• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش رسانه ها برفرهنگ سازی
        حسن گیوریان معصومه ذاکری
        دراین مقاله ضمن ارائه شناختی نسبت به فرهنگ ورسانه ها وارائه تعاریف مربوط به رسانه وفرهنگ پرداخته می شود . رابطه متقابلفرهنگ ورسانه ریشه درتاریخ بشرداردبه گونه ای که می توان گفت:فرهنگ ورسانه دوهمزادبشروازمقتضیات زندگی اجتماعی انسانبوده وهستنددرطول تاریخ انسان برای انتقال چکیده کامل
        دراین مقاله ضمن ارائه شناختی نسبت به فرهنگ ورسانه ها وارائه تعاریف مربوط به رسانه وفرهنگ پرداخته می شود . رابطه متقابلفرهنگ ورسانه ریشه درتاریخ بشرداردبه گونه ای که می توان گفت:فرهنگ ورسانه دوهمزادبشروازمقتضیات زندگی اجتماعی انسانبوده وهستنددرطول تاریخ انسان برای انتقال پیام خود، رسانه ها رابه کارگرفته وفرهنگ خودرانیزباآن گسترش داده است وبرای ارتباطباهمنوعان خوداززبان که دستگاه پیچیده ارتباطی اس ت کمک می گیردواین زبان خودرادراشکال مختلفی ازابتدائی تاپیچیده(ازسکوت وصحبت معمولی وایماء واشاره گرفته تاروشن آتش وپدیدآوردن دردوسرانجام اینترنت)نشان می دهد. زبان ودستگاههایارتباطی یاهمان رسانه، دربسترفرهنگ تجلی پیدامی کند. به عبارتی این فرهنگ است که زمینه اصلی ارتباط رافراهم می کند. فرهنگورسانه درارتباطی ودرتاثیردیالکتیکی ومتقابل، ترکیبی به نام انسان اجتماعی راشکل می دهندکه به کنش ارتباطی بادیگران می پردازد .انقلاب ارتباطات دردنیای جدیدمولدتحولات فرهنگی نیزبوده ورسانه به همراه خود، فرهنگ جدیدی راتولیدنموده است. این فرهنگخاص، پویا، تداومی وکاملاجدیدبوده وباعث همگرایی فرهنگی شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - مدیریت و سازماندهی در مطبوعات ایران
        نزهت اکبری
        مدیریت یکی از مهمترین کوششهای انسانی است و همه مدیران در هر رده و سازمانی وظیفه ی بنیادی طراحی و پایا نگه داشتنمحیطی را به عهده دارند که افراد در آن از راه همکاری و به گونه ای گروهی بتوانند ماموریتها و هدفهای برگزیده ای را به اجرادرآورند، مدیریت در سازمان های مطبوعاتی ن چکیده کامل
        مدیریت یکی از مهمترین کوششهای انسانی است و همه مدیران در هر رده و سازمانی وظیفه ی بنیادی طراحی و پایا نگه داشتنمحیطی را به عهده دارند که افراد در آن از راه همکاری و به گونه ای گروهی بتوانند ماموریتها و هدفهای برگزیده ای را به اجرادرآورند، مدیریت در سازمان های مطبوعاتی نیز دارای همین خصوصیات است، مدیران مطبوعاتی مانند مدیران دیگر سازمان ها باید بهاصول و پایه های مدیریت علمی اشنا بوده و بدانند که آنچه می تواند محیط سازمان را به سمت و سوی استانداردهای مطلوب بیش ببردشناخت درست و علمی از مدیریت است. تیلور و ویژگی های مدیریت علمی را در سه فاکتور خلاصه کرده است.-1 ایجاد علم واحد برای انجام هر جزء کار-2 گزینش علمی کارکنان و آموزش و تربیت آنان-3 همکاری صمیمانه مدیر با کارکنانمدیران در مرکز یک پنج ضلعی قرار گرفته اند که شاخه های آن عبارتند از : مشتریان، سازمان، خود فرد، افراد و گروه های کاری، کار(ماموریت)یک مدیر موفق، باید توجه لازم را به تمام موارد مذکور داشته و مدیریت صحیح را بر آن ها اعمال کند، منابع انسانی سازمان (افرادگروه های کاری) یکی از با ارزش ترین مقوله های این 5 ضلعی برای مدیران مطبوعاتی محسوب می شوند بنابراین مدیران اینسازمان ها بایستی با به کار بستن دانش و اطلاعات مدیریتی خود پیامدهای دلخواه و محصول کار (خبر ) مناسب را با ایجاد نوعیمدیریت اقتضایی بر این سازمان ها ایجاد نمایند.مدیریت سازمان های مطبوعاتی در حوزه ی مدیریت فرهنگی جای می گیرد و مدیران فرهنگی نیز مانند سایر مدیران باید راهکارهایموفقیت در مدیریت انسانی را شناخته و از آن بهره کافی ببرند در ضمن آنکه آنها باید بدانند در حوزه ی مدیریت منابع انسانی مدیریتافراد صاحب نظر در امور فرهنگی و بعضا سیاسی اجتماعی را به عهده دارند، افرادی که دارای اندیشه و افکار جدید و قابل طرح درسازمان برای پیشبرد اهداف سازمانی خویش هستند، مسلما مدیریت بر این افراد اگربه شکل مدیریت مشارکتی باشد می تواند بهترینراهکار برای رساندن سازمان به اهدافش تلقی شود، در مدیریت مشارکتی اعضا در تصمیماتی که در سازمان اتخاذ می شود صاحبنفوذند، استفاده از کمیسیون، جلسه، شورا بحث و مذاکرات گروهی، صندوق پیشنهادات، نظر خواهی و مراجعه به افکار و عقایدعمومی از جمله مکانیسم ها و تدابیری است که می تواند دراین نوع مدیریت به کار گرفته شود.گروهی به علت عواملی همچون سبک بالای مدیریت مشارکتی این نوع مدیریت را تقبیح کرده اند ولی به نظر می رسد با به کارگیرینظریه اقتضا اینکه یک مدیر توانا تشخیص دهد تا چه زمانی و تا چه حدی می تواند مشارکت را تشویق و به کار برد بهترین راهکارموجود است.متاسفانه بر اساس آنچه از تحقیقات و پژوهش های مختلف به دست آمده از لحاظ تاریخی، کار رسانه ای در ایران صرفا کار سیاسیتلقی شده و به عنوان یک کار حرفه ای بدان توجه نشده است چنانچه این مسئله شامل انو اعی از مطبوعات مثل مطبوعات ورزشی،علمی و... که هیچ ارتباط معناداری با مسائل سیاسی نیز ندارند مشهود است. مدیران مطبوعاتی، با به کارگیری مطبوعات به عنوان٣٠ \ مطالعات رسانهایسال هشتم/ شماره بیستم /بهار 1392وسیله ای در جهت انتقال ایده ها و افکار سیاسی خود اصول مدیریت یک سازمان فرهنگی و حرفه ای را به فراموشی سپرده و صرفا بهتبلیغ و توزیع عقاید سیاسی خود در سازمان می پردازند، آنچه آنها بدان به عنوان خبر می پردازند نه هیچ ارتباطی به علاقه عمومی نه بهعمل و نه حتی به هیجان (اصول مهم خبر) دارد، مدیران مطبوعاتی با استفاده از رانتهای اقتصادی با بهانه های مختلف نسبت به اهدافسیاسی قدرت برتر حالت جانبدارانه گرفته و وظیفه اصلی خود را که انتقال اخبار صحیح، شفاف و جامع است به فراموشی سپرده اند،بر اساس تحقیق میدانی که در بین سه روز نامه مبدا از تهران که 10 سال متوالی فعالیت داشته اند انجام گرفته است ، اکثر خبرنگارانشرایط موجود در مطبوعات ایران را از وضعیت مطلوب مطبوعات موفق دور دانسته اند آنها با پاسخهای خود مطبوعات ایران و کار درآن را صرفا سیاسی دانسته اند و نه حرفه ای همچنین عنوان کرده اند که در وضعیت موجود مدیران و سردبیران و تعصبات و نظراتشخصی خود را بر عدم تعریف وقایع ارجح دانسته اند، انها با دادن نمرات پایین به مدیریت مطبوعاتی حال حاضر ایران مهمترینمشکل مدیران مطبوعاتی را عدم اطلاع و آگاهی از مدیریت و سازماندهی علمی دانسته اند و جناحی و حزبی عمل کردن مطبوعاتمستقل را تقبیح کرده اند، خبرنگاران پاسخگو مدیریت مشارکتی را به علت اینکه کارکنان مطبوعات دارای تخصص و تجربه بالا درزمینه کار خود هستند بهترین نوع مدیریت دانسته و ادعا داشته اند که این نوع مدیریت را برای موسسات خویش می سپردند، نتایج اینتحقیقات بیانگر ان بوده است که انقلاب اسلامی تاثیر مثبتی بر نوع مدیریت مطبوعات نداشته و حتی دروازه بانی را بیشتر کرده است،حتی تحولات سیاسی جریان اصلاحات نیز جوحاکم بر مدیریت مطبوعاتی را در کشور تغییر نداده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - سیمای زنان در رسانه های کشور ترکیه
        بهاره نصیری فاطمه بدوی سید مسعود رجبی
        فرایند تحول وضعیت مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی مقوله ای است که در تمامی جوامع به خصوص جوامعدر حال توسعه بحث روز به شمار می رود. اما آن چه بیش از هر چیز اهمیت دارد نوع و چگونگی این مشارکت است. چگونگی حضورزنان در رسانه های جمعی ترکیه با توجه به ویژگی خاص چکیده کامل
        فرایند تحول وضعیت مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی مقوله ای است که در تمامی جوامع به خصوص جوامعدر حال توسعه بحث روز به شمار می رود. اما آن چه بیش از هر چیز اهمیت دارد نوع و چگونگی این مشارکت است. چگونگی حضورزنان در رسانه های جمعی ترکیه با توجه به ویژگی خاصی که این دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.مقاله حاضر با هدف تبیین و تحلیل وضعیت زنان در رسانه های جمهوری ترکیه تدوین شده است. روش مورد استفاده در این بررسیاز نوع توصیفی تحلیلی بوده و اطلاعات جامعه مورد مطالعه (آمار و ارقام در خصوص وضعیت اقتصادی زنان در کشور ترکیه) بهشیوه اسنادی کتابخانه ای جمع آوری و گرد آوری گردیده است.یکی از اهداف انجام پژوهش حاضر شناسایی موقعیت و شرایط حضور زنان در وسایل ارتباط جمعی جمهوری ترکیه است . بر ایناساس و باتوجه به محدودیت و هم چنین عدم روزآمدی منابع اطلاعاتی موجود پیرامون موضوع مورد بررسی در ایران، پژوهش حاضربه بررسی و تبیین این مسئله پرداخته است. در این مقاله پس از مروری بر مبانی نظری ارتباطات جمعی، به بررسی و تحلیل موقعیت،جایگاه، نحوه بازنمایی، چگونگی ساختار اشتغال زنان، میزان و نوع استفاده زنان از رسانه های جمعی در ترکیه پرداخته شده است .بخش آخر مقاله، به تحلیل نتایج اختصاص دارد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - نگاهی به وضعیت رسانه های الکترونیک و روزنامه نگاری آنلاین در ایران و چشم انداز آتی آن
        پروانه پیشنمازی
        دراین مقاله وضعیت رسانه های جمعی و بویژه رسانه های الکترونیکی ایران در عصر اینترنت مورد بررسی قرار میگیرند. به طور کلیرسانه هایی که در عصر اینترنت به نوعی در ارتباط با آن قرار دارند را می توان به سه دسته عمده تقسیم بندی نمود: 1. رسانه های سنتیکه از منابع اینترنتی استفاد چکیده کامل
        دراین مقاله وضعیت رسانه های جمعی و بویژه رسانه های الکترونیکی ایران در عصر اینترنت مورد بررسی قرار میگیرند. به طور کلیرسانه هایی که در عصر اینترنت به نوعی در ارتباط با آن قرار دارند را می توان به سه دسته عمده تقسیم بندی نمود: 1. رسانه های سنتیکه از منابع اینترنتی استفاده میکنند؛ 2. رسانه های دارای نسخه الکترونیکی؛ 3. خود رسانه های الکترونیکی.در این نوشتار پژوهشگران با بهره گیری از روش های آمار توصیفی، تحلیل محتوا، مشاهده و مصاحبه نتیجه میگیرند که امروزه با درنظر گرفتن موانع اقتصادی، اجتماعی و فنی و تکنولوژیکی موجود در کشور، مهمترین این تغییرات را می توان درگروه اول ازرسانه ها مشاهده نمود. درارتباط با گروه دوم و سوم هم یافته های تحقیق مبین آن است که تعداد سایت روزنامه ها بیشتر از تعدادسایت های سایر رسانه هاست، و رسانه های اینترنتی با توجه به عوامل بازدارنده فنی، اجتماعی و اقتصادی به کندی توسعه می یابند.ضمن اینکه درتمام موارد مذکور، مساله رعایت حقوق مولف هم مطرح است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - نقش فن آوری اطلاعات در ارتباطات شبکه ای
        وحیده ترزمی نژاد سپیده ترزمی نژاد
        در این تحقیق سعی گردیده با انجام یک سری مطالعات نظری در مورد نقش فن آوری اطلاعات در ارتباطات شبکه ای و مطالعات میدانی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ضمن بحث و بررسی ابعاد مختلف نقش و کاربرد فن آوریاستفاده گردد. به همین منظور برخی عوامل موجود در این مر چکیده کامل
        در این تحقیق سعی گردیده با انجام یک سری مطالعات نظری در مورد نقش فن آوری اطلاعات در ارتباطات شبکه ای و مطالعات میدانی در میان دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک، ضمن بحث و بررسی ابعاد مختلف نقش و کاربرد فن آوریاستفاده گردد. به همین منظور برخی عوامل موجود در این مرجع برای ارتباطات شبکه ای اطلاعات در ارتباطات شبکه ای، از مدلمدل یعنی مشارکت کنندگان ( علاوه بر ویژگی های جمعیتی، ویژگی روانشناختی آنها در کاربرد فن آوری اطلاعات)، زمینه هایارتباطی سازمان (از ابعاد حمایت و توسعه تکنولوژی) و فن آوری های اطلاعاتی ( از دو بعد کمیت و کیفیت)، مبنای تدوین فرضیاتتحقیق قرار گیرد.به منظور تکمیل اهداف تحقیق و با بررسی متون فارسی و انگلیسی مرتبط با مفاهیم تحقیق، پرسشنامه ای با 22 سوال طراحی و درجامعه آماری توزیع گردید و با استفاده از آزمون آلفای کرانباخ و انجام پیش آزمون مقدماتی و رسمی، روایی و پایایی پرسشنامهمورد تأیید قرار گرفت. در مرحله بعد، با استفاده از آزمون رگرسیون چند متغیره با روش قدم به قدم به تجزیه و تحلیل فرضیات تحقیقمعنادار بودن همبستگی بین عوامل موجود در مدل ( F پرداختیم که نتایج تحلیل واریانس و آزمون آماری به کار برده شده (نسبتموقعیتهای ارتباطی دانشگاه) و ارتباطات ) x2 ،(IT درک روانشناختی دانشجویان از کاربرد ) x1 ،(IT ویژگی های ارتباطی ) x یعنی 4ویژگی های ) x تأیید می نمود، این در حالی است که میزان خطای متغیر 3 (Sig= را در سطح 99 درصد ( 0.000 (Y) شبکه ای0 بود، به همین دلیل وارد معادله رگرسیون نگردید. / چون بیشتر از 05 (IT کیف پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - بررسی رابطه استفاده از تلفن همراه با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان مورد مطالعه : دانشجویان دانشکده علوم انسانی واحد تهران شرق (قیام دشت)
        این پژوهش بررسی رابطه استفاده از تلفن همراه با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعهآماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی به تعداد 4383 ، حجم نمونه 384 ،روش تحقیق از نوع پیمایشی و بهتجزیه و تحلیل و به spss صورت تصادفی سا چکیده کامل
        این پژوهش بررسی رابطه استفاده از تلفن همراه با ارتباطات چهره به چهره از نظر دانشجویان مورد بررسی قرار گرفته است. جامعهآماری در این پژوهش کلیه دانشجویان دانشکده علوم انسانی به تعداد 4383 ، حجم نمونه 384 ،روش تحقیق از نوع پیمایشی و بهتجزیه و تحلیل و به spss صورت تصادفی ساده،ابزار جمع آوری داده ها از پرسشنامه، وداده های خام پژوهش با استفاده از نرم افزاردست آمده است.بدین منظور 5 فرضیه مطرح شد نتایج تحقیق در خصوص کاهش یا افزایش اعتماد بنفس با توجه به آزموندوجمله ای، با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا فرضیه تحقیق رد می شود. در مورد استفاده از تلفن همراه و رشد مهارت های کلامیدر ارتباطات چهره به چهره نتایج بدست آمده نشان می دهند که طبق آزمون دوجمله ای با 99 درصد اطمینان و 1 درصد خطا فرضیهتحقیق تأیید می شود.در مورد استفاده از تلفن همراه و رشد مهارت های غیر کلامی در فرایند ارتباط چهره به چهره طبق نتایج بدستآمده طبق آزمون دوجمله ای، با 99 درصد اطمینان و 1 درصد خطا فرضیه تحقیق تأیید می شود. در مورد استفاده از تلفن همراه وکاهش مهارت گوش دادن در فرد نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای، با 99 درصد اطمینان و 1 درصد خطا فرضیه تحقیق تأییدمی شود. در مورد استفاده از تلفن همراه و کاهش یا افزایش ارتباط فرد با جمع نتایج بدست آمده طبق آزمون دوجمله ای، با 95 درصد اطمینان و 5 درصد خطا فرضیه تحقیق رد می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - علل گرایش مدیران و کارکنان روابط عمومی به استفاده از سامانه های پیامکی (مورد مطالعه شرکت مخابرات ایران)
        سمیه تاجیک اسماعیلی منیژه رسول زاده
        در این پژوهش عوامل موثر بر گرایش به استفاده از سامانه های پیامکی در روابط عمومی شرکت مخابرات ایران مورد بررسی قرارمی گیرد بنابراین نوع تحقیق بر مبنای هدف کاربردی است در این تحقیق از روش توصیفی زمینه یابی استفاده می شود که در واقععوامل موثر از طریق پرسشنامه مورد بررسی قر چکیده کامل
        در این پژوهش عوامل موثر بر گرایش به استفاده از سامانه های پیامکی در روابط عمومی شرکت مخابرات ایران مورد بررسی قرارمی گیرد بنابراین نوع تحقیق بر مبنای هدف کاربردی است در این تحقیق از روش توصیفی زمینه یابی استفاده می شود که در واقععوامل موثر از طریق پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفته می شود. جامعه آماری شامل کلیه مدیران عالی، میانی و عملیاتی شرکت هایاستفاده کننده از سامانه های پیامکی است که حدود 52 شرکت انتخاب شد و تعداد مدیران عالی، میانی و عملیاتی این شرکتها وهمچنین کلیه کارکنان و مدیران روابط عمومی شرکت مخابرات ایران 170 نفر می باشد. روش نمونه گیری به صورت سیستماتیکمی باشد و برای برآورد حجم نمونه از فرمول کوکران استفاده شده است. ابزار جمع آوری دادههای این تحقیق پرسشنامه بوده کهتوسط پژوهشگر با استفاده از منابع علمی معتبر تهیه و تنظیم گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - بررسی رابطه استفاده از اخبار ساعت 21 شبکه یک سیما و مشارکت سیاسی (موردمطالعه دانشجویان دانشگاه تهران شرق)
        فیروز دیندار فرکوش سید وحید جهانبازی گوجانی طیبه جهانبازی گوجانی روح الله احمدزاده کرمانی نادر صادقی لواسانی حسن نظری گلدرق
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استفاده از اخبار ساعت 21 شبکه یک سیماو مشارکت سیاسی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری داده ها به شیوه پیمایش صورت گرفته است .جامعه آماری تحقیق، کل دانشجویان دانشکده علوم انسانی د چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه استفاده از اخبار ساعت 21 شبکه یک سیماو مشارکت سیاسی انجام شده است. این پژوهش از لحاظ هدف کاربردی و به لحاظ روش از نوع توصیفی- تحلیلی بوده و گردآوری داده ها به شیوه پیمایش صورت گرفته است .جامعه آماری تحقیق، کل دانشجویان دانشکده علوم انسانی دانشگاه تهران شرق به تعداد 3133 نفر بود و به منظور تعیین حجم نمونه ،نمونه ای به تعداد 100 نفر با استفاده از فرمول کوکران به دست آمد. ابتدا حسب رشته تحصیلی نمونه گیری طبقه ای، سپس با توجه بهجمعیت هر گروه نمونه گیری تصادفی انجام گرفت. پرسشنامه محقق ساخته 25 مولفه ای که در قالب سؤالات باز و بسته مبتنی برتجزیه و تحلیل شده است. یافته های پژوهش نشان می SPSS طیف لیکرت تنظیم شده است و داده های تحقیق با استفاده از نرم افزاردهد بین میزان استفاده از اخبار ساعت 21 شبکه یک سیما و میزان مشارکت سیاسی رابطه مستقیم و معنی داری وجود دارد، این فرضبراین اساس بیان شده است که با افزایش مشارکت سیاسی میزان استفاده از اخبار ساعت 21 شبکه یک سی ما افزایش می یابد . بدینترتیب با 95 درصد اطمینان می توان قضاوت نمود که به هر اندازه که دانشجویان مورد بررسی بیشتر از اخبار ساعت 21 شبکه یکسیما استفاده کنند به همان اندازه نیز میزان مشارکت سیاسی درآنها بالاتر بوده است و بالعکس. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - مطالعۀ رابطۀ بین رفتار رسانه ای ایرانیان مقیم تورنتو و ویژگی های کشور میزبان
        نسترن خواجه نوری
        با توجه به افزایش میزان مهاجرت تحت تأثیر عوامل گوناگون از جمله توسعه و پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی ، افزایش دامنۀآگاهی ها و نیازهای افراد و جهانی شدن فرهنگ و اقتصاد و بسیاری از عوامل دیگر، مباحث پیرامون مهاجران امروزه اهمیت ویژه اییافته است، با توجه به آن که وسایل ارتبا چکیده کامل
        با توجه به افزایش میزان مهاجرت تحت تأثیر عوامل گوناگون از جمله توسعه و پیشرفت تکنولوژی های ارتباطی ، افزایش دامنۀآگاهی ها و نیازهای افراد و جهانی شدن فرهنگ و اقتصاد و بسیاری از عوامل دیگر، مباحث پیرامون مهاجران امروزه اهمیت ویژه اییافته است، با توجه به آن که وسایل ارتباطی به عنوان یکی از منابع محیطی در رفتار و ادراکات افراد نقش مؤثری ایفا می کند، بررسیتأثیرات رسانه ها نیز بر رفتار مهاجران از اهمیت ویژه ای برخوردار می شود. تحقیق حاضر بر آن است تا با تلفیق دیدگاه های "مخاطبمحور" و "رسانه محور"، رابطۀ بین رفتار رسانه ای ایرانیان مقیم تورنتو کانادا را به عنوان جمعیتی مهاجر و ویژگی های کشور میزبانمورد بررسی قرار دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - ببو و بادو
        بهاره بخشی مریم طاهریان مریم خرسند
        ما در عصری زندگی می کنیم که فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان ابزار توانمندسازی اندیشه و در امتداد فکر انسان ها هر لحظهدر حال تولید و توزیع اطلاعات و برقراری ارتباطات است. فناوری های ارتباطی به مرور زمان پیشرفت کرده و راه های به اشتراکگذاشتن اطلاعات با دیگران نیز دستخو چکیده کامل
        ما در عصری زندگی می کنیم که فناوری ارتباطات و اطلاعات به عنوان ابزار توانمندسازی اندیشه و در امتداد فکر انسان ها هر لحظهدر حال تولید و توزیع اطلاعات و برقراری ارتباطات است. فناوری های ارتباطی به مرور زمان پیشرفت کرده و راه های به اشتراکگذاشتن اطلاعات با دیگران نیز دستخوش تغییر و پیشرفت شده است.شبکه های مبتنی بر وب موسوم به شبکه های اجتماعی دنیایبرقراری ارتباط مجازی را متحول کرده اند. شبکه اجتماعی متشکل ازافرادی است که به وسیله وابستگی های خاصی به یکدیگر مرتبطشده اند. هرشبکه اجتماعی، فرهنگ ارتباطی خاص خود را دارد. آشنایی با ساختار و عملکرد این شبکه ها کمک بسیار زیادی بهکاربران می کند تا شبکه مورد نیاز خود را جستجو نموده و برای رسیدن به اهداف خود از این شبکه ها کمک بگیرند. کاربران در اینشبکه ها می توانند، نظرات، علاقه مندی ها و در یک کلام محتوا ایجاد و با دوستان و سایرین به اشتراک بگذارند.عوامل جذاب درشبکه های اجتماعی گاهی باعث ربایش مخاطب به سوی آن شبکه می شود.شبکه اجتماعی ببو با "شعار بلاگ شوید، همیشه بلاگشوید" و شبکه اجتماعی چند زبانه بادو از جمله شبکه های اجتماعی هستند که شرایطی را فراهم می کنند تا افراد با ویژگی های مشابهدر گروه های مختلف بتوانند با هم ملاقات کنند. آشنایی با عملکرد و ساختار این شبکه ها می توانند راه های رسیدن به اهداف را برایافراد آسانتر کنند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تحلیل برنامه های شبکه ماهواره ای ام.بی.سی فارسی به منظور دستیابی به فرهنگ و تکنیک های ارتباطی بکار گرفته شده در انتقال پیام
        محمد سلطانی فر نازنین ملکیان
        هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای برنامه های شبکه ماهواره ای ام.بی.سی فارسی به منظور دستیابی به فرهنگ و تکنیک هایارتباطی بکار گرفته شده در انتقال پیام ها می باشد. فرض محقق در این پژوهش براین پایه استوار است که تاسیس شبکه ام.بی.سی یکنگاه مرکز پیرامونی است و ایران در مدار چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش حاضر تحلیل محتوای برنامه های شبکه ماهواره ای ام.بی.سی فارسی به منظور دستیابی به فرهنگ و تکنیک هایارتباطی بکار گرفته شده در انتقال پیام ها می باشد. فرض محقق در این پژوهش براین پایه استوار است که تاسیس شبکه ام.بی.سی یکنگاه مرکز پیرامونی است و ایران در مدار ارتباط جهانی باید به این م دل ارتباطی توجه بیشتری داشته باشد و برای این نسخه رسانه ایراهکار مناسبی ارائه دهد.در این رابطه 46 فیلم شبکه ماهواره ای ام. بی. سی فارسی بصورت نمونه گیری تصادفی ساده انتخاب شدند. سپس با تعیین مقوله هایتحقیق به تحلیل محتوای رابطه تکنیک های ارتباطی با پایه های هویت فرهنگی ایرانیان، اشاعه فرهنگ خشونت، فرهنگ اسراف، مد ویکپارچگی فرهنگی پرداخته شد. پس از بررسی فیلم ها به عنوان نمونه های آماری با محورهای فوق، به اثبات و یا رد فرضیه ها پرداختهشده است.یافته های تحقیق حاکی از آن بود که تکنیک های بکار رفته در برنامه های شبکه ام.بی.سی فارسی فرهنگ ویژه ای را در مخاطبان القاءمی کند و بین شیوه های ارتباطی با نمایش فرهنگ وخانواده، خشونت، مد و جوان سازی رابطه معناداری وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - مطالعه نقش سواد رسانه ای دانشجویان در میزان تأثیرپذیری آنها از تبلیغات تجاری
        خیری زنده بودی فاطمه زنده بودی
        هدف از نگارش مقاله پیش رو، مطالعه نقش سواد رسانه ای دانشجویان در میزان تأثیرپذیری آنها از تبلیغات تجاری است . متغیرهایاصلی به کار رفته، میزان سواد رسانه ای، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و مصرف رسانه ای است. این مقاله با روش پیمایش و تکنیکمصاحبه انجام شده است. جامعه آماری شا چکیده کامل
        هدف از نگارش مقاله پیش رو، مطالعه نقش سواد رسانه ای دانشجویان در میزان تأثیرپذیری آنها از تبلیغات تجاری است . متغیرهایاصلی به کار رفته، میزان سواد رسانه ای، مقطع تحصیلی، رشته تحصیلی و مصرف رسانه ای است. این مقاله با روش پیمایش و تکنیکمصاحبه انجام شده است. جامعه آماری شامل دانشجویان دختر دانشگاه علامه طباطبایی است که از میان آنها 215 نفر به روش غیراحتمالی در دسترس انتخاب شد. یافته های تحقیق گواه بر نقش مؤثر سواد رسانه ای پاسخگویان در میزان تأثیرپذیری آنها از تبلیغاتاست. از سوی دیگر دانشجویان رشته ارتباطات از میانگین سواد رسانه ای بالاتری برخوردارند. پرونده مقاله