بررسی میزان تاثیر عوامل زیبایی شناسی در ارتقای جذب گردشگران مستقر در هتل ها با تاکید بر مولفه حسی- حرکتی
الموضوعات :زهرا صاحبدل 1 , مريم امان پور 2
1 - دانشجوی کارشناسی ارشد، گروه معماری، واحد ساوه، دانشگاه آزاد اسلامی، ساوه، ایران.
2 - استادیار، گروه معماری، واحد گرمسار، دانشگاه آزاد اسلامی،گرمسار، ایران.
الکلمات المفتاحية: طراحی هتل, ارتقا جذب گردشگران, مؤلفه حسی-حرکتی, ادراک, زیباییشناسی.,
ملخص المقالة :
پذیرش زیباییشناسی معماری، بخصوص به صورت تجرییات عمیق افراد از بناها، زمینهای است با اهمیت بالا که معمولاً توجه چندانی برای شناخت آن به لحاظ محتوای علمی نمیشود. لذا پژوهش حاضر جهت شناخت معیارهای زیباییشناسی با تأکید بر مؤلفههای حسی- حرکتی در طراحی هتل به منظور افزایش جذب گردشگران انجام گردید که در آن سعی شده به این سؤال که چگونه میتوان با شناخت مؤلفههای حسی- حرکتی بعنوان یکی از معیارهای زیباییشناسی، به افزایش جذب گردشگران در طراحی هتل دستیافت، پاسخ داده شود. این پژوهش با رویکردی کیفی و روشی توصیفی-تحلیلی، با مطالعات کتابخانهای و اسنادی و بررسی نمونههایی که با موضوع سنخیت داشتند، انجام شد. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه، مشاهده، حضوردر فضاهای عمومی و جامعه آماری شامل 38 نفر از گردشگران و کارکنان صنعت هتلداری در تهران بود. دادهها در نرمافزار spss 22 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. بر اساس نتایج، تجربه زیباییشناسی معماری عبارت است از ارزیابی عاطفی تجربه ادراک فضا براساس رهیافتی مستقیم از طریق مؤلفههای کالبدی، اجتماعی، محیطی و فرهنگی، با تأکید بر ریزمؤلفههای زیباییشناسی جسمی – حرکتی شامل خوانایی، آسایش، حسی - حرکتی، تنوع فضاها، انسجام و ارتباط با طبیعت. لذا میتوان گفت مؤلفههای ادراکی و انگیزشی منجر به واکنشهای حسی- حرکتی میشوند که این خود بیانگر رابطه بین ابعاد مؤلفهها در زیباییشناسی میباشد.
1. دانشمند، بهناز، حقیقی، محمد و شجاعی باغینی،گلنار (1400)، طراحی و تبیین مدل ادامۀ حیات و تقویت برند هتل با رویکرد توسعۀ صنعت گردشگری (مطالعۀ موردی: هتلهای منتخب چهارستاره و پنجستارۀ شهر مشهد)، نشریه گردشگری و اوقات فراغت، شماره12، 143-168.
2. طاهباز، منصوره (1382)،زیبایی در معماری، مجله صفه، شماره37، 75-97.
3. فراهانى، بنفشه، بهارى، جعفر، بهارى، شيلا و بذله، مرجان(1397)، بررسى عوامل مؤثر بر وفادارى گردشگران به مقاصد گردشگرى (مطالعه موردى: گردشگران خارجى سفر کرده به شهر تبریز)، نشریه جغرافیا و برنامهریزى، شماره64، 18-33.
4. میرزائی، ر، احمدی باغچه، ز، (1400)، تأثیر عوامل زیباشناسی در رضایتمندی مخاطبین از هتل، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص14.
5. میرزائی، ر، دانشمندی، ر، (1400)، بررسی راهکارهای معمارانه در افزایش کیفیت بصری فضاهای هتلی، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص11.
6. میرزایی، ر، ژیانی اصغرزاده، ه، (1400)، تأثیر نور فضا بر حس رضایت کاربران هتل، ششمین کنفرانس بینالمللی تحقیقات بین رشتهای در عمران، معماری و مدیریت شهری قرن ۲۱،تهران،26 مرداد،ص21.
7. میرزائی، ر، عیسایی هنرمند طاوس، م، پورعلی آباد، م، (1400)، مطالعه و بررسی به کارگیری عناصر بصری در افزایش میزان رضایتمندی مخاطبین از هتل،یازدهمین کنفرانس ملی مهندسی عمران، معماری و شهرسازی، خراسان شمالی-شیروان،15 تیر،ص9.
8. Jelić, A. (2015). Designing “pre-reflective” architecture: implications of europhenomenology for architectural design and thinking. Ambiances Int. J. Sens. Environ. Archit. Urban Space. Available online at: http://ambiances.revues.org/628
9. Khan, I., Rahman, Z. (2017). Development of a scale to measure hotel brand experiences. International Journal of Contemporary Hospitality Management, 29(1),pp 268-287.www.archdaily.com