تاثیر آموزش راهبردهای فراشناختی بر دقت نوشتاری زبان آموزان ایرانی در کلاس های فعال در مقابل کلاسهای واکنش
Subject Areas : All areas of language and translationFatemeh Jafari 1 , Nasser Ghafoori 2 , Shima Ahmadi-Azad 3
1 - Department of English, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran
2 - Department of English, Sarab Branch, Islamic Azad Univercity, Sarab, Iran
3 - Department of English, Sarab Branch, Islamic Azad University, Sarab, Iran
Keywords: دقت نوشتن, استراتژی های فراشناختی, کلاس های فعال و واکنشی,
Abstract :
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر آموزش راهبردهای فراشناختی شامل برنامه ریزی، نظارت و خودارزیابی، در زمینه های کلاس درس فعال و واکنشی، بر دقت نوشتاری زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی انجام شد. این پژوهش با استفاده از یک طرح نیمه تجربی کمی، شامل 168 شرکتکننده بود که از مجموع 206 نفر از دانشجویان مقطع کارشناسی رشته علوم و مهندسی دانشگاه آزاد واحد تبریز که دوره عمومی زبان انگلیسی را در بهار 1390 گذرانده بودند، انتخاب شدند. با نمونه گیری هدفمند، نمونه همگن به دو گروه آزمایشی و دو گروه کنترل تقسیم شد که با متغیرهای مستقل پژوهش: آموزش راهبردهای فراشناختی و محیط کلاس درس همراستا شدند. گروههای آزمایشی تحت آموزش راهبردهای فراشناختی قرار گرفتند، به طوری که یک گروه قبل از شروع کار نوشتن در معرض آموزش فعالانه قرار گرفتند و گروه دیگر در هنگام مواجهه با مشکلات نوشتاری، آموزش واکنشی دریافت کردند. نمونههای نوشتاری قبل و بعد از درمان جمعآوری و از نظر صحت مورد ارزیابی قرار گرفتند و ANOVA بر روی نمرات پیشآزمون انجام شد و مقایسه اولیه را در بین چهار گروه ایجاد کرد. سپس برای ارزیابی نمرات پس آزمون از تحلیل واریانس دو طرفه استفاده شد. قابل ذکر است، آموزش راهبردهای فراشناختی تنها در شرایط کلاس درس واکنشی تأثیر آماری معنیداری بر دقت نوشتار نشان میدهد. در مقابل، محیط کلاس تأثیر مستقیم ناچیزی بر دقت نوشتار داشت، اگرچه اثر متقابل قابل توجهی بین دو متغیر مستقل ظاهر شد. این مطالعه پیامدهای قابل توجهی برای مدرسان زبان انگلیسی، زبان آموزان، و توسعه دهندگان برنامه درسی دارد و اهمیت ترکیب آموزش استراتژی فراشناختی برای افزایش دقت نوشتن در زمینه های آموزشی خاص را برجسته می کند.
Alfawzan, N. S. (2020). The Effect of Applying Metacognitive Strategic Knowledge (MSK) in L2 Writing Performance in the Saudi Academic Class University of Dayton].
Ammar, A., & Spada, N. (2006). One size fits all?: Recasts, prompts, and L2 learning. Studies in second language acquisition, 28(4), 543-574.
Astudillo, M. C. J. (2018). The impact of metacognitive strategies on enhancing EFL A2 level students’ writing.
Dlaska, A., & Krekeler, C. (2013). The short-term effects of individual corrective feedback on L2 pronunciation. System, 41(1), 25-37.
Doughty, C., & Williams, J. (1998). Focus on form in classroom second language acquisition. Cambridge University Press.
Ellis, R. (2003). Task-based language learning and teaching. Oxford university press.
Ellis, R. (2006). Researching the effects of form-focussed instruction on L2 acquisition. AILA review, 19(1), 18-41.
Ellis, R. (2012). Language teaching research and language pedagogy. John Wiley & Sons.
Ellis, R., & Barkhuizen, G. P. (2005). Analysing learner language. Oxford University Press Oxford.
Goo, J., & Mackey, A. (2013). The case against the case against recasts. Studies in second language acquisition, 35(1), 127-165.
Graham, S., & Harris, K. (2005). Writing better. Baltimore, MD: Brookes.
Hapsari, A. S. (2011). The use of roundtable technique to improve students’ achievement in writing hortatory exposition text. Semarang State University: Unpublished Script.
Heaton, J. B. (1975). Beginning composition through picture. Pearson Education Limited.
Housen, A., & Kuiken, F. (2009). Complexity, accuracy, and fluency in second language acquisition. Applied linguistics, 30(4), 461-473.
Hyland, K. (2003). Second Language Writing. Cambridge University Press. https://doi.org/DOI: 10.1017/CBO9780511667251
Larsen-Freeman, D. (2006). The emergence of complexity, fluency, and accuracy in the oral and written production of five Chinese learners of English. Applied linguistics, 27(4), 590-619.
Long, M. H., & Robinson, P. (1998). Focus on form: Theory, research, and practice. Focus on form in classroom second language acquisition, 2, 15-41.
Lv, F., & Chen, H. (2010). A Study of Metacognitive-Strategies-Based Writing Instruction for Vocational College Students. English Language Teaching, 3(3).
Lyster, R. (2004). Differential effects of prompts and recasts in form-focused instruction. Studies in second language acquisition, 26(3), 399-432.
Lyster, R. (2007). Learning and teaching languages through content: A counterbalanced approach (Vol. 18). John Benjamins Publishing.
Lyster, R., Saito, K., & Sato, M. (2013). Oral corrective feedback in second language classrooms. Language teaching, 46(1), 1-40.
Magogwe, J. M. (2013). An assessment of the metacognitive knowledge of Botswana ESL university student writers. Educational Research and Reviews, 8(21), 1988-1995.
O'Malley, M. J., & Chamot, A. U. (1990). Learning strategies in second language acquisition. Cambridge university press.
Oxford, R. L. (2002). Language Learning Strategies. In r. Carter, & d. Nunan (eds.), the Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Otherlanguages (pp. 166-172). In: Cambridge: Cambridge University Press.
Oxford, R. L. (2003). Language learning styles and strategies: Concepts and relationships.
Panahandeh, E., & Asl, S. E. (2014). The effect of planning and monitoring as metacognitive strategies on Iranian EFL learners’ argumentative writing accuracy. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 98, 1409-1416.
Rahimi, F., & Karbalaei, A. (2016). The role of metacognitive strategies training on developing writing skill among Iranian EFL learners. Journal of Current Research in Science(1), 327.
Ranta, L., & Lyster, R. (2007). A cognitive approach to improving immersion students' oral language abilities: The awareness-practice-feedback sequence. na.
Simpson, M. L., & Nist, S. L. (2000). An update on strategic learning: It's more than textbook reading strategies. Journal of adolescent & adult literacy, 43(6), 528-541.
Skehan, P. (1996). A framework for the implementation of task-based instruction. Applied linguistics, 17(1), 38-62.
Skehan, P. (1998). A cognitive approach to language learning. Oxford University Press.
Skehan, P., & Foster, P. (1997). Task type and task processing conditions as influences on foreign language performance. Language teaching research, 1(3).
Tabrizi, A. R. N., & Rajaee, M. (2016). The Effect of Metacognitive and Cognitive Writing Strategies on Iranian Elementary Learners¡¯ Writing Achievement. International Journal of Learning and Development, 6(3), 216-229.
Teng, F. (2016). Immediate and delayed effects of embedded metacognitive instruction on Chinese EFL students’ English writing and regulation of cognition. Thinking Skills and Creativity, 22, 289-302.
Weigle, S. C. (2002). Assessing writing. Cambridge University Press.
Wenden, A. (1991). Learner strategies for learner autonomy. In: London: Prentice Hall.
Wolfe-Quintero, K., Inagaki, S., & Kim, H.-Y. (1998). Second language development in writing: Measures of fluency, accuracy, & complexity. University of Hawaii Press.