Identification of Overlapping Predictive Categories: ESP Textbooks in Focus
محورهای موضوعی : نشریه تخصصی زبان، فرهنگ، و ترجمه (دوفصلنامه)
فرحناز بهلولی اسگویی
1
(مربی، گروه زبان انگلیسی، دانشگاه آزاد واحد بناب، بناب، ایران)
کلید واژه: Prediction, Consciousness-raising, ESP Community, Rhetorical Device,
چکیده مقاله :
The notion of ‘prediction’ as a prospective rhetorical device in improving the reading abilities of ESP learners is significant on the basis of the assumption that once the rhetorical structure of the text is understood by the learner, he is able to use this to predict the type of forthcoming information. This study explores the possibility of linking the textual indices of ‘Predictive Categories’ with the understanding of content knowledge. The article reports on descriptive qualitative research based on data comprising 10 chapters from 5 textbooks in the field of Civil Engineering, applying a model of discourse analysis designed by Tadros (1981), as the method of the study, using the notion of prediction. The Six Predictive Categories introduced by Tadros (1981) underpinning the model, include Enumeration, Advance Labelling, Reporting, Recapitulation, Hypotheticality and Question were explored continuously in the selected texts. What makes this study significant is that a new Predictive Category has been identified in which two or three Predictive Categories are exactly overlapping each other. Basing our assumption on the pedagogical benefits gained by ESP learners, teachers, and material designers, it is suggested that the consciousness-raising of these categories has valuable benefits for all ESP community members.
مفهوم "پیش بینی" به عنوان یک ابزار بلاغی آینده نگر در بهبود توانایی های خواندن زبان آموزان در حوزه زبان انگلیسی با اهداف ویژه بر پایه این فرض اهمیت ویژه میابد که وقتی ساختار بلاغی متن توسط زبان آموز درک شود، وی می تواند از آن برای پیش بینی نوع اطلاعات پیش رو بهره ببرد. هدف این مطالعه بررسی امکان مرتبط کردن سیگنالهای متنی " مقوله های پیش بینی" با دانش محتوای متن بود. برای این منظور، یک پژوهش توصیفی کیفی بر روی داده ها مشتمل بر 10 فصل از 5 کتاب درسی در رشته مهندسی عمران با استفاده ازمدل تحلیلی طراحی شده توسط "تادرس" بر پایه مفهوم پیش بینی اتخاذ شد. شش دسته"مقوله پیشبینی" معرفیشده توسط تادروس که زیربنای این مدل هستند، شامل شمارش، برچسبگذاری پیشرفته، گزارش، بازپیدایی، فرضیه سازی و سؤال ، بهطور مداوم در متون انتخاب شده بررسی شدند. یافتههای این مطالعه یک دسته پیشبینیکننده جدیدی به نام «مقولههای پیشبینیهمپوشان» را نشان داد که در آن دو یا سه دسته مقوله های پیشبینی، دقیقاً روی یکدیگر همپوشانی دارند.بر مبنای نتایج بدست آمده از این مطالعه ، آگاه سازی زبان آموزان ، معلمان و طراحان کتب آموزشی در مورد وجود چنین مقوله های پیش بینی میتواند مزایای قابل توجهی برای همه اعضای جامعه زبان انگلیسی با اهداف ویژه به همراه داشته باشد.