• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - تبیین نقش کیفیت محیطی و ویژگی‌های میان فرهنگی مکان در رضایت مکانی نوار ساحلی رود کارون
        بهناز بابائی مراد فرزانه هدفی مهناز بابائی مراد
        این تحقیق با هدف تعیین نقش متغیرهای کیفیت محیطی و ویژگی‌های میان فرهنگی مکان در رضایت مکانی انجام شد. قلمرو مکانی مطالعه، منطقه نوار ساحلی رود کارون اهواز می‌باشد که هم یک منطقه مسکونی- تجاری و هم از منظر تفریحی-گردشگری حائز اهمیت می‌باشد. تحقیق به روش پیمایشی انجام و ج چکیده کامل
        این تحقیق با هدف تعیین نقش متغیرهای کیفیت محیطی و ویژگی‌های میان فرهنگی مکان در رضایت مکانی انجام شد. قلمرو مکانی مطالعه، منطقه نوار ساحلی رود کارون اهواز می‌باشد که هم یک منطقه مسکونی- تجاری و هم از منظر تفریحی-گردشگری حائز اهمیت می‌باشد. تحقیق به روش پیمایشی انجام و جامعه آماری تحقیق را افراد بالای 20 سال ساکن در منطقه و بازدیدکنندگان از سایت های تفریحی نوار ساحلی رود کارون تشکیل می دهند. حجم نمونه 310 نفر بوده و شیوه گردآوری اطلاعات به روش مصاحبه رو در رو و نمونه‌ها به شکل تصادفی سیستماتیک انتخاب گردیدند. متغیر کیفیت محیطی در 6 بعد فعالیت، کیفیات فیزیکی، زیست بوم، بهداشت، ایمنی و امنیت، متغیر ویژگی‌های میان فرهنگی در سه بعد نشانگان فرهنگی، تعاملات فرهنگی و نگرش های فرهنگی و متغیر رضایت مکانی در سه بعد حس رضایت، حس خوشحالی، حس آرامش و حس اهمیت، عملیاتی شده بودند که تحلیل عاملی تاییدی نشان داد به لحاظ تجربی این ابعاد به طرز مناسبی متغیرهای مورد نظر را سنجش می‌کنند. نتایج نشان داد میانگین رضایت پاسخ‌گویان در مورد تمام متغیرها و ابعاد کیفیت محیطی، ویژگی‌های میان فرهنگی و رضایت مکانی به طرز معنی داری پایین می‌باشد. هم چنین نتایج تحقیق نشان داد دو متغیر کیفیت محیطی با ضریب تاثیر 11/0 و ویژگی‌های میان فرهنگی با ضریب تاثیر 24/0 تاثیر مثبت و معنی داری بر رضایت مکانی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تحلیل چالش ها و فرصت های سرمایه گذاری خارجی در استان آذربایجان شرقی با تکیه بر متغیر سرمایه اجتماعی از دیدگاه جامعه شناسی اقتصادی
        کریم یزدانی هوجقان حسین دهقان طلیعه خادمیان
        این پژوهش با هدف بررسی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری خارجی در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر دو منطقه تجاری تبریز و جلفا انجام گرفته است. روش تحقیق ، پیمایش بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری ، مدیران حوزه سرمایه گذاری های خارجی و چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی فرصت ها و چالش های سرمایه گذاری خارجی در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر دو منطقه تجاری تبریز و جلفا انجام گرفته است. روش تحقیق ، پیمایش بوده و برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه استفاده شده است. جامعه آماری ، مدیران حوزه سرمایه گذاری های خارجی و سرمایه گذاران خارجی در شهرهای تبریز و جلفا بودند. حجم نمونه از طریق فرمول کوکران تعیین شد و تعداد 429 نفر با روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند . بر اساس یافته ها ، چالش های شناسایی شده سرمایه گذاری خارجی در دو منطقه تبریز و جلفا شامل بوروکراسی اداری ، نبود برنامه های اجرایی بهینه، تناقض در برنامه های اجرایی، نبود وفاق و همدلی میان مسئولین و طولانی بودن فرایند سرمایه گذاری بودند . فرصت های سرمایه گذاری خارجی شامل سودآوری بیشتر، پایین بودن هزینه های تولید، بازاریابی مناسب، دسترسی مناسب به کارگران و امکان رقابت بیشتر با محصولات کشور میزبان بودند. یافته های تحقیق نشان داد که بین متغیر سرمایه اجتماعی با سه بعد مشارکت، اعتماد و انسجام اجتماعی و سرمایه‌گذاری خارجی (55/0=r) همبستگی معنادار مستقیم وجود دارد. همچنین بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر سرمایه‌گذاری خارجی بیانگر آن بود که سرمایه اجتماعی 46/0 بر میزان سرمایه‌گذاری خارجی تأثیر دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - نقش صنعت فرهنگ و دانش بر گرایش به ورزش
        محمد مهدی ارغوان خلیل میرزایی عالیه شکربیگی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش صنعت فرهنگ و دانش بر گرایش به ورزش انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نظریه‌ی زمینه بنیاد می‌باشد. جامعه‌‌ی آماری پژوهش از دو گروه نخبگان در حوزه‌های جامعه شناسی، جامعه شناسی ورزش، رسانه و آموزش و پرورش و جوانان شهر بندرعباس تشکیل شده است. در بخ چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی نقش صنعت فرهنگ و دانش بر گرایش به ورزش انجام شد. روش پژوهش حاضر از نوع نظریه‌ی زمینه بنیاد می‌باشد. جامعه‌‌ی آماری پژوهش از دو گروه نخبگان در حوزه‌های جامعه شناسی، جامعه شناسی ورزش، رسانه و آموزش و پرورش و جوانان شهر بندرعباس تشکیل شده است. در بخش کیفی از فن مصاحبه‌ی بی ساخت ژرفا نگر و نیمه ساخت دار و کمی از پرسشنامه پژوهشگر ساخته 42‌ گویه‌ای استفاده گردید. نتایج پژوهش در بخش کیفی از طریق کدگذاری باز، محوری و گزینشی تحلیل شد و مفهوم‌ها مشخص و بر اساس آن پرسشنامه‌ی پژوهشگر ساخته تدوین گردید و نتایج حاصل از آن توسط آزمون کیزر – میر – اوکلین و آزمون فریدمن تجزیه و تحلیل شد. یافته‌های پژوهش نشان داد که انگیزه ورزش کردن در سه شاخص سلامت جسم و روح، کیفیت زندگی و فراغت و لذت، صنعت دانش در سه شاخص آموزش و پرورش، معرفی و شناساندن ورزش و مطالب علمی ورزشی و صنعت فرهنگ در پنج شاخص برنامه‌های ورزشی رادیو، صفحات مجازی ورزشی، مطبوعات ورزشی، مستندات و مصاحبه‌های ورزشکاران در تلوزیون و برنامه‌ها و مسابقات ورزشی تلوزیون دسته بندی شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی الگوی تبیین عوامل مؤثر بر مدگرایی در ایران با رویکرد فراترکیب
        احمد اصغرزاده محسن نیازی علی فرهادیان
        امروزه بررسی پدیده مدگرایی و عوامل مؤثر بر آن مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. مقاله ی حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب یافته‌های مطالعات صورت گرفته در این خصوص را که به روش های مختلف کمی و کیفی انجام گرفته اند، به صورت نظام مند بررسی کرده و به ت چکیده کامل
        امروزه بررسی پدیده مدگرایی و عوامل مؤثر بر آن مورد توجه بسیاری از محققان قرار گرفته است. مقاله ی حاضر در تلاش است تا با استفاده از روش فراترکیب یافته‌های مطالعات صورت گرفته در این خصوص را که به روش های مختلف کمی و کیفی انجام گرفته اند، به صورت نظام مند بررسی کرده و به تحلیل آنها بپردازد. به همین دلیل با استفاده از روش مذکور، نتایج پژوهش‌های پیشین مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. از سال‌ ۱۳۸۵ تا 1399 از بین ۲۳۵ مقاله در نهایت ۶۱ مقاله برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند که بعضی از مقاله ها به روش کمی و بعضی دیگر به روش کیفی انجام گرفته اند. نتایج نشان می‌دهد که مهم‌ترین عوامل موثر بر مدگرایی در ایران عبارتند از: عوامل بازاریابی، رسانه ها و شبکه های اجتماعی، عوامل اجتماعی، تأیید و تحسین دیگران، فرهنگ و سبک زندگی، عوامل موقعیتی، ایده آل گرایی، تعلق و تأثیرات گروه ها، نمایش قدرت و برندگرایی، مدیریت بدن، لذت گرایی و مصرف گرایی، رفتار رقابتی، درگیری ذهنی با مد و کمبودها.کلیدواژه‌ها: طراحی الگو، مد، مدگرایی، علل مدگرایی، فراترکیب پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تأملی بر رویکرد عدالت جنسیتی در فضاهای شهری (مطالعه موردی: شهر تبریز)
        احد بهشتی اصل رضا ولیزاده حسن احمدزاده
        چکیدهحضور زنان و تبیین نقش آنان در شکل دهی فضاهای شهری امروزی، مسئله ای مهم و حیاتی می باشد. از طرفی موضوع جنسیت و عدالت جنسیتی در فضاهای شهری، موضوعی است که اغلب به حاشیه رانده شده است. عدالت جنسیتی به معنای رعایت تناسب زنان و مردان در دسترسی به همة امکانات فرهنگی، اجت چکیده کامل
        چکیدهحضور زنان و تبیین نقش آنان در شکل دهی فضاهای شهری امروزی، مسئله ای مهم و حیاتی می باشد. از طرفی موضوع جنسیت و عدالت جنسیتی در فضاهای شهری، موضوعی است که اغلب به حاشیه رانده شده است. عدالت جنسیتی به معنای رعایت تناسب زنان و مردان در دسترسی به همة امکانات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی است به گونه‌ای که در حق هیچ کدام ستم یا اجحافی نشود. روش تحقیق حاضر، توصیفی تحلیلی با اهداف کاربردی است. حدود 267 پرسشنامه بر اساس مدل کوکران بین زنان توزیع و داده ها بر اساس عاملی اکتشافی و آزمون t تحلیل گردید. میزان آلفای کرونباخ برای پایایی پرسشنامه، 89.1 را نشان می دهد که پایایی در حد مطلوب را نشان می دهد. بر اساس تحلیل عاملی اکتشافی سوالات در 4 عامل (کالبدی، دسترسی، امنیت و فرهنگی اجتماعی) که در مجموع 68.35 درصد از واریانس متغیرها را تبیین می کند دسته بندی شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل کالبدی، دسترسی و فرهنگی- اجتماعی به ترتیب با سطح معناداری 0.043، 0.016 و 0.033 انطباق مطلوبی با نیاز زنان ندارند و فقط عامل امنیت با سطع معناداری 0.220 وضعیت مطلوبی از نظر پاسخگویان را نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - مطالعه جامعه شناختی ادبیات دوره‌ی قاجار با تأکید بر پریشان قاآنی
        مینا تیموری خسروشاهی جلیل امیرپور دریانی ناصر ناصری
        آثار ادبی، بازتاب تفکرات، شیوة زندگی و اوضاع و احوال هر ملتی هستند و واقعیات اجتماعی را به صورت هنرمندانه نشان می دهند. دورة قاجار به علت داشتن فراز و فرودهای اجتماعی و سیاسی، همواره مورد توجه محقّقان زیادی قرار گرفته است. این عصر به جهت واقع شدن انقلاب مشروطه در آن، چکیده کامل
        آثار ادبی، بازتاب تفکرات، شیوة زندگی و اوضاع و احوال هر ملتی هستند و واقعیات اجتماعی را به صورت هنرمندانه نشان می دهند. دورة قاجار به علت داشتن فراز و فرودهای اجتماعی و سیاسی، همواره مورد توجه محقّقان زیادی قرار گرفته است. این عصر به جهت واقع شدن انقلاب مشروطه در آن، به دو دوره تقسیم می گردد که تحقیق حاضر فاصلة سال های بین (1223-1270) را شامل می شود. با وجود اینکه در این دوره به اندازة دورة مشروطه، مباحث اجتماعی انعکاس نیافته ، اما کاربرد این مضامین تا حدودی درآثار شاعران و نویسندگان دیده می‌شود. این مقاله برآن است ارتباط ادبیات با جامعه را در این دوره بررسی نماید و به‌طور خاص موضوعات اجتماعی، سیاسی و فرهنگی موجود در پریشان قاآنی را مورد توجه قرار دهد. بنابراین با روش توصیفی-تحلیلی و با استناد به گزارش‌مورخان داخلی و جهانگردان خارجی به جامعه شناسی ادبیات این دوره پرداخته است. نتایج بررسی‌های اسنادی نشان می‌دهد مسائلی از قبیل فقر، رشوه‌، دزدی، گدایی، گرایش به مسکرات و مخدرات، چاپلوسی و تظاهر در پریشان قاآنی مورد توجه قرار گرفته؛ اما به دلیل مدیحه‌سرا بودن این شاعر درباری، انتقاد از اوضاع نابسامان جامعه به‌طور ملموس امکان نداشته و در قالب حکایت اشاراتی به مشکلات و معظلات اجتماعی موجود شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - تحلیل جامعه شناختی جایگاه سازنده گرائی در محتوای کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه
        حسین بقایی محمد حسین یارمحمدیان
        پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های رویکرد سازنده گرائی در کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه صورت گرفته است . در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری کلیه کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود. جهت گردآوری داده ه چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان توجه به مؤلفه های رویکرد سازنده گرائی در کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه صورت گرفته است . در این تحقیق از روش تحلیل محتوای آنتروپی شانون استفاده شده است. جامعه آماری کلیه کتاب های درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه بود. جهت گردآوری داده ها چک لیست تحلیل محتوا مورد استفاده قرار گرفت و اعتبار آن توسط متخصصان فن تأیید شد . به منظور تعیین پایایی ابزار تحقیق از روش بازآزمایی استفاده شد و مقدار ضریب همبستگی 86/0بدست آمد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل داده ها نشان داد که به مؤلفه تعامل گروهی بیش از سایر مؤلفه ها توجه شده و کمترین میزان توجه و اهمیت مربوط به مؤلفه های توجه به محیط فیزیکی یادگیرنده ، ارزیابی فعالیت های گروهی ، سنجش عملکردی ، ارزیابی فرایند یادگیری ، نقش تسهیل گری معلم یادگیری موقعیتی ، تولید دانش می باشد . با توجه به یافته های پژوهش حاضر ، بازنگری برنامه درسی علوم اجتماعی دوره متوسطه در راستای توجه بیشتر به مؤلفه ها و شاخص های کمتر مورد توجه یا به مؤلفه هایی که اصلاً توجه نشده است ، ضروری به نظر می رسد .کلمات کلیدی : سازنده گرایی ، تحلیل محتوا ، برنامه درسی علوم اجتماعی ، دوره متوسطه پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تحلیل وضعیت اخلاق اجتماعی با تاکید بر" مسئولیت پذیری اجتماعی " مورد مطالعه شهر تهران
        فرهاد جلیلی تل چگاه علیرضا کلدی حسین آقاجانی مرساء
        هدف :هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت مسئولیت پذیری اجتماعی در شهر تهران بوده است و رویکرد اصلی این پژوهش ،نظریه تلفیقی وچند بعدی نظم اجتماعی است . روش شناسی :روش پژوهش از نوع پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها با پرسشنامه انجام گرفته است.جامعه ی آماری شامل زنان ومردان بالا چکیده کامل
        هدف :هدف اصلی پژوهش حاضر بررسی وضعیت مسئولیت پذیری اجتماعی در شهر تهران بوده است و رویکرد اصلی این پژوهش ،نظریه تلفیقی وچند بعدی نظم اجتماعی است . روش شناسی :روش پژوهش از نوع پیمایش و ابزار جمع آوری داده ها با پرسشنامه انجام گرفته است.جامعه ی آماری شامل زنان ومردان بالای 18 سال شهر تهران است که 600 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شده اند.داده های حاصل نیز با استفاده از نرم افزار SPSS مورد تجزیه وتحلیل قرار گرفت.یافته ها ونتیجه گیری :نتایج نشان داده که متغیرهای مسئولیت پذیری در این تحقیق شامل مولفه رفاه اجتماعی به میزان (4از 5) بدست آمدکه مبین میزان دغدغه ونگرانی افراد نسبت به مسائل ومشکلات جامعه در حد زیاد می باشد ،اما نمره اثر بخشی افراد (2از5) بدست آمد که درسطح پایینی بوده ونمره مقیاس وظیفه به میزان (75/2از 5) بدست آمد که پایین تر ازسطح متوسط می باشد ونمره کلی مسئولیت پذیری اجتماعی پاسخگویان مورد مطالعه به میزان01/3 ؛ از 5 بدست آمد که این رقم مبین میزان مسئولیت پذیری در حد متوسط در بین جامعه تحقیق می باشد.در بخش یافته های استنباطی، مسئولیت پذیری اجتماعی با جنسیت رابطه ی معناداری ندارد ،یعنی اینکه مسئولیت پذیری اجتماعی جنسیتی نیست. اما مسئولیت پذیری اجتماعی با وضعیت تاهل افراد رابطه معناداری دارد به گونه ای که افراد متاهل میزان مسئولیت پذیری بیشتری دارند . پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - تحولات دینی در دنیای معاصر با تأکید بر دین‌ها و معنویت‌های جدید
        محمدمسعود سعیدی
        این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی تحولات نوپدید دینی و معنوی در دنیای معاصر است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال انجام است.مطالعۀ تحولات دینی در ایران معاصر، بدون توجه به تحولات جدید دینی در جهان ناقص خواهد ماند. در این مقاله، مهم‌ترین ویژگی‌های تحولات دینی در دنی چکیده کامل
        این مقاله مستخرج از طرح پژوهشی تحولات نوپدید دینی و معنوی در دنیای معاصر است که در پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی در حال انجام است.مطالعۀ تحولات دینی در ایران معاصر، بدون توجه به تحولات جدید دینی در جهان ناقص خواهد ماند. در این مقاله، مهم‌ترین ویژگی‌های تحولات دینی در دنیای کنونی با تأکید بر دین‌ها و معنویت‌های جدید و از چشم‌اندازی جهانی بررسی شده است تا شناسایی مسیر اصلی این تغییرات جهانی آسان گردد؛ مسیری که خواه ناخواه تأثیرات خود را بر روندهای داخلی نیز خواهد گذاشت. در این جا، با استفاده از روشِ فراتحلیل، یعنی تحلیل و استنتاج منطقی از یافته‌ها و دانش گردآمده در قلمرو دانش جامعه‌شناسی دین- منابع خارجی و داخلی- ویژگی‌ تحولات نوپدید دینی و روند احتمالی آن‌ها شناسایی می‌شود. بخشی از این ویژگی‌ها عبارت‌ هستند از تکثیر گروه‌هایی که غیرجزم‌اندیش و به میزان زیادی، نامنظم و ساختارنایافته هستند، تجربۀ شخصی به عنوان معیار ادعاهای مربوط به حقیقت، تصور دین به عنوان یک نظام خود-بازنگری ، اصل رستگاری یا رهایی بدون واسطه‌گری، عضویت چندگانه، و هدفِ رهاسازی انسان، یا از طریق خودشناسی که شامل ادراک خود به عنوان بخشی از خود جهانی (کلی) است و یا از طریق خود-دگرسازی از راه دگرگون‌سازی جهان، چنانچه در معنویت‌های متعهد وجود دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - مطالعه موانع توسعه سیاسی در ایران با تأکید بر عدم مشارکت نخبگان دانشگاهی (مطالعه موردی: اساتید دانشگاه‌های لارستان)
        مهران عسکری بهبود خادمی علی رضا خدامی
        هدف پژوهش حاضر، مطالعة موانع توسعة سیاسی در ایران با تأکید بر عدم مشارکت نخبگان دانشگاهی (مطالعة موردی: اساتید دانشگاه‌های لارستان) است. این پژوهش برحسب هدف، پژوهشی بنیادی و کاربردی و برحسب داده‌ها، مطالعه‌ای کیفی است که در آن از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. در اجرا چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر، مطالعة موانع توسعة سیاسی در ایران با تأکید بر عدم مشارکت نخبگان دانشگاهی (مطالعة موردی: اساتید دانشگاه‌های لارستان) است. این پژوهش برحسب هدف، پژوهشی بنیادی و کاربردی و برحسب داده‌ها، مطالعه‌ای کیفی است که در آن از روش پدیدارشناسی استفاده شده است. در اجرای این پژوهش، اطلاعات از طریق مصاحبه گردآوری شد.با بهره‌گیری از روش نمونه‌گیری هدفمند و تکنیک اشباع نظری، آگاهی‌دهندگان کلیدی )20 نفر از استادان) برای شناسایی موانع توسعة سیاسی انتخاب شدند و ابزار استفاده‌شده، مصاحبة نیمه‌ساختمند بود. تجزیه‌وتحلیل داده‌های به‌دست‌آمده از مصاحبه‌های انجام‌شده، با روش تحلیل مضمون صورت گرفت.طبق نتایج به‌دست‌آمده از تحلیل مضمون در این پژوهش، ده مضمون پایه حاصل شد: نارسایی فرهنگی و آموزشی، ضعف فرهنگی، کژتابی نگرش افراد به توسعة سیاسی، ضعف اطلاع‌رسانی رسانه‌ها، اشتغال و سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد دولت‌ها، احساس محرومیت نسبی، ضعف سرمایة اجتماعی، موانع تاریخی، ضعف جامعة مدنی و عوامل سیاسی. درنهایت، این چهار مضمون سازمان‌دهنده استخراج شد: موانع فرهنگی (نارسایی فرهنگی و آموزشی ، ضعف فرهنگی، کژتابی نگرش افراد به توسعة سیاسی و ضعف اطلاع‌رسانی رسانه‌ها)، موانع ‌اقتصادی (وضعیت اشتغال و سیاست‌های اقتصادی ناکارآمد دولت‌ها )موانع اجتماعی( احساس محرومیت نسبی ، ضعف سرمایة اجتماعی و ضعف جامعه مدنی) و موانع ساختاری (عوامل تاریخی و عوامل سیاسی). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - تحلیل عوامل موثر بر بهره وری سازمان های آموزشی به روش داده بنیاد با تاکید برسیستم اجتماعی (تحقیقی در حوزه جامعه شناسی سازمان ها)
        میرمحسن علوی نامور بهنام طالبی صادق ملکی آوارسین
        باتوجه به اینکه مطالعه سیستمهای اجتماعی اساس و زیربنای تحقیقات سازمانی می باشد،لذا پژوهش حاضر با هدف ،تحلیل عوامل موثربربهره وری سازمان های آموزشی با تاکید بر سیستم های اجتماعی به روش کیفی از توع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرکان حوزه بهره وری بود. چکیده کامل
        باتوجه به اینکه مطالعه سیستمهای اجتماعی اساس و زیربنای تحقیقات سازمانی می باشد،لذا پژوهش حاضر با هدف ،تحلیل عوامل موثربربهره وری سازمان های آموزشی با تاکید بر سیستم های اجتماعی به روش کیفی از توع داده بنیاد انجام گرفت. جامعه آماری تحقیق جمعی از خبرکان حوزه بهره وری بود.25نفر به روش غیرتصادفی از نوع هدفمند به عنوان نمونه انتخاب شدند. ابزارگرد آوری داده ها انجام مصاحبه نیمه ساختار یافته با خبرگان حوزه بهره وری بود. با تحلیل مفهومی داده ها، 20 عامل سازمانی موثردر بهره وری ، 16مانع سازمانی دربهره وری،12عامل سازمانی بسترسازبهره وری ،35عامل سازمانی راهبردی، 20 عامل علی و 7پیامد سازمانی حول پنج محور اصلی آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی واعتبارات و امکانات بدست آمد و در پایان، نتایج حاصل بصورت پنج فرضیه و یک مدل ارایه گردید.واژگان کلیدی: رویکردسیستمی، بهره وری،آموزشی،پژوهشی، فرهنگی، دانشجویی، اعتبارات وامکانات ،داده بنیاد پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - رابطه میان استفاده از اینستاگرام و نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران
        سمیرا ناصرنصیر سمیه تاجیک اسماعیلی
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عضویت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه جوانان ساکن شهر تهران است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر در نظر گرفته شده است. پژوهش ح چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه بین عضویت و استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام با نگرش به مُد در میان جوانان شهر تهران طراحی و اجرا شده است. جامعۀ آماری پژوهش شامل کلیه جوانان ساکن شهر تهران است و حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران، 385 نفر در نظر گرفته شده است. پژوهش حاضر از نوع کاربردی – توصیفی، تکنیک آن پیمایشی و ابزار اندازه‌گیری پرسشنامه است. به دلیل شیوع ویروس کرونا و عدم امکان تکمیل پرسشنامه به شکل حضوری، پرسشنامه در google form و با روش گلوله برفی توزیع و تکمیل شد. برای سنجش میزان و نوع استفاده از اینستاگرام، از پرسشنامه محقق ساخته و برای سنجش نگرش به مُد در میان جوانان از پرسشنامه استاندارد صفاری‌نیا و همکاران(1391) که براساس نگرش به سه حیطه شناختی، عاطفی و رفتاری دیدگاه آلپورت (1897) و نظریه جورج زیمل (1971) طراحی شده، استفاده شده است. نتایج نشان داد که مهمترین استفاده‌های جوانان از اینستاگرام در حوزه کیفیت یا نوع استفاده از اینستاگرام، در زمینه‌های سفارش پوشاک مورد نیاز از طریق پست ‌های مربوط به مُد پوشاک در اینستاگرام، توجه و جذب شدن به پوشاک مورد نیاز خود از طریق پست‌‌های مربوط به مُد پوشاک، و اظهار نظر برای پست‌های دیگران(کامنت گذاشتن)بوده است، اما آگاهی از مُد و پوشاک ازطریق پست‌های اینستاگرامی، ارسال پست‌ها برای دیگران ودوستان، و قرار دادن لایک برای پست‌های دیگران، در اهمیت بعدی قرار داشته است. یافته‌های پژوهش نشان داد که میان استفاده از شبکه اجتماعی اینستاگرام و تمامی ابعاد نگرش به مد رابطه وجود دارد. پرونده مقاله