• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - نقش عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی در بزه‌ دیدگی در فضای مجازی
        عیسی خواجوند احمدی سارا ابراهیمی
        آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای یکی از عمده‌ترین عوامل تهدیدکننده نظام اجتماعی تلقی شده و از عوامل کندشدن روند توسعه و در مواردی عامل بازدارنده آن محسوب می‌شود؛ بنابراین موفقیت در مقابله با آسیب‌های اجتماعی معرف موفقیت در توسعه و بهبود حیات اجتماعی جامعه است. یکی از این چکیده کامل
        آسیب‌های اجتماعی در هر جامعه‌ای یکی از عمده‌ترین عوامل تهدیدکننده نظام اجتماعی تلقی شده و از عوامل کندشدن روند توسعه و در مواردی عامل بازدارنده آن محسوب می‌شود؛ بنابراین موفقیت در مقابله با آسیب‌های اجتماعی معرف موفقیت در توسعه و بهبود حیات اجتماعی جامعه است. یکی از این آسیب‌ها که خود معلول توسعه جامعه وگسترش فن‌آوری اطلاعات و ارتباطات بوده، بزه‌دیدگی در فضای مجازی است. لذا پژوهش حاضر با هدف شناسایی رابطه عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی با بزه دیدگی در فضای مجازی صورت پذیرفت. جامعه آماری شامل کلیه دانش آموزان دختر دوره متوسطه شهر تهران بود که 326 نفر از آن ها با استفاده از روش نمونه گیری گلوله برفی مجازی به عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. شرکت‌کنندگان در این پژوهش به مقیاس‌های بزه‌دیدگی در فضای مجازی (بوئلگا و همکاران، 2019)، خودپنداره (گارسیا-گراو و همکاران، 2014)، ارتباط والد-نوجوان (پورسل، 2007) و قربانی‌شدن توسط همسالان (جوزف و استاکتون، 2018) به صورت برخط پاسخ دادند. نتایج تحلیل رگرسیون چندگانه نشان داد خودپنداره، ارتباط والد-نوجوان و قربانی‌شدن توسط همسالان پیش‌بینی‌کننده تجربه بزه دیدگی در فضای مجازی در میان دانش‌آموزان هستند که در این میان ارتباط بی‌دردسر والد-نوجوان و قربانی شدن کلامی و دستکاری اجتماعی توسط همسالان به عنوان عامل خطر برای افزایش بزه‌دیدگی در فضای مجازی و خودپنداره اجتماعی و جسمانی و ارتباط باز والد-نوجوان به عنوان عوامل محافظ در برابر بزه‌دیدگی در فضای مجازی محسوب می شوند. این نتایج، اهمیت توجه به وضعیت حضور دانش آموزان در فضای مجازی و خطرات ناشی از آن و تدبیر و کاربست راهکارهایی برای تقلیل عوامل منفی اثرگذار و مرتبط با بزه‌دیدگی در فضای مجازی و ایجاد و بهبود عوامل مثبت محافظ را توسط خانواده و نظام آموزش وپرورش مورد تأکید قرار می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - تبیین نقش شبکه های اجتماعی مجازی در رفتار اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم
        نیما بزاززادگان سید علی رحمان زاده افسانه مظفری
        رفتاراقتصادی از ارکان اصلی زندگی اجتماعی است تا حدی که کارل مارکساز اقتصاد به عنوان "زیربنا" و از بقیه نهادها به عنوان "روبنا" یاد می ‌کند. به عقیده او منبع اصلی دگرگونی‌ و هر رفتار اجتماعی؛ عوامل اقتصادی هستند(بشیریه، 21:1376) از سوی دیگر به دنیای مجازی قاره ششم گفته م چکیده کامل
        رفتاراقتصادی از ارکان اصلی زندگی اجتماعی است تا حدی که کارل مارکساز اقتصاد به عنوان "زیربنا" و از بقیه نهادها به عنوان "روبنا" یاد می ‌کند. به عقیده او منبع اصلی دگرگونی‌ و هر رفتار اجتماعی؛ عوامل اقتصادی هستند(بشیریه، 21:1376) از سوی دیگر به دنیای مجازی قاره ششم گفته می شود که همه ساکنان پنج قاره دیگر،در آن ساکن هستند. سرعت پرشتاب علم و انتقال اطلاعات به مدد گسترش ارتباطات به سمتی می رود که آن هایی که در پنج قاره نیت هر گونه فعالیتی (علمی، سیاسی، اقتصادی و....) را دارند، باید در قاره ششم سهمی برای خود در نظر گیرند (خلیلی،1394: 60). این پژوهش در صدد تحلیل تاثیرات فضای مجازی بر رفتارهای اقتصادی شهروندان تهرانی در دوره پسا تحریم(6 ماهه اول سال 1397) با استفاده از نظریات شبکه مجازی و رفتار اقتصادی است. نوع این پژوهش کاربردی است و روش اصلی پیمایش می باشد. جامعه آماری را شهروندان بالای بیست سال تهرانی تشکیل می دهند و با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب و مورد مطالعه قرارگرفتند. ابزار جمع آوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. پایایی ابزار جمع آوری داده ها با ضریب آلفای کرونباخ و روایی آن با روایی محتوایی(روایی خبرگان) از طریق شاخص CVR یا ضریب لاوشه انجام شده است. نتایج نشان می دهد،رفتار اقتصادی که به عنوان متغیر وابسته ودارای بعدهای گرایش اقتصادی،کنش اقتصادی وشناخت اقتصادی است درحد متوسط رو به پایین بوده است .گرایش اقتصادی ،کنش اقتصادی و شناخت اقتصادی شهروندان موردمطالعه درحدمتوسط رو پایین است. ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و رفتاراقتصادی،کنش اقتصادی ،گرایش اقتصادی معنادار بوده است و فرضیه محقق مورد تأیید قرار می گیرد ولی ارتباط بین میزان استفاده از فضای مجازی و شناخت اقتصادی معنادار نمی باشدو فرضیه محقق مورد تأیید قرار نمی گیرد. میزان مراجعه به وبلاگ ها، میزان مراجعه به فروم ها و میزان مراجعه به ویکی ها تأثیر مستقیمی بر رفتار اقتصادی دارند. میزان مراجعه به وبلاگ ها، میزان مراجعه به میکروبلاگ ها و میزان مراجعه به فروم ها تأثیر مستقیمی بر کنش اقتصادی دارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - عملکرد سازمان تامین اجتماعی در تحقق عدالت اجتماعی
        مجید بدلی وند حبیب الله کریمیان سروش فتحی
        عدالت اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین آرمان های بشری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران بوده است و نابرابری و یااحساس نابرابری مهمترین عامل ایجاداحساس بی عدالتی است .لذا تحت تاثیر نظریه های ارائه شده در این زمینه و خواست و اراده ملت ها برای کاهش نابرابری و تحقق چکیده کامل
        عدالت اجتماعی به عنوان یکی از مهمترین آرمان های بشری از دیرباز مورد توجه اندیشمندان و صاحب نظران بوده است و نابرابری و یااحساس نابرابری مهمترین عامل ایجاداحساس بی عدالتی است .لذا تحت تاثیر نظریه های ارائه شده در این زمینه و خواست و اراده ملت ها برای کاهش نابرابری و تحقق عدالت به ویژه در دنیای مدرن نهادهاو سازمان های مختلفی ایجاد شده اند.هدف این مطالعه بررسی عملکرد سازمان تامین اجتماعی در تحقق عدالت اجتماعی است . روش تحقیق از نوع پیمایش و جامعه آماری کلیه بیمه شدگان اداره کل تامین اجتماعی غرب تهران بزرگ می باشد که یک نمونه 385 نفری با استفاده از فرمول کوکران تعیین و به شیوه نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب شدند. که اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزارspss بر مبنای میزان 12 شاخص خدمات سازمان تامین اجتماعی مورد تحلیل قرار گرفته اند.که مهم‌ترین تعهدات و خدمات سازمان تامین اجتماعی مستمریبازنشستگی ، مستمریاز کار افتادگی ، مستمری بازماندگان ، مقرریبیمه بیکاری ، غرامت دستمزد ایام بیماری ، غرامت دستمزد ایام بارداری ، پرداخت هزینه وسایل کمک پزشکی، کمک هزینه ازدواج و کمک هزینه کفن و دفن است. تحلیل داده ها نشان می دهد که2/6درصدازپاسخگویان مورد مطالعه، عملکردسازمان تامین اجتماعی رادرحدخیلی بد،4/17درصدازپاسخگویان درحد بد، 4/34درصدازپاسخگویان درحدمتوسط،4/27درصددر حدخوب و5/14درصد در حد خیلی خوب می دانند، بنابراین اکثریت پاسخگویان، عملکرد تامین اجتماعی را در حد متوسط می دانند. یافته های استنباطی موید این واقعیت است که میزان تأثیر نقش و جایگاه تامین اجتماعی(ارائه خدمات بیمه ای و درمانی) بر هر یک از شاخص های عدالت اجتماعی به ترتیب عبارت اند از: نظام حمایتی و بازتوزیعی(77/0)، شرایط برابر برای دسترسی به فرصتها و منابع(71/0) و استحقاق و شایستگی(64/0). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - مطالعه جامعه شناختی پیامدهای اجتماعی تعرفه گذاری کالاهای وارداتی و ارتباط آن با توسعه اقتصادی در ایران
        سید جلال محمودی مصطفی ازکیا میثم موسایی
        تعرفه گذاری کالای وارداتی و رابطه آن با توسعه اقتصادی در ایران از موضوعات اقتصادی می باشد که دارای زمینه ها و پیامدهای اجتماعی گوناگونی است. این مقاله تحقیقی کیفی با استفاده از روش نظریه بنیانی و تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته است که با روش نمونه گیری هدفمند به برر چکیده کامل
        تعرفه گذاری کالای وارداتی و رابطه آن با توسعه اقتصادی در ایران از موضوعات اقتصادی می باشد که دارای زمینه ها و پیامدهای اجتماعی گوناگونی است. این مقاله تحقیقی کیفی با استفاده از روش نظریه بنیانی و تکنیک مصاحبه عمیق نیمه ساختار یافته است که با روش نمونه گیری هدفمند به بررسی پیامدهای اجتماعی تعرفه گذاری کالای وارداتی از دیگاه کارشناسان گمرک ایران پرداخته است. در این روش با کدگذاری 20 مصاحبه با مشارکت کنندگان اشباع نظری حاصل گردید. بر اساس نتایج حاصل از تحقیق، استنباط نظری محقق بر این است که شرایط علی ناشی از زمینه های اجتماعی و اقتصادی جامعه ایران مانند نوسانات تعرفه ای، تعدد متولیان تجارت و ... با مداخله گری عناصری چون زمانمند نبودن حمایت های دولتی و بی توجهی به تجارب سایر کشورها و راهبردها و تعاملات اتخاذ شده مقطعی و منفعلانه، بی توجه به معیار های توسعه اقتصادی به پیامدهای اجتماعی همچون فساد اداری،دور زدن قانون، افزایش قاچاق، عدم رقابت پذیری کالای ایرانی، کولبری و ... منجر گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - تلویزیون، توانمندسازی فردی و فقر انسانی؛ تبیین چارچوب کارکردی
        میثم سام بند علی اکبر فرهنگی جمشید صالحی صدقیانی محمدرضا قائدی
        نهاد رسانه به عنوان نهادی توسعه گرا و تحول خواه در اکثر کشورها ایجاد می شود، به طوری که با تغییر در ساختارهای اجتماعی موجود از طریق توانمندسازی فردی، در جستجوی جایگزینی ابزارهای ساختاری برای توسعه می باشد. هدف اصلی این پژوهش تبیین کارکردهای رسانه جمعی تلویزیون به منظور چکیده کامل
        نهاد رسانه به عنوان نهادی توسعه گرا و تحول خواه در اکثر کشورها ایجاد می شود، به طوری که با تغییر در ساختارهای اجتماعی موجود از طریق توانمندسازی فردی، در جستجوی جایگزینی ابزارهای ساختاری برای توسعه می باشد. هدف اصلی این پژوهش تبیین کارکردهای رسانه جمعی تلویزیون به منظور توسعه توانمندسازی فردی و با هدف پیشگیری از فقر انسانی است. این پژوهش کیفی، با استفاده از روش مفهوم سازی داده بنیاد انجام گرفته است. در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری نظری تعداد سیزده نفر از اساتید دانشگاه، مدیران و کارشناسان دارای تجربه کاری در حوزه ارتباطاتِ توسعه تحت مصاحبه عمیق نیمه ساختاریافته قرار گرفتند. داده های حاصل از طریق کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تفسیر قرار گرفت. یافته های پژوهش حاضر نشان می دهد که این رسانه، چهار کارکرد اصلی جهت توسعه توانمندسازی فردی ایفا می نماید. اولین کارکرد عبارت است از فراهم سازی بستر در ابعاد سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و فناوری که زمینه آزادی فرصت جهت توسعه توانمندسازی فردی محسوب می شود. دومین کارکرد، فراهم سازی شرایط علّی از طریق پذیرش ضرورت توسعه کشور، جایگاه انسان به مثابه ظرفیت و تحقق تعالی انسانی است. فراهم سازی عوامل میانجی سومین کارکردی است که از طریق آموزش و آگاهی، ایجاد انگیزه، شناخت ویژگی های مخاطب، توجه به سرمایه انسانی رسانه، ساختار سازمانی رسانه و ایدئولوژی حاکم بر آن صورت می پذیرد. در نهایت به کارگیری استراتژی تغییر مبتنی بر پیش فرض انسان دارای ظرفیت به عنوان فاعل توسعه، کارکرد چهارم شناسایی گردیده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - تبیین جامعه شناختی سهم سرمایه اجتماعی در تحرک اجتماعی
        سحر خسروی علیرضا محسنی تبریزی حسین آقاجانی مرساء
        تحرک اجتماعی یکی از موضوعات مهم در حوزه اجتماعی است که با توجه به پیامدهایی که در سطح خرد و کلان به دنبال دارد از گذشته مورد توجه بسیاری از صاحب نظران قرار گرفته است. از اینرو در این مقاله به تبیین جامعه شناختی سهم سرمایه اجتماعی در تحرک اجتماعی پرداخته شده است. روش پژو چکیده کامل
        تحرک اجتماعی یکی از موضوعات مهم در حوزه اجتماعی است که با توجه به پیامدهایی که در سطح خرد و کلان به دنبال دارد از گذشته مورد توجه بسیاری از صاحب نظران قرار گرفته است. از اینرو در این مقاله به تبیین جامعه شناختی سهم سرمایه اجتماعی در تحرک اجتماعی پرداخته شده است. روش پژوهش پیمایش و تکنیک گردآوری اطلاعات پرسشنامه بوده است. جامعه آماری آن شامل شهروندان بالای 35 سال شهر شیراز می باشد که از این جامعه 395 نفر از طریق فرمول کوکران انتخاب شده اند. در این پژوهش جهت بررسی تاثیر سرمایه اجتماعی بر تحرک اجتماعی از نظریه بوردیو استفاده شده است. بر این اساس سرمایه اجتماعی در سه بعد اعتماد اجتماعی، مشارکت اجتماعی و انسجام اجتماعی و پیوند گروهی مورد توجه قرار گرفته است. نتایج تحقیق نشان داد که میانگین تحرک اجتماعی در میان جمعیت نمونه کمتر از حد متوسط می باشد(75/1). همچنین در میان مولفه های سرمایه اجتماعی میانگین اعتماد اجتماعی کمتر از سایر مولفه ها بوده است(06/2). بین سرمایه اجتماعی و تحرک اجتماعی همبستگی معنی دار و مثبت وجود داشته است. در میان ابعاد سرمایه اجتماعی بین مشارکت اجتماعی و تحرک اجتماعی همبستگی معنی دار مشاهده نشد ولی بین اعتماد اجتماعی و پیوند گروهی با تحرک اجتماعی همبستگی معنی دار و مثبت نشان داده شد. همچنین در میان متغیرهای فردی و جمعیتی بین سن، تحصیلات، وضعیت فعالیت، منطقه مسکونی، وضعیت مهاجرت و تحرک اجتماعی رابطه معنی دار مشاهده گردید. مقدارr2 نشان داد که 47 درصد تغییرات تحرک اجتماعی به وسیله متغیرهای مستقل وارد شده در معادله رگرسیونی تحلیل قابل تبیین می باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - شهر و مسئله سکونتگاه های غیر رسمی: با تاکید بر روش های ساماندهی و توانمندسازی آن (مورد مطالعه: شهر ساری)
        رضاعلی محسنی
        اسکان غیر رسمی یا کانون زیستی خود انگیخته، بخش جدایی ناپذیر از زندگی کلان شهری ایران به شمار می رود. شکل گیری و سیر تحول آن در دهه های اخیر، فقط در چارچوب ساختار اقتصادی اجتماعی ایران معاصر، قابل بررسی و تحلیل فضایی است. در واقع هر شکل فضایی ناشی از فرایند اجتماعی خاصی چکیده کامل
        اسکان غیر رسمی یا کانون زیستی خود انگیخته، بخش جدایی ناپذیر از زندگی کلان شهری ایران به شمار می رود. شکل گیری و سیر تحول آن در دهه های اخیر، فقط در چارچوب ساختار اقتصادی اجتماعی ایران معاصر، قابل بررسی و تحلیل فضایی است. در واقع هر شکل فضایی ناشی از فرایند اجتماعی خاصی است. بنابراین محله های حاشیه نشین، فضاهای زندگی غیر رسمی و فضاهای نامتعارف شهری، همگی بازتاب فضایی اقتصاد بیمار گونه و مدیریت ناتوان برنامه ریزی فضای بنا بر آمار های سازمان ملل، دفتراسکان غیر رسمی، 42 درصد از کل جمعیت شهری کشور های جهان سوم در سکونت گاه های غیر رسمی زندگی می کنند. بنا بر همین گزارش، اسکان غیر رسمی چالش اصلی هزاره سوم معرفی شده است. اکنون از هر 6 نفراز جمعیت جهان، یک نفر در زاغه ها زندگی می کنند.در صورت عدم برنامه ریزی و اقدام سریع جمعیت فقیر محلات فرودست شهری در سال 2020 به دو میلیارد نفر خواهد رسید.سازمان ملل متحد، حاشیه نشینی و اسکان غیررسمی را به عنوان چالش اصلی هزاره سوم معرفی نموده است. .سکونت کاه های غیر رسمی در واقع معلول بی عدالتی های اجتماعی و اقتصادی در سطح ملی، منطقه ای و محلی می باشد.این طرح که با هدف ساماندهی و توانمند سازی سکونتگاه های شهر ساری انجام شده است،به روش توصیفی پیمایشی به اجرا در آمده است. جامعه آماری طرح،ساکنین محلات، ترک محله،جوکی محله و کوی های آزادی،چمران و غفاری بودند که تعداد کل آن برابر 16345 نفر بودند.با استفاده از روش نمونه گیری سهمیه ای، 430 نفر به عنوان حجم نمونه انتخاب شدند..ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه محقق ساخته و ضریب پایایی آن 78/0 برآورد شده بود.تحلیل کلی از یافته های طرح،نشان از شدت مسائل اقتصادی،نارضایتی اجتماعی،بروز مشکل مسکن و تشدید مسائل زیست محیطی و بهداشتی دارد.این مقاله بر اجرای دو مدل ساماندهی و توانمندسازی در محلات غیررسمی ساری تاکید و در هر مدل،به اهداف و راهبردهای ساماندهی و توانمندسازی اشاره شده است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - تبیین تئوریک اثرات کارآفرینی بر توسعه پایدار با تاکید بر اندیشه ساختارگرا
        مهدی مختارپور
        کارآفرینی راهکاری جدید در نظریه های توسعه برای توانمندسازی و ظرفیت سازی در کشورها در جهت کاهش شکاف شهر-روستا، ایجاد فرصت های برابر اقتصادی، اجتماعی، محیطی و نهادی می باشد و ابزاری مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است. می توان برای برنامه ریزی توسعه سه ضلع را تصور نمود: دو چکیده کامل
        کارآفرینی راهکاری جدید در نظریه های توسعه برای توانمندسازی و ظرفیت سازی در کشورها در جهت کاهش شکاف شهر-روستا، ایجاد فرصت های برابر اقتصادی، اجتماعی، محیطی و نهادی می باشد و ابزاری مهم برای رسیدن به توسعه پایدار است. می توان برای برنامه ریزی توسعه سه ضلع را تصور نمود: دولت و نهادهای دولتی متولی امر برنامه ریزی توسعه، دوم مردمی که موضوع برنامه ریزی و هدف توسعه هستند و برنامه ها برای آنها اجرا می شود و سوم، بخش میان دولت و مردم یعنی سازمان های خصوصی، مدیران محلی و کارآفرینان. هدف اصلی این تحقیق تبیین تئوریک اثرات کارآفرینی بر توسعه پایدار با تاکید بر اندیشه ساختارگرا می باشد. روش کلی بکار گرفته شده در این تحقیق روش کیفی می باشد که با استفاده از تکنیک های روش کیفی، ازجمله فیش برداری های نظری و کشف و مقایسه سازی و استدلال و استنباط های محقق، سعی شده به بررسی و شناخت اهداف مورد نظر دست یابیم. به عبارتی روش مورد استفاده در این تحقیق روش اسنادی بوده که با استفاده از تکنیک های فیش برداری، اطلاعات لازم جمع آوری شده و تجزیه و تحلیل اطلاعات بوسیله کشف، مقایسه سازی و استنباط های محقق صورت گرفته است. یافته ها نشان می دهند که مهمترین موانع توسعه کارآفرینی به ترتیب اولویت عبارت از موانع بانکی و اداری در اعطای تسهیلات، بالا بودن هزینه های تولید، موانع قانونی در صدور مجوزهای لازم و عدم هماهنگی دستگاههای مرتبط هستند. این عوامل به واقع، همان عواملی هستند که مکتب محیطی برای موفقیت کارآفرینان بر آنها تاکید دارد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - نقش شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ شهری (مطالعه موردی: شهروندان شهرکرج در سال 1397)
        محمد امیری سید وحید عقیلی نسیم مجیدی قهرودی
        هدف اصلی پژوهش بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ شهری ، شهروندان شهرکرج در سال 1397می باشد. پژوهش بر آن است تا نقش میزان حضور در شبکه های اجتماعی و نوع استفاده از آن بر ترویج فرهنگ شهری و نقش شبکه های اجتماعی بر قانون گرایی، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و عام گرای چکیده کامل
        هدف اصلی پژوهش بررسی نقش شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ شهری ، شهروندان شهرکرج در سال 1397می باشد. پژوهش بر آن است تا نقش میزان حضور در شبکه های اجتماعی و نوع استفاده از آن بر ترویج فرهنگ شهری و نقش شبکه های اجتماعی بر قانون گرایی، مسئولیت پذیری، مشارکت جویی و عام گرایی که از شاخصه های فرهنگ شهری می باشد را بررسی نماید . جامعه آماری این تحقیق شهروندان شهر کرج (جوانان و میانسالان، شامل افرادی که از 15 الی 64 سن دارند) می باشند روش تحقیق و تکنیک مورد استفاده، پرسشنامه و مصاحبه است . روش نمونه گیری نیز ، نمونه گیری خوشه ایی چند مرحله ایی می باشد . نتایج گویای آن است که فرضیه های تحقیق یعنی بین استفاده و میزان حضور در شبکه های اجتماعی در ترویج فرهنگ شهری رابطه معنای داری وجود دارد.همچنین بین استفاده از شبکه های اجتماعی و قانون پذیری ، مسئولیت پذیری ، مشارکت جویی و عام گرایی شهروندان رابطه ی معنی داری وجود دارد. یعنی با استفاده از شبکه های اجتماعی و از طریق ترغیب شهروندان به عضویت در کانال ها و صفحات نهادهای شهری با ابزارهای تشویقی و آموزش، می توان فرهنگ شهری را ترویج نمود منوط به اینکه در این مباحث منافع شهروندان بیشتر مد نظر قرار گیرد .از سوی دیگر نتایج بدست آمده گویای آن است که در حال حاضر محتوای شبکه های اجتماعی نهادهای شهری به ندرت به موضوع فرهنگ شهری می پردازند. لذا جهت آموزش فرهنگ شهری از طریق شبکه های اجتماعی نهادهای شهری می بایست بیشتر به مقوله فرهنگ شهری بپردازند. متخصصین و خبرگان مصاحبه شونده نیز ابراز داشته اند که با ابزارهای تشویقی مناسب می توان عضویت افراد را در کانال ها و صفحات شبکه های اجتماعی نهادها بیشتر نمود سپس با ارائه محتوای مفید، هدفمند و مورد نیاز شهروندان در آموزش ایشان برای ترویج فرهنگ شهری موثر واقع شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - بررسی روابط قدرتی – جایگاهی در شکل گیری احساس تعهد سازمانی در سازمان عمومی شهرداری تهران
        الهه گرگوندی فرح ترکمان سعید معدنی
        امروزه اهمیت سازمان های خدماتی بیش از همیشه در کلانشهرها به چشم می آید. یکی از مهمترین این سازمان ها، سازمان شهرداری است که علاوه بر اداره شهر و کیفیت بخشی به زندگی شهروندان، در کشورهایی نقش سیاسی پر رنگی هم دارد. عملکرد سازمان ها تحت تاثیر تعهد سازمانی کارکنان آن سازما چکیده کامل
        امروزه اهمیت سازمان های خدماتی بیش از همیشه در کلانشهرها به چشم می آید. یکی از مهمترین این سازمان ها، سازمان شهرداری است که علاوه بر اداره شهر و کیفیت بخشی به زندگی شهروندان، در کشورهایی نقش سیاسی پر رنگی هم دارد. عملکرد سازمان ها تحت تاثیر تعهد سازمانی کارکنان آن سازمان است. قدرت و جایگاه دو بعد اساسی روابط اجتماعی هستند که موجب شکل گیری احساسات خاص در طی تعامل اجتماعی در سازمانها می شوند که ممکن است در تعهد سازمانی کارکنان شهرداری نیز تاثیرگذار باشد. هدف کلی پژوهش بهبود تعهد سازمانی کارکنان سازمان شهرداری است. در این پژوهش، هدف و شناخت نقش روابط قدرتی و جایگاهی در تعهد سازمانی کارکنان سازمان شهرداری تهران هدف اصلی است. روش پژوهش پیمایش، ابزار تحقیق پرسشنامه های استاندارد تعهد سازمانی آلن و میر و پرسشنامه قدرت و جایگاه است. جامعه آماری کلیه کارکنان سازمان شهرداری مناطق 22گانه تهران است. نحوه نمونه گیری براساس فهرست اسامی بود. حجم نمونه براساس فرمول کوکران 400 نفر برآورد شد. یافته ها نشان داد که ضریب همبستگی بین روابط قدرتی و تعهد سازمانی در شهرداری تهران(559/0-) است بدین معنی که با افزایش روابط قدرتی از تعهد سازمانی کاسته می شود و با توجه به ضریب همبستگی بین روابط جایگاهی و تعهد سازمانی(0.789) می توان گفت در سازمان شهرداری تهران رابطه دو متغیر مثبت و مستقیم است. اختلاف ابعاد تعهد سازمانی (عاطفی، مستمر و هنجاری) در سازمان شهرداری در همه سطوح معنی دار شدند.نتیجه گیری: در ایجاد تعهد سازمانی در بین کارکنان سازمانها روابط قدرتی تاثیر منفی و روابط پایگاهی تاثیر مثبت را نشان می دهد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - شناسایی ابعاد و مولفه های توسعه برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران: یک رویکرد اجتماعی
        عذرا مرادی امیر حسن ندایی نادر محقق
        این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران و ارائه مدل مناسب و در راستای ارتقاء وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کیفی و از نظر شیوه پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است. مشارکت چکیده کامل
        این پژوهش با هدف شناسایی ابعاد و مؤلفه‌های برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران و ارائه مدل مناسب و در راستای ارتقاء وضع موجود انجام شده است. پژوهش حاضر از نظر هدف کاربردی، از نظر نوع داده‌ها کیفی و از نظر شیوه پژوهش بر اساس نظریه داده بنیاد (گرندد تئوری) بوده است. مشارکت‌کنندگان در این پژوهش بر اساس قاعده و اصل اشباع نظری شامل 20 نفر از افراد صاحب‌نظر و خبرگان در دسترس در حوزه برندسازی فرهنگی صنعت فیلم است که با روش نمونه‌گیری هدفمند و نظری انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده‌ها مصاحبه نیمه‌ساختارمند بود. داده‌ها با استفاده از نرم‌افزار مکس کیودا نسخه 2020 ، در سه مرحله کدگذاری باز، کدگذاری محوری و کدگذاری انتخابی مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. اعتبار داده‌ها با استفاده از روش تاییدپذیری توسط مشارکت‌‌کنندگان صورت پذیرفت. بر اساس یافته‌های پژوهش، ابعاد و مؤلفه‌های الگوی برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران در 6 طبقه شامل بُعد پدیدۀ مرکزی (برند شدن)، بُعد شرایط علّی (ماموریت برند)، بُعد شرایط زمینه‌ای (محیط)، بُعد شرایط میانجی(ارتباطات)، بُعد راهبردها (منزلت یابی) و بُعد پیامد و نتایج (وفاداری به برند) شناسایی شد. به عنوان نتیجه تحقیق می توان گفت که ارائه مدل مناسب و فراهم آوردن شرایط توسعه برند می تواند اثربخشی برندسازی فرهنگی در صنعت فیلم ایران توسط سیاست گذاران حوزه رسانه کشور را بهبود بخشد. علاوه بر آن، نتایج حاصله از تحقیق نشان دادکه برندسازی فرهنگی در صورتی که مورد توجه و سرمایه گذاری قرار گیرد می تواند صنعت سینمای ایران را به جایگاه ارزشمندی برساند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - تأثیر عدم اطمینان محیطی بر گرایش کارآفرینانه با نقش میانجی سرعت نوآوری
        قاسم شیری صدیقه طوطیان اصفهانی شهلا سهرابی
        کارآفرینی نه فقط یک علم، بلکه شیوه و هنری برای زیستن است و برگزیدن آن می تواند موجب ارتقا کیفیت زندگی گردد. با توجه به اهمیت کارآفرینی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدم اطمینان محیطی بر گرایش کارآفرینانه با نقش میانجی سرعت نوآوری انجام شده است. از نظر هدف کاربردی و از چکیده کامل
        کارآفرینی نه فقط یک علم، بلکه شیوه و هنری برای زیستن است و برگزیدن آن می تواند موجب ارتقا کیفیت زندگی گردد. با توجه به اهمیت کارآفرینی، پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر عدم اطمینان محیطی بر گرایش کارآفرینانه با نقش میانجی سرعت نوآوری انجام شده است. از نظر هدف کاربردی و از نظر شیوه اجرا توصیفی از نوع پیمایشی می‌باشد. جامعۀ آماری این پژوهش کارکنان ستادی بانک سپه تهران که تعداد آنها 1600 نفر و حجم نمونه 310 نفر است. روش جمع آوری داده ها کتابخانه‌ای و میدانی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه می‌باشد و برای بررسی روایی، از روایی سازه واگرا و همگرا، برای تعیین پایایی پرسشنامه‌ ها از روش آلفای کرونباخ استفاده شده است. همچنین تجزیه و تحلیل داده‌ها با استفاده از معادلات ساختاری و نرم افزار smart-pls انجام شد. نتایج پژوهش نشان داد: عدم اطمینان محیطی با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، دولت و سیاست‌ها با نقش میانجی، اقتصاد با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، محصولات، بازارها و تقاضا با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، رقابت با نقش میانجی، و فناوری در صنعت بدون نقش میانجی سرعت نوآوری بر گرایش کارآفرینانه تأثیر مثبت و معناداری دارند. همچنین منابع و خدمات مورد استفاده در سازمان با نقش میانجی و بدون نقش میانجی، فناوری در صنعت با نقش میانجی، دولت و سیاست ها بدون نقش میانجی، و رقابت بدون نقش میانجی سرعت نوآوری برگرایش کارآفرینانه تأثیر ندارند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - تحلیل جامعه شناختی تاثیر گروه های مرجع نوین بر فرایند شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر (مورد مطالعه: دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات 99)
        معصومه باشی سیف اله سیف اللهی نیر پیراهری
        تحقیق حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی تاثیر گروه های مرجع نوین بر فرایند شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر در سال تحصیلی 99-98 به اجرا درآمد. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران بود. چارچوب چکیده کامل
        تحقیق حاضر با هدف تحلیل جامعه شناختی تاثیر گروه های مرجع نوین بر فرایند شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران در سه دهة اخیر در سال تحصیلی 99-98 به اجرا درآمد. جامعه مورد مطالعه دانشجویان دانشکده علوم اجتماعی واحدهای تهران مرکزی و علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد تهران بود. چارچوب نظری تلفیقی از نظریه های دورکیم، پارسونز، هابرماس، والرشتاین، گیدنز، سیف اللهی و مرتون بود. روش پیمایشی، تکنیک پرسشنامه محقق ساخته، نمونه گیری خوشه ای و حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران(369 نفر) بود. تجزیه و تحلیل داده ها نیز با نرم افزارamos انجام شد.نتایج آزمون همبستگی پیرسون تاثیر مثبت و معنادار عوامل برون جامعه، درون جامعه و رسانه های جمعی را بر شکل گیری گروه های مرجع نوین تایید کرد. نتایج تحلیل مسیر تاثیر مثبت و معنادار فضای مجازی را بر شکل گیری گروه های مرجع نوین تایید کرد و بیشترین تاثیر این فضا مربوط به اینستاگرام بر سلبریتی ها به عنوان گروه مرجع نوین بود. همچنین نتایج تحلیل مسیر تاثیر مثبت و معنادار گروه های مرجع نوین را بر شکل گیری اخلاق شهروندی در ایران تایید کرد. بیشترین تاثیر نیز بر روی شاخص های احترام به دیگران، مسئولیت پذیری و پذیرش انتقاد به دست آمد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - توسعه راهکارهای جامعه شناختی رفع موانع و مشکلات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی ازدواج جوانان
        محسن علایی بوسجین
        ازدواج یک پدیده ی عمومی و اجتماعی است که همزاد بشر عمر دارد.موضوع ازدواج و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که مورد بحث ادیان و مذاهب، فلاسفه، جامعه شناسان، روانشناسان، علمای تعلیم و تربیت، شعرا و نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته است.با توجه به این امر مهم ،هدف پژوهش حاض چکیده کامل
        ازدواج یک پدیده ی عمومی و اجتماعی است که همزاد بشر عمر دارد.موضوع ازدواج و تشکیل خانواده از جمله مسائلی است که مورد بحث ادیان و مذاهب، فلاسفه، جامعه شناسان، روانشناسان، علمای تعلیم و تربیت، شعرا و نویسندگان و هنرمندان قرار گرفته است.با توجه به این امر مهم ،هدف پژوهش حاضر ،بررسی موانع و مشکلات ازدواج جوانان ارائه راهکار می باشد،از آنجا که جوانان امروزه برای ازدواج با موانع و مشکلات فراوانی روبرو هستند،این مطالعه درصدد شناسایی و بررسی موانع اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی بر سر راه ازدواج جوانان برآمده است. این پژوهش پیمایشی در شهر اردبیل بوده وابزار گردآوری داده ها پرسشنامه می باشد. جامعه آماری آن جوانان مستعد ازدواج می باشد که به شیوه نمونه گیری تصادفی ساده تعداد 384 نفر به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند.برای تجزیه و تحلیل داده ها از آمار توصیفی و آمار استنباطیاستفاده شده است.نتایج پژوهش نشان می دهد موانع اجتماعی ،فرهنگی و اقتصادی در به تأخیر افتادن سن جوانان از دیدگاه پاسخگویان مؤثر بوده است.بدین معنی که با افزایش این موانع و مؤلفه های آن ،سن جوانان نیز برای ازدواج افزایش می یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        15 - مقایسه برنامه های توسعه کشور از نظر در بر داشتن ابعاد اجتماعی کیفیّت زندگی:
        سعید پسران رزاق مهرداد نوابخش
        این مقاله به دنبال نشان دادن جایگاه ابعاد اجتماعی کیفیت زندگی در برنامه های توسعه کشور بعد از انقلاب اسلامی است. ابعاد اجتماعی کیفیت زندگی عبارتند از امنیت اقتصادی- اجتماعی، همبستگی اجتماعی، ادغام اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی و تداوم پذیری اجتماعی. هدف اصلی در مقاله مقا چکیده کامل
        این مقاله به دنبال نشان دادن جایگاه ابعاد اجتماعی کیفیت زندگی در برنامه های توسعه کشور بعد از انقلاب اسلامی است. ابعاد اجتماعی کیفیت زندگی عبارتند از امنیت اقتصادی- اجتماعی، همبستگی اجتماعی، ادغام اجتماعی، توانمندسازی اجتماعی و تداوم پذیری اجتماعی. هدف اصلی در مقاله مقایسه برنامه های توسعه کشور از نظر در برداشتنابعاد اجتماعی کیفیت زندگی می باشد. روش به کار گرفته شده در این مقاله، روش تحلیل محتوا بوده و واحد تحلیل، مضمون و یا مفهوم موجود در متن احکام برنامه های اول تا ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی کشور بوده است. یافته های اصلی تحقیق عبارتند از:بُعد امنیت اقتصادی- اجتماعی در برنامه ششم توسعه بیشترین حضور و دربرنامه دوم توسعه کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است. بُعد همبستگی اجتماعی در برنامه چهارم توسعه بیشترین حضور و در برنامه دوم توسعه کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است. بُعد ادغام اجتماعی در برنامه چهارم توسعه بیشترین حضور و در برنامه اول و دوم توسعه کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است( حضور این بعد در برنامه های سوم تا ششم تقریبا مشابه هم است). بُعد توانمندسازی اجتماعی در برنامه چهارم توسعه بیشترین حضور و در برنامه دوم توسعه کمترین میزان توجه را نسبت به سایر برنامه‌ها به خود اختصاص داده است(در این بعد نیز برنامه های سوم تا ششم پذیرش بیشتری از خود نشان داده اند). بُعد تداوم پذیری اجتماعی در برنامه پنجم توسعه و سپس برنامه چهارم بیشترین حضور و در برنامه های اول و نیز دوم توسعه کمترین میزان توجه را به خود اختصاص داده است(در این بعد نیز برنامه های سوم تا ششم تا حدودی از خود شباهت نشان داده اند). پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        16 - نقش اقتصاد خلاق در رشد اقتصادی کشورهای منتخب
        مریم لشکری زاده
        اقتصاد خلاق، موتوری قدرتمند جهت رشد، توسعه و ادامه‌ی حیات یک جامعه است. جهت شکوفایی بیشتر این بخش، هنرمندان، مؤسسات، نهادها، سازمان های فرهنگی و کسب‌وکارهای خلاق محصولات و خدمات خلاقی را تولید و توزیع می کنند که به ایجاد اشتغال، درآمد و درنهایت، بهبود سطح توسعه یافتگی م چکیده کامل
        اقتصاد خلاق، موتوری قدرتمند جهت رشد، توسعه و ادامه‌ی حیات یک جامعه است. جهت شکوفایی بیشتر این بخش، هنرمندان، مؤسسات، نهادها، سازمان های فرهنگی و کسب‌وکارهای خلاق محصولات و خدمات خلاقی را تولید و توزیع می کنند که به ایجاد اشتغال، درآمد و درنهایت، بهبود سطح توسعه یافتگی می‌انجامد.یافته ها و تجربه اخیر کشورها حاکی از آن است که خلاقیت مهم ترین و بنیانی ترین عامل رشد و توسعه اقتصادی است. در این مطالعه سعی شده است به بررسی تأثیر شاخص صادرات کالاهای خلاق بر رشد اقتصادی کشورهای عضو توسعه و همکاری اقتصادی (OECD)در دوره ۲۰۱5-2002 با استفاده از رهیافت GMM پرداخته شود. یافته های آزمون تأییدکننده این است که رشد اقتصادی همان ظور که با مؤلفه های تعداد نیروی کار ،و سرمایه تشکیل یافته و سرمایه انسانیارتباط دارد ، تحت تأثیر خلاقیت و نوآوری نیز می باشد.همچنین نتایج نشان داد سرمایه های انسانی در تاثیر گذاری صنایع خلاق بر رشد اقتصادی موثر هستند.به عبارتی آموزش و تحصیلات زمانی ‌می‌تواند بر رشد و توسعه اقتصادی تأثیرگذار باشد که به خلاقیت و نوآوری منجر شود. لذا، پیشنهاد می شود،با ایجاد زیست بوم های نوآوری ، تهیه سند آمایش خلاقیت و حمایت و حفاظت از نوآوران، نظام خلاقیت در کشورها نهادینه شود تا از طریق دستیابی به اقتصادی خلاق و دانش محور توسط سرمایه انسانی ، رشد و توسعه پایدار تحقق یابد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        17 - ارائه الگوی پیشران های توسعه شرکت های دانش بنیان مناطق کم برخوردار (مورد مطالعه: استان های سیستان و بلوچستان، هرمزگان، کرمان، خراسان جنوبی)
        نیکی رزاززاده مجتبی بذرافشان مقدم نورمحمد یعقوبی عالمه کیخا ابراهیم حدادی
        نقش اساسی شرکت های دانش بنیان بعنوان موتور توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه به خصوص در مناطق کم برخوردار که دارای ظرفیت های خاصی هستند بسیار مهم است. هدف از این تحقیق ارائه مدل پیشران های توسعه شرکت های دانش بنیان در مناطق کم برخوردار می باشد. روش تحقیق مورد استفاده د چکیده کامل
        نقش اساسی شرکت های دانش بنیان بعنوان موتور توسعه اقتصادی کشورهای در حال توسعه به خصوص در مناطق کم برخوردار که دارای ظرفیت های خاصی هستند بسیار مهم است. هدف از این تحقیق ارائه مدل پیشران های توسعه شرکت های دانش بنیان در مناطق کم برخوردار می باشد. روش تحقیق مورد استفاده در این پژوهش، روش آمیخته اکتشافی است. جامعه آماری در بخش کیفی این تحقیق، نخبگان مرتبط با موضوع شامل نخبگان دانشگاهی و پارک های علم و فناوری و نخبگان اجرایی و بروکرات های نظام اداری ایران که مشغول سیاست گذاری بودند است؛ با توجه به کفایت داده ها، با سیزده نفر مصاحبه صورت گرفت. برای تحلیل مصاحبه‌ها، از روش پدیدار شناسی کلایزی استفاده گردید و در نتیجه مدل اولیه در دو سطح که شامل، 41 زیر مؤلفه درقالب 11 مؤلفه فرهنگ سازمانی، فعالیت های بازاریابی، فضای کسب و کار، منابع انسانی، توانمندی فنی، تکنولوژی، زیرساخت ها، فرهنگ جامعه، سیاست های حمایتی، بسترهای قانونی و مدیریت دانش شناسایی شدند. در بخش کمّی، از بین 148 نفر مدیران شرکت های دانش بنیان در مناطق کم برخوردار با نمونه گیری تصادفی طبقه ای، داده ها از مدیران 107 شرکت جمع آوری شد و جهت سنجش و برازش مدل، پرسشنامه‌ای در اختیار این مدیران قرار گرفت. نتایج حاصل از تحلیل عاملی تأییدی گویای آن بود که تمامی مؤلفه‌ها و زیر مؤلفه ها مورد تأیید قرار گرفتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        18 - تحلیل سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ایران بر حفظ سرمایه اجتماعی در استان خوزستان
        عبدالامیر عذاریانی حسن خیری حسین اژدری زاده
        این پژوهش با هدف تحلیل سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ایران بر حفظ سرمایه اجتماعی در استان خوزستان انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود، جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه شهروندان استان خوزستان بود، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه تصادفی چند مرحله چکیده کامل
        این پژوهش با هدف تحلیل سیاست‌های فرهنگی تأثیرگذار نظام جمهوری اسلامی ایران بر حفظ سرمایه اجتماعی در استان خوزستان انجام شد. روش تحقیق توصیفی از نوع پیمایشی بود، جامعه آماری مورد نظر شامل کلیه شهروندان استان خوزستان بود، با استفاده از روش نمونه گیری خوشه تصادفی چند مرحله ای 384 نفر به عنوان نمونه آماری جهت مطالعه انتخاب شدند. ابزار گردآوری داده های پژوهش پرسشنامه محقق ساخته بود که از طریق تکنیک دلفی طراحی و تدوین شد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس سوال های پژوهش و با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تحلیل شدند. یافته های پژوهش نشان داد که سیاست های فرهنگی از جمله رفع تبعیض قومیتی، رفع تبعیض مذهبی، عدالت پرورشی، بیدادستیزی، بومی گزینی، تسری قوانین کشوری بر حفظ سرمایه اجتماعی در ابعاد مشارکت سیاسی، انسجام اجتماعی و اعتماد اجتماعی تاثیر مثبت و معنی داری دارند. در نتیجه می‌توان با توجه بیش از پیش به سیاست های شناسایی شده در این پژوهش در راستای حفظ سرمایه اجتماعی در سطح جامعه گام های موثری را برداشت. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        19 - مطالعه جامعه شناختی عوامل مؤثّر بر مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی
        شیوا مقدم فاطمه عزیز آبادی فراهانی سید رضا صالحی امیری
        عوامل مؤثّر بر مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی از جنبه جامعه شناختی مورد مطالعه واقع شد. تاکنون خاستگاههای مشارکت نخبگان در قلمروهای سیاسی و اجتماعی بررسی شده است؛ امّا گستره فرهنگ از این حیث دچار خلأ است. نمونه تحقیق شامل صد و پنجاه و دو متخصّص حوزه نخبگی، عضوهیأت ع چکیده کامل
        عوامل مؤثّر بر مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی از جنبه جامعه شناختی مورد مطالعه واقع شد. تاکنون خاستگاههای مشارکت نخبگان در قلمروهای سیاسی و اجتماعی بررسی شده است؛ امّا گستره فرهنگ از این حیث دچار خلأ است. نمونه تحقیق شامل صد و پنجاه و دو متخصّص حوزه نخبگی، عضوهیأت علمی دانشگاه، کارشناس عالی حوزه آموزش و پرورش و امور فرهنگی و نیز فارغ التّحصیلان مراکز نخبگی می شدند. از مصاحبه اکتشافی و ابزار فهرست مشارکت فرهنگی نخبگان برای جمع آوری اطّلاعات بهره گیری شد. روش تحلیل عاملی اکتشافی (به شیوه واریماکس) برای تحلیل داده های کمّی به کار رفت. دستاوردهای تحلیلی عوامل در مراحل متوالی به ساختاری سه بخشی مرکّب از: الف) مبانی، ب) راهبردها، و ج) سیاست ها منجرّ گردید. مبانی مشارکت فرهنگی نخبگان بر حول پذیرش اجتماعی سه مؤلّفه را شامل شد: 1) اندیشکده های فرهنگی، 2) نخبه محوری فرهنگی، 3) انزوا زدایی نخبگان. همچنین دو راهبرد در امر مشارکت حاصل گردید: الف) ویژگیهای نخبگان و ب) نظام اداری فرهنگی دارد. راهبرد ویژگیهای نخبگان چهار سیاست را در بر گرفت: 1) تعهّد ملّی نخبگان، 2) تخصّص حرفه ای نخبگان، 3) شایستگیهای نخبگان فرهنگی، 4) بهره گیری از نخبگان فرهنگی. راهبرد نظام اداری فرهنگی نیز شامل دو سیاست شد: 1) کفایت مدیران و 2) مشارکت عامّ. در استنتاج کلّی برای پی ریزی زمینه های مشارکت نخبگان در سیاستگذاری فرهنگی بر رعایت نظام اداری خاصّ ، تعهّد ملّی نخبگان ، توجّه به هویّت نخبگان و پی ریزی قطبهای نخبگانی تأکید می شود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        20 - مطالعه جامعه‌شناختی نقش باورهای فرهنگی جنسیتی در استعدادیابی ورزشی زنان
        سهیلا عبدی نعمت آباد بهرام قدیمی شهلا حجت معصومه شجاعی زهرا علی پور درویشی
        مطالعه ورزش بانوان به‌ویژه با رویکرد اجتماعی که کمتر موردتوجه قرارگرفته است از اهمیت و ضرورت ویژه ای برخورداراست. پیشرفت در این خصوص نیازمند تدوین برنامه استعدادیابی است که بتو‌اند ورزشکاران را از ابتدا از میان سایر افراد جامعه متمایز نموده و به پرورش آن‌ها بپردازد. است چکیده کامل
        مطالعه ورزش بانوان به‌ویژه با رویکرد اجتماعی که کمتر موردتوجه قرارگرفته است از اهمیت و ضرورت ویژه ای برخورداراست. پیشرفت در این خصوص نیازمند تدوین برنامه استعدادیابی است که بتو‌اند ورزشکاران را از ابتدا از میان سایر افراد جامعه متمایز نموده و به پرورش آن‌ها بپردازد. استعدادیابی در تعامل با عوامل مختلف قرار دارد که باورهای فرهنگی جنسیتی از آن جمله است. چراکه به نظر می‌رسد ورزش بانوان در اکثر جوامع بیشتر در حاشیه بوده است و به همین دلیل جنسیت و هنجارهای مرتبط با آن، می‌تواند در فرایند استعدادیابی تأثیرگذار باشد. این مطالعه، به بررسی نقش باورهای فرهنگی جنسیتی در استعدادیابی ورزشی زنان پرداخته است. روش‌شناسی پژوهش، مبتنی بر رویکرد کیفی است که محقق از طریق مصاحبه‌های عمیق، به مطالعه موضوع پرداخته است. این پژوهش با استفاده از تحلیل کیفی برگرفته از مصاحبه‌های ساخت نیافته به مطالعه موضوع پرداخته است. و از بین سه گروه مربیان و مجریان، اساتید و متخصصان و بانوان ورزشکار قهرمان، اجراشده است.در انتخاب نمونه، روش نمونه‌گیری معیار و هدفمند با رویکرد چندگانه بوده است محقق تعداد 30 مورد نمونه را برای رسیدن به اشباع نظری کافی دانسته است. درنهایت، اصلاح نگرش‌های فرهنگ جنسیتی بازدارنده در جامعه، اصلاح انعکاس جنسیتی ورزش قهرمانی بانوان در رسانه‌ها و لزوم بازاندیشی فرهنگ جنسیتی از یافته‌های اساسی آن است. پرونده مقاله