خانه و تعلق دیاسپوریک در لندنی های تنها اثر سم سلون و بودای حاشیه نشینان اثر حنیف قریشی
Subject Areas : All areas of language and translation
Morteza
Lak
1
(Assistant Professor of English Literature,English Department. Faculty of Literature, Humanities, and Social Sciences Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran)
Keywords: خانه, حنیف قریشی, سم سلون, پسااستعمار, تعلق,
Abstract :
پژوهش حاضر به بررسی مفهوم "خانه" و "تعلق دیاسپوریک" آنگونه که توسط شخصیت­های دو رمان لندنی­های تنها (1956) اثر سم سلوِن و بودای حاشیه نشینان (1990) اثر حنیف قریشی برداشت می­شوند می پردازد. این روایات که در دو دوره نزدیک به هم در تاریخ معاصر انگلستان یعنی دهه­های 1950 و1970 روی میدهند، آن دسته از شرایط سیاسی و اجتماعی­ای را به تصویر می کشند که در فرموله نمودن و تبیین برساخته­های گفتمانی و ایدئولوژیکی که انگلستان را به عنوان خانه و موطن مهاجران تعریف می­کرد نقش بسزایی بازی می­نمودند. این مقاله بر لحظاتی از رمانها تمرکز دارد که عمدتآ بازنماینده کارکردهای سیستماتیک تبعیض نژادی است، به گونه­ای که کاربست سخت گیرانۀ نظام بوروکراتیک و دیسکورسهای ضد مهاجرتی انگلستان شخصیت­های داستانها در مواجهه­شان با رویای "وطنی شدن" مایوس نموده و خودآگاهی آنها را به سوی بی وطنی و دلتنگی برای خانه­ای که در فراسوی مرزهای انگلستان جا نهاده اند سوق می­دهد. بنیان نظری این تحقیق بر اندیشه­های متفکرین کمتر شناخته شده پسااستعمار مانند استوارت هال، پل گیلروی، و آوتار برا استوار است. بر اساس آراء این اندیشمندان، مقاله حاضر بر آن است تا نشان دهد با وجود اینکه دستگاههای تبلیغاتی و پروپاگاندای انگلستان در میانه قرن بیستم تا پایان دوره مارگارت تاچر تلاش میکردند تا این کشور را پذیرای مهاجرین . مشوق چندفرهنگی معرفی کنند، اما در عمل تلاشهای دیاسپورای مهاجرین هندی و حوزه کارائیب برای پیوند با جامعه این کشور عقیم می­ماند. نتیجه این دوگانگی در عملکرد، سرخوردگی و دلتنگی دیاسپوریک شخصیت­هایی است با پی بردن به عدم تحقق رویاهای خود، معنای خانه و تعلق را نه در سرزمین جدیدی که به آن مهاجرت کرده­اند، که در اجتماعات کوچکی متشکل از هم­وطنانی که همگی از تبعیض و تزویر رنج می برند می یابند.
Althusser, Louis. (2014). On the Reproduction of Capitalism: Ideology and Ideological States Apparatuses. Trans. G. M. Goshga- rian. London: Verso Books.
Bhabha, Homi K. (1984). ―Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse.‖ October, 28, 125-133. (1994). The Loca- tion of Culture. New York: Routledge.
Boehmer, Elleke. (2005). Colonial and postco- lonial literature. Oxford: Oxford Universi- ty Press.
Brah, Avtar. (2005). Cartographies of Diaspora: Contesting Identities. London: Routledge.
Chowdhury, Kanishka. (1998). Rev. of The Poli- tics of Home: Postcolonial Relocations and Twentieth-Century Fiction, by Rosemary M.
George. MFS, 44 (2), 471-473.
Dyer, Rebecca. (2002). ―Immigration, Postwar
London, and the Politics of Everyday Life in Sam Selvon‘s Fiction.‖ Cultural Criti- que, 52, 108-144.
Gilroy, Paul. (2000). Against Race: Imagining Political Culture beyond the Color Line. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Gilroy, Paul. (1991). There Ain’t no Black in the Union Jack. Chicago: University of Chica- go Press.
Hall, Stuart. (2000). New ethnicities. In James Proctor (ed.), Writing Black Britain 1948- 1998 (pp. 265-275). Manchester: Manches- ter University Press.
Hall, Stuart. (1993). Minimal selves. In Ann Gray and Jim McGuigan (eds.), Studying Cul- ture: An Introductory Reader (134-139). London: Routledge, 1993.
Kabesh, Lisa M. (2011). ―Mapping freedom, or its limits: the politics of movement in Sam Selvon‘s The Lonely Londoners.‖ Postco- lonial Texts, 6 (3), 1-17.
Kureishi, Hanif. (1990). The Buddha of Suburbia. London: Faber and Faber.
Manchester: Manchester University Press. Selvon, Sam. (1956). The Lonely Londoners. New York: Longman.
Waters, Rob. (2019). Thinking Black: Britain, 1964-1985. California: University of Cali- fornia Press.