The study of Organizational learning and Psychological Empowerment in staff of Youth and Sports of Fars
Subject Areas : Human Capital Empowermentomid safari 1 , gholamreza safari 2 , fatemeh hosseini 3
1 - azad university
2 - azad university
3 - azaduniversity
Keywords: Organizational Learning, psychological empowerment, Staff, Youth and Sports of Fars,
Abstract :
he aim of this research is study of Organizational learning and Psychological Empowerment in staff of Youth and Sports of Fars. The research statistical population includes the experts in staff of Youth and Sports of Fars and the number was 114 individuals. From 114 individuals, 93 individuals were chosen as the sample through convenience sampling. Data collection was conducted by the use of standard questionnaires of Organizational learning (Nifeh, 2001) and Psychological Empowerment (Spretzer 1995) with Cronbach’s alpha coefficients of 0.74 and 0.81, respectively. Descriptive statistics were used for data description and Pearson correlation coefficient were used for inferential analysis.Results showed that Organizational learning and Psychological Empowerment had positive and significant relation (r = 0.53). According to the results of research, it is necessary to use Organizational learning in sport organization for more Psychological Empowerment.
حیدری، عزیز. (1395). بررسی رابطه یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه ایلام. پژوهشهای جدید در مدیریت و حسابداری؛ 2(4): 221-211.
خانعلیزاده، رقیه.، ناییج، اسدالله.، فانی، علی اصغر.، و مشبکی، اصغر. (1389). تحقیقی تحت عنوان ارتباط یادگیری سازمانی و توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه تربیت مدرس تهران. پژوهش نامه مدیریت تحول؛ 2(3): 44-20.
دستگردی، کاظم.، گودرزی، محمود.، اسدس، حسن. (1389). ارتباط بین توانمندسازی و یادگیری سازمانی کارکنان سازمان تربیت بدنی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
روانگرد، رحیم.، و فرمانی، مهدی. (1393). ارتباط یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی شیراز. مدیریت اطلاعات سلامت؛ 6: 69-52.
رابینز،استیفن. (2001). تئوری سازمان (ساختار، طراحی و کاربردها) (ترجمه سیدمهدی الوانی و حسن دانائیفرد). تهران: انتشارات صفار.
شفی، آرزو. (1385). رابطه توانمندسازی کارکنان و یادگیری سازمانی در شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
عبدالملکی، یوسف. (1381). بررسی رابطه بین یادگیری سازمانی و میزان تغییر و نوآوری در ادارات آموزش و پرورش مناطق نوزدهگانه تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه علامه طباطبائی.
عبداللهی، بیژن. (1383). طراحی الگوی توانمندسازی روانشناختی کارشنلسان حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری. رساله دکتری، دانشگاه تربیت معلم تهران.
عسکری، بهمن.، پورسلطانی زرندی، حسین.، و مشیری، کیوان. (1393). تحقیقی تحت عنوان ارتباط یادگیری سازمانی با توانمندسازی روانشناختی کارکنان اداره کل ورزش و جوانان استان تهران. مجله مطالعات مدیریت ورزشی؛ 23: 178-163.
نوروزی، مجتبی. (1385). بررسی ارتباط میان عوامل روانشناختی توانمندسازی کارکنان با عملکرد سازمانی در شعب بانک ملت شهر تهران. پایاننامه کارشناسی ارشد، دانشگاه تهران.
Mishra,B and Bhaskar,A.(2010).Empowermant: A Necessary of a learning organization? Organizations and Markets in Emerging economies. 1(2): 48-70.
Orr, B. (2001). Organizational learning: characteristics of learning organizations. Canadian HR Reporter,13(10).
Sahar,A and Turiman,S.(2016).Relationship between empowemant and organizational learning among Academics in Malaysian Reserch Universities.AHRd International Conference.
Spreitzer, M. (1995). When Organizations dare: The dynamics of individual empowerment in the workplace. Ph.D. dissertation, University of Michigan.
_||_