Specifying the Relation of the Foundations of Mystical Anthropology with Ethical commentaryBased on Hume's Aesthetics
Subject Areas :
Abstract Articles
Seyyedeh Zahra Tabatabaei Tabatabaei
1
,
Khalil Bahrami Ghasrchamani Ghasrchamani
2
,
Javad Ostad Mohammadi
3
1 - PhD Student, Department of Islamic Mysticism and Theosophy, Dahaghan Branch, Islamic Azad University Dahaghan, Iran.
2 - Assistant Professor, Department of of Islamic Mysticism and Theosophy, Dahaghan Branch, Islamic Azad University, Dahaghan Iran
3 - Assistant Professor, Department of of Islamic Mysticism and Theosophy, Dahaghan Branch, Islamic Azad University, Dahaghan Iran.
Received: 2020-08-26
Accepted : 2021-03-09
Published : 2021-11-22
Keywords:
aesthetics,
taste,
pleasure,
Keywords: ethics,
Hume,
Abstract :
Abstract Mystical ethics, as one of the strict and profound moral approaches, with its rich and comprehensive anthropology has provided a necessary and sufficient streamline to pose the moral commentary to achieve the highest ethic teachings. David Hume, a Scottish philosopher, is of the experimentalist school pioneers who considers the ethics in an important stance and even appeals him in the higher level. It has been tried in this essay, to study the relationship of mysticism of anthropology with ethical commentary focused on Hume's aesthetics. Since morality and beauty are both based on the feeling of taste, then are of the same quality. Hume believes that whatever as a result of exquisiteness creates pleasure, is considered preponderance. Therefore, the distinction between virtue and meanness is pleasure and toil. Beauty, as the writers of this essay believe, is of the significant ideas in exposing the ethics in Hume's philosophical system.
References:
فهرست منابع و مآخذ
الف - کتب
قرآن کریم.
ابن عربی، محییالدّین، (1339ق)، انسان الکامل، جمع آوری، بیجا.
_____________ ، (1382)، رسالة غوثیه، مترجم حسن گیلانی، مصحح نجیب مایل هروی، تهران: مولی.
ابن منظور، جمال الدّین محمّد ابن مکر، (2000م)، لسان العرب، جلد پنجم، بیروت: دارالصادر للطباعة و النشر.
سیّاح، احمد، (1382)، فرهنگ بزرگ جامع نوین، جلد۱، تهران: اسلام، چاپ چهارم.
طباطبائی، محمّدحسین، (1371)، انسان از آغاز تا انجام، ترجمه و تعلیقات صادق لاریجانی، تهران: الزّهرا، چاپ دوم.
غزالی، محمّدبن محمّد، (1389)، احیاء علوم الدّین، ترجمة مؤیّدالدّین خوارزمی، به کوشش حسین خدیو جم، چاپ ششم، قم: علمی و فرهنگی.
فیض کاشانی، ملأ محسن، (1372)، محجة البیضاء، جلد 7، ترجمة سیّد محمّدصادق عارف، مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی.
_______________، (1387)، الحقائق فی المحاسن الأخلاق، قم: موسّسة دار المجتبی.
قیصری، داود، (1375)، شرح فصوص الحکم، تحقیق حسن حسنزاده آملی، قم: بوستان کتاب.
کاپلستون، فردریک، (1370)، تاریخ فلسفه، ج 5، ترجمة امر جلال الدّین اعلم، تهران: سروش.
کاشانی، عبدالرّزاق، (1629ق)، اصطلاحات الصوفیة، تحقیق دکتر عاصم ابراهیم الکیالی، بیروت: دارالکتب العلمیه.
___________، (1381)، شرح منازل السائرین، قم: بیدار، چاپ اوّل.
کارول، نوئل، (1392)، هنر و قلمرو اخلاق، مترجم: محسن کرمی، تهران: ققنوس.
مسکویه، ابوعلی، (بیتا)، تهذیب الاخلاق و تطهیر الأعراق، با مقدمه حسن تمیم قاضی شرعی، بیروت: دارالکتاب.
مکی، ابوطالب، (1617ق)، قوت القلوب، بیروت: دار الکتاب العلمیة.
مولوی، جلالالدّین محمّد، (1378)، مثنوی معنوی، به تصحیح رینولد نیکلسون، با مقدّمة استاد بدیعالزّمان فروزانفر، تهران: امیر مستعان.
ب- مقالات
بهلولی فخودی، محسن، (1388)، «منتقدان واقعی معیار قضاوت زیبایی شناسی از دیدگاه هیوم»؛ پژوهشهای فلسفی کلامی، تابستان، شمارة 4 سال دهم.
معصومی، سعیده، (1397)، «رویکردی بر زیبایی و ذوق از دیدگاه دیوید هیوم»، پنجمین همایش متن پژوهی ادبی نگاهی تازه به سبک شناسی، بلاغت و نقد ادبی.
همّتی، ذوالفقار، (1398)، «ارتباط اخلاق و زیبایی شناسی در فلسفه هیوم»، پژوهشهای فلسفی، بهار، شمارة 26.
ج- منابع خارجی
Baillie Jams (2001) Hume on morality, Routledge philosophy Guid books, London and newyork.
Hume, David (1826) Philosophical works of David Hume. In four Volmes. Edinburgh.
Hume , David (1888) Atreatise of Human Nature an Attempt to Introduce the Experimentd Methad by of Reasoning into Moral subjects: edited by L.A. selby – Bigge, M.A. oxford: Clarendon press.
Hume, David (2005) Enguiries Concening the Human Undestanding and concerning the Principles of Morals. Liberty fund Inc.
Hipple,walter (1957) the beautifull, the sublime and the Picturesgue in Eighteerrth centurg, carbondale.
Halbersrs Part, William.H (winter 1971)Hume's Real problem, the Journal of Aesthetic and Art criticism. Vol. 30. Ni.2, pp:209-214.
Caalun (winter. 1976) Hume and the foundation of Taste, the journal of Aesthetic and Art criticism. Vol .35, No.2, pp:201-215.
Kristeller, P.O. (1951), The Modern sys tem of the Jounal of the history of ideas. Vol.12, no. 4, pp:496-527.
CT, (2008), Mitochondria and Cellular Oxygen Sensing in the HIF Pathway, Biochem J 409, 19-26.
Theodore, A (spring, 1994) Rrthinking Hume standard of Taste. The journal if Aesthetic and Art Criticism. Vol. 52, No.2. pp: 162-182.
Dabney (2001)hume's Arsthetic theory, Taste and sentiment. Routledge.
_||_