مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه عوامل اجتماعی (اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، شبکه روابط و عدالت سازمانی) با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجان شرقی، انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان رسمی و غیر رسمی صف و ستادی شعب بانک ملی استان آذ چکیده کامل
مطالعه حاضر با هدف تعیین رابطه عوامل اجتماعی (اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، شبکه روابط و عدالت سازمانی) با تعهد سازمانی کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجان شرقی، انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق حاضر شامل تمامی کارکنان رسمی و غیر رسمی صف و ستادی شعب بانک ملی استان آذربایجان شرقی به تعداد 1820 نفر، روش نمونه گیری به صورت تصادفی طبقهای متناسب با حجم نمونه در دو رده مدیران و کارمندان، حجم نمونه آماری 326 نفر از کارکنان بانک ملی شعب استان آذربایجان شرقی تشکیل داده بودند که 15 نفر زن برابر با 6/4 درصد و 311 نفر برابر با 4/95 درصد را مردان تشکیل می دادند که از این تعداد 111 نفر معادل 34 درصد از نمونه های آماری دارای سمت های مدیریتی و 215 نفر معادل 66 درصد دارای سمت های اجرایی بودند. در این تحقیق پرسشنامه های استاندارد به عنوان ابزار سنجش مورد استفاده قرار گرفتند. طبق نتایج به دست آمده در این مطالعه، بین تعهد سازمانی و اعتماد سازمانی، مشارکت سازمانی، عدالت سازمانی، شبکه روابط و پست سازمانی رابطه معناداری به دست آمد. اما بین تعهد سازمانی کارکنان به تفکیک جنسیت تفاوت معناداری مشاهده نشد. با توجه به نتایج به دست آمده از مطالعه حاضر، سازمان ها جهت بالا بردن میزان تعهد سازمانی کارکنان خود باید به تقویت اعتماد، مشارکت، شبکه روابط و عدالت اهتمام ورزند.
پرونده مقاله
یکی از عواملی که باعث اخلال در نظم و امنیت اجتماعی میگردد کجرویهای فرهنگی میباشد. این نوع کجرفتاری زمینهساز ارتکاب جرم در سالهای آتی میباشد و افراد در این سنین به شدت از گروههای همسال خود تبعیت کرده و الگو میپذیرند. در این راستا در این تحقیق، تلاش بر این است چکیده کامل
یکی از عواملی که باعث اخلال در نظم و امنیت اجتماعی میگردد کجرویهای فرهنگی میباشد. این نوع کجرفتاری زمینهساز ارتکاب جرم در سالهای آتی میباشد و افراد در این سنین به شدت از گروههای همسال خود تبعیت کرده و الگو میپذیرند. در این راستا در این تحقیق، تلاش بر این است که میزان کجرویهای فرهنگی و عواملی که میتواند زمینهساز آن باشد مورد بررسی قرار گیرد.
روش تحقیق مورد استفاده در این طرح، پیمایش بوده و ابزار اندازهگیری، پرسشنامه میباشد. جامعه آماری تحقیق را، کلیه دانشآموزان پسر مقطع متوسطه شهر تبریز تشکیل میدهد که از این تعداد، نمونهای به حجم 354 نفر، از طریق فرمول کوکران و به شیوه نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق حاکی از آن بود که میزان کجرویهای فرهنگی دانشآموزان شهر تبریز در حد پایینی بوده است. هم چنین نتایج ضریب همبستگی نشان داد که از بین متغیرهای مستقل، متغیر کجروی فرهنگی همسالان، عملکرد تحصیلی و نظارت و کنترل خانواده با متغیر وابسته رابطه معنیداری داشته است. در مجموع بر اساس مقدار ضریب تبیین تعدیل شده، متغیرهای مستقل معنی دار توانستهاند حدود 44 درصد تغییرات متغیر وابسته را تبیین کنند.
پرونده مقاله
هوش فرهنگی، به عنوان قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف شده است. با توجه به اینکه دانشگاه ها از جمله مکان هایی هستند که جوانانی از فرهنگ ها و قومیت های مختلف با هم در تعامل قرار میگیرند، هدف پژوهش حاضر، سنجش چکیده کامل
هوش فرهنگی، به عنوان قابلیت یادگیری الگوهای جدید در تعاملات فرهنگی و ارائه پاسخهای رفتاری صحیح به این الگوها تعریف شده است. با توجه به اینکه دانشگاه ها از جمله مکان هایی هستند که جوانانی از فرهنگ ها و قومیت های مختلف با هم در تعامل قرار میگیرند، هدف پژوهش حاضر، سنجش وضعیت هوش فرهنگی دانشجویان و ارتباط آن با سرمایه اجتماعی است. این پژوهش به صورت پیمایشی و با استفاده از روش نمونهگیری طبقهبندی صورت گرفته است. جامعه آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه تبریز در سال تحصیلی 93-1392 تشکیل میدهند. حجم نمونه 384 نفر برآورد شده است. یافتههای پژوهش حاکی از آن است که 06/39 درصد پاسخگویان میزان هوش فرهنگیشان در حد متوسط، 28/19 درصد پایین و حدود 66/41 درصد نیز بالا است. هم چنین، سایر یافتههای پژوهش نشان داد که بین سرمایه اجتماعی و ابعاد آن (اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و حمایت اجتماعی) و هوش فرهنگی و ابعاد آن (بعد رفتاری، انگیزشی، شناختی و فراشناختی) همبستگی مستقیمی وجود دارد. علاوه بر این، سرمایه اجتماعی 23 درصد از تغییرات هوش فرهنگی پاسخگویان را تبیین کرده است.
پرونده مقاله
جامعه شناسی ادبیات، از شیوه های جدید و کار آمد مطالعه و بررسی آثار ادبی مانند یک پدیده اجتماعی می باشد. تحقیق حاضر به روش تحلیل محتوا و جامعه آماری این پژوهش رمان زنان بدون مردان شهرنوش پارسی پور است. نقد و بررسی و تحلیل این رمان با توجه به ساختار تاریخی، سیاسی و اجتماع چکیده کامل
جامعه شناسی ادبیات، از شیوه های جدید و کار آمد مطالعه و بررسی آثار ادبی مانند یک پدیده اجتماعی می باشد. تحقیق حاضر به روش تحلیل محتوا و جامعه آماری این پژوهش رمان زنان بدون مردان شهرنوش پارسی پور است. نقد و بررسی و تحلیل این رمان با توجه به ساختار تاریخی، سیاسی و اجتماعی ایراندر دهه 1330هدف این رساله بوده است. در اینتحقیق سعی شده است با استفاده از روش ساختارگرایی تکوینی گلدمن و نظریهجامعه شناسی کنش های ارتباطیهابرماسبا این اثر ادبی به مکاشفه بپردازیم.
رمان (در 15 بخش و 5 شخصیت زن و نمادهای مورد استفاده در متن) مورد بررسی قرار گرفت. در این بررسی بر اساس روش گلدمن رمان در دو مرحله ی دریافت و تشریح ، بررسی شده و از روش کنش ارتباطی هابرماس به عنوان مکمل استفاده شد و در این پژوهش نتیجه گرفتیم که ساختار زیبایی شناختی رمان و ساختار عینی جامعه در برهه مورد نظر ما دارای رابطه متقابل هستند و می توان برای آن ها هم ارزی ساختاری را در نظر گرفت. 15 بخش کتاب در جهت ارائه تفکر فمینیستی بوده و بازتاب ایدئولوژی و نگرش نویسنده الگو گرفته از افکار فمینیستی می باشد .
در بررسیاین اثر دیدگاه زنانه نمود یافته است و زنان از خود بیگانه و درسیطره مردان و اسیر آنان بوده و از خود اراده ای ندارند. او به دنبال تحول نقش و افکار زنانه بوده و تنها راه رسیدن به هویت مستقل زنانه را شرکت در فعالیت های اجتماعی و ایفای نقش های متفاوت با آزادی کامل و بدون قید و شرط ، همپای مردان می داند .
پرونده مقاله
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت شغلی دبیران و تعیین عوامل اجتماعی- اقتصادی مرتبط می باشد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه بسته پاسخ می باشد. جامعه آماری این پژوهش، دبیران شهر بستان آباد در سال 1393، به تعداد 420 نفر بوده است که از این تعداد، چکیده کامل
هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی میزان رضایت شغلی دبیران و تعیین عوامل اجتماعی- اقتصادی مرتبط می باشد. روش تحقیق، پیمایشی بوده و ابزار اندازه گیری، پرسشنامه بسته پاسخ می باشد. جامعه آماری این پژوهش، دبیران شهر بستان آباد در سال 1393، به تعداد 420 نفر بوده است که از این تعداد، 200 نفر با استفاده ازفرمول کوکران و به روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای به عنوان نمونه نهایی انتخاب شده اند. پس ازجمع آوری پرسشنامه ها، اطلاعات لازم توسط نرم افزار SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. جهت آزمون فرضیه های پژوهش به تناسب سطوح سنجش متغیرها، از آزمون هایt ، ضریب همبستگی r پیرسون، تحلیل واریانس و رگرسیون استفاده شده است.
یافته ها نشان می دهد که در مجموع، رضایت شغلی دبیران در حد متوسط می باشد. هم چنین، بین متغیرهای احساس محرومیت، بیگانگی از کار، امنیت شغلی و رضایت شغلی رابطه معنی داری وجود دارد. سایر نتایج این که، بر اساس تحلیل رگرسیونی، مقدار ضریب تعیین اصلاح شده به میزان 39 درصد، نشان می دهد که متغیرهای احساس امنیت شغلی، بیگانگی از کار و احساس محرومیت نسبی توانسته اند، 39/0 تغییرات متغیر وابسته رضایت شغلی را تبیین نمایند.
پرونده مقاله
دردهههای اخیر به موازات تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که درجامعه ایران روی داده، بسیاری از ارزشها و هنجارهای اجتماعی دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. تغییرات به وجود آمده در زمینه شیوههای همسریابی و ازدواج جوانان، از جمله مواردی است که بسیاری از خانوادهها را با مس چکیده کامل
دردهههای اخیر به موازات تغییرات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی که درجامعه ایران روی داده، بسیاری از ارزشها و هنجارهای اجتماعی دستخوش تغییر و دگرگونی شده است. تغییرات به وجود آمده در زمینه شیوههای همسریابی و ازدواج جوانان، از جمله مواردی است که بسیاری از خانوادهها را با مسائل متعددی مواجه ساخته است. در نتیجه شناخت الگوهای جامعهشناختی ازدواج میتواند حائز اهمیت باشد. هدف تحقیق حاضر، شناخت تفاوت در نگرشهای دانشجویان و والدین در زمینه ارزشهای خانواده و ازدواج است. روش تحقیق درمطالعه حاضر پیمایشی و توصیفی است و ابزارجمع آوری دادهها، پرسشنامه میباشد. برای این منظور بعد از تهیه پرسشنامه مقدماتی، آزمون مقدماتی آن و تهیه پرسشنامه نهایی اقدام به جمع آوری دادهها شده است. جامعه آماری تحقیق حاضر، دانشجویان واحدها و مراکز دانشگاه آزاد اسلامی منطقه 13 در سال تحصیلی 93-1392 میباشد که تعداد آنها حدود 96000 میباشد. بر اساس نتایج تحقیق، بین نگرش دانشجویان و والدین آنان در مورد خصوصیات همسر خوب، نحوه انتخاب همسر، سن مناسب برای ازدواج، میزان تفاوت سنی پسر و دختر در زمان ازدواج، معاشرت دختر و پسر قبل از ازدواج، میزان اهمیت رضایت والدین برای ازدواج، میزان پذیرش اظهارنظرها و مشورتهای ارائه شده از طرف والدین پس از ازدواج، میزان اهمیت رضایت والدین برای ازدواج، نگرش نسبت به نوع اقتدار در خانواده، میزان اهمیت فرزند در خانواده، تعداد مطلوب فرزندان، و میل و رغبت به رفت و آمد و دیدار با اعضای فامیل پس از ازدواج تفاوت وجود دارد. بین نگرش دانشجویان و والدین آنان در مورد نگرش نسبت به مکان مناسب برای زندگی پس از ازدواج، جنسیت مطلوب فرزندان و اشتغال زن در بیرون از خانه تفاوت وجود ندارد.
پرونده مقاله
سرمایه اجتماعی یکی از متغیر هایی است که برفرهنگ سازمانی تأثیرگذار بوده و کنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل میکند؛ برهمین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی برفرهنگ سازمانی از دیدگاه مدیران میانی میباشد. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی بوده ام چکیده کامل
سرمایه اجتماعی یکی از متغیر هایی است که برفرهنگ سازمانی تأثیرگذار بوده و کنش های معین افراد را در درون ساختار تسهیل میکند؛ برهمین اساس نیز هدف این مقاله بررسی نقش سرمایه اجتماعی برفرهنگ سازمانی از دیدگاه مدیران میانی میباشد. این تحقیق با توجه به هدف آن کاربردی بوده اما بر اساس روش تحقیق ازنوع توصیفی همبستگی میباشد. نمونه آماری این تحقیق شامل 276 نفر از مدیران میانی شاغل دربخش های مختلف سازمانهای خدماتی شهر تبریز می باشد. در این مقاله برای گردآوری مبانی نظری و ادبیات پژوهش از فیش تحقیق استفاده شده است؛ هم چنین برای گردآوری دادهها جهت آزمون فرضیههای تحقیق ازدو پرسشنامه استفاده گردیده که پس از بررسی روایی و پایایی در بین نمونه آماری تحقیق توزیع شده است. منظور تجزیه و تحلیل داده ها نیز از آزمونهای ضریب همبستگی پیرسون ومدل معادلات ساختاری استفاده شده است. یافته های تحقیق نشان می دهد سرمایه انسانی سازمانی با ضریب استاندارد شده 79/0 و مقدار 63/12=t بر فرهنگ سازمانی تأثیر دارد. هم چنین سرمایه اجتماعی با ضریب 602/0 بر فرهنگ تداوم، با ضریب 481/0 بر فرهنگ رسالتی، با ضریب 804/0 بر فرهنگ مشارکتی و با ضریب 581/0 بر فرهنگ سازگاری تأثیر دارد.بر همین اساس پیشنهاد شده که مدیران با تفویض اختیار بیشتر به مدیران میانی، تشکیل تیم های کاری مختلف و ایجاد احساس اعتماد بیشتر به مجموعه و همکاران، سرمایه اجتماعی را تقویت نموده تا از طریق آن فرهنگ سازمانی تقویت شده و از مزایای فرهنگ قوی استفاده شود. نتایج به دست آمده برای این تحقیق با محدودیت هایی همراه بوده است که از جمله می توان به استفاده از پرسشنامه اشاره نمود که با توجه به محدودیت های پرسشنامه در تشخیص وضعیت واقعی و موجود، پیشنهاد می گردد تا در تحقیقات بعدی ضمن استفاده از پرسشنامه، از ابزارهای دیگری نیز برای جمع آوری داده ها استفاده گردد. محدودیت دیگر این تحقیق، به محدود بودن نمونه آماری آن باز می گردد؛ نمونه آماری تحقیق حاضر فقط شامل 276 نفر از مدیران میانی بوده است که با در نظر گرفتن تعداد شاغلان در این شغل، این تعداد کم به نظر می آید؛ بنابراین بایستی در تعمیم نتایج تحقیق به کل جامعه احتیاط بیشتری صورت گیرد.
پرونده مقاله
هدف تحقیق حاضر ، تدوین الگوی کارآفرینی سازمانی برای موسسات تبلیغاتی است که برای دست یابی به الگوی مورد نظر ، با ۱۵ نفر از اطلاع رسانان کلیدی که با ابعاد مساله و موضوع تحقیق درگیر بوده و واجد تجربههای مفید و مستمّر در موضوع تحقیق بودند مصاحبه عمیق انجام گرفته است.
ر چکیده کامل
هدف تحقیق حاضر ، تدوین الگوی کارآفرینی سازمانی برای موسسات تبلیغاتی است که برای دست یابی به الگوی مورد نظر ، با ۱۵ نفر از اطلاع رسانان کلیدی که با ابعاد مساله و موضوع تحقیق درگیر بوده و واجد تجربههای مفید و مستمّر در موضوع تحقیق بودند مصاحبه عمیق انجام گرفته است.
روش مورد استفاده در تحقیقِ حاضر ، روش تحقیق کیفی نظریه مبنایی یا نظریه برخاسته از دادهها (GT) می باشد که از طریق مصاحبه عمیق ، فعّال و اکتشافی با خبرگان،ساختار درونی ارزشها ، نگرشها و تجارب زیستی ایشان در موضوع تحقیق، احصاء گردید. اطلاع رسانان و افراد خبره در ۳ گروه و از بین افرادی انتخاب شدند که با مساله درگیر بودند . دراین تحقیق از روش نمونهگیری هدف مند ، برمبنای اصل اشباع نظری استفاده شده است. سپس دادهها و اطلاعات به دست آمده از مصاحبهها، ابتدا کدگذاری باز و محوری شدند و در همین راستا کدگذاری انتخابی انجام گرفت، از مصاحبهها مجموعاً 570 گزاره مفهومی اولیه درمرحله کدگذاری باز و چندتا ؟ گزاره مقولهای در مرحله کدگذاری محوری، به دست آمد و درنهایت در مرحله کدگذاری انتخابی، قضایایی که روابط تعمیم یافته میان مقولات را منعکس میکنند، وضوح کافی پیدا کردند و مدلGTنمایان شد. این مدل دارای چهار بخش نظریه، موجبات علّی، شرایط و زمینه ها، عاملیت و کنش (راهبردها و مداخلات)، بروندادها، پیامدها و نتایج است.
بر اساس مدل سه شاخگی ، محقق سه گروه عوامل رفتاری ، محیطی و ساختاری را در بروز پدیده کار آفرینی در موسسات تبلیغاتی مورد بررسی قرار داده است ، بر اساس مدلِ به دست آمده ، پدیده ی اصلی ، ضعفِ تخصصیِ مدیریت ، فقدانِ آموزشِ تخصصی و حرفه ای و محیط کسب و کار است، به عبارت دیگر، در این مدل توضیح داده میشود که چه عواملی و تح چه شرایطی در بروز پدیده کارآفرینی موثر است. اطلاع رسانان، کار آفرینی را از طریق موجبات علّی آن توضیح میدهند و بیان میکنند که چه عواملی در فرایند شکلگیری ضعفِ تخصصی مدیریت ، فقدانِ آموزش تخصصی و حرفه ای و محیط کسب و کار تاثیر دارد و این امر درکدام شرایط و زمینهها صورت میگیرد ؟ و چه عاملیّت ها و کنش هایی (مداخلات و راهبردهایی) میتوانند در این فرایند اثر بگذارند و چگونه این فرایند به پیامدهایی که متضمن شکل - گیری کارآفرینی سازمانی درصنف تبلیغات است و به دنبال آن بلوغ و گسترش زمینه های کسب و کار، منجر میشود.
پرونده مقاله