مقاومت و پخش قدرت در دیوید ممت " اولئانا " و "نژاد"
Subject Areas : All areas of language and translationFatemeh Ghiasvand 1 , Fatemeh َAzizmohammadi 2 , Mojgan Yarahmadi 3
1 - Department of English, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
2 - Department of English, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
3 - Department of English, Arak Branch, Islamic Azad University, Arak, Iran
Keywords: مقاومت, دانش, هنجارسازی, قدرت در ادبیات,
Abstract :
این مقاله بیانگرخوانش فوکویی ازدو اثردیویت ممت اولئانا و نژاد را نشان است. ممت با بهره گیری از دیدگاه فوکو درمورد اهمیت روابط قدرت اعمال شده از طریق گفتمان ها، گفتمان هایی را نشان می دهد که قدرت در آنها اعمال می شود که تمرکز بر ماهیت پخش شده قدرت، همه گیر بودن و فراگیر بودن آن است. براساس دیدگاه فوکو در مورد گردش قدرت در مدارس و موسسات؛ دراولئانا، گفتمان کلاس والگوهای تعامل نشان می دهد که دانش یک قدرت است. توانایی روشنفکروماهرتربودن در کلاس به جان و کارول اجازه می دهد قدرت بیشتری را داشته باشند. ازطریق هنجارسازی،همه چیزباید متحدالشکل شود و افراد تحت سلطه به گونه ای القا می شوند که اقدامات انضباطی را به عنوان یک هنجار قبول می کنند. بنابراین، جان مرجع اقتداردرکلاس خود است که اگر کارول بخواهد دوره خود را بگذراند، باید ازدستورات وی تبعیت کند. از طریق گفتمان مقاومت، کارول از این فرصت بهره می برد تا به قدرتی که از طریق دانش بر او اعمال شده است پاسخ دهد. این نشان می دهد که کارول توانایی مقاومت و تلاش برای اعمال قدرت خود را دارد. بعلاوه، در "نژاد" ممت سعی دارد با ارائه موضوعات نژادی و تمایلات جنسی در گفتمان خود، درمورد آنها صحبت کند. او تلاش می کند تا در مورد تمایلات جنسی به عنوان قسمت اساسی هویت افراد صحبت کند تا سایر مشکلات اساسی یک فرد را حل کند.
Dean, A. (1990). David Mamet: Language as dramatic action. Fairleigh Dickinson Univ Press.
Foucault, M. (1980). Power/knowledge: Selected interviews and other writings, 1972-1977. Vintage.
Foucault, M. (1990). The history of sexuality: An introduction, volume I. Trans. Robert Hurley. New York: Vintage, 95.
Foucault, M. (2007). Discipline and punish: The birth of the prison. Duke University Press.
MacLeod, C. (1995). The Politics of Gender, Language and Hierarchy in Mamet's “Oleanna”. Journal of American studies, 29(2), 199-213.
Mamet, D. (1993). Oleanna. Methuen Drama. https://books.google.com/books?id=8YiTQgAACAAJ
Mamet, D. (2011). Words on Plays: Race. New York: American Conservatory Theater, xviii.
Mamet, D. (2013). Race. Bloomsbury Publishing Plc. https:// books.goog le.com.fj/boo ks?id=TcAun QEACAAJ
Mufson, D. (1993). Sexual perversity in viragos. Theater, 24(1), 111-113.
Rankine, P. D. (2013). Aristotle and black drama: a theater of civil disobedience. Baylor University Press.
Voyce, M. (2019). Foucault and Family Relations: Governing from a Distance in Australia. Rowman & Littlefield.
Young, C. A. (2011). Race, Rape, and White Victimhood: David Mamet's" Race". American Quarterly, 63(4), 1013-1023.
Farrell, M. A. (2012). Exploring Children's Literature (2nd edition) Nikki Gamble and Sally Yates (2008) London: Sage Publications Inc, ISBN: 978–1-4129–3013-0, £19.99, 216pp. Literacy, 46(2), 109-109. Retrieved from https:/ /onlinelibrary.wiley.com/doi/abs/10.1111/j.1741-4369.2012.00506.x. d oi: htt ps://doi.org/10.1111/j.1741-4369. 201 2.00506.x
Heidegger, M. (2010). Being and Time, trans. by Joan Stambaugh, revised by Dennis J. Schmidt (Albany: State University of New York Press, 2010).
Krueger, R. L. (2000). The Cambridge companion to medieval romance: Cambridge University Press.
Lacy, N. J., Ashe, G., Ihle, S. N., Kalinke, M. E., & Thompson, R. H. (2013). The new Arthurian encyclopedia: New edition: Routledge.
Larrington, C. (2016). Winter is Coming: The Medieval World of Game of Thrones (1 ed.). London • New York: I.B.Tauris.
Leštinská, P. (2018). Archetypes in Contemporary Anglophone Literature: A Song of Ice and Fire. (Bachelor), Tomas Bata University in Zlín, Retrieved from http://h dl.handle .net/1056 3/41778 .
Lewis, B. (2001). Postmodernism and literature. In The Routledge Companion to Postmodernism. London: Routledge.
Lowder, J. (2012). Beyond the Wall: Exploring George RR Martin's a Song of Ice and Fire: BenBella Books.
Martin, G. R. R. (1997). A Game of Thrones: Bantam Books.
Pleasance, C. (2014, 11 May 2014). Revealed: The REAL history behind Game of Thrones' fantastical characters (and it's surprisingly like the Wars of the Roses).
Reeves, J. A. (2017). Yaaaas Queen!-Daenerys Targaryen as a Contemporary Feminist. Appalachian State U nive rsit y .
Rohani, S., & Abootalebi, H. (2015). Mending Wall: A Study of Restorative Justice in George RR Martin’s A Song of Ice and Fire and Tales of Dunk and Egg. k@ ta, 17(2), 58-63.
Sandqvist, E. (2012). Politics, Hidden Agendas and A Game of Thrones: An Intersectional Analysis of Women's Sexuality in George RR Martin's A Game of Thrones. In.
Selling, K. (2004). Fantastic neomedievalism": The image of the middle ages in popular fantasy. Flashes of the fantastic, 211-218.
Vaught, S. (2012). The Brutal Cost of Redemption in Westeros. Or, What Moral Ambiguity. Beyond the Wall. Exploring George RR Martin’s A Song of Ice and Fire. Dallas [BenBella], 89-106.
Verweij, L. (2017). Subversion of Medieval Ideals in George R. R. Martin’s A Song of Ice and Fire. (Master), Leiden .