سیمای زنان در رسانه های کشور ترکیه
محورهای موضوعی : مدیریت رسانهبهاره نصیری 1 , فاطمه بدوی 2 , سید مسعود رجبی 3
1 - نویسنده و عهده دار مکاتبات
2 - ندارد
3 - ندارد
کلید واژه: ارتباطات جمعی, زنان, رسانه, ترکیه,
چکیده مقاله :
فرایند تحول وضعیت مشارکت زنان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، سیاسی مقوله ای است که در تمامی جوامع به خصوص جوامعدر حال توسعه بحث روز به شمار می رود. اما آن چه بیش از هر چیز اهمیت دارد نوع و چگونگی این مشارکت است. چگونگی حضورزنان در رسانه های جمعی ترکیه با توجه به ویژگی خاصی که این دارند از اهمیت زیادی برخوردار است.مقاله حاضر با هدف تبیین و تحلیل وضعیت زنان در رسانه های جمهوری ترکیه تدوین شده است. روش مورد استفاده در این بررسیاز نوع توصیفی تحلیلی بوده و اطلاعات جامعه مورد مطالعه (آمار و ارقام در خصوص وضعیت اقتصادی زنان در کشور ترکیه) بهشیوه اسنادی کتابخانه ای جمع آوری و گرد آوری گردیده است.یکی از اهداف انجام پژوهش حاضر شناسایی موقعیت و شرایط حضور زنان در وسایل ارتباط جمعی جمهوری ترکیه است . بر ایناساس و باتوجه به محدودیت و هم چنین عدم روزآمدی منابع اطلاعاتی موجود پیرامون موضوع مورد بررسی در ایران، پژوهش حاضربه بررسی و تبیین این مسئله پرداخته است. در این مقاله پس از مروری بر مبانی نظری ارتباطات جمعی، به بررسی و تحلیل موقعیت،جایگاه، نحوه بازنمایی، چگونگی ساختار اشتغال زنان، میزان و نوع استفاده زنان از رسانه های جمعی در ترکیه پرداخته شده است .بخش آخر مقاله، به تحلیل نتایج اختصاص دارد