تحلیل کتاب درسی زبان انگلیسی متوسطه دوم برای دانش آموزان ایرانی بر اساس طبق بندی بلوم
Subject Areas : All areas of language and translationHanane Shabani 1 , Hossein Rahmanpanah 2 , Ahmad Mohseni 3
1 - South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
2 - South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
3 - South Tehran Branch, Islamic Azad University, Tehran, Iran
Keywords: مدارس متوسطه دوم در ایران, کتاب درسی زبان انگلیسی, ویژن 3, طبقه بندی بلوم,
Abstract :
از آنجایی که منابع درسی فرایندی پویا داشته و نیازمند تحلیل چندجانبه می باشند تحقیق پیش رو منحصراً بر کتاب زبان انگلیسی ویژن3 که در دبیرستانهای ایران تدریس می شود را مورد بررسی قرار داده است. این بررسی بر اساس طبقه بندی بلوم (1985) می باشد که بصورت توصیفی و کیفی ماتریکس فراوانی حیطه های شناختی حیطه ی عاطفی و روانی حرکتی را از طریق نرم افزار آنتروپی شانون مورد تحلیل قرار داده است.پس از بررسی های انجام شده نتایج نشان می دهد که کتاب مورد نظر در حیطه ی شناختی تمامی زیرگروه های خود را از پایین به بالا شامل بوده است اما در حیطه های عاطفی و روانی حرکتی فقط زیرگروه های پایین در طراحی کتاب در نظر گرفته شده است .کاربرد اصلی این تحقیق نشان می دهد که به منظور پیشبرد مسائل یادگیری زبان انگلیسی و همچنین تشخیص مشکلات موجود در یادگیری زبان انگلیسی دانش آموزان و همچنین رفع اثرات بی انگیزگی آنها نتایج این تحقیق می تواند مورد استفاده مولفین کتب درسی زبان انگلیسی قرار گیرد.
Berelson, B. (1952). Content Analysis in Communication Research: New York, The Free Press.
Bamberger, M.., Rugh, J., & Marby, L. (2006). Real-World Evaluation: London, Sage Publication.
Fathi, K. (2001). In-Service Training of the Instructors: Tehran, SAMT Publication.
Fuzat, A. (2014). Principles of Educational Curriculum: Tehran, Virayesh Publi-cation.
Gordani, Y. (2010). An Analysis of English Textbooks used at Iranian Guidance schools in terms of Bloom’s Taxon-omy. The Journal of Asia TEFL,7(2), 1-359.
Havemeyer, U. (1991, August 3-11). Imple-menting Activity-Based Learning in Ele-mentary Science: Origin, Design, and Current Status of Project IMPACT. Pa-per presented at the annual convention of the National Association for Research in Science Teaching Fontana, WI.
Mizbani, M., & Chalak, A. (2017). Analyzing Reading and Writing Activities of Irani-an EFL Textbook Prospect 3 Based on Bloom’s Revised Taxonomy, Journal of Applied Linguistics and Language Re-search. 12(4). 231-245.
Pourzahir, A. (2014). Educational Curricu-lum: Tehran, SAMT Publication.
Razmjoo, S., & Kazmpourfard, E. (2012). On the Representation of Bloom's Revised Taxonomy in Interchange Coursebooks. The Journal of Teaching Language Skills. 31(1).
Shabani, H. (2014). Teaching Methods and Techniques: Tehran, SAMT Publication.
Sudmadafshar, H., & Sohrabi, A. (2019). Ana-lyzing Vision Series English Textbook considering cultural points: Tehran, Zabano Farhang Publication.
Sweller, J. (2011). Cognitive Load Theory, In Psychology of Learning and Motivation: Academic Press.
Van Den Akker, J. (2003). Curriculum Per-spectives: Dordrecht Kluwer Academic Publishers.
Zais, R. (1976). Curriculum Principals and Foundations: New York: Harper Col-lins Publisher.