• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - اثربخشی هوش هیجانی بررضایت شغلی وتعهد سازمانی کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر
        احد آهنگرانزابی رباب فرج زاده فاطمه علیجانی
        پژوهش حاضر به منظورتعیین تأثیرهوش هیجانی بررضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکناندانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفت.روش پژوهش،توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعهآماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در سال تحصیلی1392–1391تشکیلمیدادند که از بین162ک چکیده کامل
        پژوهش حاضر به منظورتعیین تأثیرهوش هیجانی بررضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکناندانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر انجام گرفت.روش پژوهش،توصیفی و از نوع همبستگی بود و جامعهآماری را کلیه کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی واحد شبستر در سال تحصیلی1392–1391تشکیلمیدادند که از بین162کارمند،131نفر با بهره گیری از روش نمونه گیری مورگان-گرجسی بصورتتصادفی سادهانتخاب شدند.ابزار گردآوری داده ها،شامل پرسشنامه استانداردهـوشهیجـانیسیبریاشیرینگ،رضایت شغلیکندال وتعهد سازمانی پورتر بود.از روش های آمار توصیفی و استنباطی)ضریبهمستگی پیرسون،رگرسیونو تحلیل عامل(برای تحلیل آماری داده های پژوهش استفادهشد.نتایج نشان داد:هوش هیجانی و مؤلفههای آن نتوانستند رضایت شغلی و تعهد سازمانی کارکنان راپیش بینی کنند؛ بجز مؤلفه خودآگاهی که توان پیش بینی تعهد سازمانی را دارا بود.)05/0≤P(همچنین رضایت شغلی و مؤلفههای آن توان پیش بینی تعهد سازمانی را نداشتند.نتیجهاینکهعواملمتعددی در تعهد سازمانی و رضایت شغلی کارکنان یک اداره مؤثر است.هوش هیجانی یکی ازمتغییرهای مهم بشمار میرود.بنابراین برای افزایش تعهد سازمانی و رضایت شغلی بایستی برنامه ریزیهمه جانبه صورت پذیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - روانشناسی محیطی، عرصه مشترک معماری و علومرفتاری
        عقیل امامقلی سیمون آیوازیان علی زاده محمدی سید غلامرضا اسلامی
        در قرن معاصرموضوعرابطهانسانومحیطوقابلیتترجمهآنبهزبانطراحیمحیطومعماری،موردتوجهپژوهشگراناین حوزه از دانشبودهاست.در این راستاشناختانسانوویژگیهایمحیطزندگیاووچگونگیبرقراریرابطهمیانایندوعاملاهمیت دارد.این مقاله مروری تحلیلی بر دانشروانشناسی محیطی،رابطهیدوسویهبینمحیطوانسانو هم چکیده کامل
        در قرن معاصرموضوعرابطهانسانومحیطوقابلیتترجمهآنبهزبانطراحیمحیطومعماری،موردتوجهپژوهشگراناین حوزه از دانشبودهاست.در این راستاشناختانسانوویژگیهایمحیطزندگیاووچگونگیبرقراریرابطهمیانایندوعاملاهمیت دارد.این مقاله مروری تحلیلی بر دانشروانشناسی محیطی،رابطهیدوسویهبینمحیطوانسانو همچنین نظریهها و مکاتب این حوزه وتأثیرکیفیت محیط ساخته شده بر رفتار و روان انسان داشتهاست.در این بررسی مشخص گردیده کهازتعاملدوحوزه علوم رفتاری و معماری،دانشمیانرشتهایروانشناسی محیطیبهتکوینرسیدهونظریههایطراحیبر پایهنیازهاودرکانسانازمحیطزندگی تدوین گردیده است، لذا می توانروانشناسی محیطی را عرصه مشترک معماری و علوم رفتاری قلمداد کرد.هدف معماران از پرداختن بهاین دانش،تحلیلرابطهانسانومحیطوکاربردآندرطراحی معماریاست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتاب تعلیمات اجتماعی پایه سوم دبستان در رابطه با کسب مهارت های اجتماعی
        پریسا ایران نژاد مهشاد چیتایی
        هدف از این پژوهشمقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتـاب تعلیمـات اجتمـاعی پایـه سـومدبستان در رابطه با کسب مهارتهای اجتماعیمیباشد.جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان پایه سوم ابتدایی4ناحیه آموزش و پرورش شـهر کـرجدرسال90-1389میباشند که تعداد آنها783نفر است.حجم نمونـه براس چکیده کامل
        هدف از این پژوهشمقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان کتـاب تعلیمـات اجتمـاعی پایـه سـومدبستان در رابطه با کسب مهارتهای اجتماعیمیباشد.جامعه آماری در این پژوهش کلیه معلمان پایه سوم ابتدایی4ناحیه آموزش و پرورش شـهر کـرجدرسال90-1389میباشند که تعداد آنها783نفر است.حجم نمونـه براسـاس فرمـول تعیـین حجـمنمونه)کوکران(و با روش نمونهگیری تصادفی خوشهای ساده258نفر انتخاب گردید.روش پژوهش از نوع مقایسه ای اسـت.ابـزار گـردآوری اطلاعـات پرسشـنامه50سـئوالی محقـقساخته با ضریب پایایی5/89%میباشد.پس از جمع آوری اطلاعات، دادهها به وسیله نرم افـزار آمـاریSpss، از آمار توصیفی)فراوانی، درصد، میانگین و غیـره(و جهـت آزمـون پرسشـهای تحقیـق از آمـاراستنباطیt-testمستقل استفاده گردید.نتایج سئوالهای پژوهش با99%اطمینان از نظر کارشناسان ومعلمان:1-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهـای مربـوط بـه خـود نشـان داد کـهتفاوت معناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد.2-مقایسه برنامه درسیرسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به محیط نشـان داد کـه تفـاوتمعناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است.3-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای مربوط به کار نشان داد که تفاوتمعناداری بین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود ندارد4-مقایسه برنامه درسی رسمی و پنهان در ارتباط با رفتارهای میانفردی نشان داد که تفاوت معناداریبین برنامه درسی رسمی و پنهان وجود دارد و این تفاوت به نفع برنامه درسی رسمی است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در بین دانشجویان
        وحیده باباخانی مریم ممی پور
        پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملاتاجتماعی در میان دانشجویانصورت گرفت.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود.به همینمنظور از بین کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های مشاورهو باستانشناسی که در سال تحصیلی91-90در دانشگاه آ چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملاتاجتماعی در میان دانشجویانصورت گرفت.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود.به همینمنظور از بین کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های مشاورهو باستانشناسی که در سال تحصیلی91-90در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مشغول به تحصیل بودند؛156دانشجو بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و بر اساس رشته تحصیلی دردو گروه قرار گرفتند.سپس جهت بررسی رابطه هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملاتتفکر انتقادی پیتر هانی اجتماعی گروه نمونه، مقیاس های،هوش هیجانی بار-آنوادراکتعاملات اجتماعی کارل آر گلاس بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت.در پایان داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی و رگرسیون به وسیله نرم افزارSPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که یک همبستگی و رابطه قوی بین این دومتغیر هوش هیجانی و ادراک تعاملات اجتماعی؛ و بین تفکر انتقادی و ادراک تعاملات اجتماعیوجود دارد.همچنین تحلیل یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراکتعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت بین هوش هیجانی وتفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - شناسائی موانع وچالشهای اجرای تحقیقات درواحدهای آموزشی استان البرز
        رمضان جهانیان سید حسام الدین بلادی نژاد
        این پژوهش باهدف شناسائی موانع و چالشهای اجرای تحقیقات در واحدهای آموزشی استان البرز، به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجراشدجامعه آماری پژوهش شامل220نفراز مدیران مدارس بوده که166نفر به صورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردیدابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای است چکیده کامل
        این پژوهش باهدف شناسائی موانع و چالشهای اجرای تحقیقات در واحدهای آموزشی استان البرز، به روش توصیفی از نوع پیمایشی اجراشدجامعه آماری پژوهش شامل220نفراز مدیران مدارس بوده که166نفر به صورت تصادفی با استفاده از فرمول کوکران انتخاب گردیدابزار پژوهش پرسشنامه محقق ساختهای است که شامل21سوال با مقیاسچهارگزینهای لیکرت)کاملا ً موافقم-موافقم–مخالفم–کاملا ً مخالفم(تهیه گردید.نتایجبدست آمده حاکی از این است که مهمترین موانعو چالشهایاجرایپژوهشدرمدارس بهترتیب درجه اهمیت عبارتند ازنقص قوانین و مقّررات، کمبود بودجه وامکانات، عدم حمایتجدی از پژوهشگران، ناکارآمدی شیوه آموزشی و ارزشیابی وعدم بکار گیری یافتههایپژوهشی در واحدهای آموزشی هستند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی تأثیررنگ آمیزی درمانی بر کاهش اضطراب و بهبود خود انگاره دختران نوجوان عادی و بزهکار
        زهرا لبادی سیمین رونقی نرگس طالقانی
        هدفازاجرایاینتحقیقبررسیتـأثیررنـگآمیـزیدرمـانیبـربهبـودخـودانگـارهوکـاهشاضطرابدختراننوجوانعادیبودهاست.گروهنمونهشامل50دختردانشآمـوزپایـههـایاولودومدبیرستاندرمنطقه1آموزشوپرورششهرکرجبود،کـهبـاروشتصـادفیچنـدمرحلـهایانتخـابشدند.ابزارهایتحقیقشاملآزمـوناضـطرابکتـلوآزمـونخـودپن چکیده کامل
        هدفازاجرایاینتحقیقبررسیتـأثیررنـگآمیـزیدرمـانیبـربهبـودخـودانگـارهوکـاهشاضطرابدختراننوجوانعادیبودهاست.گروهنمونهشامل50دختردانشآمـوزپایـههـایاولودومدبیرستاندرمنطقه1آموزشوپرورششهرکرجبود،کـهبـاروشتصـادفیچنـدمرحلـهایانتخـابشدند.ابزارهایتحقیقشاملآزمـوناضـطرابکتـلوآزمـونخـودپنـدارهسارسـواتوروشتحقیـقآزمایشییکگروهیباپیشوپسآزمونبودهاست.درابتدادوآزمونتحقیقرویآزمودنیهااجـراوسپسروشدرمانیبهمدتیکماهارائهگردیدوپسازآنآزمونًهامجددااجراشدند.نتایجباآزمونtوابستهموردبررسیقرارگرفتندونشاندادنددراکثرخردهآزمونهایخودپندارهبهبودمعنیداررخدادهبود.درهمهخردهآزمونهایاضطرابکاهشدیدهشدولیفقطنمراتاصلیوترازشدهاضطرابکلکاهشمعنیدارداشتند.این نتایج تایید کننده نتایج حاصل از بررسیتأثیررنگآمیزیدرمانی بردختران بزهکارمیباشد.نتایجدرچارچوبارتباطبینگفتاردرونیومرکزادراکاجتماعیدرلبپیشانیموردبحثقرارگرفت.اینتحقیقنشانمیدهدروشرنگآمیزیدرمانیمیتواندبـهعنـوانبـکروشمکمـلبـرایبهبودخودانگارهوکاهشاضطرابمورداستفادهمتخصصینقرارگیرد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - رابطه خود متمایز سازی و سطح تحول من با میزان سازگاری زوجین
        فتانه محمدی اصغر جعفری وحیده باباخانی
        هدف:پژوهشحاضربهمنظورتعیینرابطهخودمتمایزسازیوسـطحتحـولمـنبـاسـازگاریزناشوئیدرزوجینمراجعهکنندهبهکلینیکهایمشاورهانجامشد.روش:آزمودنیهایپژوهش65زوج)65زنو65مرد(بودکهبهروشنمونهگیریدردسـترسازبین زوجینمراجعهکنندهبه کلینیکهایمشاورهدرشهرتهرانانتخابشدند.اینپژوهشبااسـتفادهازروشتحقیقه چکیده کامل
        هدف:پژوهشحاضربهمنظورتعیینرابطهخودمتمایزسازیوسـطحتحـولمـنبـاسـازگاریزناشوئیدرزوجینمراجعهکنندهبهکلینیکهایمشاورهانجامشد.روش:آزمودنیهایپژوهش65زوج)65زنو65مرد(بودکهبهروشنمونهگیریدردسـترسازبین زوجینمراجعهکنندهبه کلینیکهایمشاورهدرشهرتهرانانتخابشدند.اینپژوهشبااسـتفادهازروشتحقیقهمبستگیانجامشد.بوسـیلهپرسشـنامههـایخودمتمایزسـازی،سـطحتحـولمـنوسازگاریزناشوئیاطلاعاتودادههاجمعآوریشدوبااستفادهازروشهـایآمـاریرگرسـیونچنـدمتغیریوضریبهمبستگیپیرسونموردتجزیهوتحلیلقرارگرفتند.یافتهها:نتایجحاصلازتحلیلدادههانشاندادکهبینخودمتمایزسازیوسطحتحولمـنبـاسازگاریزناشوئیدرگروهمردانوزنانرابطهمعنـاداریوجـوددارد.همچنـینیافتـههـایحاصـلازتحلیلضرایبهمبستگیپیرسوننشاندادکهبینخودمتمایزسازی،سـطحتحـولمـنوسـازگاریزناشوئیدرمردانوزنانرابطهمعناداریوجوددارد.نتیجهگیری:نتایجاینپژوهششواهدیراپیشنهادمیکندکهتعاملخودمتمایزسازیوسـطحتحولمنمیتواندسازگاریزناشوئیرادرهمسرانتبیینکند.ایـنمتغیرهـاازطریـقمکـانیزمهـایمتعادلسازیاحساس ّتعلقبهخانوادهمبداواستقلالدرپرتویروابـطبـینفـردیودرونفـردیورشدشخصیمیتوانندسازگاریهمسرانراتحتتأثیرقراردهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مطالعه موردی اقدام به خودکشی در بین زنان ایران و تاجیکستان
        بانودخت نجفیان پور عبدالمنان سعید اف
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی علل اصلی اقدام به خودکشی و فرایند تصمیم گیری آن در زناناستان ایلام در ایران و زنان شهر دوشنبه در تاجیکستانمیباشد.این تحقیق از نظر هدف کاربردی وبا استفاده از رویکرد روش شناسی کیفی انجام شده است جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده زناننجات یافتهای ا چکیده کامل
        هدف از پژوهش حاضر، بررسی علل اصلی اقدام به خودکشی و فرایند تصمیم گیری آن در زناناستان ایلام در ایران و زنان شهر دوشنبه در تاجیکستانمیباشد.این تحقیق از نظر هدف کاربردی وبا استفاده از رویکرد روش شناسی کیفی انجام شده است جامعه آماری این پژوهش در برگیرنده زناننجات یافتهای است که در سال1391اقدام به خودکشی و خود سوزی کرده بودند30زن در استانایلام و30زن در شهر دوشنبه و توابع آن به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند.برایگردآوری اطلاعات ، مصاحبه عمیق صورت گرفت.و در تحلیل دادهها، از روش کدگذاری موضوعیاستفاده شده است.یافتهها:نتایج این پژوهش بیانگر این استکه فقر اقتصادی وفرهنگ سنتی که از عوامل اصلیایجاد خشونت خانگی ،سلطه مردان بر زنان ودخالت خانواده شوهر، ایجاد احساس بی ارزشی و عدمحرمت نفس در این زنان است ، جرأت اقدام به خودکشی را به بدترین شیوه برای آنها پدید آورده است. پرونده مقاله