تحلیل برداشت مترجمان ایرانی از تحقیقات با تمرکز به سطح تحصیلات
Subject Areas : All areas of language and translationNeda Fatehi Rad 1 , Mohadese karimi 2
1 - Assistant Professor, Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - MA. Translation Studies, Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: فرهنگ, راهبردهای ترجمه, عناصر فرهنگی,
Abstract :
این مطالعه با هدف بررسی راهبردهای ترجمه در ترجمه فارسی رمان "سینوهه" اثر والتاری براساس طبقه بندی وینی و داربلنت (1995) انجام گرفت. به این منظور، در این مطالعه از یک طرح تحلیل محتوای پیکره-محور با یک رویکرد کیفی بهره گرفته شد. پیکره بکاررفته در این مطالعه شامل 150 صفحه از رمان "سینوهه" به همراه ترجمه فارسی آنها توسط ذبیح الله می شد که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تجزیه و تحلیل محتوای کیفی، آمار توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد راهبردهای ترجمه و آزمون خی دو) انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مترجم از راهبردهای ترجمه زیر استفاده کرده است: ترجمه جزء به جزء، معادل، انطباق، و ترجمه ی مستقیم، حذف و تغییر. یافته دیگر این مطالعه این بود کهترجمه جزء به جزء پربسامدترین راهبرد و حذف و تغییر کم بسامد راهبرد های بکار رفته در ترجمه بودند. همچنین، تفاوت معناداری بین فراوانی راهبردهای های استفاده شده توسط مترجم وجود داشت.
Bruce, D., & Bahrick, H.P. (1992). Perceptions of past research. American Psychologist, 47, 319–328.
Byrne-Armstrong, H., Higgs,J., & Horsfall, D. (2004). Critical moments in qualitative research. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Elzinga, A. (1985). Research, bureaucracy and the drift of epistemic criteria’, in the University research system: The public policies of the home of scientists, Wittrock B and Elzinga A. (Eds.) Stockholm: Almqvist & Wiksell International.
Godin, B. (2000). Measuring science: is there ‘basic research’ without statistics?’ Project on the History and Sociology of S&T Indicators.
Gummett, P. (1991). The Evolution of science and technology policy: a UK perspective. Science and Public Policy, 18(1), 31-37.
Halliday, M. A. K. (1989). Spoken and written language. Oxford: Oxford University Press.
Jenkins, A., Blackman, T., Lindsay, R., & Paton-Saltzberg, R. (1998) Teaching and research: student perspectives and policy implications. Studies in Higher Education, 23, 127–141.
Kawulich, B., Garner, M.W.J., & Wagner, C. (2008). Students’ perceptions – and misperceptions – of research.” Paper presented at the annual conference of the International Sociological Association, Research Committee 33, Sept. 1-7, 2008, Naples, Italy.
Kiley, M., & Mullins, G. (2005). Supervisors’ perceptions of research: What are they? Scandinavian Journal of Educational Research, 49(3), 245–262.
Longman Dictionary (1981). Hertfordshire: Prentice Hall.
Marton, F., & Booth, S. (1997) Learning and awareness. Hillsdale, NJ: Lawrence Erlbaum.
McCormack, C. (2004). Tensions between student and institutional perceptions of postgraduate research. Studies in Higher Education, 29 (3), 319-334.
Meyer, J. H., Shanahan, M. P., & Laugksch, R. C. (2007). Students’ perceptions of research. 2: An exploration of contrasting patterns of variation. Scandinavian Journal of Educational Research, 51(4), 415-433.
Meyera, J.H.F., Shanahan, M.P., & Laugkschc, R.C. (2005). Students’ perceptions of research: A qualitative and quantitative analysis. Scandinavian Journal of Educational Research, 49 (3), 225–244.
Mowery, D., & Rosenberg, N. (1989). Technology and the pursuit of economic growth. Cambridge: CUP.
Murtonen, M., & Lehtinen, E. (2003). Difficulties experienced by education and sociology students in quantitative methods courses. Studies in Higher education, 28(2), 171-185.
National Science Board. (2000). Science and Engineering Indicators 2000. Washington DC: US Government Printing Office (NSB 00-1).
OECD. (1994). The measurement of scientific and technical activities: Proposed standard practice for surveys of research and experimental development. Paris: OECD.
Vermunt, J. D. (2005). Perceptions of research and methodology learning: a commentary on the special issue. Scandinavian Journal of Educational Research, 49 (3), 329-334.
Woody, R. (2004). Misperceptions about scientific research in music education. Teaching Music 11 (5),66-73.
Ziman, J. (1994). Prometheus bound. Cambridge: CUP.