شناسایی دسته های پیش بینی همپوشان : تمرکز بر کتب درسی زبان انگلیسی با اهداف ویژه
Subject Areas : Journal of Language, Culture, and Translation
فرحناز بهلولی اسگویی
1
(
مربی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد واحد بناب، بناب، ایران
)
Keywords: پیش بینی, آگاه سازی, جامعه زبان انگلیسی با اهداف ویژه, ابزار بلاغی,
Abstract :
مفهوم "پیش بینی" به عنوان یک ابزار بلاغی آینده نگر در بهبود توانایی های خواندن زبان آموزان در حوزه زبان انگلیسی با اهداف ویژه بر پایه این فرض اهمیت ویژه میابد که وقتی ساختار بلاغی متن توسط زبان آموز درک شود، وی می تواند از آن برای پیش بینی نوع اطلاعات پیش رو بهره ببرد. هدف این مطالعه بررسی امکان مرتبط کردن سیگنالهای متنی " مقوله های پیش بینی" با دانش محتوای متن بود. برای این منظور، یک پژوهش توصیفی کیفی بر روی داده ها مشتمل بر 10 فصل از 5 کتاب درسی در رشته مهندسی عمران با استفاده ازمدل تحلیلی طراحی شده توسط "تادرس" بر پایه مفهوم پیش بینی اتخاذ شد. شش دسته"مقوله پیشبینی" معرفیشده توسط تادروس که زیربنای این مدل هستند، شامل شمارش، برچسبگذاری پیشرفته، گزارش، بازپیدایی، فرضیه سازی و سؤال ، بهطور مداوم در متون انتخاب شده بررسی شدند. یافتههای این مطالعه یک دسته پیشبینیکننده جدیدی به نام «مقولههای پیشبینیهمپوشان» را نشان داد که در آن دو یا سه دسته مقوله های پیشبینی، دقیقاً روی یکدیگر همپوشانی دارند.بر مبنای نتایج بدست آمده از این مطالعه ، آگاه سازی زبان آموزان ، معلمان و طراحان کتب آموزشی در مورد وجود چنین مقوله های پیش بینی میتواند مزایای قابل توجهی برای همه اعضای جامعه زبان انگلیسی با اهداف ویژه به همراه داشته باشد.