رابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی در بین دانشجویان
محورهای موضوعی : روانشناسی و مشاورهوحیده باباخانی 1 , مریم ممی پور 2
1 - عضو هیأت علمیگروه مشاوره،دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهرو دانشجوی دکتری، مشاوره، علوم و تحقیقات تهران
2 - مدرس دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر، گروه زبان انگلیسی
کلید واژه: تفکر انتقادی, ادراک تعاملات اجتماعی, واژگان کلیدی:هوش هیجانی,
چکیده مقاله :
پژوهش حاضر با هدف بررسیرابطه میان هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملاتاجتماعی در میان دانشجویانصورت گرفت.پژوهش از نوع توصیفی-همبستگی بود.به همینمنظور از بین کلیه دانشجویان دختر و پسر مقطع کارشناسی ارشد رشته های مشاورهو باستانشناسی که در سال تحصیلی91-90در دانشگاه آزاد اسلامی واحد ابهر مشغول به تحصیل بودند؛156دانشجو بصورت تصادفی ساده به عنوان نمونه پژوهش انتخاب و بر اساس رشته تحصیلی دردو گروه قرار گرفتند.سپس جهت بررسی رابطه هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراک تعاملاتتفکر انتقادی پیتر هانی اجتماعی گروه نمونه، مقیاس های،هوش هیجانی بار-آنوادراکتعاملات اجتماعی کارل آر گلاس بعنوان ابزار پژوهش در مورد هر دو گروه مورد اجرا قرار گرفت.در پایان داده های بدست آمده با روش های آماری همبستگی و رگرسیون به وسیله نرم افزارSPSS، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.یافته های بدست آمده از تحلیل داده ها نشان داد که یک همبستگی و رابطه قوی بین این دومتغیر هوش هیجانی و ادراک تعاملات اجتماعی؛ و بین تفکر انتقادی و ادراک تعاملات اجتماعیوجود دارد.همچنین تحلیل یافته ها نشان داد بین هوش هیجانی و تفکر انتقادی با ادراکتعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.بطور کلی با توجه به نتایج بدست آمده از یافته های پژوهش می توان گفت بین هوش هیجانی وتفکر انتقادی با ادراک تعاملات اجتماعی رابطه معناداری وجود دارد.