خانه و تعلق دیاسپوریک در لندنی های تنها اثر سم سلون و بودای حاشیه نشینان اثر حنیف قریشی
Subject Areas : All areas of language and translation
1 - Assistant Professor of English Literature,English Department. Faculty of Literature, Humanities, and Social Sciences Islamic Azad University, Science and Research Branch, Tehran
Keywords: خانه, حنیف قریشی, سم سلون, پسااستعمار, تعلق,
Abstract :
پژوهش حاضر به بررسی مفهوم "خانه" و "تعلق دیاسپوریک" آنگونه که توسط شخصیتهای دو رمان لندنیهای تنها (1956) اثر سم سلوِن و بودای حاشیه نشینان (1990) اثر حنیف قریشی برداشت میشوند می پردازد. این روایات که در دو دوره نزدیک به هم در تاریخ معاصر انگلستان یعنی دهههای 1950 و1970 روی میدهند، آن دسته از شرایط سیاسی و اجتماعیای را به تصویر می کشند که در فرموله نمودن و تبیین برساختههای گفتمانی و ایدئولوژیکی که انگلستان را به عنوان خانه و موطن مهاجران تعریف میکرد نقش بسزایی بازی مینمودند. این مقاله بر لحظاتی از رمانها تمرکز دارد که عمدتآ بازنماینده کارکردهای سیستماتیک تبعیض نژادی است، به گونهای که کاربست سخت گیرانۀ نظام بوروکراتیک و دیسکورسهای ضد مهاجرتی انگلستان شخصیتهای داستانها در مواجههشان با رویای "وطنی شدن" مایوس نموده و خودآگاهی آنها را به سوی بی وطنی و دلتنگی برای خانهای که در فراسوی مرزهای انگلستان جا نهاده اند سوق میدهد. بنیان نظری این تحقیق بر اندیشههای متفکرین کمتر شناخته شده پسااستعمار مانند استوارت هال، پل گیلروی، و آوتار برا استوار است. بر اساس آراء این اندیشمندان، مقاله حاضر بر آن است تا نشان دهد با وجود اینکه دستگاههای تبلیغاتی و پروپاگاندای انگلستان در میانه قرن بیستم تا پایان دوره مارگارت تاچر تلاش میکردند تا این کشور را پذیرای مهاجرین . مشوق چندفرهنگی معرفی کنند، اما در عمل تلاشهای دیاسپورای مهاجرین هندی و حوزه کارائیب برای پیوند با جامعه این کشور عقیم میماند. نتیجه این دوگانگی در عملکرد، سرخوردگی و دلتنگی دیاسپوریک شخصیتهایی است با پی بردن به عدم تحقق رویاهای خود، معنای خانه و تعلق را نه در سرزمین جدیدی که به آن مهاجرت کردهاند، که در اجتماعات کوچکی متشکل از هموطنانی که همگی از تبعیض و تزویر رنج می برند می یابند.
Althusser, Louis. (2014). On the Reproduction of Capitalism: Ideology and Ideological States Apparatuses. Trans. G. M. Goshga- rian. London: Verso Books.
Bhabha, Homi K. (1984). ―Of Mimicry and Man: The Ambivalence of Colonial Discourse.‖ October, 28, 125-133. (1994). The Loca- tion of Culture. New York: Routledge.
Boehmer, Elleke. (2005). Colonial and postco- lonial literature. Oxford: Oxford Universi- ty Press.
Brah, Avtar. (2005). Cartographies of Diaspora: Contesting Identities. London: Routledge.
Chowdhury, Kanishka. (1998). Rev. of The Poli- tics of Home: Postcolonial Relocations and Twentieth-Century Fiction, by Rosemary M.
George. MFS, 44 (2), 471-473.
Dyer, Rebecca. (2002). ―Immigration, Postwar
London, and the Politics of Everyday Life in Sam Selvon‘s Fiction.‖ Cultural Criti- que, 52, 108-144.
Gilroy, Paul. (2000). Against Race: Imagining Political Culture beyond the Color Line. Cambridge, Mass.: Harvard University Press.
Gilroy, Paul. (1991). There Ain’t no Black in the Union Jack. Chicago: University of Chica- go Press.
Hall, Stuart. (2000). New ethnicities. In James Proctor (ed.), Writing Black Britain 1948- 1998 (pp. 265-275). Manchester: Manches- ter University Press.
Hall, Stuart. (1993). Minimal selves. In Ann Gray and Jim McGuigan (eds.), Studying Cul- ture: An Introductory Reader (134-139). London: Routledge, 1993.
Kabesh, Lisa M. (2011). ―Mapping freedom, or its limits: the politics of movement in Sam Selvon‘s The Lonely Londoners.‖ Postco- lonial Texts, 6 (3), 1-17.
Kureishi, Hanif. (1990). The Buddha of Suburbia. London: Faber and Faber.
Manchester: Manchester University Press. Selvon, Sam. (1956). The Lonely Londoners. New York: Longman.
Waters, Rob. (2019). Thinking Black: Britain, 1964-1985. California: University of Cali- fornia Press.