthetic appreciation of architecture, particularly focusing on the deep experiences of individuals, an area that remains underexplored yet significant. The primary aim is to identify aesthetic criteria with an emphasis on sensory-motor components in hotel design to enhance tourist attraction and satisfaction. Employing a qualitative, descriptive-analytical approach, the research utilizes library studies, document reviews, and case studies. Data collection methods included questionnaires, observations, and field visits, involving 38 participants from the tourism and hospitality industry in Tehran. The data were analyzed using SPSS 22, ensuring a robust examination of the findings. The results indicate that the aesthetic experience of architecture encompasses an emotional evaluation of spatial perception, influenced by physical, social, environmental, and cultural components. Key sensory-motor subcomponents identified include legibility, comfort, sensory-motor engagement, spatial diversity, coherence, and connection with nature. The study concludes that perceptual and motivational elements significantly trigger sensory-motor reactions, highlighting their interrelation with architectural aesthetics. These insights can inform better design practices in the hospitality industry, ultimately enhancing the overall tourist experience.
1. دانشمند، بهناز، حقیقی، محمد و شجاعی باغینی،گلنار (1400)، طراحی و تبیین مدل ادامۀ حیات و تقویت برند هتل با رویکرد توسعۀ صنعت گردشگری (مطالعۀ موردی: هتلهای منتخب چهارستاره و پنجستارۀ شهر مشهد)، نشریه گردشگری و اوقات فراغت، شماره12، 143-168.
2. طاهباز، منصوره (1382)،زیبایی در معماری، مجله صفه، شماره37، 75-97.
3. فراهانى، بنفشه، بهارى، جعفر، بهارى، شيلا و بذله، مرجان(1397)، بررسى عوامل مؤثر بر وفادارى گردشگران به مقاصد گردشگرى (مطالعه موردى: گردشگران خارجى سفر کرده به شهر تبریز)، نشریه جغرافیا و برنامهریزى، شماره64، 18-33.
4. میرزائی، ر، احمدی باغچه، ز، (1400)، تأثیر عوامل زیباشناسی در رضایتمندی مخاطبین از هتل، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص14.
5. میرزائی، ر، دانشمندی، ر، (1400)، بررسی راهکارهای معمارانه در افزایش کیفیت بصری فضاهای هتلی، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص11.
6. میرزایی، ر، ژیانی اصغرزاده، ه، (1400)، تأثیر نور فضا بر حس رضایت کاربران هتل، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص21.
7. میرزائی، ر، عیسایی هنرمند طاوس، م، پورعلی آباد، م، (1400)، مطالعه و بررسی به کارگیری عناصر بصری در افزایش میزان رضایتمندی مخاطبین از هتل،یازدهمین کنفرانس ملی مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، خراسان شمالی-شیروان،15 تیر،ص9.
8. Jelić, A. (2015). Designing “pre-reflective” architecture: implications of europhenomenology for architectural design and thinking. Ambiances Int. J. Sens. Environ. Archit. Urban Space. Available online at: http://ambiances.revues.org/628
9. Khan, I., Rahman, Z. (2017). Development of a scale to measure hotel brand experiences. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1),pp 268-287.www.archdaily.com