تبیین پایداری روابط تعاملی ابعاد سرمایه اجتماعی با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران
محورهای موضوعی : توانمندسازی سرمایه انسانی
داود کیا کجوری
1
(دانشیار گروه مدیریت، دانشگاه آزاد اسلامی، واحد چالوس، ایران)
پگاه مداح رودسری
2
(دانشجوی دکتری، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه چالوس، مازندران، ایران)
مهران مختاری بایع کلائی
3
(استادیار، دانشکده مدیریت و حسابداری ، دانشگاه چالوس، مازندران، ایران)
کلید واژه: سرمایه ساختاری, انسانی, رابطه ای, مدیریت منابع انسانی, دانشی,
چکیده مقاله :
زمینه و هدف: شیوههای مدیریت منابع انسانی به طور غیر مستقیم از طریق سرمایه اجتماعی به عملکرد سازمانی کمک میکند. هدف از این پژوهش ارائه مدل سرمایه ساختاری، انسانی و رابطهای مناسب با شیوه های مدیریت منابع انسانی دانشی در صنعت بیمه ایران بوده است. روش: روش تحقیق توصیفی و از نظر هدف کاربردی است. جامعه آماری تحقیق تعداد 25 نفر از خبرگان صنعت بیمه ایران میباشد. جمع آوری دادهها از طریق پرسشنامه دلفی با اجزای استاندارد صورت پذیرفت، 3 متغیر اصلی و 9 متغیر فرعی مدل سازی ساختاری مورد آزمون قرار گرفت و روایی و پایایی متغیرها تأمین شد. در این تحقیق از تکنیک (SLR)، مدل سازی معادلات ساختاری برای تعیین ارتباطات بین متغیرها و جامعیت مدل با استفاده از نرم افزار pls استفاده شد. یافتهها: یافتههای تحقیق نشان داده است که مدل نهایی این پژوهش دارای 3 بعد، 9مؤلفه است که بعد رابطهای شامل مولفههای اعتماد و صداقت، مشارکت غیررسمی، مشارکت اجتماعی، مشارکت اقتصادی، تعهدات اجتماعی) سرمایه ساختاری شامل(توانایی شبکه، سرمایه های شبکه ) و سرمایه انسانی (اشتراکات شناختی، اشتراکات جمعی) میباشد نتیجهگیری: و در پایان پیشنهاد شده است با اجرا و پیاده سازی مدیریت منابع انسانی دانشی در جهت بهبود سرمایه اجتماعی و تحقق اهداف در صنعت بیمه ایران گام موثر برداشت
Background and purpose: Human resource management practices indirectly contribute to organizational performance through social capital. The purpose of this research was to present a structural, human and relational capital model suitable for knowledge management methods in Iran's insurance industry. Method: The research method is descriptive and practical in terms of purpose. The statistical population of the research is 25 experts from Iran's insurance industry. Data collection was done through Delphi questionnaire with standard components, 3 main variables and 9 sub-variables of structural modeling were tested and validity and reliability of variables were ensured. In this research, structural equation modeling (SLR) technique was used to determine the relationships between variables and the comprehensiveness of the model using pls software. Findings: The findings of the research have shown that the final model of this research has 3 dimensions, 9 components, the relational dimension includes the components of trust and honesty, informal participation, social participation, economic participation, social obligations) structural capital includes (ability) network, network capitals) and human capital (cognitive shares, collective commonalities). Conclusion: And in the end, it is suggested that effective steps have been taken by the implementation and implementation of knowledge-based human resource management in the direction of improving social capital and achieving goals in Iran's insurance industry.