در تجارت رقابتی امروز، شرکتها بی وقفه به دنبال راههای جدید برای کاهش هزینهها و بهبود کیفیت محصولات خود هستند. یک شرکت برای ماندگاری در بازار به منابع مختلفی احتیاج دارد که برای شرکتهای کوچک و متوسط میتواند چالش برانگیز است. بنابراین، شرکتها برای رسیدن به اهداف مشت چکیده کامل
در تجارت رقابتی امروز، شرکتها بی وقفه به دنبال راههای جدید برای کاهش هزینهها و بهبود کیفیت محصولات خود هستند. یک شرکت برای ماندگاری در بازار به منابع مختلفی احتیاج دارد که برای شرکتهای کوچک و متوسط میتواند چالش برانگیز است. بنابراین، شرکتها برای رسیدن به اهداف مشترکشان ظرفیتهای خود را با یکدیگر به اشتراک میگذارند. این اشتراکگذاری میتواند تحت عنوان یک شرکت مجازی صورت گیرد. شرکت مجازی یک اتحاد اقتصادی است که در آن چندین شرکت تواناییهای خود را برای تهیه محصولات و خدمات خاص ارائه میدهند. اموری که به طور سنتی توسط یک شرکت واحد صورت میپذیرفت. مزایای شرکت مجازی ساختار انعطافپذیر و ارائهی پاسخ سریع به بازار است که محصولات و خدمات را با هزینه کمتر، کیفیت بالاتر، ریسک کمتر و مدت زمان کوتاهتر فراهم میکند. بنابراین، انتخاب شریک مناسب برای تکمیل پروژهها یک امر مهم و حیاتی جهت موفقیت در ایجاد همکاری بین شرکتها است. در این مطالعه، یک مدل انتخاب شریک جدیدکه یک برنامهریزی خطی عدد صحیح مختلط (MILP) مبتنی بر مفهوم شرکت مجازی با در نظر گرفتن حمل و نقل مشترک تحت فرضیات مشخص در شرایط قطعی ارائه شده است. هم چنین، یک مثال عددی برای بررسی رفتار مدل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج آن گزارش شده است. نهایتا، حساسیت تابع هدف توسط برخی پارامترها تحلیل میشود و نتایج نشان میدهد که با افزایش دو پارامتر حداکثر تعداد زیر پروژههایی انجام شده توسط یک شریک و ظرفیت حمل و نقل، مجموع هزینه های شبکه یا کاهش پیدا میکند یا تغییری نمیکند.
پرونده مقاله
در میان انواع ریسک های زنجیره تامین، اختلالات گروهی از انواع ریسک هستند که از بلایای طبیعی، تحریم، مشکلات حمل و نقل و خرابی تجهیزات حاصل می­شوند. این ریسک ها بطور جدی می­توانند موجب اخلال در جریان مواد، اطلاعات و جریان نقد گردند. این مطالعه یک مدل ترکیبی را برای چکیده کامل
در میان انواع ریسک های زنجیره تامین، اختلالات گروهی از انواع ریسک هستند که از بلایای طبیعی، تحریم، مشکلات حمل و نقل و خرابی تجهیزات حاصل می­شوند. این ریسک ها بطور جدی می­توانند موجب اخلال در جریان مواد، اطلاعات و جریان نقد گردند. این مطالعه یک مدل ترکیبی را برای مدیریت، ارزیابی و رتبه بندی اختلالات پیشنهاد می­کند. در این تحقیق با ارایه یک مدل ریاضی با در نظر گرفتن پارامتر اختلال به ارزیابی ریسک اختلالات زنجیره تامین پرداخته شده است . در ابتدا روابط بین اختلالات از طریق تکنیک دیمتل فازی فرموله شده، و خروجی دیمتل به عنوان پارامتر وزن وارد مدل شده و سپس مدل با استفاده از الگوریتم های فراابتکاری ژنتیک و روش­های جستجوی محلی حل شده است. نهایتا اختلالات براساس هزینه­هایی که به زنجیره اعمال می­کنند ارزیابی و رتبه بندی شده اند و سپس تعداد تامین کننده مناسب به ازای هر اختلال مشخص گردیده است.
پرونده مقاله
برنامهریزی صحیح و مطلوب سیستم آموزشی امری ضروری است که دستاوردهای فعلی و آیندهی هر کشوری را تضمین میکند. در سالهای اخیر به سبب پاندمی بیماری کرونا بسیاری از سازمانها و مؤسسات علمی تصمیم گرفتند که دورههای آموزشی، پژوهشی و غیره را برای فراگیران به صورت دورههای الک چکیده کامل
برنامهریزی صحیح و مطلوب سیستم آموزشی امری ضروری است که دستاوردهای فعلی و آیندهی هر کشوری را تضمین میکند. در سالهای اخیر به سبب پاندمی بیماری کرونا بسیاری از سازمانها و مؤسسات علمی تصمیم گرفتند که دورههای آموزشی، پژوهشی و غیره را برای فراگیران به صورت دورههای الکترونیکی برگزار کنند. سپس با گذشت زمان و واکسینه شدن جمعیت قابل قبولی از جوامع تصمیم سازمانها و مؤسسات مذکور بر آن شد که دورهها به صورت تلفیقی از دورههای الکترونیکی و دورههای حضوری اجرا گردند. در مقالهی حاضر با توجه به مسئلهی ذکر شده، مدلسازی ریاضی مبتنی بر چگونگی برنامهریزی سیستم آموزشی با هدف کمینهسازی هزینهیابی چندهدفه مرتبط با این سیستم صورت گرفت. در بخشهایی از مدلسازی که مرتبط با دورههای حضوری است، عناصری چون هزینههای تأمین امکانات، تجهیزات، فضای برگزاری دورهها با توجه به رعایت نکات مرتبط با بیماری کووید -۱۹ مد نظر قرار گرفته است. به جهت پیچیدگی ساختار مسئله مدل شده، مسئله حاضر جز مدلهای NP-hard محسوب میگردد؛ لذا جهت حل آن در ابعاد کوچک از نرمافزار گمز و برای دستیابی به مجموعه جواب پارتو در ابعاد متوسط و بزرگ از الگوریتم فراابتکاری ژنتیک و دستهی میگوها بهره گرفته شده است. در نهایت نتایج مستخرج از حل مدلسازی ریاضی با استراتژیهای منتخب، دستیابی به جوابهای بهینه در زمان کمتر و سریعتر با بهکارگیری الگوریتمهای فراابتکاری نسبت به روش دقیق و کارایی مطلوب الگوریتمهای مذکور را نشان داده است.
پرونده مقاله
جهتیابی یک توانایی حیاتی برای انسان و حیوان محسوب میگردد. برای بهبود مهارتهای جهتیابی در رباتها، میتوان از روشی که حشرات در طبیعت با کمک آن جهتیابی میکنند، الهام گرفت. یک سوال اصلی در مورد حشراتی که به کمک توانایی بصری خود جهتیابی میکنند؛ این است که آنها چه چکیده کامل
جهتیابی یک توانایی حیاتی برای انسان و حیوان محسوب میگردد. برای بهبود مهارتهای جهتیابی در رباتها، میتوان از روشی که حشرات در طبیعت با کمک آن جهتیابی میکنند، الهام گرفت. یک سوال اصلی در مورد حشراتی که به کمک توانایی بصری خود جهتیابی میکنند؛ این است که آنها چه اطلاعاتی از تصاویر طبیعی را در پیدا کردن جهت حرکت استفاده میکنند؟ برای جهتیابی، میتوان از روش مینیمم تابع اختلاف تصویر چرخشی (MrIDF) به کمک پردازش تصاویر پانوراما استفاده کرد [1]. در روش MrIDF حتی با شیفت کامل در صورتی-که فاصله مکان تصویر نمای فعلی تا تصویر مرجع زیاد شود، نمیتوان مسیر برگشت را به دلیل زیاد شدن اختلاف دو تصویر، بهدرستی شناسایی کرد. در این مقاله، ما راهکاری ارائه میدهیم که در نقاط دور از مکان مرجع نیز، میتوان مسیر و زاویه برگشت را شناسایی کرد. همچنین با استفاده از الگوریتم بهینهسازی استراتژی تکاملی انطباق ماتریس کوواریانس (CMA-ES)، کارآیی روش MrIDF را بهبود میبخشیم و در ادامه کارآیی آن را در قالب یک مثال ناوبری نشان میدهیم. نتایج نشان میدهند که یافتن جهت حرکت از طریق الگوریتم پیشنهادی، با دقت کافی و در زمان بسیار کمتری انجام میشود.
پرونده مقاله
در این مقاله ابتدا نگاهی کوتاه به مفهوم یادگیری و تاریخچهی یادگیری پرداخته شد، سپس تعریفی برای آموزش به روش ریاضی کاری و آموزش به روش ریاضی فهمی ارائه شد. مراحل یادگیری به صورت اشارهوار معرفی شد. ما یادگیری را به صورت دو پالس معرفی کردیم که هر پالس نیز شامل دو مرحله ا چکیده کامل
در این مقاله ابتدا نگاهی کوتاه به مفهوم یادگیری و تاریخچهی یادگیری پرداخته شد، سپس تعریفی برای آموزش به روش ریاضی کاری و آموزش به روش ریاضی فهمی ارائه شد. مراحل یادگیری به صورت اشارهوار معرفی شد. ما یادگیری را به صورت دو پالس معرفی کردیم که هر پالس نیز شامل دو مرحله است. پالس اول مربوط به ناتوانی و پالس دوم مربوط به توانایی است. این مراحل را برای آموزش ریاضی با بیان مثال، برای هر مرحله یادگیری مورد بررسی قرار دادیم. برای تعیین نسبت بهینه آموزش به دو روش ریاضی کاری و ریاضی فهمی، ابتدا چهار مثال برای چهار مرحله آموزش طراحی شد، سپس این دو روش برای کلاسهای مختلف آموزش ریاضی عمومی دانشجویان فنی و مهندسی در دانشگاه آزاد به کار گرفته شد. دادههای بهدست آمده را به کمک تحلیل پوششی دادهها تحلیل کردیم. ورودیها ریاضیکاری و ریاضیفهمی است. خروجیها یادگیری در پالس اول و یادگیری در پالس دوم است که در نهایت به نسبت بهینه استفاده از هر دو روش در یک کلاس آموزشی رسیدهایم، سپس برای جدول بهینه، با استفاده از درونیابی توابع چندمتغیره، ضابطهای برای دونوع آموزش ارائه دادیم که به صورت یک تابع دومتغیره است. در این تابع، دامنه درصد آموزش به هر دو روش است و برد کارایی است. در نهایت از روی ضابطه تابع و یا نمودار تابع میتوان تعیین کرد نسبت آموزش به هر دو روش بیان شده، چقدر کارایی دارد.
پرونده مقاله