• XML

    isc pubmed crossref medra doaj doaj
  • فهرست مقالات


      • دسترسی آزاد مقاله

        1 - طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی
        رویا صفری رضا سورانی یانچشمه سعید علیزاده افسانه زمانی مقدم
        هدف از این پژوهش طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفاده شد. جامعه آما چکیده کامل
        هدف از این پژوهش طراحی الگوی ارتقای انگیزه اشتراک گذاری دانش در میان اعضای هیات علمی بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت دانش و مدیریت آموزش عالی و آموزشی بودند که بعد از انجام 15مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت.در نهایت 2 بعد، 10 مولفه و 62 شاخص شناسایی شد و همچنین از روش دلفی در سه راند برا ی تلخیص و تایید مولفه ها و شاخص ها توسط 15 خبره استفاده شد که در نهایت از 10 مولفه 9 مولفه تایید و مولفه نگرش حذف شد و همچنین از 62 شاخص 47 شاخص تایید شدند. برای ترسیم الگو از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که مولفه فرهنگ اشتراک‌گذاری دانش (0.998)، اعتماد(0.995)، تعهد عاطفی (0.993)، شهرت(0.991)، خودکارآمدی دانش (0.940)، سیستم پاداش(0.922)، حمایت مدیریت (0.842)، فناوری اطلاعات و ارتباطات(0.776) و استقلال شغلی( 0.413) به ترتیب بیشترین اهمیت را در الگوی ارتقاء انگیزه اشتراک گذاری دانش داشتند. اعتبار الگو نیز با 5 بعد( فلسفه و اهداف، مراحل اجرایی، سازو کار اجرایی، مبانی نظری و بازخورد ، اصلاح و مهندسی مجدد) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای الگو داشتند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        2 - شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش(مبتنی بر یادگیری مغز محور )
        غزال فاتح راد کامران محمدخانی مریم مصلح
        هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش مبتنی بر یادگیری مغز‌محور می‌باشد .در سال‌های اخیر" آموزش مغز‌محور "به عنوان الگویی مؤثر برای ایجاد تحول در آموزش، پژوهشگران و کارگزاران‌آموزشی را به خود متوجه نموده است .روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نوع دا چکیده کامل
        هدف از این پژوهش شناسایی عوامل موثر بر کیفیت آموزش مبتنی بر یادگیری مغز‌محور می‌باشد .در سال‌های اخیر" آموزش مغز‌محور "به عنوان الگویی مؤثر برای ایجاد تحول در آموزش، پژوهشگران و کارگزاران‌آموزشی را به خود متوجه نموده است .روش پژوهش از نظر هدف کاربردی است و از نظر نوع داده‌ها، این پژوهش دارای رویکرد کیفی بوده و از روش نظریه داده‌بنیاد به عنوان روش پژوهش استفاده شده است. در بخش کیفی، داده ‌های گرد اوری شده از طریق مصاحبه، با استفاده از شیوه‌های کد‌گذاری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و نتایج بصورت ابعاد مفاهیم اصلی و فرعی و مقوله‌ها مشخص شده‌اند. جامعه-آماری شامل 10 نفرخبرگان مطلع به موضوع که با نمونه‌گیری به روش گلوله‌برفی انتخاب شدند. پس از مطالعه مبانی نظری موجود و مصاحبه با افراد صاحب نظر در زمینه یادگیری مغزمحور، مقوله‌های اصلی و فرعی مربوط به پدیده یادگیری مغز محور احصا و عوامل علی موثر بر این پدیده شامل فیزیولوژی مغز، جستجوی معنا، ادراکات، عوامل محیطی، نقش معلم و فعالیت‌های بدنی شناسایی شدند. همچنین عوامل زمینه‌ای شامل دیدگاه سازمان‌های آموزشی و پشتیبانی از سبک یادگیری مغزمحور که در کیفیت آموزشی موثر بودند. با توجه به نظرات خبرگان راهبردهایی چون تغییر نگرش از طریق آموزش، ایجاد محیط آموزشی مناسب و آموزش یادگیری مغزمحور به معلمان می‌تواند در زمینه بالابردن کیفیت‌آموزشی موثر باشد. الگوهای دارای بار هیجانی و عاطفی به درک مفاهیم و یادسپاری بهتر تجارب یادگیری و هدایت توجه افراد کمک می‌کنند. مطالعه ابعاد هیجانی-فیزیولوژیکی مغز از دیدگاه زیست شناختی علمی جدید و بسیار مهم به شمار می‌روند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        3 - میانجیگری خلاقیت در تاثیر راهبردی‌های یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران
        محمد یوسفی علی اصغر شجاعی سیده زهرا حسینی درون کلائی
        پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی خلاقیت در تاثیر راهبردی‌های یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران، انجام شده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه (پایه‌های دهم چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف ارزیابی نقش میانجی خلاقیت در تاثیر راهبردی‌های یادگیری بر نوآوری مدارس متوسطه استان مازندران، انجام شده، تحقیق از نظر هدف، کاربردی و از حیث روش تحقیق، توصیفی- پیمایشی می‌باشد. جامعه آماری شامل معلمان مدارس دخترانه و پسرانه دوره دوم متوسطه (پایه‌های دهم، یازدهم و دوازدهم) استان مازندران در تابستان 1399 بتعداد 6420 نفر (3870 زن و 2550 مرد) بوده و روش نمونه‌گیری؛ بصورت طبقه‌ای نسبی چندمرحله‌ای براساس فرمول کوکران و به تعداد 364 تعیین گردید. ابزار گردآوری اطلاعات، پرسشنامه محقق ساخته 66 گویه‌ای بوده که روایی پرسشنامه‌ به دو صورت، روایی صوری و محتوایی تائید که در روایی محتوایی مقدار CVR و CVI گویه‌های پرسشنامه بترتیب در محدوده 7/0 تا 0/1 و 80/0 تا 00/1 تعیین و پایایی نیز از طریق ضریب آلفای کرونباخ برای راهبردی‌های یادگیری، خلاقیت و نوآوری، بترتیب 84/0، 83/0 و 86/0 برآورد و تأیید شد. داده‌ها از طریق نرم افزارهای SPSS نسخه 26 و AMOS نسخه 26 تجزیه مورد تجزیه و تحلیل گردید. برای تجزیه و تحلیل داده‌ها از دو روش آمار توصیفی و آمار استنباطی (تحلیل عاملی اکتشافی و تائیدی) استفاده‌شد. یافته‌ها نشان داد، راهبرد‌های یادگیری بر خلاقیت و نوآوری و خلاقیت بر نوآوری، تاثیر معنادار مثبتی داشته و خلاقیت در تاثیرگذاری راهبردهای‌های یادگیری بر نوآوری، نقش میانجی را ایفا نمود. در مدل ویژه؛ روابط ساختاری ابعاد استراتژی‌های یادگیری بر ابعاد خلاقیت و ابعاد خلاقیت بر ابعاد نوآوری، در بیشتر موارد (14 رابطه) مورد تأیید واقع شدند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        4 - طراحی و آزمون مدل پرتفوی محصول با رویکرد رفتار مصرف کننده در صنعت خدمات آموزشی تخصصی آزاد
        مهدی منصوری وحیدرضا میرابی سید محمود شبگو منصف
        چکیده :مهمترین سرمایه پژوهشگاه علوم انسانی، کارآموزانی است که در دوره ها شرکت میکنند. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای پرتفوی محصول، با رویکرد رفتار مصرف کننده است، روش پژوهش، آمیخته اکتشافی است در بخش پژوهش کیفی،با استفاده از تحلیل داده بنیاد و به شیوه اشباع نظری، با دوا چکیده کامل
        چکیده :مهمترین سرمایه پژوهشگاه علوم انسانی، کارآموزانی است که در دوره ها شرکت میکنند. هدف این پژوهش، ارائه مدلی برای پرتفوی محصول، با رویکرد رفتار مصرف کننده است، روش پژوهش، آمیخته اکتشافی است در بخش پژوهش کیفی،با استفاده از تحلیل داده بنیاد و به شیوه اشباع نظری، با دوازده تن از خبرگان برتر پژوهشگاه علوم انسانی، مصاحبه های عمیق و هدفمند برای گردآوری داده ها انجام شد. و با سه مرحله کدگذاری، در نهایت، الگوی مفهومی، استخراج شد. سپس در قسمت پژوهش کمی، برای سنجش مدل، از بین 120 کارمند و مدیر و اساتید پژوهشگاه، به روش تصادفی ساده و با استفاده از فرمول کوکران، تعداد 92 تن برگزیده شدند پرسشنامه بین آنان پخش شد. روایی پرسشنامه 875 / . و پایایی آن 83% به دست آمد. وضعیت موجود پژوهشگاه از بابت سبد خدمات آموزشی، بالاتر از میانگین و در سطح نسبتا خوبی است. برای تحلیل داده ها، با استفاده از نرم افزار پی ال اس، روش تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد که مدل به طور کامل مورد تایید قرار گرفت. مدل شامل ده بعد (عوامل فردی، عوامل سیستمی، مدیریت خدمات آموزشی، عوامل محیطی، سیاستگذاری سطح خرد پژوهشگاه، سیاستگذاری سطح کلان پژوهشگاه، مدیریت پژوهشگاه، پیامد برای کارآموز، پیامد برای اساتید و پیامد برای پژوهشگاه) و بیست مولفه می باشد. با پیاده سازی این مدل، می توان، دوره های بیشتری بهمراه تعداد کارآموزان بیشتر، تشکیل داد. سود بیشتری را نصیب پژوهشگاه نمود و میزان رضایتمندی کارآموزان و اساتید را نیز افزایش داد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        5 - مسئولیت مدنی نهادهای آموزشی دولت ناشی از فوت فرصت"حاصل از عدم مدیریت صحیح نهادهای دولتی ونسبت آن با حق شهروند"
        آلهه السادات قندریز حسین مهرپور عباس کریمی
        چکیدهموضوع فوت فرصت وامکان یا عدم امکان خسارت ناشی از آن یکی از مباحث مهم مسئولیت مدنی است. ولی هنوز درحقوق موضوعه ایران هیچ نص خاص و رویه قضایی در این مورد موجود نیست. وقتی موضوع فوت فرصت ناشی از عملکرد نهادهای تابعه دولت مطرح می شود؛ این خلاء حقوقی به شکلی آشکارتر خود چکیده کامل
        چکیدهموضوع فوت فرصت وامکان یا عدم امکان خسارت ناشی از آن یکی از مباحث مهم مسئولیت مدنی است. ولی هنوز درحقوق موضوعه ایران هیچ نص خاص و رویه قضایی در این مورد موجود نیست. وقتی موضوع فوت فرصت ناشی از عملکرد نهادهای تابعه دولت مطرح می شود؛ این خلاء حقوقی به شکلی آشکارتر خودنمایی می کند. مفهوم مسئولیت تبعی دولت برای رفع این خلا حقوقی راه گشا است. هرچند در نگاه اول، تعارض بین اصل نهادین شخصی بودن مسئولیت با مسئولیت تبعی دولت نمایان می شود. اما طرح دو استدلال مشخص، قادر به رفع این تعارض است؛ آن ستدلال ها عمدتا مبتنی بر وظایف ذاتی و نیز مکانیزم های در اختیار دولت هستند. مسئولیت تبعی دولت بر اساس قواعد و مقررات مصوب داخلی و بین المللی است. همچنین در نظام حقوقی اسلام نیز مسئولیت تبعی زمامدار، مورد توجه و تاکید است. مستخرج از اصل سی ام قانون اساسی جمهوری اسلامی بایستی عرضه یک مدیریت آموزشی کارآوموثروفراگیررابخشی از وظایف حکمرانی دولت دانست، یعنی عرضه مجموعه ای منسجم از دانش حاصل ازکاربردروش علمی به منظورتوصیف خصوصیات و تبیین عناصرسازمانی و روابط فیمابین آن ها در سازمانهای آموزشی ازوظایف دولت ایران است. حال اگرشهروندان در اثرعدم کارایی مدیریت آموزشی نهادهای دولتی دچار فوت فرصت وزیان ناشی ازآن شده باشند؛دولت در برابر آن موارد نیزمانندسایرموضوعات مشابه مسئولیت مدنی دارد. دراین موارد هم می توان با استناد به استدلالات عرضه شده در مقاله حاضر خلاءحقوقی را مرتفع ساخت.کلمات کلیدی: فوت فرصت، نهاد تابعه دولت، مسئولیت مدنی، مسئولیت تبعی، شهروند،مدیریت آموزشی، آموزش همگانی پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        6 - ارایه مدل کیفی ارتقای تعهد سازمانی کارکنان و اعتبار سنجی آن در دانشگاه فرهنگیان تهران
        مجتبی معظمی فرزانه احمدی تبار اسماعیل کاوسی محسن عامری شهرابی
        این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی ارتقای تعهد سازمانی کارکنان و اعتبار سنجی آن در دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شده است ، برای پاسخ به پرسش های بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت، مصاحبه ها پس از پیاده سازی، به صورت سطر به سطر بررسی، مفهوم پردازی، مقوله بندی چکیده کامل
        این پژوهش به منظور ارایه مدل کیفی ارتقای تعهد سازمانی کارکنان و اعتبار سنجی آن در دانشگاه فرهنگیان تهران انجام شده است ، برای پاسخ به پرسش های بخش کیفی مصاحبه های نیمه ساختاریافته انجام گرفت، مصاحبه ها پس از پیاده سازی، به صورت سطر به سطر بررسی، مفهوم پردازی، مقوله بندی و سپس، بر اساس مشابهت، ارتباط مفهومی و ویژگی های مشترک بین کدهای باز، مفاهیم و مقولات (طبقه ای از مفاهیم) مشخص شدند. در این بخش دیدگاه مشارکت کنندگان ، در 6 بعد و 45 مولفه دسته بندی شدند. در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا الگوی بومی ارتقای تعهد سازمانی کارکنان در دانشگاه فرهنگیان تهران در شش بعد سازمانی، انگیزشی، مدیریتی، فردی، آموزشی و سرمایه گذاری ارائه شد.در این بخش دیدگاه مشارکت کنندگان ، در 6 بعد و 45 مولفه دسته بندی شدند. در ادامه با استفاده از تکنیک دلفی سه مرحله ای در بین 32 نفر از خبرگان علمی و اجرایی، این شاخص ها مورد جرح و تعدیل قرار گرفت. نهایتا الگوی بومی ارتقای تعهد سازمانی کارکنان در دانشگاه فرهنگیان تهران در شش بعد سازمانی، انگیزشی، مدیریتی، فردی، آموزشی و سرمایه گذاری ارائه شد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        7 - طراحی مدل مدیریت سیاسی و حکمرانی خوب مبتنی بر دیدگاه اسلامی در عصر غیبت (با استفاده از روش داده بنیاد)
        علیرضا داداشی جوکندان محمد تقی پور معصومه یوسفی قصابسرائی امیرحسین قوامی
        چکیده:هدف: پیشینه زمامداری و اندیشه حقوقی- سیاسی در جوامع اسلامی که ریشه در ماهیت خاص اجتماعی احکام اسلامی دارد از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر حیات سیاسی و سنت زمامداری و دولت‌سازی این کشورها بوده که غیرقابل چشم‌پوشی است. هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مدیریت و حکمرانی مب چکیده کامل
        چکیده:هدف: پیشینه زمامداری و اندیشه حقوقی- سیاسی در جوامع اسلامی که ریشه در ماهیت خاص اجتماعی احکام اسلامی دارد از مهم‌ترین مولفه‌های تاثیرگذار بر حیات سیاسی و سنت زمامداری و دولت‌سازی این کشورها بوده که غیرقابل چشم‌پوشی است. هدف اصلی پژوهش طراحی مدل مدیریت و حکمرانی مبتنی بر اسلام در عصر غیبت می‌باشد.روش: پژوهش حاضر دارای رویکردی کیفی بوده و از روش نظریه‌پردازی داده بنیاد به‌عنوان روش پژوهش استفاده شده است. یافته‌ها و نتیجه‌گیری: با تجزیه و تحلیل داده‌های حاصل از 68 مقاله؛ 636 کد باز، 167 مفهوم و 25 مقوله به‌دست آمد.‌ استخلاف سیاسی توحیدمحور در عصر غیبت به‌عنوان مقوله محوری؛ شرایط علی تعالی اجتماعی و مردم‌سالاری دینی، تحکیم وحدت درونی اسلام، تاکید بر انسان‌سازی و کاربست سیستم آموزشی، تمدن‌سازی، پیاده‌سازی حکومت؛ شرایط مداخله‌گر شامل قدرت‌محوری سیاسی و استقلال‌طلبی، ویژگی‌های فردی و گروهی کارگزاران؛ عوامل زمینه‌ای شامل قانون‌مندی، شفافیت، پاسخگویی، کنترل فساد، اثربخشی و کارایی، مسئولیت‌پذیری؛ راهبردها شامل ساختارسازی هوشمند و تجددمدارانه، عدالت‌پیشگی اجتماعی، اعتدال، استکبارستیزی و حمایت از مستضعفان، گسترش آزادی اجتماعی، خدمت‌گذاری؛ پیامدها شامل حکمرانی صالح، ثبات سیاسی و امنیت اجتماعی و اقتصادی، پیشرفت اقتصادی و تامین منافع ملی، رضایت و تقرب الهی و احیا و حفظ کرامت انسانی می‌باشند. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        8 - مدل گردشگری مذهبی در مرز بین المللی مهران،تحلیل ها و راهبردها
        علی رستمی محمد ایدی علیرضا اسلامبولچی محمدرضا ربیعی مندجین
        گردشگری در اقتصاد کشورهای مختلف دنیا دارای جایگاه مهم و با اهمیتی می باشد و از از مهم ترین صنایع درآمد زای حال حاضر دنیا محسوب می گردد و از گردشگری می توان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و اساسی برای حل مشکلات ناشی از معضلات بیکاری و رکود اقتصادی در کشورهای مختلف استفاده چکیده کامل
        گردشگری در اقتصاد کشورهای مختلف دنیا دارای جایگاه مهم و با اهمیتی می باشد و از از مهم ترین صنایع درآمد زای حال حاضر دنیا محسوب می گردد و از گردشگری می توان به عنوان یکی از ابزارهای اصلی و اساسی برای حل مشکلات ناشی از معضلات بیکاری و رکود اقتصادی در کشورهای مختلف استفاده نمود،حجم وسیعی از گردشگران دنیا را گردشگران مذهبی تشکیل می دهند که بیشتر این گردشگران مذهبی مرز بین المللی مهران را به لحاظ امن بودن و نزدیکی به عتبات عالیات در کشور عراق،جهت ورود و خروج از ایران جهت انجام زیارت و امور مذهبی خود انتخاب می نمایندهدف این پژوهش طراحی و تبیین مدل گردشگری مذهبی در مرز بین المللی مهران می باشد که روش تحقیق مورد استفاده آمیخته اکتشافی می باشد و برای استخراج مدل مفهومی تحقیق،نظریه ها،مدل ها و تحقیقات مختلف مرتبط با گردشگری مذهبی مورد مطالعه و بررسی قرار گرفت. برای نمونه در روش کیفی با استفاده از روش گلوله برفی تعداد 18 نفر از خبرگان موضوع گردشگری مذهبی و در روش کمی نیز پس از توزیع پرسش نامه ی محقق ساخته تعداد 384 پرسش نامه مورد تجزیه و تحلیل و ارزیابی قرار گرفت که یافته های پژوهش نشان داد الگوی گردشگری مذهبی در مرز بین المللی مهران دارای 6 مولفه اصلی شامل شرایط علی، مقوله ها، بسترها، عوامل مداخله گر، راهبردها، پیامدها و نتایج می باشد که طبق نظر خبرگان این مدل را می توان به عنوان یک مدل مناسب برای گردشگری مذهبی در مرز بین المللی مهران معرفی نمود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        9 - بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان
        حمید شاطری باقی‌آبادی محمدنقی ایمانی سید رسول حسینی
        این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری تصادفی طب چکیده کامل
        این پژوهش با هدف بررسی وضعیت موجود اثربخشی کارکردهای دانشگاه فرهنگیان انجام شده است. جامعه آماری شامل اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در سال تحصیلی 98-1397 به تعداد 779 نفر بود. حجم نمونه بر اساس فرمول کوکران 227 نفر برآورد شد. برای انتخاب نمونه از نمونه‌گیری تصادفی طبقه‌ای خوشه‌ای و ساده استفاده شد. ابزار گردآوری داده‌ها، پرسشنامه محقق ساخته در مقیاس 5 درجه‌ای لیکرت بود که روایی آن به کمک روایی صوری و محتوایی و تشخیصی و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ مورد بررسی قرار گرفت. برای تحلیل آماری از t تک نمونه‌ای استفاده شد. نتایج نشان داد که سطح معناداری در همه مولفه‌ها (بغیر از مولفه‌های منابع و ارتباطات) کمتر از 0.05 می‌باشد و بنابراین فرض صفر با 95 درصد اطمینان برای این مولفه‌ها رد و فرض پژوهش تأیید می‌شود. به عبارت دیگر، وضعیت این مولفه‌ها در حد مطلوب است. برای مولفه‌های منابع و ارتباطات با توجه به اینکه اختلاف میانگین آنها از عدد 3 اختلاف ناچیزی دارد، می‌توان گفت وضعیت این مولفه‌ها در حد متوسط می‌باشد. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        10 - کاربرد روش دیمتل در شناسایی میزان اثرات ابعاد معماری منابع انسانی در بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور.
        فرهاد معادی فرهاد نژادایرانی غلامرضا رحیمی سید عبداله حجتی
        در محیط بیمارستان‌ها نقش مدیریت منابع انسانی و توجه به کارکنان برای همه مدیران حساس‌تر از سازمان‌های دیگر هست، یکی از راه‌های پیش گرفتن از رقبا در صنعت بهداشت و درمان مدیریت مؤثر منابع انسانی پویایی را می‌طلبد که به این تحولات پاسخ‌های مناسبی بدهد از این ‌رو شناسایی میز چکیده کامل
        در محیط بیمارستان‌ها نقش مدیریت منابع انسانی و توجه به کارکنان برای همه مدیران حساس‌تر از سازمان‌های دیگر هست، یکی از راه‌های پیش گرفتن از رقبا در صنعت بهداشت و درمان مدیریت مؤثر منابع انسانی پویایی را می‌طلبد که به این تحولات پاسخ‌های مناسبی بدهد از این ‌رو شناسایی میزان اثرات ابعاد در معماری منابع انسانی بیمارستان‌های علوم پزشکی کشور یک امر ضروری است.در این پژوهش تلاش شده است ، ابتدا با مراجعه به مطالعات مشابه و نظرات خبرگان عوامل بالقوه موثر در معماری منابع انسانی را شناسایی و سپس با بکاگیری روش دیمتل ، ساختار سلسه مراتبی از عوامل به همراه روابط تاثیرگذاری و تاثیر پذیری متقابل شناسایی شده و در نهایت عوامل مهم و تاثیر گذار بر سازمان هوشمند ، استخراج شود . جامعه آماری پژوهش مدیران و متخصصان مربوطه در سازمان تامین اجتماعی طی مهر و آبان ماه 1397 و ابزار اصلی گرد آوری داده ها نظر سنجی به صورت پرسشنامه بوده است . نتایج پژوهش ها نشان داد که در بین معیارهای 29 گانه ، معیار کاربردی بودن، سرمایه سازمان، فرایندهای مدیریتی، چشم‌انداز و مأموریت، توجیه اقتصادی و بهسازی و نوسازی با بیشترین مجموع سطری در بین سایر معیارها در راه انتخاب پرنفوذی بین مؤلفه‌ای معماری منابع انسانی دارای بیشترین اثرگذاری بر روی سایر عناصر است و شناسایی نیازها با کمترین اثرگذاری را بر روی سایر عناصر را داراست. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        11 - بررسی تاثیر آموزش کارکنان بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی و مدیریت مسیر شغلی
        محمد حیدری گوجانی مهربان هادی پیکانی رضا ابراهیم زاده دستجردی
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کارکنان بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی و مدیریت مسیر شغلی در بانک صادرات ایران است . این تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی )آمیخته( است که در دو فاز کیفی و کمّی انجام پذیرفته است. در بخش کیفی از رویکرد پدیدارشناسی استفاده چکیده کامل
        هدف پژوهش حاضر بررسی تاثیر آموزش کارکنان بر توانمند سازی کارکنان با نقش میانجی فرهنگ سازمانی و مدیریت مسیر شغلی در بانک صادرات ایران است . این تحقیق از نوع تحقیقات ترکیبی )آمیخته( است که در دو فاز کیفی و کمّی انجام پذیرفته است. در بخش کیفی از رویکرد پدیدارشناسی استفاده شده و در بخش کمّی از رویکرد روایی سنجی استفاده گردید. جامعه آماری تحقیق خبرگان و کارکنان بانک صادرات ایران می باشند . برای برازش مدل از معادلات ساختاری , تحلیل عاملی تاییدی استفاده گردید که با استفاده از نرم افزار Amos و SPSS صورت گرفته است . یافته های تحقیق نشان داد که با مقایسه مقادیر شاخص ها با مقادیر استاندارد می توان نتیجه گیری کرد که شاخص های برازش مدل ساختاری از مقادیر قابل قبولی برخوردار هستند و مدل مورد تایید می باشد . برای تعیین تاثیر روابط غیر مستقیم از بوت استراپت استفاده گردید ، که نشان داد فرهنگ سازمانی و مدیریت مسیر شغلی در رابطه بین آموزش و توانمند سازی کارکنان نقش میانجی دارند .امروزه در سازمان ها ی یادگیرنده و پیشرو، توانمندسازی منابع انسانی به عنوان یک فرایند الزامی و مستمر، دنبال می‌شود. با توجه به تفاوت و تنوع تعاریف و تعابیر موجود در ادبیات حوزه توانمندسازی منابع انسانی، برخورداری از الگویی معتبر و اجرایی، از‌جمله نیازهای اساسی سازمان ها ی هزاره سوم به شمار می‌رود. مهمترین و حیاتی ترین دارایی هر سازمان، نیروی انسانی آن سازمان است. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        12 - عوامل تاثیرگذار بر فضیلت سازمانی براساس آموزه های ایرانی و اسلامی با رویکرد دیمتل و تحلیل مضمون
        احسان حسین پور حمیدرضا معتمد پری مشایخ
        هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل تاثیرگذار بر فضیلت سازمانی براساس آموزه های ایرانی و اسلامی است. روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها استفاده شده اس چکیده کامل
        هدف اصلی این مقاله شناسایی عوامل تاثیرگذار بر فضیلت سازمانی براساس آموزه های ایرانی و اسلامی است. روش انجام پژوهش آمیخته(کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12 ، برای شناسایی عوامل و مؤلفه ها استفاده شده است. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه آموزش بودند که بعد از انجام مصاحبه 30 اشباع نظری صورت گرفت و تمام مصاحبه ها بین 60 تا 85 دقیقه به طول انجامید. در ضمن مصاحبه های نیمه ساختار یافته با خبرگان دانشگاه در سال 1399 به صورت کد های باز و محوری و گزینشی انجام شده و برای تعیین میزان تاثیرگذاری و تاثیرپذیری مولفه های از تکنیک دیمتل استفاده شده است. با توجه به مصاحبه های نیمه ساختار یافته، 1659 کد باز و 14 کد محوری برای فضیلت سازمانی براساس آموزه های ایرانی و اسلامی استخراج گردید، که در نهایت 4 بعد(روابط بین فردی، مدیریت و رهبری، فرهنگ سازمانی و ویژگیهای شخصیتی) و 14 مولفه ( کد محوری ) و 64 شاخص ( کد باز) برای فضیلت سازمانی براساس آموزه های ایرانی و اسلامی استخراج گردید. پس از آن با توجه به پرسشنامه مقایسات زوجی برای شناسایی مولفه های تاثیرگذار و تاثیرپذیر مشخص گردید که مولفه های زمان آموزش، خدمات اجتماعی، فرهنگی و هنری، خدمات اقتصادی، خدمات ورزشی،فضای آموزشی، خدمات آموزش بین الملل و کارکنان آموزشی تاثیرگذارند و مولفه های مدرسین، نحوه ارزشیابی، محتوای آموزشی، نحوه آموزش و امکانات رفاهی تاثیرپذیرند پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        13 - طراحی الگوی فلسفی تربیت بدنی مبتنی بر رویکرد اسلامی در سازمان ورزش شهرداری تهران
        سید علی امیر زاده سعید صفاریان همدانی ترانه عنایتی
        پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی فلسفی تربیت بدنی مبتنی بر رویکرد اسلامی در سازمان ورزش شهرداری تهران انجام شد. پژوهش مذکور از نظر هدف بنیادی- کاربردی و از نظر روش اجراء آمیخته بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی خبرگان و مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران بودند که به‌صورت هدفمند و چکیده کامل
        پژوهش حاضر با هدف طراحی الگوی فلسفی تربیت بدنی مبتنی بر رویکرد اسلامی در سازمان ورزش شهرداری تهران انجام شد. پژوهش مذکور از نظر هدف بنیادی- کاربردی و از نظر روش اجراء آمیخته بود. جامعۀ آماری در بخش کیفی خبرگان و مدیران سازمان ورزش شهرداری تهران بودند که به‌صورت هدفمند و بنا بر اصل اشباع نظری تعداد 20 نفر انتخاب شدند. گروه دوم از جامعۀ آماری این پژوهش در بخش کمی مدیران ستادی و اجرایی سازمان ورزش شهرداری تهران به تعداد ، 1200 نفر بودند. برای تعیین حجم نمونه بخش کمی از فرمول کوکران استفاده شد بنابراین تعداد 291 نفر به‌عنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. جهت گردآوری داده ها، در بخش کیفی پژوهش حاضر از مصاحبه‌های نیمه عمیق استفاده شد و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته بهره گرفته شد. روایی و پایایی ابزارهای مورد بررسی و تایید قرار گرفت. روش تحلیل داده‌ها در بخش کیفی، کدگذاری نظری بود که با استفاده از نرم افزارMAXQDA انجام پذیرفت. همچنین در بخش کمی، برای پاسخ به سؤال‌های پژوهش از آزمون‌هایی نظیر ‌همبستگی پیرسون، آزمون تی تک نمونه‌ای، مدل‌سازی معادلات ساختاری (تحلیل عاملی تأییدی) و تحلیل عاملی اکتشافی با استفاده از نرم‌افزارهای SPSS-v21، Smart Pls-v2 و Lisrel-v8.8 نیز بهره گرفته شد. نتایج حاصل از تحلیل عاملی نشان داد که از میان 57 شاخص (گویه) موجود، 3 مولفه‌ی اصلی قابل شناسایی بود. پرونده مقاله
      • دسترسی آزاد مقاله

        14 - ارائه مدل ارتقاء اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه شهر تهران
        شهربانو حبیبی امیرحسین محمد داوودی کامران محمدخانی
        هدف از این پژوهش ارائه مدل ارتقاء اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه شهر تهران بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفاده شد. جامعه آماری در ای چکیده کامل
        هدف از این پژوهش ارائه مدل ارتقاء اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه شهر تهران بود. روش انجام پژوهش آمیخته (کیفی-کمی) است. برای انجام این پژوهش علاوه بر مطالعۀ اسنادی، از تکنیک تحلیل مضمون با نرم افزار MAXQDA12، برای شناسایی ابعاد و مؤلفه‌ها استفاده شد. جامعه آماری در این پژوهش تمام خبرگان در حوزه مدیریت آموزشی و مدیریت آموزش عالی بودند که بعد از انجام 25 مصاحبه اشباع نظری صورت گرفت.در نهایت 5 بعد، 19 مولفه و 83 شاخص شناسایی شد. روایی از طریق 4 خبره و توسط دو همکار و پایایی از فرمول کوپای (633/0) بدست آمد. برای ترسیم مدل از روش معادلات ساختاری نرم افزار smartpls3 استفاده شد. نتایج نشان داد که ابعاد اجتماعی فرهنگی (0.668)، توجهات آموزشی (0.574)، عوامل رفتاری (0.567)، تشکیلاتی (0.446) و فردی (0.345) به ترتیب بیشترین اهمیت را در مدل ارتقاء اخلاق حرفه‌ای مدیران مدارس متوسطه شهر تهران داشتند. اعتبار الگو نیز با 5 بعد (فلسفه و اهداف، مراحل اجرایی، سازو کار اجرایی، مبانی نظری و بازخورد، اصلاح و مهندسی مجدد) مورد ارزیابی قرار گرفت که نشان از اعتباربخشی بالای مدل داشتند. پرونده مقاله