تأثیر استفاده از مدل اِستاد یادگیری مشارکتی بر خودمختاری و نگرش زبان آموزان انگلیسی دبیرستان های ایران
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
ابوالحسن نطری
1
(
دکترای آموزش زبان انگلیسی، وزارت آموزش و پرورش، ایران
)
Keywords: یادگیری مشارکتی, نگرش, خودمختاری, زبان آموزان ایرانی زبان انگلیسی, مدل اِستاد,
Abstract :
این مطالعه شبه تجربی به بررسی تأثیر یادگیری مشارکتی بر خودمختاری و نگرش زبان آموزان دبیرستانی زبان انگلیسی پرداخته است. برای دستیابی به هدف مطالعه، 142 دانش آموز یادگیرنده زبان انگلیسی بر اساس عملکرد آنها در آزمون آکسفورد (OQPT) انتخاب شدند. دانشآموزان به دو گروه آزمایشی دریافتکننده مداخله از طریق الگوی یادگیری مشارکتی STAD و گروه کنترل تقسیم شدند. برای تشخیص رفتارهای ورودی شرکت کنندگان، پیش آزمون اجرا شد. در طول یک ترم آموزشی، محتوای آموزشی مشابهی به EG و CG آموزش داده شد. همچنین برای افشای تأثیر مداخله، پس آزمون خودمختاری مشابه پیش آزمون اما به ترتیب بازآرایی در گزینه ها و گویه ها و همچنین پس آزمون نگرش با ویژگی های یکسان در پایان آموزش برای دانش آموزان هر دو گروه اجرا شد. همچنین، میانگین نمرات پرسشنامه استقلال و نگرش به ترتیب با استفاده از تحلیل کوواریانس یک طرفه و کای اسکوئر مقایسه شد. نتایج نشان داد که هر دو فرضیه صفر رد می شود و در نتیجه نتیجه گیری می شود که یادگیری مشارکتی تأثیر معنی داری بر استقلال و نگرش زبان آموزان ایرانی دارد.