هدف: این مقاله با هدف بررسی توانمندی آینده نگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات این توانمندی بر نوآوری، کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران و همچنین عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران به رشته تحریر در آمده است. زمینه: در قسمت نخست پس از بررسی معرفی آیندهنگاری شرکتی ا چکیده کامل
هدف: این مقاله با هدف بررسی توانمندی آینده نگاری شرکتی در سازمانها و همچنین اثرات این توانمندی بر نوآوری، کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران و همچنین عملکرد سازمانی در صنعت بانکداری ایران به رشته تحریر در آمده است. زمینه: در قسمت نخست پس از بررسی معرفی آیندهنگاری شرکتی از دو منظر محتوایی و فرایندی به ابعاد تشکیل دهنده این سازه پرداخت شده و در ادامه رابطه آیندهنگاری شرکتی با نوآوری و تصمیمگیری راهبردی و تأثیر آن بر عملکرد سازمانی در قالب مدلی ساختاری مورد بررسی و کنکاش قرار گرفته است. روش: دادههای تحقیق با استفاده از ابزار مصاحبه و پرسشنامه در صنعت بانکداری ایران شامل بانکهای تجاری دولتی، تخصصی دولتی، قرض الحسنه و غیردولتی و مشتمل بر30 بانک جمعآوری و اعتبار مدل اندازهگیری با 93 نمونه و از طریق تحلیلهای آماری توصیفی، استنباطی و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از دو نرم افزار SPSS و SMART PLS تأیید شده است. یافتهها: نتایج حاکی از آن است که آیندهنگاری شرکتی با ایفای سه نقش آغازگر، راهبرد پرداز و حریف بر نوآوری اثرگذار است. همچنین نتایج تحقیق بیانگر آن است که می توان با استفاده از اطلاعات حاصل از آیندهنگاری و تشخیص علائم ضعیف، به کاهش عدمقطعیت اقدام و با ارائه هشدارهای پیشدستانه کیفیت تصمیمگیری راهبردی مدیران را بهبود بخشیده و عملکرد سازمانی را ارتقاء داد.
پرونده مقاله
زمینه فلسفی با انگاره انتقادی و نحله کنش متقابل گرایی نمادین با جهت گیری بنیادی و رویکرد استقرایی و صبغه کیفی از نوع کتابخانه ای با استراتژی گرند تئوری گونه جمعیت ساختی به روش فراترکیب و تحلیل محتوا با هدف توصیف و اکتشاف مدل سرآمدی کسبوکار و شناسایی متغییرها و شاخصهای چکیده کامل
زمینه فلسفی با انگاره انتقادی و نحله کنش متقابل گرایی نمادین با جهت گیری بنیادی و رویکرد استقرایی و صبغه کیفی از نوع کتابخانه ای با استراتژی گرند تئوری گونه جمعیت ساختی به روش فراترکیب و تحلیل محتوا با هدف توصیف و اکتشاف مدل سرآمدی کسبوکار و شناسایی متغییرها و شاخصهای آن مبتنی بر رویکرد آینده پژوهی می باشد.روشها بهوسیله تکنیک فراترکیب و فرا تحلیل به کدگذاری باز، محوری و انتخابی میپردازد که خروجی آنیک مفهوم جدید هست. گردآوری دادههای این مقاله بر اساس مطالعات اسناد درزمینهٔ مدلهای تعالی هست. جامعه موردمطالعه بهطور دقیقتر شامل مدلهای موجود در مجلات و نشریات معتبر با منطق نمونهگیری نظری است تا به اشباع نظری برسیم و برای روایی از دو استراتژی مشارکت بلندمدت و همهجانبه نگری جهت تأیید پایایی از دو کدگذار با توافق روی کدگذاری باز در این پژوهش مورداستفاده قرار گرفته است. جهت تحلیل از نرمافزار مکس کیودا استفادهشده است.یافتهها این پژوهش که از 101 مدل مفهومی سرآمدی موردمطالعه در مرحله کدگذاری به 869 مفهوم یا کدباز به دست آمد. سپس کدهای اولیه مشترک ازنظر معنایی به 24 مقوله عمده تقسیم شد؛ که در مرحله کدگذاری انتخابی منجر به ایجاد 5 بعد گردید و نتیجه به دست آمده ایجاد مفهوم نظری با ابعاد مردم، بازار، کار، مدیریت و عوامل زمینهساز تعیین گردید.که این نظریه کمک شایانی به سرآمدی کسب و کارهای کوچک و متوسط با در نظر گرفتن پارادایم های جدید جهت ارزیابی کسب و کار های در آینده می باشد.
پرونده مقاله
زمینه: سازمان های موفق بر اساس اهداف کلان خود، قابلیت های استراتژیک نیروی انسانی مورد نیاز خود را شناسایی می کنند یا کارکنان خود را برای کسب این قابلیت ها، پرورش می دهند. هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی در شعب بانک صادرات ایران می باشد. چکیده کامل
زمینه: سازمان های موفق بر اساس اهداف کلان خود، قابلیت های استراتژیک نیروی انسانی مورد نیاز خود را شناسایی می کنند یا کارکنان خود را برای کسب این قابلیت ها، پرورش می دهند. هدف: هدف این پژوهش ارائه الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی در شعب بانک صادرات ایران می باشد. روش: قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی از طریق مطالعات اکتشافی و نظرسنجی از خبرگان آگاه به موضوع با بکارگیری تکنیک دلفی، شناسایی شد. جهت انتخاب نمونه از روش نمونهگیری غیر تصادفی از نوع گزینشی استفاده شد و نمونه آماری پژوهش از بین اساتید، مدیران و کارشناسان بانک صادرات به تعداد 18 نفر انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات، بررسی اسناد و مدارک و پرسشنامه نیمه ساختاریافته بود. برای تحلیل داده ها، از آزمون t تک نمونه ای، تحلیل عاملی و روش مدل یابی معادلات ساختاری برای ساخت مدل پژوهش با استفاده از نرمافزار لیزرل و پی ال اس استفاده شد. یافتهها: یافته ها نشان داد الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی دارای ابعاد قابلیتهای رهبری، قابلیتهای اصلی منابع انسانی، قابلیتهای ویژه نقش منابع انسانی و صفات فردی میباشد چون طبق آزمون تحلیل عاملی، تمامی ضرایب استاندارد بزرگتر از 5/0 و میزان بارهای عاملی بزرگتر از96/1 می باشد. نتیجهگیری: با توجه به اینکه الگوی قابلیتهای استراتژیک منابع انسانی برای اولین بار در کشور طراحی شده است، لازم است مدیران بر ابعاد و مولفه هایی که قبلاً مورد توجه نبوده، تمرکز کنند. همچنین، می توان از این الگو در سایر بانک ها و سازمان ها استفاده کرد.
پرونده مقاله
تمدن ها در طول تاریخ همواره سه دوران ظهور ، رشد و شکوفایی و افول را تجربه کرده اند. تمدن اسلامی نیز در برهه های مختلف، این دوران ها را سپری نموده است. برای شناخت عوامل افول و چالش های پیش روی هر تمدنی باید گفتمان غالب آن عصر را شناخت. از آن جایی که هم اکنون در دوران مدر چکیده کامل
تمدن ها در طول تاریخ همواره سه دوران ظهور ، رشد و شکوفایی و افول را تجربه کرده اند. تمدن اسلامی نیز در برهه های مختلف، این دوران ها را سپری نموده است. برای شناخت عوامل افول و چالش های پیش روی هر تمدنی باید گفتمان غالب آن عصر را شناخت. از آن جایی که هم اکنون در دوران مدرن بسر می بریم و گفتمان غالب، مدرنیته است ؛ لذا باید چالش های تمدنی دوران مدرن را فهم نمود تا بتوان علاوه بر تصور آینده های ممکن برای رسیدن به آینده ی مطلوب برنامه ریزی کرد؛ بنابراین در این مقاله با روش توصیفی-تحلیلی بعد از تعریف تمدن و بیان اهمیت آینده نگری و تدبیر امور در آیات و روایات، پنج مورد از چالش های تمدنی با استفاده از نظریات آینده پژوه معاصر ، ریچارد اسلاتر ، احصا شده است؛ از جمله این چالش ها عبارتند از: دنیای دو بعدی صنعتی یا فلوتر، ایدئولوژی رشد اقتصادی، آینده مقهور تکنولوژی، تاثیر بر نظام جهانی و تفکر کوتاه مدت.
پرونده مقاله
انواع هوشمندی از عوامل مهم تاثیرگذار در سرعت سریع پیشرفت های فناورانه و انقلاب های صنعتی چهارم می باشد. از مهمترین انواع هوشمندی، هوشمندی فناوری است که نقش بسزایی در ارائه محصول یا خدمت جدید دارد. هر چند هوشمندی فناوری قابل مدیریت نیست، اما دارای مولفه هایی می باشد که چکیده کامل
انواع هوشمندی از عوامل مهم تاثیرگذار در سرعت سریع پیشرفت های فناورانه و انقلاب های صنعتی چهارم می باشد. از مهمترین انواع هوشمندی، هوشمندی فناوری است که نقش بسزایی در ارائه محصول یا خدمت جدید دارد. هر چند هوشمندی فناوری قابل مدیریت نیست، اما دارای مولفه هایی می باشد که مدیریت این مولفه ها، سطح مدیریت هوشمندی فناوری را ارتقاء می دهد. جامعه آماری این پژوهش شامل مدیران و کارشناسان صنعت تولید توربین بادی می باشند و برای تجزیه و تحلیل داده ها از معادلات ساختاری با نرم افزار Smart PLS استفاده نموده ایم. در این مقاله مولفه های مدیریت هوشمندی فناوری در صنعت تولید توربین بادی را شناسایی نموده و متغیرهای تاثیر گذار در هرمولفه که در ارتقاء نظام مدیریت هوشمندی فناوری این صنعت، مهم است را مشخص و با نظر خبرگان دسته بندی، و در جهت بهبود آنها پیشنهاداتی ارائه کرده ایم. نتایج حاکی از آن است که مولفه های کلیدی تاثیر گذار بر ارتقاء نظام مدیریت هوشمندی فناوری عبارتند از :پویش محیطی، مدیریت نوآوری، مدیریت دانش، مدیریت فناوری اطلاعات، مدیریت فناوری، مدیریت تحقیق و توسعه، و مدیریت استراتژیک. به عبارتی توجه به شاخص های هریک از این مولفه ها تاثیر معناداری بر ارتقاء مدیریت هوشمندی فناوری در صنعت تولید توربین باد می تواند داشته باشد.
پرونده مقاله
گسترش فرهنگ وقف ، یکی از عمده ترین فاکتور ، انهدام تراکم ثروت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ارزش های معنوی و الهی ، در شکل توزیع عادلانه ی ثروت ، محسوب می شود و با درک از همین نکته ، یعنی موثریت ژرف وقف در توسعه ای اقتصادی، فکری ، فرهنگی و معنوی جوامع است ، آگاهی چکیده کامل
گسترش فرهنگ وقف ، یکی از عمده ترین فاکتور ، انهدام تراکم ثروت در جامعه و ایجاد بستر مناسب برای رشد ارزش های معنوی و الهی ، در شکل توزیع عادلانه ی ثروت ، محسوب می شود و با درک از همین نکته ، یعنی موثریت ژرف وقف در توسعه ای اقتصادی، فکری ، فرهنگی و معنوی جوامع است ، آگاهی از فرهنگ وقف در بین افراد جامعه ودیدگاه مدیران ومتولیان امور وقفی در مورد آن وعوامل مؤثر بر آن می تواند در جهت دهی موقوفات ونظام فرهنگی وقف مؤثر باشد. در این پژوهش ابتدا یک الگوی کیفی برای مدیریت توسعه فرهنگ وقف بر اساس مصاحبه با خبرگان تدوین شد و سپس بر اساس یک مطالعه کمِی با 482 نفر نمونه آماری، به تبیین و اعتباریابی این الگو پرداخته شد. یافته های تحقیق در بخش کیفی نشان داد که الگوی مدیریت توسعه فرهنگ وقف دارای 2 بعُد و 18 مولفه است. مولفه ها شامل شبکه های شغلی، شبکه های محلی، شبکه های ملی و شبکه های بین المللی مربوط به بعُد شبکه های اجتماعی و مولفه های صداقت، حمایت اجتماعی، نهادینه شدن قوانین، مسئولیت پذیری، عدالت، همکاری و همدلی، اعتماد، رضایت، همبستگی، تعهد و تعلق، اخلاق، کنش متقابل، انسجام و احترام به هم مربوط به بعُد هنجارهای اجتماعی از مقوله کلی توسعه مدیریت فرهنگ وقف بود. یافته های بخش کمُی نیز از برازش خوب الگوی ساختاری با داده های جامعه آماری بود و الگوی مذکور تبیین مناسبی در جامعه آماری دارد.
پرونده مقاله
چکیده زمینه : امروزه برند سازی شهری و داشتن برند مقصد از ضروریات بازاریابی گردشگری می باشد. شهرها مانند محصولات تجاری برای رسیدن به موفقیت ، نیاز دارند تا برند شوند. یک برند شهری برمبنای ارزش ها ، نگرش ها، رفتارها و خصوصیات شهر پایه ریزی می شود . برند سازی شهری به عنوان چکیده کامل
چکیده زمینه : امروزه برند سازی شهری و داشتن برند مقصد از ضروریات بازاریابی گردشگری می باشد. شهرها مانند محصولات تجاری برای رسیدن به موفقیت ، نیاز دارند تا برند شوند. یک برند شهری برمبنای ارزش ها ، نگرش ها، رفتارها و خصوصیات شهر پایه ریزی می شود . برند سازی شهری به عنوان یک برند مقصد گردشگری ،توسط ارائه تصویر شهر ، منبعی از ارزش اقتصادی ،اهمیت سیاسی و فرهنگی - اجتماعی به منظور افزایش مزیت رقابتی در نظر گرفته می شود. برای ساخت یا بازسازی برند در ذهن مخاطب باید برنامه ای هدفمند داشت.از این رو ضرورت تبیین برند شهری نیازمند راهبردی است که به شهر هویت فراموش نشدنی بدهد. هدف :این پژوهش طراحی مدل برند شهری با درنظرگرفتن مقصد گردشگری است . روش :این پژوهش از نوع کاربردی بوده و بر اساس نظریه داده بنیاد انجام شده است . در این پژوهش کیفی 22 نفر از مدیران شهری ،متخصصین و اساتید حوزه ی برند سازی شهری و گردشگری، مورد مصاحبه های ساختاری عمیق قرار گرفتند و سپس داده های حاصل از آنها با استفاده از کد گذاری باز ،محوری و انتخابی تجزیه و تحلیل شد . یافته ها:پژوهش نشان می دهد راهبردهای مدرن توسعه شهری ، الگوسازی شهری، تعیین خط مشی با محوریت گردشگری و شناسایی گردشگری شهری از شرایط علّی برند سازی شهری است نتایج: پیامدهای برند سازی شهری( یکپارچگی فرآیند ، تقویت و بهبود جایگاه شهر ،توسعه گردشگری پایدار ، توسعه اقتصادی شهر و صلح و دوستی جوامع) نتایج تحقیق محسوب می شوند.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدلی به منظور ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 20 نفر از کلیه چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر عبارت بود از ارائه مدلی به منظور ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر. روش پژوهش عبارت بود از روش ترکیبی کیفی به روش تئوری زمینه ای و مدل معادلات ساختاری به روش کمی. تعداد نمونه در بخش کیفی که به صورت هدفمند انتخاب شد، 20 نفر از کلیه مدیران ارشد و صاحب نظران، خبرگان، مدیران صنایع هایتک ایران در بخشهای مختلف شامل: تکنولوژی، اطلاعات، نانو، بایو، ژنتیک و غیره؛ در بخش کمی، با استفاده از فرمول کوکران 337 نفر از انتخاب شدند. ابزار تحقیق عبارت بود مصاحبه نیمه ساختار یافته و پرسشنامه محقق ساخته. تجزیه و تحلیل داده های جمع آوری شده، در بخش کیفی به روش دلفی و از طریق کدگذاری (باز، محوری و انتخابی) با استفاده از نرم افزار MAXQDA و در بخش کمی به دو روش توصیفی و استنباطی با استفاده از نرم افزارهای SPSS 16 و Smart PLS انجام شد. نتایج نشان داد چهارده مولفه در تبیین مدل ارائه مدل کسب و کار فنبازارها در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر نقش دارند که عبارتند از؛ شرکای کلیدی، فعالیت های کلیدی، جریان درآمد، منابع کلیدی - فیزیکی، منابع کلیدی- فکری، منابع کلیدی- منابع انسانی، ارزش- نام تجاری، ارزش- حرکت در لبه علم و فناوری، ارزش- قیمت، ارزش- تحویل به موقع و دسترسی آسان، روابط با مشتری، بخش مشتری، کانال های توزیع، و در نهایت هزینه ها و ساختار آن. جهت بررسی برازش مدل، به بررسی X2، R و RS؛ پرداخته شد که وجود X2 پایین و نسبت کای دو به درجه آزادی کمتر از سه، و همچنین ضریب تعینن و ضریب تعیین تعدیل شده محاسبه شده؛ نشاندهنده برازش مناسب مدل بود.
پرونده مقاله
زمینه: شهر قم هشتمین شهر کشور از لحاظ جمعیت و دومین شهر زیارتی کشور پس از مشهد است وجود مرکزیت پذیرش طلاب علوم دینی و موقعیت جغرافیایی بهعنوان شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب، مقوله حملونقل را به مسئلهای مهم در این شهر مبدل ساخته است.هدف: آینده نگاری توسعه چکیده کامل
زمینه: شهر قم هشتمین شهر کشور از لحاظ جمعیت و دومین شهر زیارتی کشور پس از مشهد است وجود مرکزیت پذیرش طلاب علوم دینی و موقعیت جغرافیایی بهعنوان شاهراه مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب، مقوله حملونقل را به مسئلهای مهم در این شهر مبدل ساخته است.هدف: آینده نگاری توسعه سیستم حمل و نقل عمومی در شهر قم با تحلیل تاثیرات متقابل. روش: با منطق تحلیل و بررسی مورفولوژیک یک سری ابعاد و شاخصها به عنوان عوامل موثر در توسعه حمل و نقل عمومی مشخص شدند و با استفاده از نرم افزار سناریو ویزارد، سناریوهای سازگار از ترکیب شاخصهای مختلف طبق نظر کارشناسان معاونت حمل و نقل شهر قم، بدست آمدند.یافتهها: سناریو سازگار نخست با میزان سازگاری 46 به عنوان سازگارترین سناریو، شامل طراحی تقاطعها، جمعیت ساکن ( رفاه شهروندان)، ایمنی ( رفع نقاط حادثه خیز)، مدیریت حمل و نقل شخصی، نقش پلیس راهنمایی و رانندگی و کاربرد درست چراغهای راهنمایی و رانندگی برای مدیریت ترافیک شهر قم انتخاب شد.نتیجهگیری: از میان شاخص مختلف ترکیبهای طراحی تقاطعها، جمعیت ساکن( رفاه شهروندان)، حمل و نقل همگانی، توجه به مسائل زیست محیطی، توسعه و ترویج حمل و نقل پاک، چراغهای راهنمایی ورانندگی ، سیستم هوشمند کنترل ترافیک (ITS) و پلیس راهنمایی و رانندگی بیشترین میزان سازگاری رو بدست آورند.
پرونده مقاله
چکیدههدف این پژوهش ارتقاء مدل رقابت پذیری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده بود. پژوهش از نوع کاربردی و آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پست های مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاههای استان تهران در نظر گرفته شد چکیده کامل
چکیدههدف این پژوهش ارتقاء مدل رقابت پذیری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در آینده بود. پژوهش از نوع کاربردی و آمیخته بود. جامعه و نمونه آماری در بخش کیفی شامل خبرگان علمی و دانشگاهی با پست های مدیریتی و در بخش کمی شامل اعضاء هیئت علمی دانشگاههای استان تهران در نظر گرفته شد. روش نمونه گیری بهصورت نمونهگیری احتمالی در بخش کیفی و غیر احتمالی در بخش کمی صورت پذیرفت. در بخش کیفی از ابزار مصاحبه با خبرگان و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات و داده های کیفی از تحلیل محتوا و در بخش کمی از آزمون نرمال سازی، آزمون t تک نمونه ای و گروهی، رگرسیون خطی، مدل یابی معادلات ساختاری و تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. یافته های بدست ابعاد و شاخص های رقابت پذیری را مشخص نموده و همچنین نشان داد که دانشگاهها در تمامی این شاخصها و ابعاد(رقابت پذیری) دچار مشکل هستند. مشکل از این جهت که به نظر پاسخگویان ، در تمامی شاخصها و ابعادوضعیت موجود با وضعیت مطلوب( میزان بازدههی و کارایی دانشگاه با توجه به ابزارها و امکانات موجود) تفاوت معنیداری دارد. این به این معنی است که دانشگاههای استان تهران نتوانستهاند به نتبجه مطلوب دست یابند و در تمامی ابعاد و شاخصها ضعیف عمل کردهاند.و در نهایت مدل نهایی در وضعیت مطلوب ارائه گردید.
پرونده مقاله