نارسایی تنظیم هیجانها از مشکلات بنیادین افراد مبتلا به اختلالهای خلقی و اضطرابی است. سبک دلبستگی، که از کودکی در چهارچوب روابط مادر- کودک شکل میگیرد، تعیین‎کننده اصلی شیوه تنظیم هیجانهاست. شکلگیری نابهنجار سبکهای دلبستگی، میتواند فرایند بهنجار تنظیم هیجانها چکیده کامل
نارسایی تنظیم هیجانها از مشکلات بنیادین افراد مبتلا به اختلالهای خلقی و اضطرابی است. سبک دلبستگی، که از کودکی در چهارچوب روابط مادر- کودک شکل میگیرد، تعیین‎کننده اصلی شیوه تنظیم هیجانهاست. شکلگیری نابهنجار سبکهای دلبستگی، میتواند فرایند بهنجار تنظیم هیجانها را تحت تاثیر قرار دهد. هدف اصلی این پژوهش مقایسه سبکهای دلبستگی بیماران مبتلا به افسردگی و اختلالهای اضطرابی و افراد عادی بود. تعداد 224 نفر (87 افسرده، 64 مضطرب، 73 عادی) به صورت داوطلب در این پژوهش شرکت کردند. پس از تشخیص روان‎پزشکی نوع اختلال، از شرکتکنندگان خواسته شد تا سیاهه دلبستگی بزرگسال (AAI ؛ بشارت، 1384، 2011) را تکمیل کنند. نتایج پژوهش نشان دادند که سبک دلبستگی غالب در بیماران افسرده، اجتنابی؛ در بیماران مضطرب، دوسوگرا و در افراد عادی، ایمن است. مقایسه سبکهای دلبستگی بیماران و افراد عادی، احتمال تاثیرگذاری اختلال سبکهای دلبستگی بر نارسایی تنظیم هیجانها را تایید میکند. تفاوت سبکهای دلبستگی بیماران افسرده و مضطرب نیز میتواند تفاوت در نوع نارسایی تنظیم هیجانها را در این دو گروه توجیه کند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت (ISI؛ برزونسکی، 1992) در بین گروهی از نوجوانان دختر و پسر سنین 15 تا 17 سال انجام شد. به این منظور 376 نوجوان (181 پسر ، 195 دختر) به سیاهه سبک هویت پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بین-گروهی این سیاهه یا چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف آزمون تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت (ISI؛ برزونسکی، 1992) در بین گروهی از نوجوانان دختر و پسر سنین 15 تا 17 سال انجام شد. به این منظور 376 نوجوان (181 پسر ، 195 دختر) به سیاهه سبک هویت پاسخ دادند. به منظور بررسی روایی بین-گروهی این سیاهه یا تغییرناپذیری ساختار عاملی آن در بین دو جنس در پایه¬های تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان از چند تحلیل عاملی تأییدی چندگروهی استفاده شد. نتایج طرح‎های تحلیل عاملی تأییدی تک¬گروهی نشان دادند که در دو جنس و پایه¬های تحصیلی مختلف، الگوی سهعاملی سبک¬های هویت و الگوی تکعاملی تعهد هویت برازش قابل قبولی با داده¬ها دارند. نتایج تحلیل عامل تأییدی چندگروهی، تغییرناپذیری بین¬گروهی ساختار عاملی، بارهای عاملی، واریانسها و کوواریانس¬های بین¬عاملی سیاهه سبک هویت را برای دو جنس در پایه¬های تحصیلی مختلف نشان دادند. نتایج پژوهش حاضر با تأکید بر تغییرناپذیری ساختار عاملی سیاهه سبک هویت در بین دو جنس در پایه¬های تحصیلی مختلف نشان می¬دهند که این سیاهه سودمندی لازم را برای اندازه¬گیری سبک¬های هویت در دو جنس در پایه¬های تحصیلی اول، دوم و سوم دبیرستان دارد.
پرونده مقاله
در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی بر مشکلات رفتاری برونی¬سازی شده کودکان بررسی شد. فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL؛ آشنباخ و رسکورلا، 2001/1384) در یک نمونه 267 نفری از مادران اجرا شد. 48 دانشآموزی که نمره بالایی در مقیاس برونی چکیده کامل
در این پژوهش اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی بر مشکلات رفتاری برونی¬سازی شده کودکان بررسی شد. فهرست مشکلات رفتاری کودکان (CBCL؛ آشنباخ و رسکورلا، 2001/1384) در یک نمونه 267 نفری از مادران اجرا شد. 48 دانشآموزی که نمره بالایی در مقیاس برونیسازیشده فهرست مشکلات رفتاری کودکان داشتند، انتخاب شدند و به تصادف در دو گروه آزمایش (24 نفر) و کنترل (24 نفر) قرار گرفتند. کودکان گروه آزمایش در طی چهار هفته، هشت جلسه آموزش مهارتهای اجتماعی مبتنی بر قصّهگویی دریافت کردند. کودکان گروه کنترل در این بازه زمانی هیچ مداخلهای دریافت نکردند. نتایج آزمون تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان دادند که در گروه آزمایش، در مقایسه با گروه کنترل، رفتارهای پرخاشگرانه و قانون‎شکنانه در پایان دوره کاهش معناداری می‎یابد. یافته¬های این پژوهش واجد کاربردهای بالینی در قلمرو پیشگیری و درمان مشکلات رفتاری برونی¬سازی‎شده کودکان در فضاهای بالینی و مدارس است.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای نگرانی در رابطه بین راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان و افسردگی و اضطراب بود. ٣۶۷ دانشجو (٢٨٨ مرد، ۷٩ زن) به روش نمونه‎برداری طبقهای از دانشکده مهندسی دانشگاه علوم تحقیقات فارس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهه افسردگی بک (بک، استیر چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر تعیین نقش واسطهای نگرانی در رابطه بین راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان و افسردگی و اضطراب بود. ٣۶۷ دانشجو (٢٨٨ مرد، ۷٩ زن) به روش نمونه‎برداری طبقهای از دانشکده مهندسی دانشگاه علوم تحقیقات فارس انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهه افسردگی بک (بک، استیر و براون، ١٩٩۶)، سیاهه اضطراب بک (بک و اپستین، ١٩٩٣)، پرسشنامه نگرانی پنسیلوانیا (مییر، میلر، متزیگر و بورکووک،١٩٩٠) و پرسشنامه نظمدهی شناختی هیجان (گارنفسکی، کرایچ و اسپینهاون، ٢٠٠٢) پاسخ دادند. برای تحلیل یافتهها از آزمون همبستگی، تحلیل رگرسیون و تحلیل مسیر استفاده شد. نتایج نشان دادند با واسطه‎گری نگرانی، راهبردهای سازش نایافته نظمدهی شناختی هیجان (راهبرد نشخوار فکری) با افسردگی و اضطراب رابطه مثبت و راهبردهای سازش‎یافته نظمدهی شناختی هیجان (تمرکز مثبت مجدد) با افسردگی و اضطراب رابطه منفی دارد. در مجموع، میتوان نتیجه گرفت که راهبردهای نظمدهی شناختی هیجان نقش مهمیدر پیشبینی نگرانی، افسردگی و اضطراب ایفا میکنند.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشآموزان با توجه به تفاوتهای موجود در وضعیت بهداشت روانی، اجتماعیـاقتصادی، جنس و سن انجام گرفت. 551 نفر از دانشآموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد (275 دختر، 276 پسر) به روش نمونه‎گیری خوشهای چند چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور تعیین وضعیت کیفیت زندگی مرتبط با سلامت دانشآموزان با توجه به تفاوتهای موجود در وضعیت بهداشت روانی، اجتماعیـاقتصادی، جنس و سن انجام گرفت. 551 نفر از دانشآموزان مقطع راهنمایی و دبیرستان شهر یزد (275 دختر، 276 پسر) به روش نمونه‎گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به پرسشنامة کیفیت زندگی مرتبط با سلامت کیداسکرین-52 (ریونز- سیبرر و دیگران، 2005)، پرسشنامه بررسی نقاط قوت و مشکلات (گودمن، 1997) و پرسشنامه ویژگیهای اجتماعی- اقتصادی (گرمارودی و مرادی، 1389) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند که 1) در مقیاسهای بهزیستی جسمانی، بهزیستی روانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، حمایت اجتماعی و همسالان و خودمختاری، پسران وضعیت بهتری نسبت به دختران دارند، 2) دانشآموزان مقطع راهنمایی در تمام ابعاد پرسشنامه کیداسکرین-52 بهجز سه بعد حمایت اجتماعی و همسالان، پذیرش اجتماعی و مزاحمت و منابع مالی وضعیت بهتری نسبت به دانشآموزان دبیرستانی به دست آوردند، و 3) در مقیاسهای بهزیستی جسمانی، ارتباط با والدین و زندگی خانوادگی، منابع مالی و بهزیستی روانی بین دانشآموزان دارای وضعیت اجتماعیـ اقتصادی بالا و پایین تفاوت معنادار وجود دارد. نتایج آزمون تحلیل واریانس یک متغیری در مورد مقایسه گروههای بهنجار، مرزی و نابهنجار نشان داد که گروه بهنجار وضعیت بهتری در مقیاسهای خلق و هیجان‎، پذیرش اجتماعی و مزاحمت، بهزیستی روانی و ادراک خود نسبت به گروه نابهنجار دارد.
پرونده مقاله
هدف این پژوهش تعیین نقش اضطراب، خودکارآمدی و کمال‎گرایی در پیش‎بینی اهمال‎کاری پایان‎نامه بود. با استفاده از روش نمونه‎برداری در دسترس 198 دانشجوی کارشناسی ارشد انتخاب شدند و به مقیاس های اهمال‎کاری پایان‎نامه (ماسزینسکی و آکاماتسو، 1991)، پر چکیده کامل
هدف این پژوهش تعیین نقش اضطراب، خودکارآمدی و کمال‎گرایی در پیش‎بینی اهمال‎کاری پایان‎نامه بود. با استفاده از روش نمونه‎برداری در دسترس 198 دانشجوی کارشناسی ارشد انتخاب شدند و به مقیاس های اهمال‎کاری پایان‎نامه (ماسزینسکی و آکاماتسو، 1991)، پرسشنامه ارزیابی پایان‎نامه (وارنی، 2003)، کمال‎گرایی چندوجهی (هویت و فلت، 1991)، و فرم خودگزارش‎دهی اضطراب پایان‎نامه (گریفین، 2002) پاسخ دادند. نتایج آزمون همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام نشان دادند که بین اهمال‎کاری تهیه پایان‎نامه با اضطراب پایان‎نامه و کمال‎گرایی جامعه‎مدار همبستگی مثبت معنادار و بین اهمال‎کاری پایان‎نامه با خودکارآمدی پایان‎نامه و کمال‎گرایی خودمدار همبستگی منفی معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نیز آشکار کردند که در مجموع سه متغیر اضطراب پایان‎نامه، خودکارآمدی پایان‎نامه و کمال‎گرایی جامعه‎مدار به ترتیب، بیشترین سهم را در پیش‎بینی اهمال‎کاری پایان‎نامه دارند. از آنجایی که متغیرهای مذکور نقش مؤثری در اهمال‎کاری پایان‎نامه دارند، ضروری است که دانشگاه‎ها توجه بیشتری به عوامل تأثیرگذار در کاهش اضطراب و کمال‎گرایی جامعه‎مدار و بالابرنده خودکارآمدی داشته باشند تا از این طریق اهمال‎کاری تهیه پایان‎نامه کاهش یابد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطة بین سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت انجام شد. نمونهای متشکل از 267 دانشآموز دختر پایة دوم رشتة ریاضی و فیزیک منطقة 4 آموزش و پرورش شهر تهران به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهه سبک تفک چکیده کامل
پژوهش حاضر به منظور تعیین رابطة بین سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت انجام شد. نمونهای متشکل از 267 دانشآموز دختر پایة دوم رشتة ریاضی و فیزیک منطقة 4 آموزش و پرورش شهر تهران به روش تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. شرکتکنندگان به سیاهه سبک تفکر (TSI؛ استرنبرگ و واگنر، 1992)، پرسشنامة راهبردهای یادگیری (LSQ؛ ویناشتاین و مایر، 1998) و انگیزش پیشرفت (ACMT؛ باهارگاوا، 1994) پاسخ دادند. دادههای پژوهش با آزمون همبستگی و تحلیل رگرسیون چندمتغیری گامبهگام مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان دادند که 1) سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری با انگیزش پیشرفت ارتباط مثبت معنادار دارند، 2) از میان راهبردها، مدیریت زمان بیشترین توان تبیین انگیزش پیشرفت را دارد، 3) از بین سبکهای تفکر، سبک تفکر قانونگذار و قضاوتگر توان تبیین انگیزش پیشرفت را دارند و 4) اضطراب نیز به منزلة یکی از مؤلفههای راهبردهای یادگیری با کاهش انگیزش پیشرفت رابطه دارد. در نهایت، ضرورت شناسایی سبکهای تفکر و راهبردهای یادگیری دانشآموزان نیز مورد تأکید قرار گرفت.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش¬بینی¬کنندگی تابآوری و خودپنداشت با میانجی¬گری خلاقیت بر میزان خودکارآمدی معلولان جسمی دختر 15 سال به بالای شهرستان گرگان در سال 1390 انجام شد. 71 نفر به مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (2003)، آزمون خودپنداشت راجرز (1951)، پرسش چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیش¬بینی¬کنندگی تابآوری و خودپنداشت با میانجی¬گری خلاقیت بر میزان خودکارآمدی معلولان جسمی دختر 15 سال به بالای شهرستان گرگان در سال 1390 انجام شد. 71 نفر به مقیاس تابآوری کانر- دیویدسون (2003)، آزمون خودپنداشت راجرز (1951)، پرسشنامه خلاقیت عابدی (1371) و مقیاس خودکارآمدی عمومی شرر (1982) پاسخ دادند. نتایج مدل¬یابی معادلات ساختاری نشان دادند که اثر غیر¬مستقیم تابآوری و خودپنداشت با میانجی¬گری خلاقیت در بعد سیالی و ابتکار معنا¬دار و اثر تابآوری بر خودکارآمدی از طریق خلاقیت در بعد انعطافپذیری معنا¬دار نیست. همچنین اثر خودپنداشت بر خودکارآمدی به واسطه خلاقیت در بعد انعطافپذیری معنا¬دار و اثر تابآوری و خودپنداشت بر خودکارآمدی به واسطه خلاقیت در بعد بسط، ¬معنادار به دست نیامد. بنابراین، میتوان نتیجه گرفت که ابعاد سیالی و ابتکار، میانجی رابطه تابآوری و خودکارآمدی و ابعاد سیالــی، ابتکار و انعطاف‎پذیری، میانجی رابطه خودپنداشت با خودکارآمدی هستند.
پرونده مقاله