Explaining the sustainability of social capital relationships with knowledge management practices in Iran's insurance industry
Subject Areas : Human Capital EmpowermentDavood Kia Kojouri 1 , pegah madah roudsari 2 , mehran mokhtaribayekolaee 3
1 - Associate Prof., Management Department, Islamic Azad University of, Chalous , Iran
2 - PhD student, Faculty of Management and Accounting, Chalous University, Mazandaran, Iran
3 - Assistant Professor, Faculty of Management and Accounting, Chalous University, Mazandaran, Iran
Keywords: Structural, human, relational capital, human resource management, knowledge,
Abstract :
Background and purpose: Human resource management practices indirectly contribute to organizational performance through social capital. The purpose of this research was to present a structural, human and relational capital model suitable for knowledge management methods in Iran's insurance industry. Method: The research method is descriptive and practical in terms of purpose. The statistical population of the research is 25 experts from Iran's insurance industry. Data collection was done through Delphi questionnaire with standard components, 3 main variables and 9 sub-variables of structural modeling were tested and validity and reliability of variables were ensured. In this research, structural equation modeling (SLR) technique was used to determine the relationships between variables and the comprehensiveness of the model using pls software. Findings: The findings of the research have shown that the final model of this research has 3 dimensions, 9 components, the relational dimension includes the components of trust and honesty, informal participation, social participation, economic participation, social obligations) structural capital includes (ability) network, network capitals) and human capital (cognitive shares, collective commonalities). Conclusion: And in the end, it is suggested that effective steps have been taken by the implementation and implementation of knowledge-based human resource management in the direction of improving social capital and achieving goals in Iran's insurance industry.
ابوالحسنی، سید امیرحسین، خدابخشی؛ محمد، 1396، عوامل موثر بر ماندگاری منابع انسانی دانشی در شرکت های دانش بنیان، پژوهش های مدیریت منابع انسانی سال نهم تابستان 1396 شماره 2 (پیاپی 28).
اختر محققی, م. (1385). سرمایه اجتماعی. تهران: انتشارات اندیشه.
اکبری فوتمی، سیدجابر،1399،تاثیر انجام وظایف مدیریت منابع انسانی بر عملکرد سازمان با تاکید بر نقش سرمایه های اجتماعی (مطالعه موردی: جهاد کشاورزی استان البرز)،اولین کنفرانس بین المللی چالش ها و راهکارهای نوین در مهندسی صنایع و مدیریت و حسابداری،ساری
جوان پو، محمد علی، گرجی دوز، سمیه، سجانی، عبدالرضا. (1396). تحلیلی بر سرمایه اجتماعی در سازمان، فصلنامه مطالعات مدیریت و حسابداری، دوره 3،شماره 4.
چوپانی، حیدر؛ زارع خلیلی، مجتبی ؛ قاسمی، عقیل ؛ غلام زاده، حجت. (1393). بررسی رابطه بین سرمایه فکری با نوآوری سازمانی (مطالعه موردی: شرکت سهامی بیمه توسعه)، ابتکار و خلاقیت در علوم انسانی.
خسروی پور, بهمن، مسعودی زاده, فاطمه، سواری ممبنی، آمنه. (1401). نقش سرمایه اجتماعی در توانمندسازی کارکنان سازمان محیطزیست (مورد مطالعه : شهرستان اهواز). مجله توانمندسازی سرمایه انسانی, 5 (4), 319-328.
خضرپور، خسرو، مازیاری، محمد، صابونچی، رضا. (1393). رابطه سرمایه اجتماعی و بهره وری کارکنان ادارات ورزش و جوانان استان آذربایجان غربی. مدیریت منابع انسانی در ورزش, 1 (2), 147-156.
دلگیر، مهدی، سلاجقه، سنجر، شرفی، شهین، مهدی زاده، سمانه، فاتحی راد، نوید. (1402). الگوی تبیین روابط سیرت نیکوی مدیران، سرمایه اجتماعی و خطمشیهای عمومی اجتماعی ستاد اجرایی فرمان امام (ره) مبتنی بر تحلیل مضمون. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی, 6 (3), -.
زاهدی، محمدرضا، اشراقی،محمد (1400). بررسی تأثیر عملکرد مدیریت منابع انسانی بر نگهداشت کارکنان دانشمحور در یک شرکت دانشبنیان با توجه به نقش میانجیگری مدیریت دانش.
صفردوست، عاطیه، پورقاسم, محسن، سلامی، رضا. (1401). ارائه مدلی جهت بررسی نقش سرمایه فکری و اجتماعی در مولفههای اقتصاد دانش بنیان در ایران. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی, 5 (1), 33-56.
صلواتیان، سیاوش و موسویان، سیدمرتضی و ایراندوست، محسن. (1394). شناسایی منابع و مراکز دانشی در چارچوب مدیریت دانش در سازمان صداوسیما، دومین همایش بینالمللی مدیریت رسانه،تهران.
فقیهی، ابوالحسن، و فیضی، طاهره (1385). سرمایه اجتماعی :رویکردی نو در سازمان، فصلنامه دانش مدیریت، شماره 72 : 23-4.
قزل علیرضا، رمضان مجید، زاهدی محمدرضا. (1392). ارائه چارچوب مفهومی برای اندازه گیری سرمایه ساختاری در دانشگاه. رشد فناوری.
قلیچ لي، بهروز. (1388). مدیریت دانش. انشارات سمت، تهران، چ اول.
کهنسال نالکیاشری، زینب (1400). سرمایه اجتماعی،ششمین کنفرانس ملی نقش مدیریت در چشم انداز ۱۴۰۴،رشت.
نیکویی، محمدحسین، حیدری، مرضیه (1396). با عنوان بررسی نقش میانجی سرمایه فکری، نوآوری و استراتژی های سازمانی بین تسهیم دانش و عملکرد سازمانی، اولین همایش ملی مدیریت با رویکرد اقتصاد مقاومتی.
یزدان جو، حمید رضا، خندان علمداری،صابر،, غضنفری، حسین. (1403). طراحی مدل مدیریت دانش در سازمانهای نظام مهندسی. مجله توانمندسازی سرمایه انسانی, 7 (1).
یعقوبی، سیامک (1388). مدیریت دانش و نقش جدید مدیریت منابع انسانی، سومین کنفرانس توانمند سازی منابع انسانی،تهران.
Andersén, J. (2021). Resource orchestration of firm-specific human capital and firm performance— the role of collaborative human resource management and entrepreneurial orientation. The International Journal of Human Resource Management, 32 (10), 2091–2123.
Bolino, M.C. W.H. Turnley, J.M. Bloodgood Citizenship behavior and the creation of social capital in organizations Acad. Manag. Rev., View Record in Scopus 27 (4) (2002), pp. 505-522.
Bowen, D. E., & Ostroff, C. (2004). Understanding HRM-firm performance linkages: The role of the ‘strength’ of the HRM system. Academy of Management Review, 29 (2),
Brooking, N, (2005 ), Intellectual Capital: an exploratory study that develops measures and models, Managing Decision 11 (2),59.
Chang, H.H., Chuang, S.-S. 2011.Social capital and individual motivations on knowledge sharing: participant involvement as a moderator, Inf. Manag., 48 (1) (2011), pp. 9-18.
Chiu,C.-M. M.-H. Hsu, E.T.G. Wang, 2006.Understanding knowledge sharing in virtual communities: an integration of social capital and social cognitive theories Decis. Support Syst., 42 (3) (2006), pp. 1872-1888.
Dasanayaka, U., & Matsuda, Y. (2022). Role of social capital in local knowledge evolution and transfer in a network of rural communities coping with landslide disasters in Sri Lanka. International Journal of Disaster Risk Reduction, 67, 102630.
Dekker, P., Uslaner , E.M. (2001). Social capital and participation capital in everday Life Routledge, London.
Demir, Ema Kristina, 2021, The role of social capital for teacher professional learning and student achievement: A systematic literature review , Educational Research Review Volume 33, June 2021, 100391 .Beran. I. M. (2021). “System-Dynamic Modeling of the Impact of Social Capital on designers bring visitors ‘backstage’. California Management Review, 40 (1), 75–91.
Economic Growth”, Dubrovnik International Economic Meeting, 6 (1), pp. 25-32.
Edvinsson, L., & Malone, M. (1997). Intellectual capital: Realising your company's true value by finding its hidden brainpower. New York, NY: Harper Collins.
Estrin, S., Mickiewicz, T., & Stephan, U. (2016). Human capital in social and commercial entrepreneurship. Journal of Business Venturing, 31 (4), 449-467.
Kang, s & Kuena, y (2018). the effect of the Relationship characteristies and social capital of the sharing Economy Business on the social Network, Relationship competitiveAdventage, and continuance commitment.
Kianto, A., Hurmelinna-Laukkanen, P., & Ritala, P. (2010). Intellectual capital in serviceand product-oriented companies. Journal of Intellectual Capital, 11 (3), 305–325.
Kianto,Aino, Sáenz ,Josune , Nekane ,Aramburu, 2017, Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation, Journal of Business Research 81 (2017) 11–20.
Kianto,Aino, Sáenz ,Josune , Nekane ,Aramburu, 2017, Knowledge-based human resource management practices, intellectual capital and innovation, Journal of Business Research 81 (2017) 11–20.
Leat, D., Lofthouse, R., & Taverner, S. (2006). The road taken: Professional pathways in innovative curriculum development. Teachers & Teaching, 12 (6), 657–674, 20h.
Legatum, I. (2019). The Lagatum prosperity index, Available at https://docs.prosperity.com/3115/7408/0365/Iran_2019_PIcountryprofile.pd.
Lopez-Cabrales, Alvaro, Pérez-Luño, Ana, Ramón Valle Cabrera., (2009), Knowledge as a mediator between HRM practices and innovative activity, Special Issue: HRM and Knowledge Processes, Volume48, Issue4 Pages 485-503.
Metz, Isabel, L.Stamper, Christina , Ng, Eddy. (2022). Feeling included and excluded in organizations: The role of human and social capital, Journal of Business Research, Volume 142, March 2022, Pages 122-137.
Saukani, N., & Ismail, N. A. (2019). Identifying the components of social capital by categorical principal component analysis (CATPCA). Social Indicators Research, 141 (2), 631-655.
Singh, Kumar, Sanjay, Mazzucchelli, Alice, Solidoro , Adriano, 2021, Knowledge-based HRM practices and innovation performance: Role of social capital and knowledge sharin, Journal of International Management18 January 2021Volume 27, Issue 1 (Cover date: March 2021)Article 100830.
Wesemann, A. (2021). The Performance Rewards of Human Capital Development in the Federal Government. Public Personnel Management, 00910260211039876.