تاثیر آموزش کاملا فراگیر در مقابل آموزش ارتباطی مرسوم بر مهارت بیان زبان آموزان مبتلا به اختلال بیانی زبان
Subject Areas : All areas of language and translation
Mojgan Khaki
1
(
گروه زبان انگلیسی /دانشگاه ازاد اسلامی/ واحد اصفهان(خوراسگان)/ اصفهان/ایران
)
Hossein Heidari Tabrizi
2
(
English Department, Isfahan (Khorasgan) Branch, Islamic Azad University, Isfahan, Iran
)
Sajad Shafiee
3
(
Department of English, Shahrekord Branch, Islamic Azad University, Shahrekord, Iran
)
Keywords: زبان آموزان زبان انگلیسی, روانی شفاهی, اختلال بیانی, زبان واژگان بیانی, تکرار جملات,
Abstract :
بر اساس اصول تئوری شناختی یادگیری چندرسانه ای، هدف این پژوهش بررسی تأثیر آموزش کاملاً فراگیر (FIT) در مقابل آموزش زبان ارتباطی مرسوم بر توانایی های بیان زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی با تشخیص اختلال زبان بیانی بود. ELD). با انتخاب هدفمند 36 زبان آموز انگلیسی زبان پیش از متوسط ایرانی که دارای سطوح خفیف تا متوسط ELD بودند، از طرح چهار گروهی شبه سلیمان استفاده کردیم و آنها را به دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل تقسیم کردیم. مداخله شامل بیست جلسه هفتاد دقیقه ای و شامل هشتاد تمرین گفتاری ریز یادگیری بود که در VR توسط FIT توسعه داده شد. به شرکت کنندگان در گروه کنترل بر اساس آموزش زبان ارتباطی (CLT) که رویکردی برای آموزش زبان است، آموزش داده شد. هر دو آزمون OQPT و آزمون موفقیت فردی وکسلر (WIAT-III) در روش های پیش آزمون و پس آزمون این مطالعه مورد استفاده قرار گرفتند. نتایج نشان داد که افرادی که مطابق با FIT آموزش دیده بودند، از نظر توانایی های بیان بهتر از همکاران خود که تحت CLT قرار گرفته بودند، عمل کردند. این مهارتها شامل واژگان بیانی، روانی کلام شفاهی و تکرار جملات بود. TEFL، آموزش درمانی، گفتار درمانی شناختی، و فناوری آموزشی، همگی ممکن است از این نتایج سود ببرند.
Anderson, A. (2019). Virtual reality, augmented reality and artificial intelligence in special education: a practical guide to supporting students with learning differences. Routledge.
Aykac, M. (2005). Students' and teachers' attitudes towards the use of computer-mediated communication voice & text chat as an instructional resource to improve speaking skills. Bilkent Publication.
Brundage, S. B. (2007). Virtual reality augmentation for functional assessment and treatment of stuttering. Topics in Language Disorders, 27(3), 254-271. https://doi.org/10.1097/01.TLD.0000285359.41168.f1
Clark, R. C., Nguyen, F., & Sweller, J. (2011). Efficiency in learning: Evidence-based guidelines to manage cognitive load. John Wiley & Sons.
Cobb, S., Beardon, L., Eastgate, R., Glover, T., Kerr, S., Neale, H., & Wilson, J. (2002). Applied virtual environments to support learning of social interaction skills in users with Asperger's Syndrome. Digital Creativity, 13(1), 11-22. https://doi.org/10.1076/digc.13.1.11.3208
Fernandez-Fontecha, A. (2021). The role of learner creativity in L2 semantic fluency. An exploratory study. System, 103(2), 102-116. https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102658
Ffiske, P. T. (2020). The immersive reality revolution: How virtual reality (VR), augmented reality (AR), and mixed reality (MR) will revolutionise the world. Independent Publication.
Grechuta, K., Rubio, B., Duff, A., Oller, E. D., Pulvermuller, F., & Verschure, P. F. M. J. (2016). Intensive language-action therapy in virtual reality for a rehabilitation gaming system. Pain Management, 9(3), 243-252.
Hill, C., & Parry, K. (2014). From testing to assessment: English an international language. Cambridge.
Horvath, M., Dániel, C., Stark, J., & Lanyi, C. S. (2009). Virtual reality house for rehabilitation of aphasic clients. Transactions on Edutainment, 14(3), 231-239. https://doi.org/10.1007/978-3-642-11245-4_20
Jones, P., Osborne, T., Sullivan-Drage, C., Keen, N., & Gadsby, E. (2022). Virtual reality methods: A guide for researchers in the social Sciences and humanities. Policy Press.
Kay, L. (2020). Therapeutic approaches in art education. Davis Publication.
Kempton, K. (2022). Supporting children with DLD: A picture book and user guide to learn about developmental language disorder. Routledge.
Kessy, H. (2020). Effect of multimedia instructional materials in open and distance learning. Grin Verlag.
Klem, M., Melby‐Lervåg, M., Hagtvet, B., Lyster, S. A. H., Gustafsson, J. E., & Hulme, C. (2015). Sentence repetition is a measure of children's language skills rather than working memory limitations. Developmental Science, 18(1), 146-154. https://doi.org/10.1111/desc.12202
Kohnke, L. (2023). Microlearning as a teaching and learning approach: using technology to design ESL/EFL microlearning activities. Springer.
Kostyk, A., Dessart, L., & Cowan, K. (2022). The reality of virtual experiences: Semantic and episodic memory formation in VR. Virtual Reality and Mixed Reality, 14(6), 213-217.
Kouroupetroglou, C. (2014). Enhancing the human experience through assistive technologies and e-accessibility. IGI Global.
Lahiri, U. (2020). Design of virtual reality-based applications in autism intervention. A computational view of autism: Using virtual reality technologies in autism intervention. Springer.
Llaudet, E., & Imai, K. (2022). Data analysis for social science: A friendly and practical introduction. Princeton University Press.
Mayer, R. E. (2020). Multimedia learning. Cambridge.
Nastajus, V. (2021). Exploring the use of virtual reality in episodic memory research. Leicester Publication.
Noordman-Vonk, W. (2013). Retrieval from semantic memory. Springer Science & Business Media.
Owens, E. R. (2022). Language disorders: A functional approach to assessment and intervention in children. Plural Publishing.
Sabry, F. (2022). Virtual reality: Taking the concept of augmented reality to the next level by creating a fully computer-generated simulation of a different world. One Billion Knowledge.
Tashakkori, A., Johnson, R. B., & Teddlie, C. (2020). Foundations of mixed methods research: Integrating quantitative and qualitative approaches in the social and behavioral sciences. Sage Publications.
Turk, A., & Shattuck-Hufnagel, S. (2020). Speech timing: Implications for theories of phonology, phonetics, and speech motor control. Oxford University Press.
Umanski, D., Kogovsek, D., Ozbic, M., & Schiller, N. O. (2010). Development of a voice-based rhythm game for training speech motor skills of children with speech disorders. Disability, Virtual Reality and Associated Technologies, 19(4), 255-262.
Van Engelenburg, B. (1999). Statistical analysis for the Solomon four-group design. OMD Research, 14(2), 1-37.
Weinbaum, C., Landree, E., Blumenthal, M. S., Piquado, T., & Gutierrez, C. I. (2018). Ethics in scientific research: An examination of ethical principles and emerging topics. Rand Publication.
Xie, B., Liu, H., Alghofaili, R., Zhang, Y., Jiang, Y., Lobo, F. D., & Yu, L. F. (2021). A review on virtual reality skill training applications. Frontiers in Virtual Reality, 2(14), 56-69. https://doi.org/10.3389/frvir.2021.645153
Yang, X., Lin, L., Cheng, P. Y., Yang, X., Ren, Y., & Huang, Y. M. (2018). Examining creativity through a virtual reality support system. Educational Technology Research and Development, 66(2), 1231-1254. https://doi.org/10.1007/s11423-018-9604-z