ارزیابی درک زبان آموزان ایرانی پیرامون اجرای عادلانه کلاس درس توسط معلمان: تمرکز بر مشکلات اصلی
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
مقداد صادقی
1
(
دانشجوی دکترای زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
)
واله جلالی
2
(
استادیار زبانشناسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
)
ندا فاتحی راد
3
(
استادیار آموزش زبان انگلیسی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمان، کرمان، ایران
)
Keywords: ادراک, محیط زبان خارجه, مشکلات اجرای عدالت درکلاس درس, عدالت درکلاس درس,
Abstract :
پژوهش حاضر سعی در بررسی درک زبان آموزان ایرانی از عدالت کلاسی معلمان و همچنین مشکلات اصلی اجرای عدالت کلاسی توسط معلمان داشت. برای انجام این کار، پژوهش حاضر از روش کیفی استفاده کرد و 30 زبانآموز ایرانی سطح متوسطه از موسسات مختلف زبان خصوصی در آن شرکت کردند. زبان آموزان از طریق نمونه گیری در دسترس از گروه های مجازی مختلف در واتسپ یا تلگرام انتخاب شدند. این پژوهش از دو مصاحبه نیمه ساختاریافته شامل پنج سوال باز طراحی شده توسط محققین بهره برده است. داده ها با استفاده از نرم افزار MAXQDA جمع آوری و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که درک زبان آموزان زبان انگلیسی از عدالت کلاسی معلم شامل استفاده از تکنیک های یکسان و فعالیت های آموزشی اضافی برای همه دانش آموزان، احترام یکسان به همه دانش آموزان، عینیت معلم در نمره گذاری، تعامل معلم با همه دانش آموزان، الزام همه دانش آموزان به رعایت قوانین کلاس درس و غیره بود. علاوه بر این، ادراک زبان آموزان از مشکلات اصلی اجرای عدالت کلاسی توسط معلمانشان به عنوان محدودیت زمانی، تنوع نیازهای دانش آموزان، تفاوت در سطح اجتماعی-اقتصادی دانش آموزان و عملکرد، عدم تطابق بین معلمان و دانش آموزان، بی ادبی و بی توجهی دانش آموزان به اخلاق شناسایی شد. یافتهها میتوانند نگرشها و فعالیتهای گروههای مختلف در حوزه آموزش زبان از جمله سیاستگذاران، مربیان معلم، مدیران آموزش معلمان و توسعهدهندگان برنامه درسی را غنیتر کنند.