براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیتهای خدماتی موقعیت رقابتی را ارتقا میبخشند که ابعاد قابلیتهای مدیریتی، سازمانی، بازاریابی و کیفیت خدمات را شامل می شوند. با توجه به اهمیت بررسی این قابلیتها از حیث اینکه بهصورت مجزا و مستقل از عملکرد موردبررسی قرار بگیرند، در این چکیده کامل
براساس دیدگاه مبتنی بر منابع، قابلیتهای خدماتی موقعیت رقابتی را ارتقا میبخشند که ابعاد قابلیتهای مدیریتی، سازمانی، بازاریابی و کیفیت خدمات را شامل می شوند. با توجه به اهمیت بررسی این قابلیتها از حیث اینکه بهصورت مجزا و مستقل از عملکرد موردبررسی قرار بگیرند، در این مقاله از ترکیب AHP فازی و دیمتل فازی برای ارزیابی ابعاد و شاخصها و همچنین تعیین و تجزیه و تحلیل شدّت روابط بین شاخصهایقابلیتهای خدماتی استفاده شد. در تحقیقات پیشین، نحوه تعیین اوزان در روش دیمتل فازی مشخص نشده است. اما در این تحقیق رویکردی نو در تعیین اوزان دیمتل فازی ارائه گردید. بر اساس فرآیند پنج مرحلهای تحقیق، نتایج از طریق پرسشنامههای مجزا و نظرخواهی از 10 نفر از خبرگان بدینصورت حاصل گردید که قابلیتهای مدیریتی و سازمانیاز دیگر ابعاد مهمتراند و همچنین شاخص "تحلیل و شکلدهی استراتژی" از دیگر شاخصهامهمتر بوده، بهعنوان یک نتیجه کلی در صنایع کوچک ایران، شاخص "کیفیت شرکت" به نسبت دیگر شاخصها از اولویت بیشتری برخوردار است.
پرونده مقاله
امروزه سازمانهای برتر در تلاشند تا کارکنان بالقوه حرفهای و متخصص را جذب کنند و در حفظ منابع انسانی خود بکوشند. یک هویت سازمانی قوی بالطبع میتواند باعث نگهداری کارکنان شود. همچنین یک برند کارفرمای قوی از طریق مؤلفههای خود بر ایجاد هویت سازمانی قوی و در نتیجه حفظ و ما چکیده کامل
امروزه سازمانهای برتر در تلاشند تا کارکنان بالقوه حرفهای و متخصص را جذب کنند و در حفظ منابع انسانی خود بکوشند. یک هویت سازمانی قوی بالطبع میتواند باعث نگهداری کارکنان شود. همچنین یک برند کارفرمای قوی از طریق مؤلفههای خود بر ایجاد هویت سازمانی قوی و در نتیجه حفظ و ماندگاری کارکنان اثر میگذارد. مقالة حاضر درصدد ارائه مدل هویت سازمانی با رویکرد برند کارفرما با بهرهگیری از نظریه داده بنیاد در شرکت سایپا است. در این میان اثری که برندکارفرما بر هویت سازمانی میگذارد، میتواند با توجه به اختلاف بین نسلهای کاری و سابقه خدمت متفاوت باشد و موجب شود که کارکنان برای جذب شدن و ماندن در سازمانها، اولویتهایشان تغییر نماید. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و ابزار گردآوری دادههای آن مصاحبه است. اطلاعات با استفاده از روش داده بنیاد بررسی گردید و مقوله ها از طریق کدگذاری آزاد، محوری و انتخابی (گزینشی) تحلیل شد. در نهایت به صورت مدلی مبتنی بر اثر هویت سازمانی بر نگهداری کارکنان با تأثیر برند کارفرما بهعنوان شرایط علّی و نیز ایجاد رضایت شغلی، تعهد سازمانی و بهرهوری بهعنوان راهبردها و تأثیر عوامل زمینهای (محیطی) و مداخلهگر ارائه گردید.
پرونده مقاله
مربیگری سازمانی یک ابزار یادگیری استراتژیک برای سازمانهاست. این پدیده به عنوان شکل جدیدی از توسعه رهبری بهسرعت در حال رشد، به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای توسعه فردی تبدیل شده است. از طرفی بهعنوان حوزهای مطرح شده که کارکرد اساسی آن تسهیل تغییر و توسعه است. مربیگری س چکیده کامل
مربیگری سازمانی یک ابزار یادگیری استراتژیک برای سازمانهاست. این پدیده به عنوان شکل جدیدی از توسعه رهبری بهسرعت در حال رشد، به یکی از پرطرفدارترین ابزارهای توسعه فردی تبدیل شده است. از طرفی بهعنوان حوزهای مطرح شده که کارکرد اساسی آن تسهیل تغییر و توسعه است. مربیگری سازمانی از طریق بالفعل کردن استعدادهای بالقوه منابع انسانی سازمان که محرکهای کلیدی موفقیت هر سازمانی هستند، موجب افزایش بهرهوری سازمان میشود. هدف این پژوهش طراحی مدل مربیگری سازمانی در سازمانهای دولتی است. ازآنجاکه کاوش در دنیای ذهنی و تجارب افراد و استخراج نگرش آنها مستلزم بهرهگیری از روشهای کیفی پژوهش میباشد، در این مطالعه با استفاده از رویکرد تحلیل محتوا با 12 نفر خبرگان که در زمینه مربیگری تألیفاتی داشتهاند، مصاحبه نیمه ساختار یافته عمیق صورت گرفت. محقق برای دستیابی به لایهها و ابعاد موضوع از شیوه تحلیل محتوای کیفی و به شیوه استقرایی استفاده کرد. در این تحقیق 80 کد اولیه استخراج گردید که پس از ادغام کردن آنها تعداد 51 کد اولیه تأیید شد پس از آن، کدهای اولیه در 10 مقوله دستهبندی گردید که مقولات در 3 مضمون اصلی ویژگیهای مربی، ویژگیهای متربی و ویژگیهای سازمان، طبقهبندی گردید.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علّی بین نوع جهانبینی رهبری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی هشیاری سازمانی در دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری را تمامی کارکنان اداری معاونتهای دانشگاه اصفهان به تعداد 344 نفر در سال 97-1396 تشکی چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی روابط علّی بین نوع جهانبینی رهبری و نوآوری سازمانی با نقش میانجی هشیاری سازمانی در دانشگاه اصفهان انجام شد. روش پژوهش، توصیفی – پیمایشی است. جامعه آماری را تمامی کارکنان اداری معاونتهای دانشگاه اصفهان به تعداد 344 نفر در سال 97-1396 تشکیل میدهند نمونه ای از 182 نفر با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای متناسب به طور تصادفی انتخاب شد. برای جمع آوری اطلاعات از سه پرسشنامه استفاده شد روایی پرسشنامهها تأیید شد و پایایی آنها با روش آلفای کرونباخ به ترتیب 0/88، 91/ و0/72 به دست آمد. تجزیهوتحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss23 و Amos صورت گرفت. نتایج پژوهش حاکی از آن است که مدل علّی مفروض پس از اصلاح از برازش مناسبی برخوردارند و متغیرهای پژوهش در تعامل با هم به ترتیب 41 و 31 درصد از کل واریانس هشیاری و نوآوری سازمانی را تبیین مینمایند. بهطورکلی یافتههای پژوهش نشان داد که تأثیر مستقیم هشیاری سازمانی، جهانبینی کارآفرین و شبکهای بر نوآوری سازمانی معنادار است، ولی تأثیر مستقیم جهانبینی اجتماعی و تنظیمی بر نوآوری سازمانی معنادار نمیباشد. بنابر یافتهها، تأثیر مستقیم ابعاد جهانبینی بر هشیاری سازمانی و تأثیر غیرمستقیم ابعاد جهانبینی بر نوآوری با میانجیگری هشیاری سازمانی معنادار میباشد.
پرونده مقاله
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای جبران خدمات بر بهرهوری اعضای هیأت علمی در دانشگاههای جامع دولتی ایران انجام گرفته است. این تحقیق از نظر روش ترکیبی و از نظر نوع پژوهش قیاسی- استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاههای جامع دولتی ش چکیده کامل
تحقیق حاضر با هدف شناسایی و اولویتبندی مؤلفههای جبران خدمات بر بهرهوری اعضای هیأت علمی در دانشگاههای جامع دولتی ایران انجام گرفته است. این تحقیق از نظر روش ترکیبی و از نظر نوع پژوهش قیاسی- استقرایی میباشد. جامعه آماری پژوهش، اعضای هیأت علمی دانشگاههای جامع دولتی شمال غرب کشور (دانشگاه ارومیه، دانشگاه تبریز، دانشگاه محقق اردبیلی، و دانشگاه زنجان) بوده که با استفاده از روش نمونهگیری گلوله برفی 30 نفر از آنها بهعنوان اعضای نمونه انتخاب شدند. در تحقیق حاضر، با استفاده از دادههای کیفی به دست آمده از مطالعات اکتشافی شامل بررسی متون اکتشافی و مصاحبههای اکتشافی، مؤلفههای جبران خدمات اعضای هیأت علمی شناسایی گردیده است، سپس این مؤلفهها از طریق روش تحقیق زمینهیابی و دلفی فازی ارزیابی شده است. نتایج تحقیق مشتمل بر دو بخش است، در بخش اول مجموعهای از مؤلفههای اعضای هیأت علمی شناسایی گردید و در بخش دوم میزان اهمیت و اولویت این مؤلفهها مشخص شد. نتایج تحقیق نشان می دهد که جبران خدمات اعضای هیأت علمی از 27 مؤلفه تشکیل شده است که امنیت شغلی، حقوق و مزایا، ارتقا، استقلال شغلی، سطح و ساختار پرداخت، شرایط کاری مناسب در دانشکده، کیفیت مدیریت و سرپرستی از مهم ترین مؤلفههای سیستم جبران خدمات اعضای هیأت علمی میباشند.
پرونده مقاله
در این مقاله تأثیر استراتژیهای تولید خودرو بر کسب مزیّت رقابتی پایدار تولیدکنندگان داخلی با ارائه مدلی جدید بررسی شده است. این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی، از حیث ابزار گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) است. ازآنجاییکه از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای ب چکیده کامل
در این مقاله تأثیر استراتژیهای تولید خودرو بر کسب مزیّت رقابتی پایدار تولیدکنندگان داخلی با ارائه مدلی جدید بررسی شده است. این پژوهش کمّی از نظر هدف کاربردی، از حیث ابزار گردآوری اطلاعات از نوع توصیفی (غیرآزمایشی) است. ازآنجاییکه از روش مدلسازی معادلات ساختاری برای بررسی روابط بین ابعاد مدل استفاده شد، در بین پژوهشهای همبستگی از نوع تحلیل ماتریس واریانس-کوواریانس است. جهت جمعآوری دادهها از پرسشنامه استفاده شد و روایی آن با روشهای روایی محتوا و روایی سازه و پایایی آن با روش آلفای کرونباخ تأیید شد. جامعه آماری پژوهش مدیران ارشد شرکتهای خودروسازی واقع در شهر تهران بودند. بعد از نمونهگیری تصادفی 384 پرسشنامه تکمیل شد و بر اساس آن آزمون فرضیهها و تجزیهوتحلیل دادهها انجام گردید. متغیرهای هزینه، کیفیت، تنوع و انعطافپذیری متغیر مکنون مزیت رقابتی پایدار را تبیین میکنند. همچنین استراتژیهای کایزن، سازماندهی منابع سازمانی، بهموقع بودن و مدیریت زنجیره تأمین، متغیر مکنون استراتژیهای تولید خودروسازان ایرانی را تبیین میکند. بر اساس یافتهها، مؤلفههای استراتژی تولید و عملیات بر مزیت رقابتی پایدار صنایع خودروسازی تأثیر مثبت و معناداری دارد.
پرونده مقاله
مشتریان به همه تسهیلات خدماتی از قبیل فروشگاه های بزرگ، دستگاه های خودپرداز، پمپ بنزین و غیره نیازمندند و استفاده از این تسهیلات به صورت روزمره و جزء عادات آنها محسوب می گردد. به اعتقاد برخی پژوهشگران در هنگام انتخاب مکان برای این تسهیلات، هدف باید حداکثر پوشش جمعیت درو چکیده کامل
مشتریان به همه تسهیلات خدماتی از قبیل فروشگاه های بزرگ، دستگاه های خودپرداز، پمپ بنزین و غیره نیازمندند و استفاده از این تسهیلات به صورت روزمره و جزء عادات آنها محسوب می گردد. به اعتقاد برخی پژوهشگران در هنگام انتخاب مکان برای این تسهیلات، هدف باید حداکثر پوشش جمعیت درون شبکه باشد. هدف آغازین این پژوهش، شناسایی عوامل موثر برای انتخاب مکان مناسب برای دستگاه های خودپرداز از طریق بازبینی پژوهش های موجود در حوزه بانکداری و مصاحبه باخبرگان این حوزه می باشد. همچنین در رویکرد پیشنهاد شده این پژوهش بعد از تعیین عوامل بالقوه جهت استقرار این دستگاه ها، مهمترین عوامل موثر برای تعیین مکان دستگاه های خودپرداز از طریق مدلسازی ریاضی مورد اولویت بندی قرار می گیرد. در این پژوهش 15 عامل برای تعیین مکان برای دستگاه های خودپرداز بر اساس پیشینه پژوهش و در نهایت بر اساس نظر کارشناسان به چهار گروه عوامل پوششی، عوامل اقتصادی، عوامل رقابتی، عوامل سرمایه گذاری- قانونی دسته بندی شد. همچنین براساس وزن های بدست آمده از مدلسازی ریاضی، عوامل پوششی با وزن 0/43 در رتبه اول و به عنوان مهمترین عامل شناسایی گردید. همچنین عوامل اقتصادی با وزن0/23 در رتبه دوم و عوامل رقابتی با وزن0/19 در رتبه سوم و عوامل سرمایه گذاری- قانونی با وزن 0/13 در رتبه چهارم قرار گرفت. همچنین نتایج حاصل از این پژوهش نشان می دهد که هرکدام از عوامل چهارگانه تعیین شده، می تواند اثرات متفاوتی بر روی تصمیم گیرندگان داشته باشد. از این رو به منظور اثربخشی بیشتر، مدیران بانک ها باید متناسب با هر عامل، تصمیمات متفاوتی اتخاذ نمایند.
پرونده مقاله
با توجه به اهمیت پایداری در زنجیرة تأمین شرکتهایی که فعالیت پروژهای دارند، در این پژوهش به طراحی مدل عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرة تامین در تولید پروژهای شرکت عمرانی پارس گرما پرداخته شد. بدین منظور با بررسی نظریهها و مفاهیم و مطالعات کاربردی، توانمندسازها و عوامل م چکیده کامل
با توجه به اهمیت پایداری در زنجیرة تأمین شرکتهایی که فعالیت پروژهای دارند، در این پژوهش به طراحی مدل عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرة تامین در تولید پروژهای شرکت عمرانی پارس گرما پرداخته شد. بدین منظور با بررسی نظریهها و مفاهیم و مطالعات کاربردی، توانمندسازها و عوامل مؤثر بر پایداری زنجیرة تامین شناسایی گردید. سپس پروتکل مصاحبه تدوین شد. روش این پژوهش از نظر فلسفی در پارادایم تفسیرگرایی قرار میگیرد و از نظر هدف توسعهای و کاربردی میباشد. روش گردآوری اطلاعات کتابخانهای و روش جمعآوری دادهها میدانی است. در این پژوهش از مصاحبه و پرسشنامه برای اخذ دیدگاه افراد مورد نظر استفاده شد. تعداد خبرگان 10 نفر از مدیران و تصمیم گیرندگان شرکت پارس گرماست که با استفاده از نمونه گیری قضاوتی شناسایی و معین شدند. تعداد اعضای نمونه نیز 155 نفر است که با توجه به فرمول کوکران، تعداد 120 نفر انتخاب گردیدند. نتیجه تجزیه و تحلیل دادهها نشان داد که مدل پژوهش دارای هفت بعد اصلی ویژگیهای پروژه، ویژگیهای پیمانکاران، ویژگیهای مدیران، ویژگیهای ارتباطی، ویژگیهای سازمانهای نظارتی، ارزیابی عملکرد و ویژگیهای جامعه است و هر یک از این ابعاد مؤلفههای فرعی نیز دارد.
پرونده مقاله
دستیابی به عملکرد برتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. در این میان قابلیتها تأثیر بسزایی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها دارند و از جمله این قابلیتها میتوان به بازاریابی، نوآوری و تحقیق و توسعه اشاره کرد. در این پژوهش سعی بر چکیده کامل
دستیابی به عملکرد برتر هدفی است که سازمانها برای رسیدن به آن به اقدامات مختلفی روی میآورند. در این میان قابلیتها تأثیر بسزایی در ایجاد مزیت رقابتی برای سازمانها دارند و از جمله این قابلیتها میتوان به بازاریابی، نوآوری و تحقیق و توسعه اشاره کرد. در این پژوهش سعی بر ارائه مدلی شده است تا به بررسی رابطه بین قابلیتهای سازمانی، مزیت رقابتی و عملکرد محصول جدید پرداخته شود. بدین منظور تعداد 105 پرسشنامه بین مدیران شرکتهای مواد غذایی شهر مشهد توزیع شد. در این پژوهش از نرمافزار AMOS و SPSS برای تجزیه و تحلیل داده استفاده گردید. نتایج تحقیق نشان می دهد که رابطه معناداری بین قابلیتهای سازمانی (قابلیت بازاریابی، قابلیت نوآوری، قابلیت تحقیق و توسعه) و مؤلفههای مزیت رقابتی (سرعت ارائه محصول و کیفیت محصول) وجود دارد، همچنین یافتههای این تحقیق نشان داد که رابطه معناداری بین شاخصهای مزیت رقابتی و مؤلفههای عملکرد محصول (عملکرد مالی و عملکرد مبتنی بر مشتری) جدید وجود دارد.
پرونده مقاله
جهانیسازی، افزایش مقررات سازمانها و اصرار مشتریان در بارة رعایت مسائل زیستمحیطی باعث شده است سازمانها به بررسی اقدامات لازم جهت بهکارگیری مدیریت زنجیره تأمین سبز، به منظور بهبود عملکرد زیستمحیطی و اقتصادی بپردازند. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی عوامل مؤثر بر استقر چکیده کامل
جهانیسازی، افزایش مقررات سازمانها و اصرار مشتریان در بارة رعایت مسائل زیستمحیطی باعث شده است سازمانها به بررسی اقدامات لازم جهت بهکارگیری مدیریت زنجیره تأمین سبز، به منظور بهبود عملکرد زیستمحیطی و اقتصادی بپردازند. هدف از پژوهش حاضر طراحی الگوی عوامل مؤثر بر استقرار مدیریت زنجیرة تأمین سبز است. این پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای و از نظر روش اجرا جزء تحقیقات توصیفی از نوع پیمایشی محسوب میشود. در ابتدا کلیه پژوهشهای منتشرشده در پایگاههای علمی معتبر داخلی و خارجی مرتبط با عوامل مؤثر بر موفقیت مدیریت زنجیره تأمین سبز با رویکردی نظاممند و استفاده از روش فراترکیب استخراج گردید که حاصل آن طراحی مدلی شامل 29 عامل در 6 بُعد است. سپس با بهکارگیری رویکرد تحلیل و توسعه گزینههای استراتژیک (سودا)، عوامل کلیدی و نقشه راه موفقیت در مدیریت زنجیره تأمین سبز شناسایی شدند. نتایج نشان میدهد که استفاده از ماشینآلات، تجهیزات فیزیکی و تکنولوژیهای سبز در سازمان، بستهبندی سبز، خرید سبز، طراحی سبز، استفاده از تولید ناب، پشتیبانی و حمایت مدیران عملیاتی، میانی و ارشد از اجرای زنجیره تأمین سبز و در نهایت تخصیص هزینه لازم برای تحقق برنامههای زیستمحیطی از کلیدیترین و راهبردیترین عوامل مؤثر در پیادهسازی موفق زنجیرة تأمین سبز محسوب میشوند. بهطورکلی آنچه این پژوهش را از دیگر پژوهشهای داخلی متمایز میکند، ارائه چارچوبی نوین و علمی از عوامل و شناسایی کلیدیترین آنهاست که میتواند راهنمای مدیران ارشد و تصمیمگیران قرار گیرد.
پرونده مقاله