هدف این مطالعه تعیین نیازهای آموزشی کارکنان خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل 79 نفر بوده، که بر اساس جدول مورگان تعداد 66 نفر از آنان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی به عنوان نمونه آماری ا چکیده کامل
هدف این مطالعه تعیین نیازهای آموزشی کارکنان خدمات آموزشی دانشگاه آزاد اسلامی واحد تبریز بود. روش تحقیق، توصیفی از نوع پیمایشی و جامعه آماری پژوهش شامل 79 نفر بوده، که بر اساس جدول مورگان تعداد 66 نفر از آنان به شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبتی به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. ابزار جمعآوری دادهها پرسشنامه محقق ساخته با 45 گویه در سه حوزه دانش، توانش و نگرش بود. یافتههای پژوهش نشان داد که اولویت نیازهای آموزشی به ترتیب دانش زبان انگلیسی، روشهای تحقیق و پژوهش، به روزرسانی دانش در خدمات آموزشی و به کارگیری رایانه در انجام امور آموزشی میباشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای تحول اخلاقی، نوعدوستی و خودکارآمدی اجتماعی در دانشآموزان دختر دبیرستانی تیزهوش و عادی شهر ارومیه در سال تحصیلی 91-90 میباشد. نمونه آماری شامل 385 دانشآموز عادی و225 دانشآموز تیزهوش بود. در نمونهگیری از روش تصادفی چند مرحلهای استفاده چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر، بررسی مقایسهای تحول اخلاقی، نوعدوستی و خودکارآمدی اجتماعی در دانشآموزان دختر دبیرستانی تیزهوش و عادی شهر ارومیه در سال تحصیلی 91-90 میباشد. نمونه آماری شامل 385 دانشآموز عادی و225 دانشآموز تیزهوش بود. در نمونهگیری از روش تصادفی چند مرحلهای استفاده شد. ابزار جمعآوری دادهها، شامل دو پرسشنامه قضاوت اخلاقی"ما"(1981) و مقیاس خودکارآمدی نوجوان "کنلی" (1989) بود. دادههای پژوهش با استفاده از آزمونt مستقل تحلیل شد. نتایج تحلیلها نشان داد که بین دو گروه عادی و تیزهوش، از نظر تحول اخلاقی و نوعدوستی و خودکارآمدی اجتماعی (در هر 5 مؤلفه مربوط به خودکارآمدی اجتماعی) تفاوت معنیدار وجود دارد و گروه تیزهوش در همة موارد میانگین بالاتری نسبت به گروه عادی داشت.
پرونده مقاله
این پژوهش به بررسی اثر بخشی نقشههای مفهومی معلم ساخته و نقشههای مفهومی تلفیقی بر عملکرد یادگیری در دو سطح دانش و بالاتر از دانش و نیز انگیزش دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی در درس حرفه و فن، شهر زنجان پرداخته است. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و با اجرای پیش آزمون و چکیده کامل
این پژوهش به بررسی اثر بخشی نقشههای مفهومی معلم ساخته و نقشههای مفهومی تلفیقی بر عملکرد یادگیری در دو سطح دانش و بالاتر از دانش و نیز انگیزش دانشآموزان دختر پایه سوم راهنمایی در درس حرفه و فن، شهر زنجان پرداخته است. این پژوهش به روش شبه آزمایشی و با اجرای پیش آزمون و پس آزمون با یک گروه کنترل و دو گروه آزمایش انجام شد به این صورت که ابتدا ناحیه و مدرسه انتخاب شد و 3 کلاس از قبل موجود، با تعداد 25 نفر در هر گروه، برای پژوهش اختصاص یافت.گروه کنترل بدون دریافت مداخله به روش سنتی، گروه آزمایش (1) با نقشههای مفهومی معلم ساخته به مدت 10 جلسه و گروه آزمایش (2) با نقشههای مفهومی معلم ساخته و تلفیقی از چند رسانهایها(روش تلفیقی)، به مدت 11 جلسه آموزش دیدند. ابزارهای پژوهش آزمون پیشرفت تحصیلی و پرسشنامه انگیزشMSLQ بود. نتایج به دست آمده از تحلیل دادهها با آزمون کوواریانس نشان داد که نقشههای مفهومی در هر دو حالت، بر عملکرد یادگیری و ارتقا یادگیری در سطح دانش و سطوح بالاتر از دانش، اثر بخش بوده ولی در انگیزش در مقیاس باورهای انگیزشی (خودکار آمدی، ارزشگذاری درونی و اضطراب امتحان) و مقیاس استراتژیهای یادگیری خود نظمدهی(استفاده از استراتژیهای یادگیری و خود نظمدهی) مؤثر نبوده است. با توجه به نتایج به دست آمده میتوان گفت که نقشههای مفهومی و چند رسانهایها میتوانند در بهبود وضعیت یادگیری دانشآموزان مؤثر باشند.
پرونده مقاله
هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تبریز در سال 1390 بود. به این منظور در یک طرح شبهآزمایشی و بطور تصادفی خوشهای از چهار دبیرستان شهر تبریز 119 دانشآمو چکیده کامل
هدف از این تحقیق مقایسه تأثیر سه روش آموزشی سخنرانی، بحث گروهی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر در دانشآموزان پسر دبیرستانی شهر تبریز در سال 1390 بود. به این منظور در یک طرح شبهآزمایشی و بطور تصادفی خوشهای از چهار دبیرستان شهر تبریز 119 دانشآموز انتخاب شد که 86 نفر از آنان در گروه آزمایش و 33 نفر در گروه کنترل قرار گرفتند. پرسشنامه محقق ساخته بعنوان پیش آزمون توسط سه گروه آزمایشی بحث گروهی، سخنرانی و بسته آموزشی و یک گروه کنترل تکمیل شد. سپس هر گروه آزمایشی شش جلسه آموزشی پیشگیری از اعتیاد را دریافت نمود. گروه کنترل برنامه عادی روزانه خود را گذراند. سپس از هر چهار گروه آزمایشی و کنترل پس آزمون به عمل آمد. بعد از جمعآوری دادهها با توجه به طرح تحقیق، با استفاده از نرمافزار SPSS آزمون کوواریانس یک راهه (ANCOVA) و مقایسه دو تایی بونفرونی به کار برده شد. نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل آماری نشان داد که آموزش بحث گروهی، سخنرانی و بسته آموزشی بر میزان آگاهی دانشآموزان تأثیر مثبت و معنیداری دارد. روش آموزش بحث گروهی در مقایسه با گروههای سخنرانی و بسته آموزشی روی دانشآموزان افزایش معنیداری دارد. بنابراین این مطالعه نشان داد که آموزش بحث گروهی مؤثرترین روش تدریس در جهت افزایش میزان آگاهی نسبت به سوء مصرف موادمخدر میباشد.
پرونده مقاله
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب صفت پدر و مادر و ادراک فرزندان از شیوههای فرزندپروری والدینشان با اضطراب فرزندان بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است. بدین منظور 100 نفر از دانشجویان بومی دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی تبریز (50 دختر و 50 پسر) و والدین آن ها به چکیده کامل
هدف پژوهش حاضر بررسی رابطه اضطراب صفت پدر و مادر و ادراک فرزندان از شیوههای فرزندپروری والدینشان با اضطراب فرزندان بود. این پژوهش از نوع مطالعات همبستگی است. بدین منظور 100 نفر از دانشجویان بومی دانشگاه آزاد اسلامی و دولتی تبریز (50 دختر و 50 پسر) و والدین آن ها به روش نمونه گیری داوطلبانه انتخاب شد. به این دلیل از دانشجویان بومی استفاده شد که والدینشان بتوانند پرسشنامه ها را تکمیل کنند. برای اندازه گیری اضطراب والدین و فرزندان از سیاهه اضطراب صفت حالت (STAI؛ اسپیلبرگر، گورساچ و لاشن،1970 ) و برای سنجش ادراک فرزندان از شیوه های فرزندپروری والدین از سیاهه گزارش فرزندان از رفتارفرزندپروری (CRPBI؛ شیفر، 1965) استفاده شد. داده ها با روش همبستگی و رگرسیون چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان دادند که بین اضطراب والدین و اضطراب فرزندان رابطه مثبت معنیداری وجود دارد. همچنین رابطه بین ادراک شیوه های فرزندپروری و اضطراب فرزندان معنیدار بود. به نحوی که بین ادراک پذیرش و ادراک کنترل بیش از حد والدین با اضطراب فرزندان، به ترتیب، رابطه منفی و مثبت وجود داشت. براساس این نتایج می توان گفت که اضطراب بالای والدین و برداشت فرزندان از روش های فرزندپروری آن ها، نقش مهمی در اضطراب فرزندان دارد. بنابراین، می توان با آموزش صحیح فرزندپروری به والدین و کاهش اضطراب آنها، از میزان اضطراب فرزندان و آثار مخرب آن کاست.
پرونده مقاله
هدف از این پژوهش، پیشبینی سبکهای دلبستگی فرزندان براساس شیوههای فرزندپروری والدین در شهر اصفهان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان و نمونه شامل 302 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خو چکیده کامل
هدف از این پژوهش، پیشبینی سبکهای دلبستگی فرزندان براساس شیوههای فرزندپروری والدین در شهر اصفهان بود. روش پژوهش، توصیفی و از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل کلیه دانشآموزان دختر دبیرستانی شهر اصفهان و نمونه شامل 302 نفر بود که با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای انتخاب شدند. ابزارهای تحقیق شامل پرسشنامه شیوههای فرزندپروری بامریند و پرسشنامه سبکهای دلبستگی بزرگسالان هازن و شیور بودند. جهت تجزیه و تحلیل آماری در سطح توصیفی از میانگین و انحراف استاندارد و در سطح استنباطی از ضریب همبستگی و رگرسیون گام به گام استفاده شد. یافتهها نشان داد در بین ابعاد سبکهای دلبستگی، سبک دلبستگی ایمن با سبک فرزندپروی مقتدر و سبک دلبستگی دوسوگرا با سبک فرزندپروری آزادگذار، رابطه مثبت و معنیدار وجود دارد. ولی سبک دلبستگی اجتنابی با سبک فرزندپروی مقتدر رابطه منفی و معنیداری دارد. همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد که شیوههای فرزندپروری پیشبینی کننده مناسبی برای سبکهای دلبستگی میباشند.
پرونده مقاله
تحولات فزاینده در ابعاد گوناگون جامعه و گسترش علوم و دانش بشری؛ نیاز به بازنگری و تغییر در برنامه های درسی را ضروری می نماید.این ضرورت بیش از پیش در نظام آموزش عالی احساس می شود. این پژوهش در پی آن است که ضرورت و امکان استفاده از برنامه درسی تلفیقی در نظام آموزش عالی بخ چکیده کامل
تحولات فزاینده در ابعاد گوناگون جامعه و گسترش علوم و دانش بشری؛ نیاز به بازنگری و تغییر در برنامه های درسی را ضروری می نماید.این ضرورت بیش از پیش در نظام آموزش عالی احساس می شود. این پژوهش در پی آن است که ضرورت و امکان استفاده از برنامه درسی تلفیقی در نظام آموزش عالی بخصوص رشته علومتربیتی (مطالعه موردی: گرایش مدیریت آموزشی) را با استفاده از روش توصیفی– پیمایشی مورد بررسی قرار دهد. جامعه آماری انتخاب شده شامل استادان و دانشجویان مقطع کارشناسی گرایش مدیریت آموزشی دانشگاه های دولتی شهر تهران می باشد. یافته های بدست آمده، با ضریب اطمینان 99% نشان دهنده نارضایتی استادان و دانشجویان گرایش مدیریت آموزشی از برنامه درسی فعلی از یک سو و حمایت ایشان از برنامه درسی تلفیقی، از سوی دیگر می باشد. در نهایت با استناد به یافته های تحقیق چنین نتیجه گیری می شود که: عدم کارایی برنامه درسی کنونی در نظام آموزش عالی اثبات و ضرورت تغییر این برنامه درسی احساس شده و در نهایت امکان این تغییر و تحول در برنامه درسی و حرکت به سمت تلفیق وجود دارد.
پرونده مقاله
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای شناختی رفتاری بر کاهش ترس از صحبت کردن در جمع انجام شده است. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. آزمودنیها پس از انجام مصاحبهی بالینی ساخت یافته بر اساس راهنمای تشخیصی آماری اختل چکیده کامل
پژوهش حاضر با هدف بررسی اثربخشی آموزش گروهی مهارتهای شناختی رفتاری بر کاهش ترس از صحبت کردن در جمع انجام شده است. طرح پژوهش از نوع شبه آزمایشی پیشآزمون- پسآزمون با گروه کنترل میباشد. آزمودنیها پس از انجام مصاحبهی بالینی ساخت یافته بر اساس راهنمای تشخیصی آماری اختلالات روانی ویرایش چهارم، توسط روانشناس بالینی و اجرای مقیاس خودگزارش دهی بال (1996) درباره اعتماد به نفس به عنوان یک سخنران و پرسشنامه محرک – پاسخ اضطراب سخنرانی اندلر (1962) با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از بین دانشجویان دوره کارشناسی دانشگاه آزاد اسلامی واحد دهدشت انتخاب شده و به طور تصادفی در دو گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. بعد از اتمام دورهی12 جلسهای آموزش گروهی مهارتهای شناختی رفتاری، به منظور سنجش متغیر وابسته، مجدداً آزمونهای ذکرشده، در هر دو گروه اجرا شد. دادههای به دست آمده با تحلیل کوواریانس یک طرفه مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. نتایج، حاکی از اثربخشی این آموزشها در کاهش اضطراب صحبت کردن در جمع و افزایش اعتماد به نفس بود. بنابراین میتوان نتیجه گرفت که متخصصان بالینی و رواندرمانگران میتوانند برای درمان اضطراب صحبت کردن در حضور جمع، از آموزش مهارتهای شناختی رفتاری به شیوه گروهی، استفاده کنند.
پرونده مقاله