تحلیل برداشت مترجمان ایرانی از تحقیقات با تمرکز به سطح تحصیلات
Subject Areas : All areas of language and translationMohadese Karimi 1 , Neda Fatehi Rad 2
1 - Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
2 - Department of English Language, Kerman Branch, Islamic Azad University, Kerman, Iran
Keywords: فرهنگ, راهبردهای ترجمه, عناصر فرهنگی,
Abstract :
این مطالعه با هدف بررسی راهبردهای ترجمه در ترجمه فارسی رمان "سینوهه" اثر والتاری براساس طبقه بندی وینی و داربلنت (1995) انجام گرفت. به این منظور، در این مطالعه از یک طرح تحلیل محتوای پیکره-محور با یک رویکرد کیفی بهره گرفته شد. پیکره بکاررفته در این مطالعه شامل 150 صفحه از رمان "سینوهه" به همراه ترجمه فارسی آنها توسط ذبیح الله می شد که از طریق نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از تجزیه و تحلیل محتوای کیفی، آمار توصیفی (محاسبه فراوانی و درصد راهبردهای ترجمه و آزمون خی دو) انجام شد. نتایج تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که مترجم از راهبردهای ترجمه زیر استفاده کرده است: ترجمه جزء به جزء، معادل، انطباق، و ترجمه ی مستقیم، حذف و تغییر. یافته دیگر این مطالعه این بود کهترجمه جزء به جزء پربسامدترین راهبرد و حذف و تغییر کم بسامد راهبرد های بکار رفته در ترجمه بودند. همچنین، تفاوت معناداری بین فراوانی راهبردهای های استفاده شده توسط مترجم وجود داشت.واژگان کلیدی: فرهنگ، عناصر فرهنگی، راهبردهای ترجمه
Akerlind, G. S. (2005). Growing and developing as a university researcher. Higher Educa-tion, 55(2), 241-254.
Ashworth, P., & Lucas, U. (2000). Achieving empathy and engagement: a practical approach to the design, conduct and reporting of phenomenographic research. Studies in Higher Education, 25(3), 295-308.
Brew, A. (2001). Perceptions of research: A phenomenographic study. Studies in Higher Education, 26(3), 271–285.
Brew, A., Boud, D., Namgung, S.U., Lucas, L., & Crawford, K. (2015). Research productivity and academics’ perceptions of research. Higher education, 71(5), 681-697.
Bruce, D., & Bahrick, H.P. (1992). Perceptions of past research. American Psychologist, 47, 319–328.
Byrne-Armstrong, H., Higgs,J., & Horsfall, D. (2004). Critical moments in qualitative research. Oxford: Butterworth-Heinemann.
Elzinga, A. (1985). Research, bureaucracy and the drift of epistemic criteria’, in the University research system: The public policies of the home of scientists, Wittrock B and Elzinga A. (Eds.) Stockholm: Almqvist & Wiksell International.
Godin, B. (2000). Measuring science: is there ‘basic research’ without statistics?’ Project on the History and Sociology of S&T Indi-cators.
Gummett, P. (1991). The Evolution of science and technology policy: a UK perspective. Sci-ence and Public Policy, 18(1), 31-37.
Halliday, M. A. K. (1989). Spoken and written language. Oxford: Oxford University Press.
Jenkins, A., Blackman, T., Lindsay, R., & Paton-Saltzberg, R. (1998) Teaching and re-search: student perspectives and policy implications. Studies in Higher Education, 23, 127–141.
Kawulich, B., Garner, M.W.J., & Wagner, C. (2008). Students’ perceptions – and misper-ceptions – of research.” Paper presented at the annual conference of the International Sociological Association, Research Com-mittee 33, Sept. 1-7, 2008, Naples, Italy.
Kiley, M., & Mullins, G. (2005). Supervisors’ per-ceptions of research: What are they? Scan-dinavian Journal of Educational Research, 49(3), 245–262.
Longman Dictionary. (1981). Hertfordshire: Pren-tice Hall.
Marton, F., & Booth, S. (1997) Learning and awareness. Hillsdale, NJ: Lawrence Erl-baum.
McCormack, C. (2004). Tensions between student and institutional perceptions of postgraduate research. Studies in Higher Education, 29 (3), 319-334. Meyer, J. H., Shanahan, M. P., & Laugksch, R. C. (2007). Students’ perceptions of re-search. 2: An exploration of contrasting patterns of variation. Scandinavian Jour-nal of Educational Research, 51(4), 415-433.
Meyera, J.H.F., Shanahan, M.P., & Laugkschc, R.C. (2005). Students’ perceptions of re-search: A qualitative and quantitative analy-sis. Scandinavian Journal of Educational Research, 49 (3), 225–244.
Mowery, D., & Rosenberg, N. (1989). Technology and the pursuit of economic growth. Cam-bridge: CUP. Murtonen, M., & Lehtinen, E. (2003). Difficul-ties experienced by education and sociol-ogy students in quantitative methods courses. Studies in Higher education, 28(2), 171-185.
National Science Board. (2000). Science and Engineering Indicators 2000. Washington DC: US Government Printing Office (NSB 00-1).
OECD. (1994). The measurement of scientific and technical activities: Proposed stand-ard practice for surveys of research and experimental development. Paris: OECD.
Vermunt, J. D. (2005). Perceptions of research and methodology learning: a commentary on the special issue. Scandinavian Journal of Edu-cational Research, 49 (3), 329-334.
Woody, R. (2004). Misperceptions about scientific research in music education. Teaching Mu-sic 11 (5),66-73.
Ziman, J. (1994). Prometheus bound. Cambridge: CUP.